Meille tulee tänään 14v poika viikoksi hoitoon. Vinkkejä kaivataan
Tiedän, että kyselen tyhmiä, mutta jos joku ystävällinen innostuisi vaikka vastaamaan...:)
Meille siis tulee tuollainen mukava kiltti murkkupoika viikoksi " hoitoon" kun vanhempansa lähtevät lomalle. Haluaisin kovasti, että poika viihtyy ja tuntee olonsa kotoisaksi. Onko antaa vinkkejä esim ruokailun suhteen. Tiedän, mahdoton kysymys, mutta mikähän olis sellaista ruokaa mikä maistuisi nuorelle miehelle? Meillä kaksi pientä lasta ja sellaisella makaroonilaatikko, jauhelihakeittomeiningillä ym mennään yleensä.... Jotain muutakin kivaa olisi pojalle järjestää. Elokuviin? Älkää lynkatko...
Kommentit (20)
Pizzaa ja limsaa jos hemmotella haluat ja ajankuluksi pleikkari. Se on siinä:)
Olisko pitsaa kiva tehdä porukalla, vai onko se tuollaisesta murkusta vaan noloa....?
ap
Niin ja se vielä että tuonikäinen syö käsittämättömän paljon. Yksi paahtoleipäpaketti voi hujahtaa naamariin ihan huomaamatta. Varaa siis ihan hulluna sitä ruokaa.
Anna vuokrata filmejä tai jos elokuviin haluat viedä, anna sille kaksi lippua että voi ottaa kaverin mukaan. Jos siis on siinä lähellä kavereita. Osta tietokonelehtiä jos miehelläsi ei niitä ole jo. Tuonikäiset tykkäävät yleensä lukea mikrobittejä ja sensellaista.
Jospa vaikka ihan lautapeleja jos herralle sopii. Elokuvissa tietty kiva käydä. Tykkääkös jostain urheilusta? Voisit mennä mukaan jne.
Kysäseppäs mistä ruuasta tykkää. Nakkikastike keitetyillä perunoilla, perunamuussi ja lihapullia jne.
Koko aikaa ei tarvii jotain tehdä..voi ottaa ihan rennostikkin
Pojan kotona ei ole tvtä lainkaan, joten ei pleikkaakaan... En tiedä harrastaako urheilua, mutta mopoista on ainakin kovasti kiinnostunut. Ehkäpä menevät miehen kanssa moottoripyöräajelulle?
ap
Ehdota että poika ottaa oman pleikkarin mukaan. On sillä joku pelikone kuitenkin!
Ja tuossa iässä ne tykkäävät kauheasti, kun kysyy niiltä mielipidettä suoraan ja tekee sen mukaan. Eli kysyy, haluaisiko tehdä pizzaa vai tilata.
Voi myös tykätä olla " iso ja ihailtava" niiden teidän pienten silmissä, jos ei sillä ole itsellään pikkusisaruksia. Pyydä näyttämään vaikka miten tehdään joku jalkapallotemppu tai joku mitä harrastaa ja pienet siihen katselemaan ihailevasti, niin kyllä teinipoika viihtyy.
Tietty sitä voi ihan tavallisestikin vain olla, mutta jos tosiaan haluat ekstrahyvän vaikutuksen tehdä, niin anna vähän päteä.
terveisin nuoriso-ohjaaja:)
Että mitä haluaisi tehdä jne.? Kyllä noin isolla on jo omat mielipiteet ja osaa ne tuoda julki.
Pienempi (poika) usein vaan katselee silmät pyöreinä ylöspäin :)
Täytyy tosiaan vähän yhdessä jutustella ja suunnitella mitä tykkäisi tehdä. Tutun perheen poika, mutta ei niin tuttu kuitenkaan kun usein puuhailee omiaan kun heillä käymme. Kiva tutustua nyt paremmin!
ap
Meidän taloon ei niitä yksinkertaisesti tule! Ihna kammottaa ajatus, että omasta pojasta tulisi sellainen pleikkareita pelaava, tietokonelehtiä lukeva laiskamato. Minä ainakin pistäisin pojan reippaasti ulkoilemaan vaikka koja päivä tai pelaamaan jalkapalloa pikkuisten kanssa..:-)
Minusta on tosi hienoa, että haluat panostaa pojan vierailuun ja toivot hänen viihtyvän. Uskon että jo tuo halu vie pitkälle! Mukavaa viikkoa teille!!
tehkää itse hampurilaisia, käykää jossain nuorison pelipaikassa, varaudu umpimieliseen mökötykseen(kuului meillä murkkuikään), leivo pullaa (siitä meiän murkku piti, varsinkin mokkapalat)
14-veestä ja henkisestä kypsyydestä, että voiko sen jättää yksin kotiin vai ei. Moni 14-v. tyttö on järkevämpi ja vastuullisempi kuin vastaavan ikäinen poika. Ainakaan jos mitään omista yläasteajoistani muistan. 14-v. hoidin 7-v. pikkusiskoani yhden risteilyviikonlopun, mutta toisaalta mulla asui naapurirapussa tätini, joka oli hälytysvalmiudessa ja juhannuksesta mentiin kaverini kanssa fillareilla viikoksi kahdestaan niiden kesämökille 80 km päähän korpeen. Itse oli 15-v. ekoissa kesätöissäni ja pari viikkoa yksin. En ollut kotibailu-tyyppiä...
