Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En pääse yli kokemastani henkisestä väkivallasta

Vierailija
22.04.2018 |

Olin suhteessa, jossa mies haukkui minua monin tavoin, nöyryytti ja pilkkasi. En edes tiennyt, että ihmistä voi pilkata ja kiusata niin monilla tavoilla. Tapahtuneesta on jokunen vuosi, mutta viime aikoina nuo asiat ovat nousseet epämiellyttävällä tavalla pintaan. Olen kireä, ahdistunut ja hermostunut ja itsetuntoni on huono. Pelkään ihmisiä enkä näe iloa juuri missään. Olen masentunut siitä, että ihmiset voivat kohdella muita noin julmasti.

Miten te muut olette toipuneet? Mikä on auttanut teillä?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntisit muut exänsä, lyönpä vetoa, että kuulisit ihmeen tutunkuuloisia tarinoita.

Vierailija
42/50 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen omasta vastaavasta exästäni päätynyt siihen, että hänellä oli valtavan huono itsetunto. Sen takia hänen piti nujertaa ja alentaa minua, etten näkisi miten huono hän on itse, sis omissa silmissään. Muistan että hänen isänsä ei tuntunut pitävän poikaansa minään, ja äitinsä oli muuten vaan vähän tunneköyhä ihminen, joka ei osannut olla lasten kanssa.

Vaikka ymmärrän tämän, se ei oikeuta mitään enkä inhoa häntä yhtään vähempää.

Mutta on tärkeää tajuta että kun toinen on haukkunut ällöttäväksi ja kamalaksi, hän on puhunut siitä mitä törkyä hänen sisällä on, ei lainkaan siitä mitä sinä olet. Sinä et ole huono vaan hieno ihminen, sen näkee jo tästä ketjusta. Lyön vetoa että exäsi on nähnyt sen myös eikä ole kestänyt sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
44/50 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen omasta vastaavasta exästäni päätynyt siihen, että hänellä oli valtavan huono itsetunto. Sen takia hänen piti nujertaa ja alentaa minua, etten näkisi miten huono hän on itse, sis omissa silmissään. Muistan että hänen isänsä ei tuntunut pitävän poikaansa minään, ja äitinsä oli muuten vaan vähän tunneköyhä ihminen, joka ei osannut olla lasten kanssa.

Mutta on tärkeää tajuta että kun toinen on haukkunut ällöttäväksi ja kamalaksi, hän on puhunut siitä mitä törkyä hänen sisällä on, ei lainkaan siitä mitä sinä olet. Sinä et ole huono vaan hieno ihminen, sen näkee jo tästä ketjusta. Lyön vetoa että exäsi on nähnyt sen myös eikä ole kestänyt sitä.

Hyvin kirjoitettu. Olen juuri eroamassa tällaisesta miehestä. On olevinaan niin hyvä itseluottamus muka, ja kaverinsa varmaan ovatkin sitä mieltä. Mutta minä näen tuon saman. On oikeasti niin repaleinen sisältä, ettei kestä minkäänlaista kritiikkiä tai vitsailua, mikä kohdistuu itseen. Muiden kustannuksella kyllä tykkää naureskella.

Mitään apua ei huoli, ja ilman sitä ei minun psyykeni kestä tätä ahdistusta ja arvostelua, joten siksi ero.

Vierailija
45/50 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! 

- ap

Vierailija
46/50 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin juuri erilaisista ihmistyypeistä, sellainen psykologinen teoria. Osa ihmisistä näkee kaiken negatiivisen kautta. Kun mulla on taipumus ajatella että kaikki järjestyy, niin tällainen perusnegatiivinen ihminen on varma että huonommaksi vain menee.

Exäni oli tällainen, yhden ystävän nyxä on tällainen. Maailmaan suhtaudutaan epäluuloisesti ja kaikki värittyy omien vanhojen huonojen kokemusten kautta. Silmillä on niin mustat lasit että aidosti kuvittelee, että kaikki on niin mustaa kuin itsellä on sisällä.

Varmaan on takana myös todella ikävä lapsuus.

Esimerkiksi tämä ystäväni on todella suora ja aito, eikä ole koskaan suhteissaan pettänyt ketään. Hän ei pelaa sellaisia pelejä, hän joko on yhdessä tai lähtee. Nyt hänellä on mies jonka koko menneisyys on pelejä ja pettämistä. Mies näkee tässä ystävässäni jälleen uuden pettäjän, ja on aina varma että ystävä odottaa vain tilaisuutta pettämiseen. Mies haistelee ja vahtii ja syyttää. Varmaan on sitä mieltä että tämä johtuu naisesta. Mutta hän on naiselle ihan sokea, kaikki tuo tulee häneltä itseltä sisältä, hänen omasta persoonasta ja menneisyydestä.

Kauheaa katsoa kun naista syytetään ihan järjenvastaisista ja hänen luonteenvastaisista asioista.

Jos syyttäisikin vioista joita tuolla naisellakin ihan oikeasti on niin kuin meillä kaikilla, mutta kun ei.

tunnen miehen ennalta, hän ei ole ilkeä eikä tyhmä eikä sydämetön, mutta tässä asiassa hän on ihan järjetön.

Juttelepa jonkun kanssa joka sut tuntee pitkältä ajalta. Ajattele itse myös kylmän loogisesti, onko sinulla ne ominaisuudet joita ex väitti. Koska se että hän sanoi niin ei tee niistä totta, vaikka hän olisi kuulostanut kuinka vakuuttavalta.

Jos kukaan ei aiemmassa elämässäsi ole havainnut sinussa niitä ominaisuuksia, eikä elämässäsi ole sellaisia seurauksia tapahtunut mitä sellaisista ominaisuuksista ajan kanssa tulisi, niin sinulla ei loogisesti ajatellen ole niitä. Loogisinta silloin on ajatella että exä on puhunut ihan puuta heinää. Ja on aivan mahdollista että hän itse uskoo silti niihin ihan todesta.

Vierailija
47/50 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap (ja muutkin henkistä väkivaltaa kokeneet), jos olet ollut suhteessa narsistin kanssa, voisit kokeilla tätä ajatusta noilla heikoilla hetkillä: Narsisti peilaa kaikki tunteensa toisen ihmisen kautta. Kaikki ne satuttavat asiat, jotka hän on sanonut sinulle, ovat hänen omia pelkoja itsestään. "Olet ällöttävä" --> "Olen ällöttävä". Tämä ei ole oma ajatukseni, vaan faktisesti osa narsistisen ihmisen maailmaa. 

Tässä on toinen tärkeä pointti: narsisti elää omassa maailmassaan, jossa muut ihmiset eivät ole hänelle persoonia vaan oma toimintakenttä. Myös tämä oivallus voi auttaa - toki myös satuttaa. Et ole ollut ko ihmiselle juuri sinä, persoona. Kuka tahansa tilanteessasi olisi saanut samat kommentit. Siksi niitä ei voi eikä kannata ottaa henkilökohtaisesti. Toki on valtava henkilökohtainen loukkaus ylipäätään, että et ole ollut hänelle muuta kuin toimintakenttä. Mutta näin vain on. Huono tuuri, kun jouduit kohtaamaan ihmisen, joka ei ole terve.

Et käyttänyt itse sanaa narsisti eikä kukaan voi näitä diagnooseja antaa jne. Mutta mielestäni narsismin ja henkisen väkivallan ero on hiuksenhieno. Aina on kyse henkisestä väkivallasta, kun tuhotaan toisen itsetuntoa systemaattisesti. Vain sinä itse tiedät, mikä exäsi oli. Se, että olet edelleen kiinni noissa asioissa, on  kyllä tyypillistä narsistin uhrille.

Väkivaltainen suhde voi kummitella pitkään. Sekin on fakta, joka kannattaa hyväksyä. Itseäni se osittain on auttanut toipumisessa. En ole huono tai heikko, jos asiat edelleen ovat mielessä. Se kuuluu väkivaltaisen suhteen luonteeseen. Sinähän olet normaali ihminen, SINUA asiat koskettavat ja saavat koskettaa.

Ironista on, että väkivaltainen ihminen paikkaa yleensä omaa huonoa itsetuntoaan tuhoamalla toisen itsetunnon. Mutta tosiasiahan on, että hänen itsetuntonsa on edelleen heikko. Sinun itsetuntoasi hän sai nyt hetkellisesti horjutettua, mutta koska sinulla se alunperin oli, se kyllä vielä palaa täyteen mittaansa. Suosittelen lukemaan aiheesta mahdollisimman paljon, sekin auttaa ymmärtämään kuviota. Tsemppiä toipumiseen, anna itsellesi siihen aikaa!

Vierailija
48/50 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

47 kirjoittaa asiaa.

Minulla auttoi kirjojen lukeminen. Eniten kolahti verbally abusive relationship. Niiden kautta tajusi kaavan ja tajusi, ettei kyse ollutkään minusta, vaan hänestä. Se syyllisyydestä irtipääseminen toi vapautuksen.

Vierailija
49/50 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap (ja muutkin henkistä väkivaltaa kokeneet), jos olet ollut suhteessa narsistin kanssa, voisit kokeilla tätä ajatusta noilla heikoilla hetkillä: Narsisti peilaa kaikki tunteensa toisen ihmisen kautta. Kaikki ne satuttavat asiat, jotka hän on sanonut sinulle, ovat hänen omia pelkoja itsestään. "Olet ällöttävä" --> "Olen ällöttävä". Tämä ei ole oma ajatukseni, vaan faktisesti osa narsistisen ihmisen maailmaa. 

Tässä on toinen tärkeä pointti: narsisti elää omassa maailmassaan, jossa muut ihmiset eivät ole hänelle persoonia vaan oma toimintakenttä. Myös tämä oivallus voi auttaa - toki myös satuttaa. Et ole ollut ko ihmiselle juuri sinä, persoona. Kuka tahansa tilanteessasi olisi saanut samat kommentit. Siksi niitä ei voi eikä kannata ottaa henkilökohtaisesti. Toki on valtava henkilökohtainen loukkaus ylipäätään, että et ole ollut hänelle muuta kuin toimintakenttä. Mutta näin vain on. Huono tuuri, kun jouduit kohtaamaan ihmisen, joka ei ole terve.

Et käyttänyt itse sanaa narsisti eikä kukaan voi näitä diagnooseja antaa jne. Mutta mielestäni narsismin ja henkisen väkivallan ero on hiuksenhieno. Aina on kyse henkisestä väkivallasta, kun tuhotaan toisen itsetuntoa systemaattisesti. Vain sinä itse tiedät, mikä exäsi oli. Se, että olet edelleen kiinni noissa asioissa, on  kyllä tyypillistä narsistin uhrille.

Väkivaltainen suhde voi kummitella pitkään. Sekin on fakta, joka kannattaa hyväksyä. Itseäni se osittain on auttanut toipumisessa. En ole huono tai heikko, jos asiat edelleen ovat mielessä. Se kuuluu väkivaltaisen suhteen luonteeseen. Sinähän olet normaali ihminen, SINUA asiat koskettavat ja saavat koskettaa.

Ironista on, että väkivaltainen ihminen paikkaa yleensä omaa huonoa itsetuntoaan tuhoamalla toisen itsetunnon. Mutta tosiasiahan on, että hänen itsetuntonsa on edelleen heikko. Sinun itsetuntoasi hän sai nyt hetkellisesti horjutettua, mutta koska sinulla se alunperin oli, se kyllä vielä palaa täyteen mittaansa. Suosittelen lukemaan aiheesta mahdollisimman paljon, sekin auttaa ymmärtämään kuviota. Tsemppiä toipumiseen, anna itsellesi siihen aikaa!

Niin mielettömän hieno ja näkemyksellinen viesti, että tuli kyyneleet silmiin. Kiitos.

- ei ap, mutta samantyylisiä asioita kokenut

Vierailija
50/50 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on täysin totta, ja kannattaa ymmärtää ja sisäistää. Narsistille ei tavallaan ole olemassa muita ihmisiä, vaan he ovat vain persoonattomia lähteitä omien sairaiden tarpeiden toteuttamiseen. Yksi tarve on siirtää omia sietämättömiä tunteita toisten niskaan pahaa tekemällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi