Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten pääsen eroon liian pitkään viipyvistä vieraista?

Vierailija
22.04.2018 |

Jotkut vieraat tulevat kylään, mutteivat haluaisi millään lähteä pois. Minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta koko päivän kestäville yllätysvierailuille. Miten pääsen liian pitkään viipyvistä kylävieraista eroon ajallaan ilman, että välit täysin menevät? En jaksa tätä!

Olen yrittänyt vaikka mitä, mutta aina on yhtä hankalaa päästä näistä tietyistä vieraista eroon. Päällimmäinen tunne vierailun jälkeen onkin yleensä pelkkä väsymys ja koulutus siitä, että kaikki omat suunnitelmat menevät ihan uusiksi, jos nämä ihmiset sattuvat kylään "poikkeamaan".

Ennakkoon sovituista lähtöajoistakaan he eivät haluaisi pitää kiinni, jos sellaisia yrittää asettaa kyläilyn ehdoksi.

Kommentit (1164)

Vierailija
1061/1164 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piereskele äänekkäästi pakaroita käsin levittäen ja samalla hokien huh huh..

Vierailija
1062/1164 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen ihminen ehdottaa, että jää toisen kotiin odottamaan, kun kodin omistaja on lähdössä johonkin?

Kuulostaa hyvin epäuskottavalta.

Et ole tavannut kaikkia ihmisiä. Valitettavasti näitä on niistä on hyvä päästä eroon - pyyhkiä kalenterista pois ja siirtyvät toisten nurkkiin 🙄🙄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/1164 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko nuo vieraat jotain aspergereita? Meillä kävi yksi jossain vaiheessa kylässä, oli meidän tyttöön ihastunut ja vietti tämän kanssa paljon aikaa. Yhdenkin kerran kun kysyin häneltä, milloin hänen pitää lähteä (kello taisi olla yhdeksän illalla) hän vain totesi huolettomasti, ettei hänellä ole mitään kiirettä. No pikku hiljaa sitten opin miten hänelle pitää puhua. Seuraavalla kerralla aiemmasta viisastuneena sanoin hänelle, että "nyt pitäisi katsoa bussiaikataulut ettei mene liian myöhään" (illalla pitkät vuorovälit). Ja sitten saatiin selvitettyä millä bussilla hän lähtee ja milloin pitää lähteä meiltä. 

Mitkään kiertoilmaukset eivät näiden kanssa toimi. Pitää puhua suoraan, vaikka se saattaisi kuulostaa tylyltä. Ap:n pitää sanoa, että "Minä haluan että te lähdette nyt kotiin." eikä selittää mitään nukkumaanmenosta tai odottavista kotiaskareista.

Olen ihmisten käytöksen perusteella miettinyt sitä, että voisiko suvussa olla jotain tällaisia taipumuksia. Nimittäin ihan normaaliälyisiä kaikki vaikuttavat olevan, mutta silti nämä sosiaaliset taidot ovat jotenkin siihen nähden yllättävän heikolla tasolla. Mitään diagnooseja ei kuitenkaan ole, joten tämä asia tuskin tulee kovin helposti selviämään.

Todennäköisest ovat jonkunmoisia aspergereja. Nimittäin mulla on assi-kaveri ja sillä ei leikkaa ( tai sit tajuaa, mutta ei tiedä miten oikeasti sosialisoida )

Vierailija
1064/1164 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot suoraan. Tai sitten rupeat piereskelemään äänekkäästi. Kyllä ne siitä lähtee.

Vierailija
1065/1164 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä teistä on liian pitkä kyläilyaika???

Minun mielestä kyllä ihan tunti pitäisi riittää kahvitteluun ja kuulumisten vaihtoon. Puoltoista tuntia ihan maksimi!!! Muuten jo alkaa tympäistä 😅

Riippuu ystävästä

Vierailija
1066/1164 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa jääty liian pitkäksi enää en ota kotiin sisälle missään tapauksessa vaan tapaamiset muualla josta voin poistua kun haluan.

Vierailija
1067/1164 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö voi vaan opetella päättämään tapaamisen tai sopimaan mihin asti vieras voi olla kylässä. Ikäväähän se on vieraastakin, että yht'äkkiä emäntä päättää että kyläily loppuu ja mitään sanomatta alkaa lukemaan vaan me naisia ja sitten vieraan vaan pitää poistua oma-aloitteisesti.

1068/1164 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin ihan suoraan, mutta ystävällisesti, että nyt minun täytyy pyytää teitä lähtemään, ja kertoisin jonkin syyn miksi. Esim. koska väsyttää tai koska on siivottava ja käytävä ajoissa nukkumaan tai koska on vielä käytävä kaupassa.

En tiedä kehtaisinko sanoa noin etäisemmille vieraille, mutta omaisille ja kavereille kehtaan. Minulla ei käy etäisempiä vieraita.

