Kehitin tavan saada hyvää kalaruokaa arkena hyvin helposti.
Ostan viikonloppuna muutaman lohifileen. Puolitan ne ja suolaan. Sitten laitan kalapalan suureen minigrip-pussiinja heitän perään marinadin, usein tällaisen: teriyakikastiketta, runsaasti valkosipulia viipaleina, reilusti sushi-inkivääriä, makeaa thaichilikastiketta, tipan seesamöljyä. Sitten puristan ilman pois pusseista ja suljen ne hyvin. Käärin pussinliepeet tiiviisti kalan ympäri niin että marinadi ympäröi kalan. Sitten pakastan kalat.
Kalapäivän aamuna otan kalan tiskialtaaseen pussissaan sulamaan. Töiden jälkeen laitan sulaneen kalan mausteineen kaikkineen uunivuokaan, vuoka uuniin ja sille sopiva, ei yhtään liian pitkä paistoaika. Sinä aikana ehtii keittää riisin tai muun lisukkeen ja pilkkoa kasvikset. Ostan kalaa vain sen verran, että ne saadaan syötyä seuraavan viikon aikana. Pussit pesen ja käytän uudelleen.
Tämä kaikki vaikuttaa naurettavan itsestäänselvältä, mutta minulle se oli suuri oivallus ja mahdollistaa hyvänmakuisen kalaruopan tekemisen useampana päivänä viikossa. Valmistaminen on yhtä helppoa kuin jonkun eineksen. Jaan vinkin, ehkä siitä on jollekin iloa.
Kommentit (83)
Kalan marinoinnissa ei ole järkeä.
Se sitkistää ja kuivattaa kalan poistamalla siitä nestettä.
Oma reseptini:
400 g paketti pakasteseitä
purkki tomaattimurskaa
punainen paprika
reippaasti oliiviöljyä
paljon kuivattua basilikaa
rouhittua mustapippuria
suolaa
(valkosipulimurskaa)
Sein kannattaa antaa sulaa ennen valmistusta. Sitten paprika silpuksi ja silppu kattilaan öljyn kanssa, kuullota hetki, lisää tomaattimurska ja anna hautua hetki, sitten kala ja mausteet, ja kohta ruoka onkin valmis. Öljyssä ja basilikassa ei kannata säästellä. Lusikallinen turkkilaista jogurttia kruunaa annoksen. Lisäkkeeksi sopii vaikka keitetyt potut tai muusi tai hyvä vaalea leipä, ja vihreät kasvikset raakana tai kypsänä.
Sinkku kun olen niin ostan sein valmiina annospaloina niin pystyn kätevästi tekemään yhden hengen annoksen. Tomaattimurskaa menee silloin desi, ja loppu säilyy jääkaapissa pakasterasiassa tai sen voi käyttää muuhun ruokaan tai pakastaa.
Hyvä vinkki.
Mä inhoan yli kaiken kalan hajua ja makua. Yritän aina saada sen peitettyä miten parhaiten taidan. Joku pakaste sei on ollut siitä helppo, kun se ei muutenkaan kovin voimakkaasti maistu kalalle ja sen saa peitettyä helposti vaikka salsakastikkeella. Tota teriyakia ja pitkään marinoimista täytyy ehdottomasti kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Oma reseptini:
purkki tomaattimurskaa
punainen paprika
reippaasti oliiviöljyä
rouhittua mustapippuria
suolaa
(valkosipulimurskaa)
Sein kannattaa antaa sulaa ennen valmistusta. Sitten paprika silpuksi ja silppu kattilaan öljyn kanssa, kuullota hetki, lisää tomaattimurska ja anna hautua hetki, sitten kala ja mausteet, ja kohta ruoka onkin valmis. Öljyssä ja basilikassa ei kannata säästellä. Lusikallinen turkkilaista jogurttia kruunaa annoksen. Lisäkkeeksi sopii vaikka keitetyt potut tai muusi tai hyvä vaalea leipä, ja vihreät kasvikset raakana tai kypsänä.
Sinkku kun olen niin ostan sein valmiina annospaloina niin pystyn kätevästi tekemään yhden hengen annoksen. Tomaattimurskaa menee silloin desi, ja loppu säilyy jääkaapissa pakasterasiassa tai sen voi käyttää muuhun ruokaan tai pakastaa.
Luulin/toivoin että pakastesein kaltainen ruokahirvitys olisi jäänyt 80-luvulle.
No, sitä saa taatusti halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Se sitkistää ja kuivattaa kalan poistamalla siitä nestettä.
Kala pysyy kyllä ihan mehukkaana vaikka sen marinoisi. Kalaa voi laittaa usealla tavalla. Graavikala on mahtavaa ja kuivattu kala, kuten kapakala, tai lipeäkala, tai ceviche, tai leivitetty kala, tai valkoviinillä oluella tai cherryllä marinoitu kala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se sitkistää ja kuivattaa kalan poistamalla siitä nestettä.Kala pysyy kyllä ihan mehukkaana vaikka sen marinoisi. Kalaa voi laittaa usealla tavalla. Graavikala on mahtavaa ja kuivattu kala, kuten kapakala, tai lipeäkala, tai ceviche, tai leivitetty kala, tai valkoviinillä oluella tai cherryllä marinoitu kala.
cherry? Mitä se on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se sitkistää ja kuivattaa kalan poistamalla siitä nestettä.Kala pysyy kyllä ihan mehukkaana vaikka sen marinoisi. Kalaa voi laittaa usealla tavalla. Graavikala on mahtavaa ja kuivattu kala, kuten kapakala, tai lipeäkala, tai ceviche, tai leivitetty kala, tai valkoviinillä oluella tai cherryllä marinoitu kala.
cherry? Mitä se on?
varmaan sherryä....
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vinkki.
Mä inhoan yli kaiken kalan hajua ja makua. Yritän aina saada sen peitettyä miten parhaiten taidan. Joku pakaste sei on ollut siitä helppo, kun se ei muutenkaan kovin voimakkaasti maistu kalalle ja sen saa peitettyä helposti vaikka salsakastikkeella. Tota teriyakia ja pitkään marinoimista täytyy ehdottomasti kokeilla.
Hä? Miksi sä syöt kalaa, jos inhoat sen hajua ja makua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma reseptini:
purkki tomaattimurskaa
punainen paprika
reippaasti oliiviöljyä
rouhittua mustapippuria
suolaa
(valkosipulimurskaa)
Luulin/toivoin että pakastesein kaltainen ruokahirvitys olisi jäänyt 80-luvulle.
Joo, halvalla saa. Mä keitän sitä kissalle :). Tosin työttömänä ollessa vähillä rahoilla paistoin myös itselleni. Ihan ok se on.
Täytyy nyt myöntää, että pistää pikkuisen hymyilyttämään tämä ketju. Itketään kassikalan herkän maun perään... ristusnyttaas. Kassikalan maku joutaakin peittää, on ne niin kurjia. Eri asia jos ap marinoisi villilohta, niin siinä menisi hyvä kala pilalle. Mutta noiden kassilohien kanssa on ihan sama millä ne maustaa, kunhan jollain, että maistuisivat edes joltain.
No, Suomessa on niin totuttu siihen, että makua ei vaan ole. Sitä kautta tämän voi tietysti ymmärtää. Ei tarvitse mennä kuin britteihin (kyllä) niin makutaso on jo monin kertainen meihin verrattuna. Ja sen maan ruokia pidetään huonoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma reseptini:
purkki tomaattimurskaa
punainen paprika
reippaasti oliiviöljyä
rouhittua mustapippuria
suolaa
(valkosipulimurskaa)
Joo, halvalla saa. Mä keitän sitä kissalle :). Tosin työttömänä ollessa vähillä rahoilla paistoin myös itselleni. Ihan ok se on.
Mä ostin joskus koiralle.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy nyt myöntää, että pistää pikkuisen hymyilyttämään tämä ketju. Itketään kassikalan herkän maun perään... ristusnyttaas. Kassikalan maku joutaakin peittää, on ne niin kurjia. Eri asia jos ap marinoisi villilohta, niin siinä menisi hyvä kala pilalle. Mutta noiden kassilohien kanssa on ihan sama millä ne maustaa, kunhan jollain, että maistuisivat edes joltain.
No, Suomessa on niin totuttu siihen, että makua ei vaan ole. Sitä kautta tämän voi tietysti ymmärtää. Ei tarvitse mennä kuin britteihin (kyllä) niin makutaso on jo monin kertainen meihin verrattuna. Ja sen maan ruokia pidetään huonoina.
