Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä käytetään sanaa "mimmoinen"?

Vierailija
26.04.2018 |

Tai jopa "mimmonen". Siis missä päin Suomea ja minkä ikäiset ihmiset käyttävät sitä? Onko uusi sana? Oon hiljattain törmännyt siihen pariin otteeseen ja se kuulostaa jotenkin hassulta. Ennen vain sanottiin, että "millainen" jokin on.

T. Vanha jäärä

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan Pohjois-Savossa eikä Helsingissä ole yleinen. Ilmeisesti Keski-Suomesta länteen tai lounaaseen? Joku sanoi että Lapissa, onko muita havaintoja sieltä?

22/29 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mimmonen-sanaa kuulee ihan kaikkialla. En ole yhdistänyt sitä mihinkään murteeseen. Minusta se on lapsellinen väännös sanasta millainen tai minkämoinen. En itse ole ikinä käyttänyt sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Karjalassa myös. Eli tainnut kyllä jo hyvin laajalle levittyä.

Vierailija
24/29 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai jopa "mimmonen". Siis missä päin Suomea ja minkä ikäiset ihmiset käyttävät sitä? Onko uusi sana? Oon hiljattain törmännyt siihen pariin otteeseen ja se kuulostaa jotenkin hassulta. Ennen vain sanottiin, että "millainen" jokin on.

T. Vanha jäärä

En muista koskaan käyttäneeni mimmoinen sanaa, kuulostaa jotenkin "kirjakielimäisen" teennäiseltä, sen sijaan mimmonen sanaa käytän jatkuvasti ja olen käyttänyt varmaankin ihan natiaisesta saakka. Käytän myös sanaa millanen, kun taas millainen sanaa en käytä koskaan.

Sijainti: Pirkanmaa/Häme

Ikä: 56v

sukupuoli: mies

Vierailija
25/29 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Mimmonen-sanaa kuulee ihan kaikkialla. En ole yhdistänyt sitä mihinkään murteeseen. Minusta se on lapsellinen väännös sanasta millainen tai minkämoinen. En itse ole ikinä käyttänyt sitä.

Miljoona kertaa lapsellisempaa on uskoa mielikuvitusolentoihin.

Vierailija
26/29 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain missä sanottin myös että mimmoottis tommoottis :D

Noissa on kyllä molemmissa yks o liikaa.

Mimmottis, simmottis, kummottis, tämmöttis.

Vierailija
27/29 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mimmonen-sana on ihan tuttu, meillä käytettiin sitä aina millainen-sanan tilalla: "mimmossi kukkassi sää meina tänä vuan istutta?" Joskus se lyheni jopa muotoon mimssi, tual Rauman puales kun uskotaan, että vähemmilläkin kirjaimilla pärjää oikein hyvin. :D Käytän sanaa niin yksikössä kuin monikossa edelleen, vaikka täällä Turussa ollaankin enemmän mimmottos-kummottos-porukkaa. Reilun kolmenkymmenen vuoden jälkeenkään en puhu turkua vaan raumaa vähän vanhempieni luvialla ja Helsingissä syntyneen mieheni yleiskielellä sekoitettuna.

Vierailija
28/29 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Porissa ainakin käytetään.

Vierailija
29/29 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa. Ihmiset käyttävät. Puhuessaan puhekieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi