Raju uudistus leipäjonoihin? Köyhät halutaan syömään yhdessä, leipäjonot putsataan pääkaupunkiseudun kaduilta – Keskustele
Kommentit (69)
Työttömästä tehdään siis nykyajan narri jota nöyryytetään ihan vaan siksi koska voidaan. Ensin työtön tekee ilmaistöitä 9h/pv tavallaan näkymättömänä "oikeiden" työntekijöiden joukossa ja sitten nämä työttömät kerätään syömään yhdessä, pois "oikeiden" ihmisten silmistä.
Mikä s**tänä tätä maata vaivaa? Varsinainen hyvinvointivaltio.
Vierailija kirjoitti:
Lämmin ateria kerran päivässä tarjoiltuna voisi kyllä olla parempi asia.
Se passivoi liikaa jos opitaan valmiiseen pöytään lampsimaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina sanonut että on todella suuri häpeä suomen kaltaisessa maassa leipäjonot. Miten voi olla mahdollista että asioita ei osata hoitaa niin ettei kenenkään tarvitse jonottaa missään hel..... leipäjonossa. En ole ikinä ymmärtänyt miksi ihmisiä nöyryytetään. Meidän poliitikot saavat haistaa pitkän p....... .
Suomessa on ihmisiä jotka jonottaa kaikkea mitä ilmaiseksi saadaan eli päättäjät ei yksin syyllisiä tähän ole.
Osittain kyllä oikealla linjalla ovat tässä muutoksen suunnittelussa, sillä nykyinen systeemi ei pitemmän päälle ole hyvä vaan passivoi ihmiset luottamaan, että aina saa lihaa lautaselle vaikka ei itse rahaa hanki.
Ihmiset pitäisi saada aktivoitua, mutta se onkin isompi ongelma kuinka se onnistuu enää, kun opittu saamaan vastikkeetta etuja.
Vierailija kirjoitti:
Tuli vain mieleen, entä vakavat ja vaikeat ruoka-allergiat? Vai onko noissa sitten kymmeniä eri vaihtoehtoja?
Köhällä ei saa olla allergioita.
Kyllähän se on selväksi jo tehty, että avun on kelvattava riippumatta siitä onko se sopivaa vai ei :(
En oikein jaksa uskoa että niissä ruokajonoissakaan kovin hyvin allergioita on huomioitu.
Jonottajat olivat kantasuomalaisia
Tuossa ei ole järkeä! Liikuntaesteisillä köyhillä ja vanhuksilla ei yksinkertaisesti ole varaa maksaa matkoja, paikat tuskin ovat jokaiselle alle 50 m:n päässä. Ehkä kerran viikossa voisi, mutta mitä syödä muina päivinä? Sama ongelma varmasti monella muullakin ryhmällä. Ei jatkoon, ei missään nimessä. Vai halutaanko tällä nyt päästä lopullisesti eroon leipäjonojen lisäksi niistä jonottajistakin?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina sanonut että on todella suuri häpeä suomen kaltaisessa maassa leipäjonot. Miten voi olla mahdollista että asioita ei osata hoitaa niin ettei kenenkään tarvitse jonottaa missään hel..... leipäjonossa. En ole ikinä ymmärtänyt miksi ihmisiä nöyryytetään. Meidän poliitikot saavat haistaa pitkän p....... .
Suomessa on ihmisiä jotka jonottaa kaikkea mitä ilmaiseksi saadaan eli päättäjät ei yksin syyllisiä tähän ole.
Osittain kyllä oikealla linjalla ovat tässä muutoksen suunnittelussa, sillä nykyinen systeemi ei pitemmän päälle ole hyvä vaan passivoi ihmiset luottamaan, että aina saa lihaa lautaselle vaikka ei itse rahaa hanki.
Ihmiset pitäisi saada aktivoitua, mutta se onkin isompi ongelma kuinka se onnistuu enää, kun opittu saamaan vastikkeetta etuja.
Tätä ongelmaa pahentaa se, että työttömällä ei ole oikeutta tehdä juuri mitään.
Tietenkin niitä TE-toimiston määrämiä juttuja on pakko tehdä, mutta mitään muuta ei saa tehdä, vaikka nämä muut oikeassa elämässä aktivoisivat enemmän ja antaisivat paremmat mahdollisuudet työllistymiseen.
