Raju uudistus leipäjonoihin? Köyhät halutaan syömään yhdessä, leipäjonot putsataan pääkaupunkiseudun kaduilta – Keskustele
Kommentit (69)
Ruoka-avun vastikkeellisuus on todellakin raju uudistus, ja nimenomaan sanan negatiivisessa mielessä. Kun yhteiskunnassamme kerta kaikkiaan on ihmisiä, jotka eivät kykene minkään maan vastikkeellisuuteen, emmekä hyvinvointiyhteiskuntana voi rajata tällaisilla päätöksillä näitä ihmisiä hyvinvoinnin ulkopuolelle. Suoraan sanottuna ehdotus "kokkikurssipakosta" kuulostaa tulleen sellaisen ihmisen suusta, jolla ei ole kosketuspintaa huono-osaisuuteen: onko köyhyys siis sitä, että nämä leipäjonoissa käyvät köyhät eivät osaa valmistaa ruokaa?
Vaikka käytäntö saataisiinkin toimivaksi siten, että kaikilla olisi mahdollisuus päästä aterialle päivittäin, olen huolestunut siitä, kuinka leipäjonot halutaan "siistiä". Jos huono-osaisuutta lähdetään ratkomaan tekemällä sille siistimmät puitteet, ei kyse ole ongelmien ratkomisesta, vaan niiden piilottamisesta. Leipäjonot ovat merkki siitä, että emme tällä hetkellä takaa kaikille toimeentuloa, eikä ihmisiä saada ohjattua oikean avun piiriin - eikä tässä puhuta mistään hiton aktivoinnista, vaan riittävistä sosiaali- ja terveyspalveluista, joista säästetään koko ajan lisää.
Kerätään torille kaikki, jotka tyystin elävät yhteiskunnan (= työssäkäyvien veronmaksajien) lompakossa. Täitä torit narista nurkistaan. Tälläkin sivustolla riittää niitä, joilla ymmärrys omasta ja mukuloitten elatuselvollisuudesta on todella hämärtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä edellisen kommentoijan kanssa- suomalainen jonottaa vaikka muovisankoja jos ilmaiseksi saa.Oma setäni kulki ryysyissä, lopulta jäi rekan alle pyöräillessään lumituiskussa kun ei raaskinut ostaa bussilippua.Perillisille jäi sitten se 800 000 markkaa joka oli tilillään.
Niin kauan kun parempiosaiset ylläpitävät hyvyydessään ( ylimielisyydessään,olen parempi kuin sinä) näitä jonoja,niin kauan on jonottajia.Suomessa ( jossa en asu enää itse) on esim.tähän maahan verrattuna niin loistelias sosiaaliturva että tämän maan kouluissa opetetaan Suomen kuumuvan sosialistisiin valtioihin.
Luusereita on aina ollut mutta nyt määränsä on räjähtänyt kasvuun,yhtenä osatekijänä rajaton tyhmyys maksaa/antaa kaikki ilmaiseksi ja samalla uhriuttaa ihmiset ulos omasta elämästään.
Mikä sinusta olisi siis ratkaisu huono-osaisuuteen Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä edellisen kommentoijan kanssa- suomalainen jonottaa vaikka muovisankoja jos ilmaiseksi saa.Oma setäni kulki ryysyissä, lopulta jäi rekan alle pyöräillessään lumituiskussa kun ei raaskinut ostaa bussilippua.Perillisille jäi sitten se 800 000 markkaa joka oli tilillään.
Niin kauan kun parempiosaiset ylläpitävät hyvyydessään ( ylimielisyydessään,olen parempi kuin sinä) näitä jonoja,niin kauan on jonottajia.Suomessa ( jossa en asu enää itse) on esim.tähän maahan verrattuna niin loistelias sosiaaliturva että tämän maan kouluissa opetetaan Suomen kuumuvan sosialistisiin valtioihin.
Luusereita on aina ollut mutta nyt määränsä on räjähtänyt kasvuun,yhtenä osatekijänä rajaton tyhmyys maksaa/antaa kaikki ilmaiseksi ja samalla uhriuttaa ihmiset ulos omasta elämästään.
Mikä sinusta olisi siis ratkaisu huono-osaisuuteen Suomessa?
Ihan oikein opettaa, suomihan on sosialistinen valtio. Mutta kyllä täällä paapotaan liikaa kaikkia hulluja ja laitetaan terapiaan ja medikalisoidaan kaikkea ja kaikki, niin kyllä sitten kohta on kaikilla diagnoosi
Niin että ensin mennään kyökin puolelle opettelemaan kuinka perunat keitetään, ja sitten saliin syömään valmis ruoka? Ok. Mutta jos sama kuvio toistetaan kerta kerran perään, mitä hyötyä siitä yhteisöllisestä kokkikurssista on, kun sillä saa valmiiksi laitetun annoksen, mutta ei niitä raaka-aineita kotiin, että voisi "opitut" (ei h...tti! Kyllä mallilleen mennyt kun työtön näköjään unohtaa keittotaidon alkeetkin!) asiat hyödyntää eikä näin enää rasittais sitä yhteisruokailua.
Vierailija kirjoitti:
Hätönen on huolissaan yhteisöllisyysbuumin keskellä moniongelmaisista.
– Esimerkiksi mielenterveyskuntoutuja voi miettiä kolme päivää, jaksaako hän avata ulko-oven, kipittää tänne meille hakemaan ruokakassin ja äkkiä kotiin takaisin.
Tämä tuli itsellä kans heti mieleen. Ihmiset, jotka tekevät näitä päätöksiään, eivät ole yhtään perillä siitä, millaisten ongelmien kanssa ihmiset kamppailevat. Tietynlaisten mt-ongelmien kanssa kamppailevat näkevät jopa nälkää siinä vaiheessa, jos hänet pakotetaan yhteisöllisyyteen, johon hän ei yksinkertaisesti henkisesti kykene. Pelko ihmisten kohtaamisesta lamaannuttaa kotiin ja ruuat jäävät kokonaan hakematta.
Siinähän poistuisi kaksi ongelmaa yhdellä kertaa, kun mielenterveysongelmainen kuolisi nälkään. Heh heh. Ei mutta ihan tosissaan, ei tämän järjestelmän tehtävä ole tukea tai tarjota apua, vaan näyttää hienolta tilastoissa, sekä lääkitä tai hiljentää eriävät mielipiteet.
Taas jonkun valopään yksi uusi keino kyykyttää heikompiosaisia. Voi V*ttu että mä sanon!!! Itse olen työssäkäyvä mutta minulla on sydän ja kyky asettua toisen asemaan. Voin hyvin kuvitella miten nöyryyttävää on jo hakea se ruokakassi, ja nyt ollaan sitten pakottamassa yhteisöllisyyteen, kun ei se kaikille edes sovi!! Ja eihän yksi lämmin ateria päivässä korvaa sitä monipuolista ruokakassia josta saat itse laittaa itsellesi ja perheellesi ruuat muutamiksi päiviksi. Hölmöläisiäkö täällä päättävissä elimissä tänä päivänä pesii????
Sitä harrastavat tässä minun kaupungissa, mukamas "halpa kahvila". Ensin matkustat, tietty omalla autolla, koska muita liikenneyhteyksiä ei ole, sitten et voi ruoka-allergian tai rajoitteen vuoksi syödä sitä mitä siellä tarjotaan. Kahvin tai teen voit toki ryystää pientä korvausta vastaan. Kaikista tärkeintä on viettää aikaa muiden yhtä huono-osaisten kanssa! Juu ei kiitos!