Missä käytetään sanaa "mimmoinen"?
Tai jopa "mimmonen". Siis missä päin Suomea ja minkä ikäiset ihmiset käyttävät sitä? Onko uusi sana? Oon hiljattain törmännyt siihen pariin otteeseen ja se kuulostaa jotenkin hassulta. Ennen vain sanottiin, että "millainen" jokin on.
T. Vanha jäärä
Kommentit (29)
Mimmonen-sanaa kuulee ihan kaikkialla. En ole yhdistänyt sitä mihinkään murteeseen. Minusta se on lapsellinen väännös sanasta millainen tai minkämoinen. En itse ole ikinä käyttänyt sitä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Etelä-Karjalassa myös. Eli tainnut kyllä jo hyvin laajalle levittyä.
Vierailija kirjoitti:
Tai jopa "mimmonen". Siis missä päin Suomea ja minkä ikäiset ihmiset käyttävät sitä? Onko uusi sana? Oon hiljattain törmännyt siihen pariin otteeseen ja se kuulostaa jotenkin hassulta. Ennen vain sanottiin, että "millainen" jokin on.
T. Vanha jäärä
En muista koskaan käyttäneeni mimmoinen sanaa, kuulostaa jotenkin "kirjakielimäisen" teennäiseltä, sen sijaan mimmonen sanaa käytän jatkuvasti ja olen käyttänyt varmaankin ihan natiaisesta saakka. Käytän myös sanaa millanen, kun taas millainen sanaa en käytä koskaan.
Sijainti: Pirkanmaa/Häme
Ikä: 56v
sukupuoli: mies
Faith kirjoitti:
Mimmonen-sanaa kuulee ihan kaikkialla. En ole yhdistänyt sitä mihinkään murteeseen. Minusta se on lapsellinen väännös sanasta millainen tai minkämoinen. En itse ole ikinä käyttänyt sitä.
Miljoona kertaa lapsellisempaa on uskoa mielikuvitusolentoihin.
Vierailija kirjoitti:
Jossain missä sanottin myös että mimmoottis tommoottis :D
Noissa on kyllä molemmissa yks o liikaa.
Mimmottis, simmottis, kummottis, tämmöttis.
Mimmonen-sana on ihan tuttu, meillä käytettiin sitä aina millainen-sanan tilalla: "mimmossi kukkassi sää meina tänä vuan istutta?" Joskus se lyheni jopa muotoon mimssi, tual Rauman puales kun uskotaan, että vähemmilläkin kirjaimilla pärjää oikein hyvin. :D Käytän sanaa niin yksikössä kuin monikossa edelleen, vaikka täällä Turussa ollaankin enemmän mimmottos-kummottos-porukkaa. Reilun kolmenkymmenen vuoden jälkeenkään en puhu turkua vaan raumaa vähän vanhempieni luvialla ja Helsingissä syntyneen mieheni yleiskielellä sekoitettuna.
Meillä Porissa ainakin käytetään.
Suomessa. Ihmiset käyttävät. Puhuessaan puhekieltä.
Ei ainakaan Pohjois-Savossa eikä Helsingissä ole yleinen. Ilmeisesti Keski-Suomesta länteen tai lounaaseen? Joku sanoi että Lapissa, onko muita havaintoja sieltä?