Itse en esim saanut joitakin vuosia sitten opiskella avoimessa yliopistossa oman alani koulutusta, jota järjestetiin kahtena iltana viikossa. TE-toimiston kanta oli, että en pysty ottamaan työtä vastaan jos osallistun kyseiselle kurssille. Kyseinen kurssi (8 tuntia viikossa muutaman kuukauden ajan) oli heidän mukaan päätoimista opiskelua.
TE-toimiston mielestä taas heidän tarjoamansa sauvakävelykurssi (35 tuntia viikossa muutaman kuukauden ajan) olisi edistänyt työllistymistäni eikä olisi estänyt millään tavalla työn vastaanottamista.
Kyllähän ne aika tehokkaasti opettavat, että jos haluat saada edes jotain tuloja säännöllisesti, niin älä tee mitään. Parempi on vaan maata kotona ja odottaa että herra TE-herra soittaa ja sanoo mitä saa tehdä.
Kyllähän siellä asenne on se, että jos jollain tavalla on mahdollista vaikeuttaa ihmisen elämää ja estää häntä omatoimisesti pääsemään elämässään eteenpäin, niin se tehdään.
Itse olen nykyään yrittäjä. TE-toimisto ei saanut minua lannistettua, vaikka aika kovilla panoksilla välillä pelasikin.
Olen köyhä ja pahasti mielenterveysongelmainen. Olen saanut välillä haettua ruokakassin, mutta mihinkään yhteisruokailuihin en kykene. Miten ne tuolla systeemillä kuvittelee saavansa minusta jotenkin yhteisöllisen, kun en ole sitä vuosien terapian ja lääkityksen jälkeenkään?
Vierailija kirjoitti:
Uutta ja kallista systeemiä ei tarvita. Meillä on jo tuhansia valtion ja kuntien ylläpitämiä yhteisruokailupaikkoja ympäri maata; päiväkodit, peruskoulut, lukiot, oppilaitokset, yliopistot, varuskunnat, sairaalat, valtion ja kyntien virastot. Köyhät voidaan ohjata näihin paikkoihin ruokailemaan.
Haluaisitko sinä oman lapsesi koululle lähialueen köyhät ja laitapuolen kulkijat ruokailemaan?
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhä ja pahasti mielenterveysongelmainen. Olen saanut välillä haettua ruokakassin, mutta mihinkään yhteisruokailuihin en kykene. Miten ne tuolla systeemillä kuvittelee saavansa minusta jotenkin yhteisöllisen, kun en ole sitä vuosien terapian ja lääkityksen jälkeenkään?
Ikävää sanoa tämä ääneen, mutta päättäjät haluavat, että kuolet kotiisi. Minä en sitä toivo, mutta minä en ole päättäjän asemassa :( Näinhän vanhuksille tehdään jo. Kotihoito käy vaan tarkistamassa milloin raadot on aika kerätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uutta ja kallista systeemiä ei tarvita. Meillä on jo tuhansia valtion ja kuntien ylläpitämiä yhteisruokailupaikkoja ympäri maata; päiväkodit, peruskoulut, lukiot, oppilaitokset, yliopistot, varuskunnat, sairaalat, valtion ja kyntien virastot. Köyhät voidaan ohjata näihin paikkoihin ruokailemaan.
Haluaisitko sinä oman lapsesi koululle lähialueen köyhät ja laitapuolen kulkijat ruokailemaan?
En. Mutta valtion ja kunnan virastoihin voivat mennä. Loppuu näiden henkilöstöjen mankuminen paremmista palkoista ja pidemmistä lomista. Kun näkevät mitä toisella puolella on.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisen porukan pakko toimia yhdessä ja tutustua toisiinsa ei välttämättä ole hyvä asia.
Mielipiteet ja ajatusmaailmat tarttuvat.
En kannata.
Näissä ympyröissä on takuulla myös sellaista väkeä, jotka voivat olla vaarallisia muille ihmisille. Ei tällaisten tyyppien kanssa voi pakottaa mihinkään "yhteisöllisyyteen". Ammattilaiset osaavat toimia näiden ihmisten kanssa, se on niiden homma, mutta ei voi vaatia samassa asemassa olevia ihmisiä tekemisiin pahempien tapausten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi nämä jonot eivät ole tuttuja. En ole nähnyt niitä muualla kuin lehtikuvissa.
Toivon, että ikinä en sellaiseen joudu.
