Miten pääsen eroon liian pitkään viipyvistä vieraista?
Jotkut vieraat tulevat kylään, mutteivat haluaisi millään lähteä pois. Minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta koko päivän kestäville yllätysvierailuille. Miten pääsen liian pitkään viipyvistä kylävieraista eroon ajallaan ilman, että välit täysin menevät? En jaksa tätä!
Olen yrittänyt vaikka mitä, mutta aina on yhtä hankalaa päästä näistä tietyistä vieraista eroon. Päällimmäinen tunne vierailun jälkeen onkin yleensä pelkkä väsymys ja koulutus siitä, että kaikki omat suunnitelmat menevät ihan uusiksi, jos nämä ihmiset sattuvat kylään "poikkeamaan".
Ennakkoon sovituista lähtöajoistakaan he eivät haluaisi pitää kiinni, jos sellaisia yrittää asettaa kyläilyn ehdoksi.
Kommentit (1164)
Vierailija kirjoitti:
Tätini kerran kysyi:
moneltakohan vieraat ovat kotonaan, jos nyt lähtevät?
Tämä idioottimainen sutkautus on kerrottu tässä ketjussa ainakin 50 kertaa, eikä se ole kenenkään mielestä hyvä tai hauska keino saada joku lähtemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höh, itse varmaan olen yleensä tuollainen vieras. Eikö muka olisi tökeröä vieraan lähteä sillä sekunilla, kun emäntä vihjaa ensimmäisen kerran lähdöstä? Minusta on vaikeaa vaan lähteä pois kylästä, koska viihdyn ystävieni luona ja itse ainakin tulen tosi surulliseksi aina omien vieraideni lähtiessä pois. Toivon omien ystävieni suhtautuvan pitkiin vierailuihin samalla tavalla kuin minä eikä tällä teidän tyylillä.. Kai omat ystäväni sanoisivat suoraan, että vierailen liian pitkään jos tuntevat oikeasti niin? :/
Aargh, ei voi olla todellista! Millä logiikalla on tökeröä lähteä, kun emäntä vihjaa? Emäntähän vihjaa yleensä kohteliaana ihmisenä vasta viimeisessä hädässä. Siinä vaiheessa, kun minä vihjaan, olen jo tunteja toivonut, että ihminen jo lähtisi!
Tuo johtaa vain siihen, että sinua kutsutaan harvemmin. Näin jo toimin yhden ystävän kanssa; en enää kutsu häntä meille, koska hän ei koskaan lähde. Menen hänen luokseen tai ulos syömään, jotta pääsen hänestä eroon, kun haluan. En todellakaan jaksa mitään maratontapaamisia vaan muutama tunti riittää ihan hyvin.
Vaikka olisi kuinka läheinen ystävä, tällaista on todella vaikea sanoa suoraan. Useimmat välttelevät kiusallisia tilanteita eivätkä halua loukata. Voit olla ihan varma, että ystäviesi mielestä viivyt ihan liian kauan, jos he vihjailevat sinulle lähtemisestä.
TÄMÄ
Tuo johtaa vain siihen, että sinua kutsutaan harvemmin. Näin jo toimin yhden ystävän kanssa; en enää kutsu häntä meille, koska hän ei koskaan lähde. Menen hänen luokseen tai ulos syömään, jotta pääsen hänestä eroon, kun haluan. En todellakaan jaksa mitään maratontapaamisia vaan muutama tunti riittää ihan hyvin.
Vaikka olisi kaveri, tällaista on todella vaikea sanoa suoraan. Useimmat välttelevät kiusallisia tilanteita eivätkä halua loukata.
Sanot, että nyt täytyy lopettaa, oli kiva kun kävitte mutta nyt teidän täytyy lähteä. Nouset ylös, kävelet ovelle ja avaat sen valmiiksi. Jos eivät poistu, soitat poliisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi hieman avasi sitä, että tykkää olla kavereiden kanssa, eikä sen vuoksi ota ainakaan ensi vinkkausta lähdöstä tosissaaan, mutta olisi kyllä kiva tietää, mitä näiden tälläisten venyjien mielessä oikein todella voi olla.
Nimittäin onhan se nyt ihan hemmetin outoa, että ei muka ymmärretä, että vierailu oli kiva, mutta nyt se on ohi. Mullakin on näitä ollut muutama ja aina se on päättänyt (minun mielestä) ikävästi siihen, että olen suoraan sanonut, että no niin, nyt oikeasti sinä lähdet, koska haluan vielä omaa aikaa ennen töiden alkamista, tms. mikä onkaan ollut syynä. Ikävää se on ilmeisesti ollutkin vain mulle, koska nämä eivät näytä olevan moksiskaan. Sama juttu seuraavalla kerralla.
