Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytär täytti 18v, ei teekään mieli antaa säästettyjä lapsilisiä hänelle.

Vierailija
25.04.2018 |

Liian suuri summa noin nuorelle.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh? No ei tietenkään ole pakko antaa. Järkevämpi tapa olisi jopa niin, että ostat hänelle jotain tarpeellista. Esimerkiksi astianpesukoneen tai avustat ajokortin kuluissa. Tuollainen auttaa nuorta paljon enemmän, kun vaikka 5000euroa tilillä, mistä ihan todella suurella todennäköisyydellä huomattava osa menee "turhuuksiin", kuten vaatteisiin, kampaamoon, baariin, matkoihin ym.

Onko noi nyt nuorelle tai vanhemmallekkaan ihmiselle turhuuksia? Kyllä mä ainakin toivon että oma lapsi käy parturissa ja baarissa ja matkustaa. Kartuttaa elämänkokemusta.

Vierailija
42/79 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et anna lapsi voi haastaa sinut käräjille.

Ei voi jos varat ovat vanhemman tilillä ja nimissä.. Lapsilisät eivät kuulu lapselle vaan lapsen vanhemmille lapsen elatukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi oi miksi alatte kelailla tällaisia kun lapsi täyttää sen 18? Miksi ette anna rahoja kun he ovat täyttäneet 20 tai 21 ja sitä ennen pitäneet suutanne kiinni rahoista?

Varmistakaa myös, ettei lapsi ylivelkaannu ennen kuin saa rahat, koska silloin ne menevät käytännössä lainanlyhennyksiin. Varmistakaa myös, että lapsella ei ole ahnetta puolisoa, joka yrittäisi kavaltaa rahat keksimällä sille parempaa käyttöä. 

Tämä! Lapselle, erityisesti nuorelle ei pidä mainostaa sitä, että lapsilisät on säästetty hänelle. Nuori kehuskelee asiasta kavereilleen ja voi käydä niin, että rahat hupenevat hyvinkin nopeasti. Jos ja kun säästää lapselle, sen saa vanhempana päättää milloin niitä rahoja lapselleen antaa ja kertasummana vai osissa.

Esim. Minä sain kuukausittain vanhemmiltani merkittävän summan opiskeluaikana. Asiasta ei etukäteen kerrottu tai sitä hehkutettu. En mitenkään odottanut, että pärjään opiskeluissa ilman opintolainaa, kuten tuon summan ansiosta tein. Kesätöiden aikana rahaa en saanut.

Näin aion tehdä myös oman lapseni kanssa.

Miksi ne rahat hupenisivat, jos nuori on ne itse säästänyt ja sijoittanut?

Meillä lapset ovat tienneet pankkitiliensä saödon ja omaisuutensa arvon siitä lähtien, kun heillä on ollut jonkunlainen käsitys rahasta. Silti he ovat osanneet olla kertomatta saldoa, kun on puhuttu rahasta. Sen he ovat sanoneet, että ei ole viikkorahaa eikä palkita numeroista, mutta sijoituksistaan he ovat olleet hiljaa.

Aika harvat lapset kerskuvat rahalla ja oma kokemus on, että noin tekevät vain ne, joiden perhe elää pikavippikierteessä.

Vierailija
44/79 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutuilla on juuri tuollaisia lapsia, joiden vanhemmat ovat pitäneet kunnia-asianaan, että lapsi ei opi kotona rahankäyttöä, koska vanhemmat huolehtivat rahoista. Kesätöissä saa käydä, mutta veroilmoituksen tarkistaa isä tai äiti, koska eihän se nuori osaa.

Sitten yllättäen isketään käteen tilitiedot ja sanotaan, että ole nyt onnellinen, olemme säästäneet sinulle lapsilisärahasi.

Arvatkaa kaksi kertaa, mitä se lapsi silloin tekee ja miksi?

Vierailija
45/79 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisä tulisi todellakin muuttaa tarveharkintaiseksi.

Todellakin, olen samaa mieltä. Lapsilisä maksetaan huoltajalle lapsen elatusta varten. Jos sen voi säästää, sitä ei tarvitse. Tarveharkintaan ehdottomasti. Se, että pitäisi hakea se raha, eikä saanti olisi varmaa, myös ehkä ehkäisi joka vuotista poikimista, kun jotkut elättävät näillä itsensä.

Mielestäni on järkevää laittaa lapsilisä eri tilille. Toisina kuukausina siitä jää säästöön rahaa, jos lapsen menot ovat siinä kuussa pienemmät ja siitä jää puskuria isompiin hankintoihin. Kun lapsi tarvitsee jotain, en sano että nyt ei ole varaa, vaan ostan tuotteen ja maksan sen lapsilisätililtä.

Ruuan ja ylöspidon tarjoamme me perheenä. Vaatteet, harrastukset, lehtitilaukset, pyörät, sukset jne lapsilisistä.

Siirrämme vanhempina muutaman kympin kuussa tuolle samalle erillisille tilille lapsen menoja varten.

Näin äiti ja isä osallistuvat lapsesta koituviin kustannuksiin tasapuolisesti. Suosittelen myös eronneille perheille.

Vierailija
46/79 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et anna lapsi voi haastaa sinut käräjille.

ei ap kertonut kenen tilillä ne on, lapsilisät ei ole lapsen rahaa vaan vanhempien.

Jos ne on lapsen tilillä ne on lapsen.

Vierailija
47/79 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuosta mene lahjavero?

Ei, jos ne on säästetty lapsen tilille.

Vierailija
48/79 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi oi miksi alatte kelailla tällaisia kun lapsi täyttää sen 18? Miksi ette anna rahoja kun he ovat täyttäneet 20 tai 21 ja sitä ennen pitäneet suutanne kiinni rahoista?

