Miten pääsen eroon liian pitkään viipyvistä vieraista?
Jotkut vieraat tulevat kylään, mutteivat haluaisi millään lähteä pois. Minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta koko päivän kestäville yllätysvierailuille. Miten pääsen liian pitkään viipyvistä kylävieraista eroon ajallaan ilman, että välit täysin menevät? En jaksa tätä!
Olen yrittänyt vaikka mitä, mutta aina on yhtä hankalaa päästä näistä tietyistä vieraista eroon. Päällimmäinen tunne vierailun jälkeen onkin yleensä pelkkä väsymys ja koulutus siitä, että kaikki omat suunnitelmat menevät ihan uusiksi, jos nämä ihmiset sattuvat kylään "poikkeamaan".
Ennakkoon sovituista lähtöajoistakaan he eivät haluaisi pitää kiinni, jos sellaisia yrittää asettaa kyläilyn ehdoksi.
Kommentit (1164)
Haukottelee oikein isosti ja usein. Tepsii.
Syitä on monia miksi vieraista halutaan eroon.
Annat keskustelujen hiipua niin, että tulee kiusallisia hiljaisuushetkiä. Tarjoat heti kahvit ja valittelet samalla "pitääpä ehtiä käydä vielä kaupassa". Toki vaarana on että vieraat on tulleet useammaksi päiväksi...
Lohdullista huomata, että muillakin ollut samoja ongelmia.
Asun yksin pienessä asunnossa, joten tapaan ystäviä mieluiten kahviloissa ja ravintoloissa.
Viime kesänä kutsuin uuden tuttavan kyläilemään - vierailu kesti kahdeksan tuntia! Jokunen viikko sitten toinen verraten uusi tuttava, jonka kutsuin lasilliselle - tähän vierailuun kului melkein kuusi tuntia!
Asun suuressa kaupungissa hyvien julkisten kulkuyhteyksien vieressä, eivätkä vieraat tulleet todellakaan mistään maan ääristä...
Lapsuudessani käytiin kahveilla ystäväperheissä useasti. Mielestäni sellainen pari, kolme tuntia on sopiva kesto vierailulle.
Joo, eipä se haukottelu, tarjoiluiden poiskorjaaminen, tiskaaminen auttaneet. Ensi kerralla ajattelin pyytää, että naapuri tulee soittamaan ovikelloa sovittuna aikana jonkun tekosyyn kanssa.
Jos kehoitetaan vierasta lähtemään, vieras tuskin uudelleen on tulossa ja niin poltetaan siltoja takana.
Kohta ei ole ketään, ketä kylään kutsuisi.
Tietysti, olisi, että voisi myös vastavuoroisesti kyläiltävä toisenkin luona.
mä oon pyytänyt kaveria soittamaan etukäteen jonkun ajan kuluttua ja sitten olen sopivinani hänen kanssaan jonkun tapaamisen.toimii!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiva esiin Raamattu ja virsikirja ja sano, että "rukoillaan nyt läksiäisiksi, jotta teidän matkanne olisi turvallinen".
Alan olla niin epätoivoinen, että voisin turvautua tähän!
Sano, että kokeillaanko, palaako raamattu yhtä hyvin kuin erään sekopäätanskalaisen sytyttämä koraani. Ota tikkuja, peltisanko ja raamuttu esiin, jos sulla semmoinen kapistus sattuu olemaan. Jos ei ole, tikut ja peltisanko riittää kysymystä tehostamaan.
Sitä voi sanoa, että meidän talon juomavedessä on outo maku, ja lapsilla on varmaan sen takia ripulia.
Tai sitten kysyy vierailta, että eikö teidänkin mielestänne täällä tuoksu home tuolla eteisessä?
Ihan ittekö keksit?
Vierailija kirjoitti:
Kysyt vierailta, että mihinkäs aikaan vieraat olisivat kotona, jos nyt lähtisivät? ;-)
On epäkohteliasta vastailla puhelimeen kun on vieraita. Laita äänettömälle.
Jokainen nyt sit funtsailee paniikissa milloin poistua, mitä ketjun merkkejä alkaa ilmaantua. Sit on jo myöhästä. Stressin paikka!
Mä aloin just viikonloppuna elää omaa elämääni vieraan istuessa olkkarissa kun takana oli jo yksi yhdessä käytetty vuorokausi. Lähdin itsekseni koiran kanssa yli tunnin lenkille, kävin suihkussa, otin vastaan toisen vieraan ja rupattelin hänen kanssaan erikseen, tein muita kotitöitä yms. Ajattelin, että katsotaan kauan tämä jaksaa nököttää kun puuhailen kaikkea ihan omiani. Iltaan meni. Kaveri vaan jotenkin jämähtää eikä jaksa lähteä omaan kotiin. Tykkään kyllä hengata, mutta tarvitsen paljon myös omaa aikaa itsekseni, muuten tuntuu että tukehdun.
Kysy, että joko keitän lähtökahvit?
Asiallisesti vaan sanoa, että pahoittelut, mutta nyt talon väki jatkaa omia hommiaan, että tulkaapa parempaan saumaan ja kilauttakaa, taikka laittakaa viestiä, niin osataan varata aikaa vierailuun.
Jos vetää herneen nokkaan, niin eipähän tartte ehkä ihan heti odottaa uusintavierailua.
Hyvä se on osata vetää rajat ja sanoa ne kohteliaasti, mutta rohkeasti.
Sanot että "oho, kello on jo xx, täytyis mennä nukkumaan kun on huomenna aikainen herätys. Jos kysyvät että miksi pitää herätä aikaisin, heität, että "täytyy lähteä hoitamaan bisneksiä."
Aina täällä jollain on näitä kummallisia ongelmia vieraiden vierailujen kanssa.
Sanokaa, jumatsukka, vaikka että 'Antaa heittää ja painakaa nyt kerralla ,...kele, mieleenne että tänne teidän on sitten turha enää yrittääkkään, tai soitetaan poliisille'!
Sano että mihin aikaan olisitte kotona jos nyt lähtisitte. Tämä toimii.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko nuo vieraat jotain aspergereita? Meillä kävi yksi jossain vaiheessa kylässä, oli meidän tyttöön ihastunut ja vietti tämän kanssa paljon aikaa. Yhdenkin kerran kun kysyin häneltä, milloin hänen pitää lähteä (kello taisi olla yhdeksän illalla) hän vain totesi huolettomasti, ettei hänellä ole mitään kiirettä. No pikku hiljaa sitten opin miten hänelle pitää puhua. Seuraavalla kerralla aiemmasta viisastuneena sanoin hänelle, että "nyt pitäisi katsoa bussiaikataulut ettei mene liian myöhään" (illalla pitkät vuorovälit). Ja sitten saatiin selvitettyä millä bussilla hän lähtee ja milloin pitää lähteä meiltä.
Mitkään kiertoilmaukset eivät näiden kanssa toimi. Pitää puhua suoraan, vaikka se saattaisi kuulostaa tylyltä. Ap:n pitää sanoa, että "Minä haluan että te lähdette nyt kotiin." eikä selittää mitään nukkumaanmenosta tai odottavista kotiaskareista.
Aspergerin kanssa kiertoilmaukset ei toimi kokeiltu on ja täytyis opetella ilmottaa tylysti suoraan kaikki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia en halua kyläilijöitä kun minä vaan odotan että milloin ne lähtis pois... miksi minä en viihdy jos tulee vieraita, vaikka olenkin todella sosiaalinen... outoo joo 😩
Muita?
Vieraiden kestitseminen ja heidän kanssaan seurustelu on isäntäväelle täyttä työtä vaikka vieraat olisivat mukaviakin.
On. Toiset on kuitenkin hankalampia kuin toiset. Yleensä hankalat ei ees ymmärrä olevansa hankalia. Se vasta hankalaa onki :D
Mmm.... Oletko koskaan nähnyt Teksasin moottorisahamurhaajaa?