En missään nimessä haluaisi kuulla jonkun elämänuskonsa menettäneen kaverin örinöitä yhteiskunnasta.
Ne vetäisivät omaa uskoani tulevaisuuteen tai mahdollisuuksiini alaspäin. (joskus tämä palsta tekee aivan samaa)
Melko vähän siellä kukaan häiritsee. Kansanviisaus piilee näissä örinöissä aika pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku tenujengi ja valtava jono köyhiä ihmisiä siinä koulun portilla kyttäämässä milloin sitä ilmaista ruokaa saa, olisikin opettavainen kokemus lapsille :D
Saattaisi joillekin tuoda ihan opiskelumotivaatiota, ettei tarvitse siihen porukkaan liittyä sitten aikuisena.
Oman lapseni koululla on jo nyt tarkkaa sen suhteen ketä koulun alueella saa liikkua.
Opettajat joutuvat kysymään jokaiselta aikuiselta, jota eivät tunne, että millä asialla nämä liikkuvat.
Kyseessä on iso kaupunkikoulu.
Eriytetäänkö tässä nyt lopullisesti tähän asti syrjäytetyt? Ei saa näkyä, ei kuulua. Syökää vaan hiljaa siellä keskenänne, niin ette häiritse meitä arvokkaita työmuurahaisia.
Yhteisöllisyys on hyvä, mutta eikö näkymiä ja mahdollisuuksia pitäisi avartaa eikä tuupata samassa jamassa olevia keskenään. Ennemmin pitäisi tarjota mahdollisuuksia ns. normaaliin elämään ja kokemuksiin omilla ehdoilla ei pakolla ja uhalla.
Vierailija kirjoitti:
Eriytetäänkö tässä nyt lopullisesti tähän asti syrjäytetyt? Ei saa näkyä, ei kuulua. Syökää vaan hiljaa siellä keskenänne, niin ette häiritse meitä arvokkaita työmuurahaisia.
Yhteisöllisyys on hyvä, mutta eikö näkymiä ja mahdollisuuksia pitäisi avartaa eikä tuupata samassa jamassa olevia keskenään. Ennemmin pitäisi tarjota mahdollisuuksia ns. normaaliin elämään ja kokemuksiin omilla ehdoilla ei pakolla ja uhalla.
Tuli sama mieleen, että tuollainen tavallaan "ghettouttaa" syrjäytyneitä vielä enemmän kuin nykyään. Tarkoitus kai olisi integroida syrjäytyneet takaisin yhteiskuntaan?
Vai onko. En tiedä enää mikä näiden päämääränä on...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää sanoa tämä ääneen, mutta päättäjät haluavat, että kuolet kotiisi. Minä en sitä toivo, mutta minä en ole päättäjän asemassa :( Näinhän vanhuksille tehdään jo. Kotihoito käy vaan tarkistamassa milloin raadot on aika kerätä.
Luultavasti. Olenhan minä kieltämättä yhteiskunnalle melkoinen kuluerä. Minä olen sen verran lannistunut, että luultavasti tyydynkin kuolemaan kotona, mutta rikollisuus tulee kyllä lisääntymään todella paljon. Kyllä meissä syrjäytyneissä riittää niitäkin, jotka eivät lannistu, vaan alkavat varastamaan ruokansa jos eivät saa sitä ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti. Olenhan minä kieltämättä yhteiskunnalle melkoinen kuluerä. Minä olen sen verran lannistunut, että luultavasti tyydynkin kuolemaan kotona, mutta rikollisuus tulee kyllä lisääntymään todella paljon. Kyllä meissä syrjäytyneissä riittää niitäkin, jotka eivät lannistu, vaan alkavat varastamaan ruokansa jos eivät saa sitä ilmaiseksi.
Älä ajattele itseäsi kulueränä. Toivotaan, että järki vielä voittaa ja pussien jako jatkuu :)
Paras auttamismuoto olisi 20 e lahjakortti kerran viikossa ruokakauppaan, kortilla ei saisi tupakkaa ja alkoholia.
Mikä sopii kellekin. Jos jaetaan soppaa jokaiselle omaan pakkiin, puhtaus on tärkeää.
Ruokaa laittaessa jos maistelee on pestävä kädet ennen ja jälkeen.
Juureksia, jauhoja- näitä pitäisi jakaa. Tai säilykkeitä.
Eivät kaikki jaksa laittaa ruokaa, näinkin on.