Vierailija
1069/1164 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei ole ollu ikinä tollasta ongelmaa. Olen aina sanonut,jos itellä menoja,että mulla on meno silloin ja silloin ja vieraille on käyny. Sovittavissa olevia asioita ja jos ei oo ihan uuno,ni tajuaa. Ikinä kukaan ei oo jääny roikkumaan,vaan on osannut lähteä tahdikkaasti,että olis tarvinnut sanoa,että mun pitäs nyt käydä nukkumaan,mikä ois kauheinta jos pitäs ajaa vieraat pois 😶

Vierailija
1070/1164 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita herätysvideo pyörimään ala puhua kuinka vierailijoiden tyttärestä on tulossa nainen.

Vierailija
1071/1164 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei, oli kiva nähdä, mutta nyt mun pitää pyytää teitä lähtee kun mulla on vielä meno / huomenna on aikainen herätys

Vierailija
1072/1164 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hei, oli kiva nähdä, mutta nyt mun pitää pyytää teitä lähtee kun mulla on vielä meno / huomenna on aikainen herätys

Näin yksinkertaista se on. Itse olen tätä ylläolevaa käytäntöä noudattanut ja kaikki ovat lähteneet juuri silloin kun olen halunnut, ja loukkaantumatta.

Mutta voihan tästäkin tietenkin tehdä ongelman jos ei uskalla avata suutaan toisille ihmisille

Vierailija
1073/1164 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaveri joka on kertonut ettei se oikein viihdy kotona. Asuu yksin. Minäkin asun yksin mutten haluu sitä mun nurkkiin. Se on aika ärsyttävä seuraa. Sitä ei huvita kuunnella tuntikausia sentään. Mulle käy 2 h viikossa

Vierailija
1074/1164 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höh, itse varmaan olen yleensä tuollainen vieras. Eikö muka olisi tökeröä vieraan lähteä sillä sekunilla, kun emäntä vihjaa ensimmäisen kerran lähdöstä? Minusta on vaikeaa vaan lähteä pois kylästä, koska viihdyn ystävieni luona ja itse ainakin tulen tosi surulliseksi aina omien vieraideni lähtiessä pois. Toivon omien ystävieni suhtautuvan pitkiin vierailuihin samalla tavalla kuin minä eikä tällä teidän tyylillä.. Kai omat ystäväni sanoisivat suoraan, että vierailen liian pitkään jos tuntevat oikeasti niin? :/

Miten se muka olisi tökeröä? Nimenomaan on tökeröä jäädä, vaikka emäntä alkaa vihjailla lähdöstä. Miksi hän vihjailisi, jos ei haluaisi että lähdet pois?

Jos sinun on noin vaikeaa olla yksin, hommaa itsellesi kämppäkaveri, niin joku on aina paikalla. Et voi vaatia kavereiltasi sitä, että he olisivat tuntikausia luonasi seuraa pitämässä. Kaikilla on omakin elämä.

Tämä

Jos sinun on noin vaikeaa olla yksin, hommaa itsellesi kämppäkaveri, niin joku on aina paikalla. Et voi vaatia kavereiltasi sitä, että he olisivat tuntikausia luonasi seuraa pitämässä. Kaikilla on omakin elämä

Vierailija
1075/1164 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän näissä viipyjissä aina ole joku nielenterveysongelma taustalla, kyllä ns. normaalit ihmiset osaavat lukea viestejä ja signaaleja eikä jäädä "vahingossa" yökylään. Tai sitten on kyseessä asunnottomuus jota ei ole kehdannut myöntää. Joka tapauksessa ei ole normaalia, ja selkeintä olisi jos ko. ihminen voisi avoimesti kertoa että ei "uskalla olla yksin" ,  taion jotain peliriippuvuus ongelmaa, fobiaa tai jokin selkeä syy. Ei toki silti ole hyvä ratkaisu etsiä ongelmaan ratkaisua lapsiperheen luota mutta ehkä kaveri voisi vinkata hakemaan apua jostain oikeasta paikasta. Nuorempana omassakin tuttavapiirissä oli  liikaa yllätyskyläilijöitä, itse en voi sietää yllätysvierailuita mutta vanhemmiten on paremmin kehdannut sanoa ettei sovi. Samoin onneksi tiheä muuttaminen ja yhteystietojen salassapito on auttanut asiaa. Kuitenkin olen  hyvin sosiaalinen ja on laaja ystäväpiiri ,  mutta  jossa kaikki ymmärtävät että kyläillään silloin kun asiasta on etukäteen sovittu. On mukava kutsua ihmisiä suunnitellusti ja valmistella rauhassa, mutta vain niiden ihmisten kanssa joista pitää. nimin. ei kiitos yllätysvieraita.

Tykkään kans viettää niiden kanssa aikaa kenestä tykkään

Vierailija
1076/1164 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylässä. kirjoitti:

Tai sitten toisinpäin. Itse olet juonut ne pakolliset kahvit santsikuppeineen,syönyt munkit ja kysellyt kuulumiset. Aikaa on mennyt kylässä kolmisen tuntia, alat liikennehtimään siihe malliin että lähtisit kotia... Sitten perheen pirttihirmu kertoo että on luvannut perheen ainokaiselle että kiltti täti katsoo pienokaisen kanssa jonkun kolmen tunnin lasten elokuvan 🙄Sinne vaan peremmälle kamariin istumaan kovalle penkille ja dvd päälle. Nouuuuu....

