Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aina toitotetaan että matkailu avartaa mut avartaako se kuitenkaan kovin paljoa loppujen lopuksi?

Vierailija
22.04.2018 |

Eivät paljon matkustelevat mitenkään kovin avartuneilta välttämättä vaikuta. Aika samanlaista meininki on missä vaan maailmassa, sen tajuaa matkustelemattakin. Asioita tehdään muualla myös eri tavalla ja senkin tajuaa ilman matkustelemista.

Kommentit (66)

1/66 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avartaa se. Maailmassa on uskomattoman paljon erilaista nähtävää, koettavaa ja maistettavaa. Ihmisiä, joita jokaisen pitäisi hetki kuunneella. Erilaisia ajatuksia. Tapoja, joita kokeilla, toiset parempia ja toiset huonompia. Tiedostamalla, että muualla tehdään asioita erilailla ei silti näe kokonaiskuvaa. Erilaisia tapoja on yhtä paljon kuin ihmisiä maapallolla. Kyllä matkailu avartaa.

Paitsi tietenkin jos ei halua avartua. Aina voi matkustaa samaan hotelliin samalle uima-altaalle. Juoda saman oluen ja vaikka syödä siinä samassa tutussa Ravintola Finlandiassa ne tutut lihapullat.

Virtuaalimatkailulla näkee toki paikkoja, mutta ei koe niiden tunnelmaa. Ei maista ruokia, ei haista hajuja. Ei koe kuumuutta, eikä tunne tuulta kasvoilla.

Jokainen silti omalla tyylillään.

Even if there was a hand, it was the hand of God -Diego Maradona

Vierailija
2/66 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avartaa se. Ainoa syy käydä töissä on se, että raataminen mahdollistaa reissaamisen. En ymmärrä ihmisiä, jotka eivät halua nähdä uusia paikkoja, vaan nysväävät kotinurkilla koko ikänsä. Tai käyvät jossain Tallinnassa korkeintaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avartaa se. Minä ainakin olen kokenut paljon hienoja elämyksiä matkaillessani. Hienoja paikkoja, uusia ihmisiä jne. Olenpa ulkomailla oppinut kieliä, saanut kavereita ja löytänyt puolisonkin.

Vierailija
4/66 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä kyllä. Oon asunut koko ikäni Helsingissä ja opiskellut parhaissa kouluissa. Lukion jälkeen seurustelin vajaan vuoden ajan maalla asuvan tytön kanssa ja samalla tutustuin tämän sukuun. Poks, sanoi kupla. Niin junttia, ennakkoluuloista, vihamielistä ja typerää porukkaa, että oikein pahaa tekee. Luulin, että tuollaisia oli vain sketseissä, mutta ei. Kouluttamaton maalaisväestö ja koulutettu kaupunkilaisväestö ovat niin eri planeetoilta paitsi tuo nainen oli ihan fiksu. Siksi se muuttikin lukion jälkeen pois

Vierailija
5/66 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuus kaikessa, matkustamisessakin. Itse olen matkustellut sen verran, että tajuan Suomen puutteet ja vahvuudet. Asiat voidaan tehdä monin eri tavoin, ja tehdäänkin. Sen kun ymmärtää, ei Suomenkaan pystyynkuollut pilkkuorgiayhteiskunta ahdista niin paljon. Toki jos ainoa kokemus elämästä olisi tämä Suomi, varmasti tekisi mieli tappaa itsensä ja koko kansakunta.

Vierailija
6/66 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät paljon matkustelevat mitenkään kovin avartuneilta välttämättä vaikuta. Aika samanlaista meininki on missä vaan maailmassa, sen tajuaa matkustelemattakin. Asioita tehdään muualla myös eri tavalla ja senkin tajuaa ilman matkustelemista.

Et sitten ole itse matkustellut. Se on oikeastaan ihan hyvä -jatka samalla linjalla.

Vierailija
7/66 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä tarkoitetaan paljon muutakin kuin pelkkää reissaamista, mm maailman asioiden seuraamista, vieraiden kielten opiskelua, uusien asioiden kokeilua ja asioiden tarkastelua eri näkökulmista.

Sillä lailla se avartaa.

Vierailija
8/66 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muistan erityisen lämmöllä mauritiuslaiset ihmiset. Miten onnellisia, viisaita, huolettomia ja ylettömän ylpeitä saarestaan. Monet maailman uskonnot yhdessä limittäin, käyvät toistensa uskonjuhlissa, jopa meidät pakanaturistit otettiin mukaan.

Ja sitten joku kainuulainen skini, jonka mielestä kaikki mustat vaan haluaa tulla nauttimaan suomalaisesta perusturvasta... on tää Suomi hullu maa... ja juu tietty hulluutta muuallakin!

Vierailija
9/66 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat erilaisia. Joku löytää viisauden itsestään ja lähiympäristöstään (tämä onnistuu monilta alkuperäiskansoilta erinomaisesti, miksei sitten suomalaisilta) ja toinen ei löydä itseään edes Nepalista.

Itse koen, että eniten olen oppinut ulkomailla asumisesta, ihan siitä päivittäisestä arkielämästä, jossa asiat tehdään toisin kuin Suomessa. Kun on huomannut, että valtio pysyy pystyssä, vaikka ihmisillä on kivaa ja säännöt suuntaa-antavia, näyttäytyy elämä ihan erilaisena kuin jos olisi asunut ja tehnyt töitä vain Suomessa.

Vierailija
10/66 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkailu avartaa lopulta vain lompakkoa.

Vierailija
11/66 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avartaa kyllä. Jos on hyvin paikalliskeskeinen ja rajoittunut maailmankuva en voi muuta kuin suositella matkaa edes sinne etelän rantalomakohteeseen. Parempi kuin ei mitään. Toki paras mahdollinen tilanne avartumisen kannalta olisi sellainen, jossa on liikkeellä avoimin mielin kuin opintomatkalainen, omatoiminen sellainen. Liika pröystäily ja brassailu matkailunkin suhteen tosin ärsyttää, mutta harvemmin niissä tapauksissa on todella oltu edes kiinnostuneita kohteesta, sen ihmisistä ja mahdollisesta avartavuudesta.

Vierailija
12/66 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskon että toisessa maassa asuminen /oleskelu pitemmän aikaa, tai maailman kiertäminen pitemmän aikaa avartaa siinä mielessä, että opettaa ymmärtämään erilaisia kulttuureja ja elämisen tapoja. Tavanomainen matkailu taas ei juurikaan. Ja olen paljon matkustellut.

Vierailija
13/66 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se varmaan kauheasti avarra jos ei puhu kieltä eikä muutenkaan näe muuta kuin turistirysät. Toisaalta jos vertaa etelän rysiä vaikkapa Lapin rysiin, onhan niissä eroja...

Vierailija
14/66 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaanottavainen saattaa avartua. Luutunut ei avarru matkustelemallakaan, vaan hakee vahvistusta negatiivisille ennakkoluuloilleen.

Vierailija
15/66 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se avartaa monellakin tavalla, ja ennen kaikka se tuo itsevarmuutta ja luottamusta siihen, että pärjää hyvin uusissa ympäristöissä ja yllättävissä tilanteissa. Samanlaista itsensä haastamista harva kokee kotimaassa, tutuissa ympäristöissä.

Minkä lisäksi matkustaminen lisää muiden kulttuurien, erilaisten elämäntapojen, erilaisuuden ylipäänsä ymmärrystä. Antaa virikkeitä ja aistimuksia uusista ja oudoista asioista ja en edes tarkoita pelkästään positiivisia kokemuksia, kielteisistäkin oppii ja oivaltaa.

Totta kai - kuten tuossa jo todettiinkin - matkustaa voi monella tapaa, tutusti ja turvallisesti suomalaisen matkaoppaan helmasta pidellen ja turistirysissä altaan kupeessa makoillen. Ei siinä, sekin voi olla hyvin rentouttavaa, muttei kovin avartavaa.

Ulkomailla asuminen on sekin avartavaa, mutta en minä sitä oikeastaan nosta sen ohi, että matkustelee laajasti erilaisissa maissa ja kohteissa. Joku voi hyvinkin käkkiä monta vuotta vain siinä maassa, johon on tullut muuttaneeksi ja mökkeytyä SINNE ihan siinä missä joku mökkeytyy kotikulmilleen Suomessa.

Vierailija
16/66 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen, joka kertoo inhoavansa jotain asiaa koskaan kokeilematta antaa itsestään vähän yksinkertaisen kuvan.

Vierailija
17/66 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaanottavainen saattaa avartua. Luutunut ei avarru matkustelemallakaan, vaan hakee vahvistusta negatiivisille ennakkoluuloilleen.

Tämä on niin totta. Eräs tuttavani matkustelee useita kertoja vuodessa milloin minnekin päin maailmaa ja on asunutkin ulkomailla muutaman vuoden. En tunne ketään muuta niin ennakkoluuloista ja rasistista ihmistä kuin hän.

Vierailija
18/66 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta. Eräs tuttavani matkustelee useita kertoja vuodessa milloin minnekin päin maailmaa ja on asunutkin ulkomailla muutaman vuoden. En tunne ketään muuta niin ennakkoluuloista ja rasistista ihmistä kuin hän.

Minäkin tunnen yhden hyvin laajasti matkustaneen tyypin, joka on tehnyt pitkään töitä eri maissa Afrikassa ja asunut useissa Euroopankin maissa. En sanoisi häntä ennakkoluuloiseksi tai rasistiksi, mutta ei hän myöskään ole mikään maailmanhalailija.

Vierailija
19/66 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm... taidat itse elää harhakuvitelmissasi.

Vierailija
20/66 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä kyllä. Oon asunut koko ikäni Helsingissä ja opiskellut parhaissa kouluissa. Lukion jälkeen seurustelin vajaan vuoden ajan maalla asuvan tytön kanssa ja samalla tutustuin tämän sukuun. Poks, sanoi kupla. Niin junttia, ennakkoluuloista, vihamielistä ja typerää porukkaa, että oikein pahaa tekee. Luulin, että tuollaisia oli vain sketseissä, mutta ei. Kouluttamaton maalaisväestö ja koulutettu kaupunkilaisväestö ovat niin eri planeetoilta paitsi tuo nainen oli ihan fiksu. Siksi se muuttikin lukion jälkeen pois

Ja tämän kirjoitti siis hyvin koulutettu, paljon matkustellut kaupunkilainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi