Mikset ota lastasi pois tarhasta keskiviikkona?
(Ainakin) Helsingin tarhoissa on keskiviikkona työnseisaus. Kuulemma kaikki vanhemmat eivät ole suhtautuneet kovin suopeasti näiden riudutettujen työntekijöiden viimeiseen avunhuutoon.
Ymmärrän kyllä että on tilanteita joissa yksinkertaisesti ei voi ottaa lasta näin lyhyellä varoitusajalla pois hoidosta - vanhemman sairaus, työmatka, yrittäjän kiire yms. enkä niitä tilanteita tässä nyt hae. Vaan varmasti useammalla vanhemmalla olisi mahdollisuus tukea hoitajien työtaistelua, kyseessä on kuitenkin oman lapsenne varhaiskasvatuksen laadusta.
Kommentit (312)
Voi hellanlettas mitä jeesustelijoita, ihan yhtälailla te haette sen pikku Jere-Pietarin kesken päivän pois päiväkodista esim. Jos kuume nousee tau oksennustauti yllättää, nyt syynä on sitten vain päiväkodin sulkeminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alan tämän keskustelun myötä tosiaan toivoa, että pk:t olisivat kiinni tuon päivän. Olisi hauska nähdä näiden "MINÄ MAKSAN TÄSTÄ!!!!11" mammojen ilmeet kun ne tutut lapsikarsinan ovet eivät aukeakaan aamulla.
Poissaolosta, joka ei johdu meistä, en ainakaan maksa. Jos joudun pitämään 4-5h palkatonta, niin miksi helvetissä maksaisin vielä hoitomaksua noilta tunneilta (tuntiperusteinen laskutus, maksimimaksut sekä päivähoitolapsesta että eskarilaisesta). En saa mitään hyvityksiä parin viikon talvilomista, koska sitä ei pidetä juuri sillä viikolla, kun kouluilla on lomaa (kuka hullu pitäisikään, jos ei ole kouluikäisiä lapsia), enkä kesälomista, jos lapset ovat päivänkin kesäkuun tai elokuun puolella hoidossa, vaikka muuten loma olisikin yhtä pitkä kuin maksuttomuudesta nauttivilla jne. Kunta lypsää jo nyt niin paljon hoidosta, jota emme edes saa, joten hoitakoon ken hoitaa keskiviikkona, me olemme töissä.
Js päiväkodista soitetaan ke aamupäivällä hakemaan lapsi klo12 menness vedoten turvallisuuteen, sinulla ei kylläkään ole muuta vaihtoehtoa vanhempana kuin hakea lapsesi (tai varahakija tms.hakemaan). Halusit tai et tai kiukutti tai ei.
Ps.Et maksa lapsesi hoidosta kuin murto-osan siitä mitä se oikeasti maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi hellanlettas mitä jeesustelijoita, ihan yhtälailla te haette sen pikku Jere-Pietarin kesken päivän pois päiväkodista esim. Jos kuume nousee tau oksennustauti yllättää, nyt syynä on sitten vain päiväkodin sulkeminen.
No meinaatteko nyt jatkossa päiväkodeissa lakkoilla useastikin? Vaikka joka perjantai? Kun vanhemmat jättää vaan työnsä kiltisti tekemättä, kun kun päiväkodit on kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Niin, lapsen sairaus on työnantajan ja lain puolelta hyväksyttävä syy. Se, että tädit marssivat pihalle puolestaan ei ole.
Se, että päiväkoti suljetaan on varmasti ihan kelpo syy kelle tahansa työnantajalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alan tämän keskustelun myötä tosiaan toivoa, että pk:t olisivat kiinni tuon päivän. Olisi hauska nähdä näiden "MINÄ MAKSAN TÄSTÄ!!!!11" mammojen ilmeet kun ne tutut lapsikarsinan ovet eivät aukeakaan aamulla.
Poissaolosta, joka ei johdu meistä, en ainakaan maksa. Jos joudun pitämään 4-5h palkatonta, niin miksi helvetissä maksaisin vielä hoitomaksua noilta tunneilta (tuntiperusteinen laskutus, maksimimaksut sekä päivähoitolapsesta että eskarilaisesta). En saa mitään hyvityksiä parin viikon talvilomista, koska sitä ei pidetä juuri sillä viikolla, kun kouluilla on lomaa (kuka hullu pitäisikään, jos ei ole kouluikäisiä lapsia), enkä kesälomista, jos lapset ovat päivänkin kesäkuun tai elokuun puolella hoidossa, vaikka muuten loma olisikin yhtä pitkä kuin maksuttomuudesta nauttivilla jne. Kunta lypsää jo nyt niin paljon hoidosta, jota emme edes saa, joten hoitakoon ken hoitaa keskiviikkona, me olemme töissä.
Meillä mietittiin, että mitäköhän sanomista tulee, kun iltapäivän leikkauslista perutaan. Toivottavasti ei tule kovin kivuliaita synnyttäjiä, vuorossa oleva narkoosilääkäri joutuu hakemaan lapsensa tarhasta ja pitämään vapaata, toinen tekee vain päivystykset. Eli käytännössä ehtii sektioihin, ei laittamaan epiduraalia.
