Miksi en laihdu? Olisiko "asiantuntijoita" paikalla
En ole ollut varmaan ikinä normaalipainoinen. Mun bmi on aina ollut 28-30. Normaalipainoon ei loppujen lopuksi ole mikään älytön matka edes. Alkoholia en ole juonut oikein koskaan. Vuodessa juon viiniä ehkä viisi lasillista yhteensä. Vettä olen juonut aina paljon. Teinistä asti. Nykyään juon sen 2-4 litraa päivässä. Kahvia juon päivässä kolme mukillista. Mitään muuta en juo. Sokeritonta limua ja vissyä toki joskus.
Suolaiset herkut ei ole mun juttu yhtään. En ole elämäni aikana ikinä ostanut sipsipussia itselleni. Hamppareita en syö, koska en voi sietää majoneesia. Ulkona käydään syömässä noin kerran kuussa. Makea on mun paheeni. Lähinnä suklaa. Leivoksia en syö. Jos ostan hyväskää, niin suklaa tai irtikset. Makeaa syön alle 200g viikossa. Nyt kun olen ollut dieetillä, niin olen jättänyt kaikki hyväskät pois kokonaan.
Iltapalaa en syönyt vuosiin. Söin päivällisen noin klo 16 ja seuraavan kerran aamulla. Nyt olen opetellut syömään iltapalan. Marjoja, rahkaa tms.
Keskiverto päiväni on viimeiset kuukaudet mennyt about näin
Aamulla kaurapuuro, 100g marjoja ja desi raejuustoa tai rahkaa tai kananmuna.
Lounas; vihanneksia ja purkki tonnikalaa vedessä tai kanafile tms
Välipala:rahka, banaani tms
Päivällinen:salaattia ja kotiruokaa kohtuullinen annos.
Iltapala: rahka marjoilla, kaurapuuro tms
Liikun joka päivä 1-3h. Talvella hiihdin viitisen kertaa viikossa 10-15km kerralla. Nyt kävelen/juoksen joka ilta 5-10km. Punttitreenin teen parina iltana viikossa ja joogassa käyn kerran viikossa.
Paino on pysynyt silti samana koko ajan. Kilpparit on ok. 168/87 mitat.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos viesteistä!
Mulla on aina keittiövaaka. Salaattia, kurkkua, tomaattia jne en punnitse. Lihaa syön aina sen 100-130g. Kalorit, hiilarit, sokerit katson AINA. Ja kuten sanoin: viimeaikoina makeat olen jättänyt pois. Aikaisemminkin rajoitin makean syöntiä. Olen aina kytännyt kaloreita ja tiedän kyllä energiamäärät keskivertoa paremmin. Mitään latteja, mehuja jne en juo. Ilman mitään laihiksiakin punnitsin ruokaa ja etenkin herkut. Eikä tää mun keittiövaakariippuvuuskaan ihan tervettä varmaan ole.
Kotiruokaa kohtuullinen annos on mulle siis kasa vihanneksia, 100-130g lihaa/kanaa/kalaa (en käytä marinadia tms) pieni kauhallinen riisiä, pari pientä perunaa tai sitten normaali reilu kauhallinen makaronilaatikkoa tms.
Sieltä se kompastuskivi tuli. Luullaan syövän järkevästi kun syödään kotiruokaa. Riisi, peruna, puuro ja pasta pois. Korvaa ne kasviksilla, pähkinöillä, pavuilla, jne...
Ihan puppua taas on vinkkisi alusta loppuun asti. Hiilhydraatteja saa/tulee syödä, kun kulutus on tuota luokkaa!
Tämän tietoiskun tarjosi teille Antti Heikkilän hölynpölypalsta.
Ihan puppua taas...ap syö ihan liikaa hiilareita(esim. baanani aiemmin mainittujen lisäksi) ja liikkuu ihan liikaa = keho jatkuvassa tuhlehdus tilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos viesteistä!
Mulla on aina keittiövaaka. Salaattia, kurkkua, tomaattia jne en punnitse. Lihaa syön aina sen 100-130g. Kalorit, hiilarit, sokerit katson AINA. Ja kuten sanoin: viimeaikoina makeat olen jättänyt pois. Aikaisemminkin rajoitin makean syöntiä. Olen aina kytännyt kaloreita ja tiedän kyllä energiamäärät keskivertoa paremmin. Mitään latteja, mehuja jne en juo. Ilman mitään laihiksiakin punnitsin ruokaa ja etenkin herkut. Eikä tää mun keittiövaakariippuvuuskaan ihan tervettä varmaan ole.
Kotiruokaa kohtuullinen annos on mulle siis kasa vihanneksia, 100-130g lihaa/kanaa/kalaa (en käytä marinadia tms) pieni kauhallinen riisiä, pari pientä perunaa tai sitten normaali reilu kauhallinen makaronilaatikkoa tms.
Sieltä se kompastuskivi tuli. Luullaan syövän järkevästi kun syödään kotiruokaa. Riisi, peruna, puuro ja pasta pois. Korvaa ne kasviksilla, pähkinöillä, pavuilla, jne...
Ihan puppua taas on vinkkisi alusta loppuun asti. Hiilhydraatteja saa/tulee syödä, kun kulutus on tuota luokkaa!
hiilareilla ei tee mitään, jos ei ole huippu-urheilija.
Nyt on aika lopettaa kirjoittaminen.
Kasvikset lounaalla: salaatti, kurkku, tomaatti, punasipuli tai keitetty parsakaali, kukkalaali, porkkanat tai pannulla paistan kesäkurpitsaa, sipulia, paprikaa jne. Vaihtelee. Päivällisellä aika usein pelkkä vihersalaatti tomaatilla ja kurkulla tai lanttuporkkanaraaste. Pakastevihannespusseja keittelen tosi usein ja perunan korvaan usein bataatilla, koska tykkään siitä enemmän. Kukkakaalta ja parsakaalta syön raakana mielelläni. Sipulia meillä syödään tosi paljon ja sitä lisätään joka ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Syöt enemmän kuin kulutat.
Näinhän se menee, jos läskiä kertyy, vaikka kuinka vänkäisit vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos viesteistä!
Sitten ei kannata itkeä sitä, ettei laihdu.
Yritä ymmärtää, että niillä hiilihydraateilla on kropassa oma funktionsa! Ilman niitä kroppa vastustuskyky laskee eikä kroppa jaksa palautua tuollaisesta määrästä liikuntaa.
Myös liikuntatapoja olisi hyvä muuttaa laihdutuksen ajaksi.
Jos stressihormonit ovat korkealla, laihtumista ei pääse tapahtumaan.
Voisiko tuo stressi muka oikeasti vaikuttaa? Lomamatkoilla paino tippuu aina kilon pari. Silloin en stressaa, kun on pois kotoa.
Stressi voi hidastaa, mutta vaikea uskoa, että se estäisi laihtumisen.
Pitää muistaa, että myös proteiinia syömällä lihoo, jos sitä syö ylenmäärin!
Proteiini ei ole mikään 0-kalori tuote! Jos syöt enemmän protskua kun kroppasi tarvitsee, se kertyy rasvana elimistöön ihan samalla tavalla kuin hiilihydraatti tai rasva.
Ihminen laihtuu vaikka syömällä suklaalevyn joka päivä, jos ei muuta syö.
Jutan superdieeteillä jne syödään PALJON enemmän, mitä Ap syö ja mä oon saanut sillä tosi hyvin kiloja pois.
Vierailija kirjoitti:
Pitää muistaa, että myös proteiinia syömällä lihoo, jos sitä syö ylenmäärin!
Proteiini ei ole mikään 0-kalori tuote! Jos syöt enemmän protskua kun kroppasi tarvitsee, se kertyy rasvana elimistöön ihan samalla tavalla kuin hiilihydraatti tai rasva.
AP:n postaamassa ruokavaliossa ollaan aika hemmetin kaukana tuosta tasosta. Tajuaisit sen, jos tietäisit mistään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoastasi puuttuu rasva ja syöt liikaa hiilihydraattia ja proteiinia. Lisäksi uskoisin kilokalomäärän olevan liian korkea kulutukseen nähden. Kroppa tarvitsee myös lepopäiviä, niitä sulla ei näytä olevan lainkaan. Rahkat on turhakkeita.Kasviksia ei näy missään. Summa summarum: ruokavalio pielessä ja syöt liikaa.
En ole ap. mutta onhan tuossa salaattia ruokavaliossa, tuskin tarkoittaa pelkkiä salaatinlehtiä. Miksi rahkat ovat turhakkeita? Millä ne korvaisit?
Mitä poistaisit ruokavaliosta? Mitä lisäisit, konkreettisesti?
Rahkat veks, lisää vihanneksia. Vähemmän hiilihydraattia.Annoskoko pienemmäksi iltaa kohti. Itse syön kolme kertaa päiväss, eikä tule naposteltua. Banaani ja kaurapuuro kummatkin nostavat verensokeria nopsaan, joten sellaisia en syö lainkaan.Kaikki mikä maistuu makealta saa kropan luulemaan että nyt tulee verensokeria nostattavaa ainetta, laitetaan inskat liikkeelle. Siksi suosittelisin ap:lle kaiken makealta maistuvan (oli se mitä tahansa) pois jättämistä toviksi. Keinomakeankin. Jos on ihan pakko saada jotain niin 1 pala kaikkien tumminta suklaata silloin tällöin.
Miksi oi miksi ihmisiä pidetään aina tyhminä? Kai jokainen täysjärkinen laihduttaja nyt osaa katsoa tuotteesta kalorit ja sokerit. Mä en siis jaksa käsittää näitä, että mehussa, latessa tai pullassa on kaloreita. No daa, jokainen tietää. Kyllä normaaliälyinen ihminen tietää, ettei laihiksella voi napsia ruokaa kokkaillessaan, naahia iltapaloja pitkin iltaa tai voi juoda aamupalalla mehujöa kolmea lasillista. Etekin naiset varmasti katsovat namujen kalorit ja osaavat kyllä hahmottaa mikä on rivi suklaata ja mikä levy.
Itse olen taas aina ollut normaalipainoinen. En mikään normaalipainon alarajalla, mutta kuitenkin. Aikuisiällä paino on n. 65kg ja pituus 170cm. Lihasta on ja salilla käyn 3-4krt/vk tunnin kerrallaan. Vaidellen aerobista, spinninkiä, voimaharjoittelua. Mitä milloinkin tuntuu. Syön monipuolisesti kaikenlaista. Istumatyötä teen, jossa ei liikuttua tule. Peruskulutus on liikuntapäivinä n. 2400 ja jos tulee vain koneella istuttua päivä töissä eikä kummempaa liikuntaa niin n.1900kcal. Sillä ei hirveästi mässäillä.
Minusta ruokailu on turhan rasvatonta, jos on vain kanaa (rasvatonta) ja vedessä tonnikalaa. Itse syön rasvaa enemmän etenkin niinä päivinä kun liikun.
Tänään on eväänä n.3-4dl bataatti-kasvis-linssikeittoa töissä. Aamupalaksi oli rypäleitä ja kaurajugu. Iltapäivällä töissä kaksi mandariinia ja näkkäriä tuorejuustolla. Kotona ajattelin syödä iltapäivällä keiton lopun ja ruisleipää päällisillä. Iltapalaksi surautan smoothien (2dl mantelimaitoa, chia-siemeniä, banaania). Ehkä muutama siivu palvikinkkua. Näillä mennään tämä päivä, kun ei tule käytyä liikkumassa. Huomiseksi aion tehdä jotain hyvää kermaista pastaa evääksi (kasvis-kanapastaa ehkä), kun käyn aamulla kuitenkin salilla.
Liikuntamäärä tuntuu hurjalta. Minä en tuollaisella ruokamäärällä jaksaisi.
Mietin, että oletkohan ihan rehellinen syömisistä? Ja syötkö laadullisesti tosiaan tarpeeksi? Ja miten nuo annoskoot esim tämän normaalin kotiruuan kanssa? Ylipainoisella voi olla käsitys annoskoosta kroonisesti vääristynyt.
En osaa sanoa, miksi todellakin painat noin paljon.
Omilla elämäntavoillani (karkit ja alkot huomioiden) minun pitäisi painaa noilla perustein ainakin 20kg enempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos viesteistä!
Yritä ymmärtää, että niillä hiilihydraateilla on kropassa oma funktionsa! Ilman niitä kroppa vastustuskyky laskee eikä kroppa jaksa palautua tuollaisesta määrästä liikuntaa.
Jota sitten saa kasvikista, pähkinöistä, marjoista, jne...
Riisissä ja perunassa on paljon tärkkelystä, joka alkaa pilkkoutua jo suussa glukoosiksi. Glukoosi saa aikaan insuliinintuotannon, ja insuliini puolestaan on se hormoni, joka varastoi rasvaa. Jos syöt sellaista ruokaa, joka ei käynnistä niin vilkasta insuliinintuotantoa, rasvan varastoiva hormoni puuttuu verestä joten rasvoja ei kerry ...
Riisissä ja perunassa on paljon tärkkelystä, joka alkaa pilkkoutua jo suussa glukoosiksi. Glukoosi saa aikaan insuliinintuotannon, ja insuliini puolestaan on se hormoni, joka varastoi rasvaa. Jos syöt sellaista ruokaa, joka ei käynnistä niin vilkasta insuliinintuotantoa, rasvan varastoiva hormoni puuttuu verestä joten rasvoja ei kerry ...[/quote]
Miten kaura, porkkanat, ruisleipä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos viesteistä!
Kyllä hiilareillakin laihtuu.
Vierailija kirjoitti:
Riisissä ja perunassa on paljon tärkkelystä, joka alkaa pilkkoutua jo suussa glukoosiksi. Glukoosi saa aikaan insuliinintuotannon, ja insuliini puolestaan on se hormoni, joka varastoi rasvaa. Jos syöt sellaista ruokaa, joka ei käynnistä niin vilkasta insuliinintuotantoa, rasvan varastoiva hormoni puuttuu verestä joten rasvoja ei kerry ...
Miten kaura, porkkanat, ruisleipä?
Nostavat nopeasti verensokeria.
Kaiken järjen mukaan syöt selvästi vähemmän kuin kulutat, joten on oikeastaan vain 2 vaihtoehtoa: arvioit syömäsi kalorit liian pieniksi tai sinulla on epänormaalin hidas aineenvaihdunta jostain syystä.
Lepopäiviä liikunnasta olisi hyvä pitää ihan kunnon kehittymisen kannalta, mutta en usko, että rankka liikunta voi pysäyttää laihtumisen noin radikaalisti.
Jdjsbslfb kirjoitti:
Miksi oi miksi ihmisiä pidetään aina tyhminä? Kai jokainen täysjärkinen laihduttaja nyt osaa katsoa tuotteesta kalorit ja sokerit. Mä en siis jaksa käsittää näitä, että mehussa, latessa tai pullassa on kaloreita. No daa, jokainen tietää. Kyllä normaaliälyinen ihminen tietää, ettei laihiksella voi napsia ruokaa kokkaillessaan, naahia iltapaloja pitkin iltaa tai voi juoda aamupalalla mehujöa kolmea lasillista. Etekin naiset varmasti katsovat namujen kalorit ja osaavat kyllä hahmottaa mikä on rivi suklaata ja mikä levy.
Ei osaa, ei tajua, ei tiedä, ei hahmota. Tämäkin ketju on jo nähnyt ihmisiä, jotka luulevat että ap ei laihdu, koska syö liian vähän.
Afrikan aavikot pullollaan ylipainoisia, kun ei syö tarpeeksi...
hiilareilla ei tee mitään, jos ei ole huippu-urheilija.