Sehän riippuu siitä kuinka usein syö villilohta tai luonnonkalaa. Ei se kala mistään mausteista pilalle mene tai se maku mihinkään katoa. Aivan sama millä yrität peittää esim kutukalan makua, se maistuu pahalle joka tapauksessa. Silakasta et saa mausteilla pois silakan ominaismakua. Ahvenessa on oma ominainen makunsa vaikka sen miten maustaisi. Kuha on niin mauton ettei se muutenkaan maistu ja kesäsärki maistuu mudalle vaikka minkä tekisit. Itse kalastan paljon se tarkoittaa sitä, että syön kalaa paljon ja paljon mielummin käytän useampaa erilaista reseptiä, kuin virallista jopa uskonnon kaltaista suhtautumista kalan maustamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Häh? ?
Ai Briteissä hyvää kalaruokaa? Salli mun nauraa. Toki viiden tähden mestoissa varmaan onkin, mutta usein niissä on Pohjoismainen kokki.
Fish& chips tietenki eri asia.
Brittiruoka on muuten kehittynyt huimasti viimeisten 15-20 vuoden aikana. Raaka-aineet ovat hyviä, kun menee sellaisiin kauppoihin, joissa on suuret tuoretiskit. Pätee niin kasviksiin kuin kaloihin. Hinta tietenkin on suoremmassa yhteydessä laatuun ja makuun kuin Suomessa. UK on myös niin kansainvälinen maa, että vaikutteita sinne on rantautunut käytännössä kaikkialta maailmasta. Ihan Jamie Oliver jakaa rahvaalle telkkarissa ohjeita esim. itse tehtyyn kalacurryyn.
Vierailija kirjoitti:
Brittiruoka on muuten kehittynyt huimasti viimeisten 15-20 vuoden aikana. Raaka-aineet ovat hyviä, kun menee sellaisiin kauppoihin, joissa on suuret tuoretiskit. Pätee niin kasviksiin kuin kaloihin. Hinta tietenkin on suoremmassa yhteydessä laatuun ja makuun kuin Suomessa. UK on myös niin kansainvälinen maa, että vaikutteita sinne on rantautunut käytännössä kaikkialta maailmasta. Ihan Jamie Oliver jakaa rahvaalle telkkarissa ohjeita esim. itse tehtyyn kalacurryyn.
Jamie on kohtalainen kokki, mutta loistava persoona ja tuo hyvin esiin ruokaan liittyviä asioita kuten terveellisyys, eettisyys ja myy samalla omaa tuotemerkkiään. Ainakin Lontoossa ravintolaruoat on hyviä. Sieltä saa jopa tulista currya. Exoottisia ravintoloita on useita erilaisia paikkoja eri maista, joista Suomessa voi vain unelmoida.
Vierailija kirjoitti:
Tuore kala säilyy viikon pakasmattakin.
Kala ja vieraat alkavat haista kolmantena päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Minä ostan lohifileen ja se menee 1-2 päivässä 1-2 ihmiselle..
Höyrytän sen tuoreena kerralla maustaen laatusuolalla, tuoreilla yrteillä, sipuleilla. Lisään joskus mausteita, pippuria, sitruunaa vähän fiiliksen mukaan.
Kaveriksi valmistan wokattua/höyrytettyä kasvista, juuresta, riisiä. Tai salaattia.
Melkoisia suursyömäreitä!
100 g. lihaa tai kalaa per naama per ateria sopii normaaliporukalle. Loput kasviksia.
Itse pidän Kekkosen lohta eli sateenkaarirautua maukkaampana kuin Norjan lohta.
Yksitotista oli pelkän suolan, pippurin ja sitruunan kanssa paistettu kala. Nyt kun kalassa on mausteita, ja marinadivaihtoehtoja on tuon esimerkkimarinadin lisäksi muitakin, ei yksitotisuudesta ole tietoakaan. Teen palasta myös juuri sen kokoisen, että siitä riittää kaikille juuri sopivasti yhdeksi kerraksi. Pakastustekniikka mahdollistaa myös sen, että kalaa voidaan syödä samasta ostoerästä esim. maanantaisin ja torstaisin.