Onko se oikeasti jotenkin outoa näiden roikkujien mielestä, että jotkut ihmiset haluavat aikaa olla ihan itsekseen, pariskuntana tai perheenä? Eikö heillä tosiaankaan ole mitään tälläistä tarvetta, vaan mieluummin kuin olisivat esim. partnerin tai perheen kanssa, roikkuvat kylässä?
Jonkinlaisesta rajattomuudesta tässä taitaa usein olla kyse. On ymmärretty liiankin tosissaan joskus jossain kuultu lausahdus "ole kuin kotonasi". Eihän kukaan oikeasti toivo vieraiden ottavan sitä täysin kirjaimellisesti.
Tajuan kyllä tämän, mutta en sitä, eivätkö he mieluummin sitten olisi kotonaan kuin roikkumassa jonkun toisen kodissa? Olisi siis tosi mielenkiintoista kuulla, miten tämän kokevat he, jotka eivät halua lähteä, vaikka vihjaillaan. Että onko vain niin, että kylässä on kivempaa kuin kotona ja sen vuoksi ollaan kovakorvaisia vihjeille?
Mulla on kaveri, joka viihtyy toisten luona ja kaupungilla mutta ei omassa kotona. En tahdo pyydä häntä minun luokse. Mieluummin näen hänet keskustassa muutaman tunnin. Hän yrittää yleensä sopia taas tapaamista jo seuraavalle päivälle mut minä en tahdo nähdä häntä niin usein...
Vierailija kirjoitti:
Pakko olla sukulaisia, sillä ei kai kukaan kaveri voi tuollatavoin jymähtää kenenkään kotiin. Jotain sukulaisia on oppinut sietämään (jos siis ovat tuollaisia pesiytyjiä) ja voi tuntea velvollisuudeksi kestää vierailuja.
ei kai kukaan kaveri voi tuollatavoin jymähtää kenenkään kotiin 😅 juu. Kyllä vaan voi.
Yksinäiset + rajattomat + sosiaalisesti kömpelöt + pitkästyneet henkilöt kyllä voi ankkuroitua siihen sohvalle mielellään ja luulevat että jatkuva seuransa on haluttua. Eihän sillä muutakaan puuhaa oo, miksi ei seura kelpaa kun ei häiritse ketään 🙄 FAIL. Total fail. 😫
ei mulla oo mihinkään kiire, tehkää te vaan omia juttujanne minä tässä jatkan puhumista ja maadun sohvalle.
Kun kylään saapuu yllätysvieraita, joiden tiedät viipyvän pidempään kuin haluaisit, niin ilmoita heti alkuun: Ihanaa kun tulitte, tässä on kaksi tuntia aikaa ja sitten minun. <keksi syy> ... pitää viedä koira koirapuistoon leikkitreffeille/käytävä tervehtimässä Ella-mummua/lähdettävä juoksulenkille, koska treenaa puolimaratonia varten/on mentävä mökille tyhjentämään huussia/keksi itsellesi tällaisia syitä etukäteen varastoon. Sellaisia, jotka voisit todellisuudessakin oikeastikin toteuttaa, joihin vieraat eivät voi/halua tulla mukaan ja eivät ole valheita (ettet jää kiinni valehtelusta). Sitten kun kyläluudat eivät ota kahden tunnin päästä lähteäkseen, niin sanot, että juu nyt on lähdön aika, kiva kun kävitte ja paremmalla ajalla sitten uudelleen. Ja sitten oikeasti alat tekemään sitä lähtöä, paimennat vieraat ulos ja lähdet oikeasti.
Tärkeää tässä metodissa on tosiaan pamauttaa se aikataulu tiedoksi heti kun vieraat astuvat sisään. Jos sitten onkin kivempaa vieraiden kanssa, niin voit sanoa, että sovitkin Ella-mummun kanssa tapaamisen huomiseksi tms ja jatkatte vierailua.
Valitettavasti näiden tunkeutujien oma vikansa, että paras tapa heidän kohdallaan
-on olla näkemättä
-etukäteen järjestää meno jonka vuoksi tapaaminen pakko keskeyttää johonkin tiettyyn kellonaikaan tämä on paras keino
-ja/tai valehdella.
Sanot seuraavan kerran kun ilmoittavat tulevansa että sori en ole kotona. Jos tulevat ilmoittamatta niin et vaan avaa ovea. Ompa vaikeaa...
Minulla oli kerran vieraita, jotka alkoivat viipymään luonani, vaikka oli jo melko myöhä ja he tiesivät hyvin, että minulla on aamulla aikainen meno töihin, koska minulla oli aamuvuoro töissä. Minä vain aloin yksinkertaisesti tekemään iltatoimia ja sanoin suoraan, että minun täytyy mennä nukkumaan, koska aamulla pitää olla kello 7 töissä minkä takia pitää herätä kello 5.30 aamulla ja että minun täytyy mennä nukkumaan, koska minun täytyy nukkua tarpeeksi. No, he selvästi tajusivat vihjeen ja lähtivät. He olivat kyllä soittaneet minulle ennen tuloaan ja kysyneet, että voiko tulla ja olin suostunut siihen, mutta enää sen jälkeen en suostunut siihen, että he tulevat iltapäivällä, koska en halunnut, että he ovat myöhään luonani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut vieraat tulevat kylään, mutteivat haluaisi millään lähteä pois. Minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta koko päivän kestäville yllätysvierailuille. Miten pääsen liian pitkään viipyvistä kylävieraista eroon ajallaan ilman, että välit täysin menevät? En jaksa tätä!
Olen yrittänyt vaikka mitä, mutta aina on yhtä hankalaa päästä näistä tietyistä vieraista eroon. Päällimmäinen tunne vierailun jälkeen onkin yleensä pelkkä väsymys ja koulutus siitä, että kaikki omat suunnitelmat menevät ihan uusiksi, jos nämä ihmiset sattuvat kylään "poikkeamaan".
Ennakkoon sovituista lähtöajoistakaan he eivät haluaisi pitää kiinni, jos sellaisia yrittää asettaa kyläilyn ehdoksi.
Aloittajalta pelkkää selkärangattomuutta. Asia pitää kohteliaasti, ystävälliseti mutta päättäväisesti kertoa, milloin on aika lähteä. Jos sovittu aika venyy vähääkään, minä sanoisin vieraille että sovittu aika on kulunut umpeen ja nyt pitää lähteä. Jos ei vieläkään tapahdu mitään, sanoisin että oliko asiassa jotain mitä ei ymmärretty, vai pitääkö soittaa poliisi poistamaan teidät asunnosta. Jos joku loukkaantuu, se ei ole minun ongelmani, sillä vieraat ovat niitä rikkureita, en minä. Kun olet jämäkkä ja selvästi ilmioitat tahtosi, sitä myös aletaan kunnioittaa. Vässykkää ei kunnioita kukaan.
Juuri näin.
Muistan joskus lukeneeni jostain hyvän vinkin yllärivieraiden ovikellonsoiton varalle.
AINA, kun ovikello soi, laita hattu päähän ennen kuin menet avaamaan oven. Jos on ikävä tyyppi pimpottamassa, sano et voi harmi, nyt ei ole aikaa, olen tässä just kiireellä lähdössä. Jos taas pimpottaja on tervetullut, sano, et olit just itsekin tullu kotiin, ota hattu pois päästä ja pyydä vieras peremmälle.
Pitää kysyä että jos nyt lähtisitte niin koska olisitte perillä
Y
Soita poliisit tai sytytä tulipalo.
Rasittavimpia on sukulaiset. Ne kuvittelee, että voivat kutsua itse itsensä kylään.
Jos erehdyn joskus kutsumaan kylään, niin ei lähdetä millään pois.
Kerran oli juhlan kunniaksi illallinen meillä, niin yksi päätti jäädä yöksi omalla ilmoituksellaan. Oli sitten seuraavaan iltapäivään. Kutsu oli illalliselle, ei yökyläilemään.
Sitä jotenki hämmästyksestä menee sanattomaksi.
Nyt ajatellen olisin voinut sanoa suoraan, että kutsu oli illalliselle ainoastaan. Olisko ymmärtänyt yskän. Mutta noita moukkia on varmaan muissakin suvuissa.
Tyyli on jatkunut niin kauan tällä tyypillä, että jouduin katkaisemaan välit. Arvaattehan, että siitä alkoi minun lyttääminen koko suvulle hänen toimesta. Myrkyllisille ihmisille porttikielto.
Varmin keino on avata Surströmming ja tarjota sitä lähietäisyydeltä.
Kyllä vieraille voi hyvin sanoa, että todella mukavaa kuin kävitte, mutta nyt olisi aika lähteä, koska on iltaoimien aika tms. mikä syy nyt onkaan.
Mä en yksinkertaisesti päästä vieraita sisään jos tulevat kutsumatta eikä oikeasti ole aikaa. Jutellaan siinä kuistilla kunnes tajuavat että ihan oikeasti eivät ole sisään tulossa.
Mut on joskus pyydetty kylään. Monta kertaa pyydettiin. Sitten kun kutsuttana menin alkoi vittuilu "ottaakohan se kahviakin" blääblää
olin siellä tunnin. ja kun olin lähdössä "mitä sä nyt jo lähdet"
ihme pariskunta muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Riisut ittes alasti ja alat tyydyttämään itseäsi.
Kyllä vieraat ottaa nopeasti jalat alleen moista irstautta kohdattuaan.
Ikävä kyllä ei kaikki vieraat..
Mun pitää mennä kauppaan
Mulla alkaa saunavuoro
Mun täytyy viedä koira ulos