Kummallakaan näistä lääkäristä ei ole puolisoa, sukulaisia, ystäviä, naapuria joka voisi hakea lapsen päiväkodista? 😰 Miten toimitte lapsen sairastuessa päiväkotipäivän aikana? Yleensä vanhemmilla on joku systeemi mietitty varalle. Lääkärin palkalla luulisi olla jopa varaa maksaa parin tunnin liksa lastenvahdille.
vink vink
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Js päiväkodista soitetaan ke aamupäivällä hakemaan lapsi klo12 menness vedoten turvallisuuteen, sinulla ei kylläkään ole muuta vaihtoehtoa vanhempana kuin hakea lapsesi (tai varahakija tms.hakemaan). Halusit tai et tai kiukutti tai ei.
Selvä. Turha sitten kitistä kun omat mukulanne jäävät kouluissa vailla opetusta kun opettajat lähtevät hakemaan lapsiaan päikyistä, eiköstä juu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meinaatteko nyt jatkossa päiväkodeissa lakkoilla useastikin? Vaikka joka perjantai? Kun vanhemmat jättää vaan työnsä kiltisti tekemättä, kun kun päiväkodit on kiinni.
Lakkoillaanko sinun alallasi joka perjantai? ☺
Itse olen ainakin ihan valmis pidempäänkin lakkoon. T:lto/Vantaa
Vierailija kirjoitti:
Se, että päiväkoti suljetaan on varmasti ihan kelpo syy kelle tahansa työnantajalle
Omalla (miesvaltaisella) alallani kyllä ensiksi kysyttäisiin, että miten meinaan töistäni suoriutua, jos lähden kesken päivää.
Vierailija kirjoitti:
Juu, mutta palkaton sellainen. Minä ainakin tarvitsen sen puolenkin päivän palkan mm. päivähoitomaksujen maksamiseen. Mulla ei näillä tileillä ole varaa osallistua teidän mielenilmauksiinne, sorry.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvä. Turha sitten kitistä kun omat mukulanne jäävät kouluissa vailla opetusta kun opettajat lähtevät hakemaan lapsiaan päikyistä, eiköstä juu?
Lapsi voisi mennä naapurille, mummolle, luokkakaverille. Todennäk.opetus kuitenkin järjestettäisiin naapuriluokan kanssa yhdistettynä tms. Haloo, se on muutama tunti. Koska viimeksi pk:t on olleet lakossa? Niinpä... Siksipä ovatkin palkkakuopassa ja nääntyneitä työssään.
Kun on pieniä lapsia niin välillä tulee tilanteita jolloin täytyy lähteä heidän takiaan kesken päivän töistä pois, elämä on.
Menisivät kunnolla vaikka ensin viikoksi lakkoon, sitten pidemmäksi aikaa. Ymmärtäisitte, mistä on kyse. Silloin hoitaisitte lapsenne keinolla millä hyvänsä, ei uikutus auttaisi.
Minun lapseni ei mene tarhaan, ei ole ikinä ollut eikä mene.
Päiväkotiin vien normaalisti työpäiväni ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, mutta palkaton sellainen. Minä ainakin tarvitsen sen puolenkin päivän palkan mm. päivähoitomaksujen maksamiseen. Mulla ei näillä tileillä ole varaa osallistua teidän mielenilmauksiinne, sorry.
Siinä tapauksessa, että pk suljetaan ke klo 12, sinulla ei ole vaihtoehtoa olla hakematta lastasi.
Vierailija kirjoitti:
Kun on pieniä lapsia niin välillä tulee tilanteita jolloin täytyy lähteä heidän takiaan kesken päivän töistä pois, elämä on.
Totta kai on. Lapsen tärkeitä asioita. Ja niihin otan mielelläni palkatonta vapaata. Tarhatätien ulosmarssin takia taas en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä tapauksessa, että pk suljetaan ke klo 12, sinulla ei ole vaihtoehtoa olla hakematta lastasi.
Ei olekaan. Pointti onkin siinä, että älkää sitten ihmetelkö jos vaatimuksillenne ei tipu myötätuntoa, kun vanhemmat joutuvat maksumiehiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olekaan. Pointti onkin siinä, että älkää sitten ihmetelkö jos vaatimuksillenne ei tipu myötätuntoa, kun vanhemmat joutuvat maksumiehiksi.
Kenen sitten pitäisi olla maksumiehenä sinun lapsesi varhaiskasvatuksesta? Niinkuin täälläkin on jo useampaan otteeseen todettu, päivähoidosta ei makseta kuin murto-osa kuluista.
Mitäs luulet näillä resursseilla? Iltavuoro saattaa jäädä klo 16-17.30 yksin töihin muutaman lapsen kanssa pihalle. Anteeksi vaan, mutta paskoilla resursseilla saa myös paskaa laatua. Onneksi lakkoilevat jos parannusta tulisi.