Varmaan poika tykkäisi jotain leffaa katsella, popkorneista ne pitää ja jos on mukava ja puhelias poika, niin ihan vanhanaikainen juttelukin ja kävelyllä, uimassa käynti ym. Ja korttipeli. Voihan nuoren kanssa touhuta jotain. Kysy mitä tykkäisi tehdä! Pakkoko sitä on pleikkaria tuijottaa.
se on heitteillejättö, nykyään 14-vuotiaat voivat olla vielä ihan lapsia vaikka meidän mummot jo lähtivät kotoa ansaitsemaan tuossa iässä.
Pitäisikö hänet pakottaa olemaan yksin? Ei aina ole kyse tarpeesta. Ehkä pojasta on mukavaa lomailla tutussa perheessä. Saa hyvää ruokaa ja olla vähän rennommin. Onhan vanhemmatkin lomalla.
Vierailija:
Ihna kammottaa ajatus, että omasta pojasta tulisi sellainen pleikkareita pelaava, tietokonelehtiä lukeva laiskamato. Minä ainakin pistäisin pojan reippaasti ulkoilemaan vaikka koja päivä tai pelaamaan jalkapalloa pikkuisten kanssa..:-)
Meillä oli Nintendo (se ikivanha)kun täytin 9v. (sisarukset 7v. ja 6v. silloin). Eipä tullut laiskamatoa kenestäkään. Pikkuveli on kyllä atk-alan ammattilainen, mutta urheilee paljon. Sisko on fysioterapeutti ja liikunanohjaaja (laiskamato tosiaan :D) ja itse olen opettaja, ja urheilen jonkin verran.
Naapurintyttö (samanikäinen kuin minä) oli urheiluhullusta perheestä. Vihaa liikkumista nykyään ja taistelee ylipainonsa kanssa.
jo 12-vuotiaana...
Toki eriasia jos tunnette pojan jo tosi hyvin, muttei vaikuta siltä. Se on sen ikäinen poika että varmaan on vastustanut hoitoon menoa, joten toivottavasti hänellä on oma huone käytössä tai jotain jossa voi rauhottua jos tarvis, ettei tarvitse jonkun toisen huoneen lattialla esim nukkua tai jotain..
Olen yläasteen ope ja meillä tehdään aina ilmoitus jos huomataan että 14 v. on jätetty viikoksi-kahdeksi yksin kun vanhemmat on lomalla. Pari kertaa vuodessa näitä sattuu.
Tuon ikäisitä ei aina tiedä kehtaako ne kulkea aikuisten kanssa kaupungilla vai ei. Jos haluat hemmotelle, niin tosiaan pizzaa, kokista (pari litraa päivässä ;)) nettisurffailua ym. Ehkä joku vuokra dvd. Missä päin asutte? Joku uimareissu, museo tms. saattaisi olla kiva jos lapsi ei tule ihan naapurista.
niin tämä kyseinen nimenomaan ITSE halusi tulla juuri meille. Ollaan ihan otettujakin :)
En käsitä miksi poika pitäisi jättää yksin kotiin, kun tuttuja on tässä lähellä ja mielellään mekin poika otetaan ja poika haluaa meille tulla. Suunniteltiin vähän että mies vie pojan yhtenä iltana moottoripyöräreissulle, käyvät matkalla jossain hampparilla tai pitsalla, ehkä moottoripyörä/autokaupassa.... Sit joku ilta vuokrataan joku pojan mieleinen leffa. Muuten aateltiin olla kotosalla porukalla ja puuhata fiiliksen mukaan. Nättiä ilmaa on luvattu, pihalla on jalkapallomaalit ja koripallokorit... Hyvää ruokaa ja rentoa oloa. Miltä kuulostaa?
ap
Riippuu tietysti lapsesta, mutta tuon ikäiset ovat vielä aika lapsellisia ja vähän sellaisia emmä tiiä kaikki käy-tyyppejä tietyllä lailla. Eli itse olen ottanut sen roolin, etten hirveästi kysele joka asiaa, vaan sanon, että nyt syödään makaroonilaatikkoa ja ruisleipää, sitten menemme käymään kirjastossa ja illalla lämmitetään sauna. Jos teini ei ymmärrä mennä pesulle (koko viikkoon), niin sanon, että menepäs nyt suihkuun/saunaan niin sitten on iltapala jne. Meillä on myös omat pienet lapset, ja olen ottanut teinit heidän hoitoonsa mukaan ja muihinkin perheen yhteisiin työpuuhiin. En nyt kuormita tolkuttomasti mutta aina jotakin pientä. Kerran oli yksi isompi savotta, jossa meni puoli päivää niin kysyin haluaako tehdä sen pientä maksua vastaan. Halusi ilman muuta. Ei kannata hirvesäti ressata muutama ohjelma riittää. Jos poika asu eripuolella Suomea kuin te, niin sekin on jo jotain, kun käytte kaupassa yms asioilla. Pk seudulla tietysti keskusta, isot kauppakeskukset, Heureka kiinnostavat. Minusta tuntuu, että nämä meidän teinit ovat nauttineet siitäkin paljon, kun saavat keskustella ja jutustella meidän aikuisten kanssa ruokapöydässä ja vaikka sitten kun lapset on nukkumassa. itse olen ottanut sen tyyliin, että ei höösätä ja souvata, vaan eletään sitä meidän normaalia elämää ihan rauhassa ja sitten esim jos on ollut viikon niin pari kertaas voi tehdä jotain ekstraa - vain vieraan takia asiaa. Ehkä joku lukeminen voisi olla hyvää ajanvietettä välillä ja tosiaan, sitä ruokaa sitten kuluu!!