Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajopelon selättäneitä?

Vierailija
07.02.2026 |

Olen koko elämäni kärsinyt tosi pahasta autolla ajamisen pelosta mistä johtuen ajaminen on jäänyt vuosiksi kokonaan pois. Ollaan pärjätty tähän mennessä hyvin ilman minun ajamista, koska työpaikka ollut pyöräily- tai bussimatkan päässä ja pidemmät matkat puoliso on ajanut jos on ollut välttämätöntä mennä autolla. Nyt on suunniteltu muuttoa kauemmas kaupungista ja tässä vaiheessa on välttämätöntä hankkia auto myös minulle. 

Kysynkin siis onko muut voimakkaasta pelosta kärsineet onnistuneet selättämään pelkonsa? Tiedän kyllä että ajaminen on ainoa keino tähän. Mutta silloin kun pelko on tosi iso ei asia ole niin yksinkertainen että senkun lähtee vaan ajamaan. Miten vastaavasta kärsineet olette lähteneet totuttamaan itseänne?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin 10 ajotuntia maasturilla autokoulussa ja siitä se lähti taas hyvin alkuun. En muista, että olisin pelännyt kauheasti, mutta kun ei vuosiin aja niin epävarma olisi ollut lähteä kylmiltään ilman noita ajotunteja ajelemaan. 

Vierailija
2/7 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pelkäät ajamista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain työn, jossa on pakko ajaa autoa. Pakko on vain ajella, vaikka ahdistaa edelleen aivan hirveästi.

Vierailija
4/7 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain työn, jossa on pakko ajaa autoa. Pakko on vain ajella, vaikka ahdistaa edelleen aivan hirveästi.

Mikä siinä ahdistaa?

Vierailija
5/7 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pelkään ajamista. Sairastuin vuosia sitten paniikkihäiriöön (juu, on ihan lääkärin toteama), kun sain paniikkikohtauksia vain autoa ajaessa. Minulla on lääkärin määräämä lääkitys.

Kohtaukset ovat pysyneet poissa mutta pelkään ajamista.

Ajan päivittäin tuttua reittiä töihin ja kaupoille; matkaa tulee n. 50km. Tutut reitit ovat ihan ok. Mutta en lähde ajamaan pitkälle, enkä KOSKAAN aja moottoritietä. 

Yksi asia mitä eniten täällä maalla pelkään, ovat peurat ja muut hirvieläimet. 

Vierailija
6/7 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut automaattivaihteista autoa? Itselläni se vähentää pelkoa koska on helpompi ajaa ja voi keskittyä havainnoimaan ympäristöä. 

Vierailija
7/7 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automaattivaihteisto ja nykyaikaiset järjestelmät helpottaa ajamista todella paljon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän