Miksi en laihdu? Olisiko "asiantuntijoita" paikalla
En ole ollut varmaan ikinä normaalipainoinen. Mun bmi on aina ollut 28-30. Normaalipainoon ei loppujen lopuksi ole mikään älytön matka edes. Alkoholia en ole juonut oikein koskaan. Vuodessa juon viiniä ehkä viisi lasillista yhteensä. Vettä olen juonut aina paljon. Teinistä asti. Nykyään juon sen 2-4 litraa päivässä. Kahvia juon päivässä kolme mukillista. Mitään muuta en juo. Sokeritonta limua ja vissyä toki joskus.
Suolaiset herkut ei ole mun juttu yhtään. En ole elämäni aikana ikinä ostanut sipsipussia itselleni. Hamppareita en syö, koska en voi sietää majoneesia. Ulkona käydään syömässä noin kerran kuussa. Makea on mun paheeni. Lähinnä suklaa. Leivoksia en syö. Jos ostan hyväskää, niin suklaa tai irtikset. Makeaa syön alle 200g viikossa. Nyt kun olen ollut dieetillä, niin olen jättänyt kaikki hyväskät pois kokonaan.
Iltapalaa en syönyt vuosiin. Söin päivällisen noin klo 16 ja seuraavan kerran aamulla. Nyt olen opetellut syömään iltapalan. Marjoja, rahkaa tms.
Keskiverto päiväni on viimeiset kuukaudet mennyt about näin
Aamulla kaurapuuro, 100g marjoja ja desi raejuustoa tai rahkaa tai kananmuna.
Lounas; vihanneksia ja purkki tonnikalaa vedessä tai kanafile tms
Välipala:rahka, banaani tms
Päivällinen:salaattia ja kotiruokaa kohtuullinen annos.
Iltapala: rahka marjoilla, kaurapuuro tms
Liikun joka päivä 1-3h. Talvella hiihdin viitisen kertaa viikossa 10-15km kerralla. Nyt kävelen/juoksen joka ilta 5-10km. Punttitreenin teen parina iltana viikossa ja joogassa käyn kerran viikossa.
Paino on pysynyt silti samana koko ajan. Kilpparit on ok. 168/87 mitat.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
kamalaa epäilyä ap:ta kohtaan. annoskoot liian isot bla bla. ap:han kertoo punnitsevansa tarkkaan kaikki ruokansa, miksi se on niin vaikea uskoa?
hän ennemminkin tarkkailee ruokavaliotaan liikaa. ja liikkuu liikaa.
Ap ei laihdu. Jotain epälyttävää hänen tekemisissään tästä syystä täytyy olla.
Minulla ei toimi se, että nappaa välipaloja. Kaksi kunnon ateriaa päivässä, aamulla vain kahvi ja iltapalaksi iltatee. Jos syön jotain rahkaa, hedelmää tms keskellä päivää, jää sellainen pieni näläntunne päälle ja aterioillakin tulee syötyä enemmän. Iltapuuro tai aamupuuro on itselle vain turhia kaloreita ja aamupalan jälkeen tulee nopeammin nälkä kuin että jos jättää aamupalan väliin.
Tiedän, että tämä on kaikkien "tasainen verensokeri"-oppien vastaista, mutta itsellä toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kamalaa epäilyä ap:ta kohtaan. annoskoot liian isot bla bla. ap:han kertoo punnitsevansa tarkkaan kaikki ruokansa, miksi se on niin vaikea uskoa?
hän ennemminkin tarkkailee ruokavaliotaan liikaa. ja liikkuu liikaa.
Ap ei laihdu. Jotain epälyttävää hänen tekemisissään tästä syystä täytyy olla.
Ei mitään sen kummempaa kuin vääränlainen ruoka ja liika liikunta.
AP, jos kerran lasket kalorit niin voisitko laittaa mieluummin kalorimittaisen esimerkin siitä, mitä syöt päivässä? Olisi helpompi pohtia sitä kautta, kuin kahden pienen perunan avulla.
Kemia -ah tuo ihana fysiikan sisarlaji, joka on myös fysiikan lakien vanki ja jossa ihmetellään atomien elektronipilvien sähköfyysisiä muutoksia. Mitkään kemialliset reaktiotkaan eivät pysty tuottamaan enempää energiaa kuin reaktioon eri tavoin sijoitetaan. Kemia on myös siitä kiva laji, että siinä pätee tuo ikihurmaava aineiden häviämättömyyden laki, jota härnätään eri asteisella entropialla. Ruoansulatuksessa on kysymys vain muutosprosessista, jolla systeemiin sisään laitettu energia muutetaan toiseen muotoon (muotoon, jota esim. lihas pystyy käyttämään). Ruonsulatuksen hyötysuhde ei ole koskaan 100%, vaikka prosessissa olisi mukana millaisia katalysaattoreita, inhibiittoreita, entsyymeitä, happoja, emäksiä, vitamiineja, vettä tai Tohtori Tolosen ihmerohtoja.
Sillä aikajaksolla kun ihmetelllään otsa rypyssä eri ravintoainelajien muunnoksia kehon reaktoissa, voisi käydä vaikka pyörälenkillä ihanassa kevätsäässä ja muuttaa kehoon suun kautta sijoitettua kemiallista energiaa liike- ja lämpöenergiaksi -ja laihtua (jos energiatase input/output sattui päätymään lopuksi miinuksen puolelle. Simple as that!
"Jätit kemian tunnit väliin? On katalysaattoreita ja inhibiittoreita. Aineenvaihdunta on pitkälti kemiaa eikä pelkkää fysiikkaa. "
"Vai olisiko fysiikan sijasta kuitenkin kyse enemmän kemiasta? Ihmiskeho koostuu soluista ja ruoansulatus on pitkällinen kemiallinen reaktio, jossa erilaiset entsyymit ja hapot pilkkovat syödyt ruoka-aineet elimistölle sopivaan muotoon."
"Bensan joukkoon voi laittaa vettä ja auto toimii edelleen moitteettomasti? Samanhan se on mistä auto saa enegiansa..."
ap voisi hankkia ulostesiirteen joltain laihalta
Jollakin auttanut perusteellinen suoliston tyhjennys eli koneellinen suolihuuhtelu.
Minulla oli työtoverina eräs ope jota näin vuosien jälkeen. En ollut tuntea. Hän oli tosi pullukka mutta oli täysin muuttunut kun oli laihtunut. Kertoi aloittaneensa elämäntaparemontin suolihuuhtelulla. Se oli auttanut hänet hyvään alkuun.
Minulla auttoi suolistobakteerikannan muuttaminen paremmaksi lisäravinnevalmistein ja ruokavaliolla.
Minäkään en onnistu laihtumaan... 9kg pitäos pudottaa ja mahakin saada pienemmäksi... esim eilen tein itse pienen kanasalaatin ja (en käytä salaatinkastikkeita) söin, join 2 kuppia vihreää teetä, nostin painoja, kävin juoksulenkillä (6km) teen aina jonkun salaatin kana,/tonnikala yms. Enkä oikein muuta syö. Paitsi ehkä pari hedelmää.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en onnistu laihtumaan... 9kg pitäos pudottaa ja mahakin saada pienemmäksi... esim eilen tein itse pienen kanasalaatin ja (en käytä salaatinkastikkeita) söin, join 2 kuppia vihreää teetä, nostin painoja, kävin juoksulenkillä (6km) teen aina jonkun salaatin kana,/tonnikala yms. Enkä oikein muuta syö. Paitsi ehkä pari hedelmää.
Et onnistukaan noilla syömisillä :D:D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et onnistukaan noilla syömisillä :D:D:D
Miten niin? En enää syö enemmän kuin kulutan, jätin sokerit, einekset, punaisen lihan, vaalean leivän, voin.... aloin syömään
Niin että liha on lisuke, kasvikset pääruoka.
Vierailija kirjoitti:
Painonlasku on hidas prosessi. Hyvä tahti on 2-4 kg/kk, ei kannata kituuttaa. Se tuo riskin lihasten häviämisestä, syömishäiriöön sairastumisesta sekä muitakin. Seuraa painoa viikoittain ja syö hillitysti mutta SYÖ. Paino voi pudotuksen aikana heitellä 2-4kg suuntaan ja toiseen nesteen määrän mukana.
Secret Eaters on hyvä sarja, hakekaa YouTubesta. Se avaa aika hyvin sitä, että porukka ei oikeasti vain tajua miten paljon syö.
Vierailija kirjoitti:
Secret Eaters on hyvä sarja, hakekaa YouTubesta. Se avaa aika hyvin sitä, että porukka ei oikeasti vain tajua miten paljon syö.
Ootko jotenkin vajaa? Joo totta, ettei kaikki tajua miten paljon syövät. Mutta lähtäkohtaisesti nyt pitää uskoa ihmisen sanaa ja ap syö tuohon liikuntamäärään nähden liian vähän. Ihminen, joka näyttää olevan naimissa keittiövaakansa kanssa.
Mulla meni aikoinaan viikkoja, että paino tippui edes kilon. Että mua vitutti ihmiset, jotka hoki tuota "sä et vaan ymmärrä miten paljon syöt", kun todellakin kuljin keittiövaaka mukana töissäkin ja laskin kalorit yläkanttiin vihkoon.
Liian vähän rasvaa, liikaa proteiinia ja tärkkelystä, vääränlaista liikuntaa tähän hetkeen.