Varmistakaa myös, ettei lapsi ylivelkaannu ennen kuin saa rahat, koska silloin ne menevät käytännössä lainanlyhennyksiin. Varmistakaa myös, että lapsella ei ole ahnetta puolisoa, joka yrittäisi kavaltaa rahat keksimällä sille parempaa käyttöä. 

Mä olen tehnyt noin. Tyttärelle (17) on tiedossa kaksio ja jonkin verran rahaa parikymppispäivänään, mutta en hitossa kerro kummastakaan tässä vaiheessa, kun elämän sisältö on muoviripset.

Vierailija
49/79 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän tytär täyttää vappuna 18v ja ollaan säästetty lapsilisät ja sitten ollaan laitettu sinne tilille 300e joka kuukausi lisää. Sitten on pari rahastoa vielä Mies sanoi tossa yks päivä, kun siirsi sinne taas rahaa, että sillon kun me muutettiin yhteen, niin ei meillä ollu tällasia rahoja. Muistatko kun asuttiin töölössä yksiössä ja syötiin makaroonia ja haaveiltiin pihvistä, kun tulee opintuet.

Olette siis kateellisia itse lapsellenne säästämistä rahoista? :D 

Missään tapauksessa ei itse kannattanut säästää samalla itselleen? 

Tämä! Asuttu Töölössä ja syöty pihviä/lihaa. Ja kaiken päätteeksi kateellinen itse lapselle säästetyistä rahoista. Jotenkin kiero järjenjuoksu! KöyhäILIJÄT, siis rahojaan jemmaavat köyhän esittäjät, ovat kaikkein ärsyttävimpiä.

Vierailija
50/79 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tehnyt noin. Tyttärelle (17) on tiedossa kaksio ja jonkin verran rahaa parikymppispäivänään, mutta en hitossa kerro kummastakaan tässä vaiheessa, kun elämän sisältö on muoviripset.

Paitsi että noin ei voi tehdä. Jos lapselle on pikkuhiljaa säästetty, rahat tulevat lapselle täysi-ikäisenä, ja pankki ilmoittaa omistukset lapselle. Mikäli taas ne on tarkoitus antaa kerralla vanhempana, joutuu maksamaan lahjaverot. Mutta salata ei voi aikuisen lapsen omaisuutta.

Vierailija
51/79 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että noin ei voi tehdä. Jos lapselle on pikkuhiljaa säästetty, rahat tulevat lapselle täysi-ikäisenä, ja pankki ilmoittaa omistukset lapselle. Mikäli taas ne on tarkoitus antaa kerralla vanhempana, joutuu maksamaan lahjaverot. Mutta salata ei voi aikuisen lapsen omaisuutta.

Menee siitä tietysti verot, mutta summa ei ole merkittävä. Asunto puolestaan on ja pysyy minun nimissäni.

Vierailija
52/79 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksuja neuvoja varsinkin heiltä joille on annettu rahat, luovuttaisin vain osan.

Vierailija
53/79 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä aikuiselle ihmiselle pitäisi säästää? Meillä lapsilisät käytetään lasten menoihin, polkupyörään, harrastuksiin, vaatteisiin jne. Ei hillota turhaan tilille vaan laitetaan kiertoon.

Ei lapsilisät mitään lasten omaisuutta ole, pidät itselläs tottakai, kun et ole aikanaan älynnyt käyttää.

Vierailija
54/79 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsilisät menevät lapsen tilille, kela maksaa pienemmän määrän lisää. Ainakin ennen oli näin. Et kai vai huijannut?

Vierailija
55/79 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsilisät menevät lapsen tilille, kela maksaa pienemmän määrän lisää. Ainakin ennen oli näin. Et kai vai huijannut?

Veroa ei mene, jos siirtää joka kuukausi summan lapsen tilille. Koska summa jää alle verotettavan rajan.

Vierailija
56/79 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee siitä tietysti verot, mutta summa ei ole merkittävä. Asunto puolestaan on ja pysyy minun nimissäni.

No eihän se kaksio sitten tyttärelle tule, jos hän saa vain asua siinä.

Vierailija
57/79 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän se kaksio sitten tyttärelle tule, jos hän saa vain asua siinä.

Hänen käyttöönsä (ei etsimisen vaivaa tai vuokraa vastikkeen lisäksi). Saa toki ostaa sen joskus, jos tahtoo. Perii, jos se on vielä minun eikä myyty.

Vierailija
58/79 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 17-vuotiaana on elämän sisältö muoviripset, niin luuletko että 20-vuotiaana on paljonkaan fiksumpi? Kyllä ne fiksut erottuvat bimboista viimeistään yläasteella. 

Vierailija
59/79 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sanoit että tytölle on tiedossa kaksio, jos kerran aiot hänen antaa vain asua siinä? On vähän eri juttu saada asumisoikeus kuin asunto.

Vierailija
60/79 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hänen käyttöönsä (ei etsimisen vaivaa tai vuokraa vastikkeen lisäksi). Saa toki ostaa sen joskus, jos tahtoo. Perii, jos se on vielä minun eikä myyty.

Eikä yhtään sanan sijaa sen suhteen, missä ja miten haluaa asua!? Ihan käsittämätöntä. Kyllä mekin ostettiin lapsen käyttöön asunto sillä ajatuksella, että hän sen myöhemmin meiltä ostaa. Mutta ei todellakaan ostettu yhtään mitään lapselta kysymättä! Pintamateriaalit lapsi sai valita rakennusaikana ja asunnon valmistumisen jälkeen on yhdessä ostettu huonekalut. 

En ollenkaan tajua tuollaista, että valitaan asunto lapsen puolesta ja kuvitellaan, että lapsi iloissaan muuttaa sinne asumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan