Lapsen neosy tutkimukset sairaalassa vanhemman
Onko oikeus nsn sairaslomaan, jos lääkärin määräämät tutkimukset?
Kommentit (11)
Joo onhan se periytyvää. Älä jää nepsyille tyypillisesti jankkaamaan.
Vaikea uskoa, että tuosta saisi sairaslomaa. Pitäähän lapsen hammaslääkäritkin hoitaa työajan ulkopuolella.
Noinhan on yleensä ihan päivä käyntejä. Yleensä arvion antaa toimintaterapeutti, puheterapeutti ja psykogi, saattaa olla esimerkiksi 3 eri arviointi päivää jolla kestoa 1.5-3h kerrallaan.
Sitten on vanhempien haastattelu/arviopalaveri, nää saattaa olla myös puhelimitse. Ja lopuksi lääkäri antaa diagnoosin.
Tietysti nämä asiat ovat yksilöllisiä, joskus saattaa olla että lapsella on tarve pidemmälle osastojaksolle, osastolla harvemmin on mitään perhepaikkoja.
Näistä käynneistä saa töihin poissaolon todistuksen.
Ensisijaisesti näkisin, että pakottavan perhesyyn nojalla palkatonta ja sitten Kelasta ansionmenetyksistä haetaan takaisin (samoin matkakulut yms.). Tiedustele, onko sairaalasta mahdollista saada sosiaalityöntekijältä ohjeistusta ja pyydä lääkärintodistukset.
Oman lapsen sairastaessa jokunen vuosi sitten hoitui tuohon malliin ja sairaalasta tosiaan sosiaalityöntekijä ihan kädestä pitäen meitä opasti. En olisi itse lainkaan hoksannut, että voi saada korvausta.
Kysy työnantajalla, yleensä nää menot on niitä mihin otetaan palkatonta vapaata.
Ei. Vammaistukea voi hakea, jos säännöllisesti kuormittaa. Vaatii lääkärin lausunnon.
Vierailija kirjoitti:
Noinhan on yleensä ihan päivä käyntejä. Yleensä arvion antaa toimintaterapeutti, puheterapeutti ja psykogi, saattaa olla esimerkiksi 3 eri arviointi päivää jolla kestoa 1.5-3h kerrallaan.
Sitten on vanhempien haastattelu/arviopalaveri, nää saattaa olla myös puhelimitse. Ja lopuksi lääkäri antaa diagnoosin.
Tietysti nämä asiat ovat yksilöllisiä, joskus saattaa olla että lapsella on tarve pidemmälle osastojaksolle, osastolla harvemmin on mitään perhepaikkoja.
Näistä käynneistä saa töihin poissaolon todistuksen.
Luulen että sinä viittaat nyt eri tutkimuksiin. Kyllä ma-pe osastolla on ihan perus noissa neurologisissa.
Kiitos neuvoista. Kysyn HR ja hän ansionmenestystä kelasta jos ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Joo onhan se periytyvää. Älä jää nepsyille tyypillisesti jankkaamaan.
Älä jaksa haukkua. Olin / olen itsekin nepsy ja ihan ok hommissa nykyään. En hauku tai maalita ihmisiä. Kysyn neuvoa jos en tiedä.
Minä sain pyydettäessä. Olen saanut päivän saikkulapun kaikilta osastoilta, joissa olen lapsen kanssa asioinut.
Sama.