Ihan aina keksi mikä tahansa meno etukäteen.

Mulla on x määrä tuntia aikaa.

Teen tän aina tai no riippuu ihmisestä kenet nään.

Jos näät henkilöä illalla sano että aamulla on meno, täytyy lähteä klo 20.

Jos näät hlöä päivällä, sano että illalla on meno, täytyy lähteä klo 15. Esim

Jos tiiän et jaksan sitä max tunnin niin sijoitan näkemisen sellai et on jo kiire suihkuun, nukkumaan, kauppaan tai toiselle menolle :D

Älä koskaan mee sellasen luo kylään (ilman selkeetä aikataulua) keneltä et meinaa päästä karkuun. Älä koskaan kutsu kylään ihmistä josta et pääse helposti eroon. Ei ainaskaa ilman jämäkkää suunnitelmaa etukäteen. Jos kyseessä on iilimato, täytyy tietää miten häntä pitää käsitellä. Älä koskaan sovi tapaamista itsesi luokse mistä et pääse luikkimaan kätevästi pakoon kun haluat ja et voi heittää takertujaa pihalle. Parempi mennä hänen luokseen tai nähdä keskustassa. Muualta voi lähteä pois millä syyllä vaan. Kannattaa karsia tälläiset ihmiset pois jos mahdollista :D itse yrittäny en yhen kohdalla oo onnistunu. Joskus oon unohtanu tehä suunnitelman ja joudun improvisoimaan.

Jos mahdollista Älä nää sitä enää millonkaan 😅

Vierailija
1077/1164 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen ulos vastaanottamaan vieraat ja huudan eukolle. Virtaset tuli, laita lähtökahvit tippumaan.

Vierailija
1078/1164 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein sen virheen että päästin tän ihmisen liian lähelle. ei eroon meinannut päästä :D Täl henkilöllä on huonot vuorovaikutustaidot.

Kaverin ripustautuva persoona ja mun introvertti persoona huono yhdistelmä

Vierailija
1079/1164 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä yksi tällainen ystävä,joka ei osaa lähteä kotiin kun on kylässä jossain.

Ei ymmärtänyt suoranaisia käskyjäkään,että nyt meen nukkumaan tai nyt lapset menee nukkumaan sun on pakko lähteä.

Mm. Seissyt eteisessä 2h tehden lähtöä yöllä puolen yön jälkeen(nukahdin seisaalteen seinää vasten kun ensin odotin kohteliaimmin,että lähtee lopulta menin nukkumaan)sanoo menevänsä saunaan totee,että se ei haittaa jos käydään perheen kesken saunassa kun hän voi odottaa.

Joskus sovin ennalta ajan vierailun päättyvän klo:17,koska piti päästä ajoissa nukkuun. Koetin ennakoida pitkän siirtymän niin lähti klo:23,kun olin sanonut ensin alottaen klo:16 eteenpäin että pitäis sen lähteä,koska pitäis päästä nukkuun. Lopulta sanoin 5min välein ja olin jopa eri huoneessa enkä puhunut mitään muuta.

Sanoin ko. ihmiselle asian suoraan avaten osiin myöhemmin ja selittäen mikä meni pieleen. Hänen näkemyksestään vaan viihtyy ystäviensä kanssa/ei ymmärtänyt yhtään ja loukkaantui tosi syvästi..et se ongelma tossa on,et vaikka asian sanoisi mitä kohteliaimmin niin vaikuttaa väleihin.

Itse oon ratkaissut ton,etten päästä häntä kyläilemään kovin usein niin helpompi sietää.

Yllätysvieraluja ei tule kun oon sanonut kaikille suoraan,etten tykkää yllätysvieraista. Meillä ovikellon sulake irti niin ei tartte tulla kenenkään soittamaan ovikelloa,puhelimellakin voi ilmoittaa jos on tulossa kylään. Sit puhelin aina äänettömällä niin voin vastaanottaa viestitulvan silloin kun ehdin/jaksan. Introvertti olen.

Mä kans luen raskaan tyypin viestit kun jaksan joskus. Tarkotuksella siis vastaan jäljessä 😬 viestittely ei muuten lopu koskaan. Kerran jos vastaat heti ni pitkä boooring viestitulva alkaa. Vastaan ku huvittaa. Lyhyesti ja hitaasti, jämäkästi :D

Vierailija
1080/1164 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritä suoraa puhetta.

Mitä tyhmemmästä kuulijasta on kyse sitä enemmän tarvitaan rautalankaa.

Onko suuri tappio, jos tulee välirikko ihmisiin joiden kanssa et viihdy?

Toi on totta. Mitä tyhmemmästä kuulijasta on kyse sitä enemmän tarvitaan rautalankaa.

Yritän nyt/ olen yrittänyt kauniisti pitää etäisyyttä ihmiseen joka haluis nähä joka viikko. saisi ymmärtää sen kun en vastaa tai minulle ei about ikinä käy