Tällainen kutsu tuli yo-juhliin...
”Tervetuloa viettämään X:n ylioppilasjuhlia. Paikkana Y ja ajankohta klo 13. Ylioppilas haluaa vain rahalahjoja, ohjatkaa ne valmiiksi tilinumeroon Z. T. Ylioppilaan äidin nimi”
Aika töykeää, kutsu tuli vielä whatsapp-viestinä. Ja juhlakalu itse ei edes ollut kutsun lähettäjä. Onko ihan normaalia tuokaan, että ohjeistetaan vain rahalahjoihin. Vielä suoralla tilisiirrolla... Minusta aika surullista, ettei persoonallisia lahjoja suvaita. En uskalla kyllä uhmata toivetta, sillä pelkään saavani ikäviä katseita tai kommentteja :(
Kommentit (402)
Noloa ja moukkamaista mutta valitettavan yleistä.
Toisaalta sinne tilille voi sitten laittaa pienemmänkin summan, eikä oma rahakuori ole siellä kaikkien pällisteltävänä. Ankeaa tosin mennä tyhjin käsin, mutta jos kerran niin ohjeistetaan niin mikä ettei.
Älä edes mene, kuulostaa että ikävä porukka kyseessä.
Kyllä jo 80-luvulla YO-lahjat oli käytännössä vaan rahaa. Minä en ainakaan muuta saanut, vaikka en ollut mitään erityisesti pyytänyt. Että eikö sen nyt voi sanoa ihan ääneenkin? Ja mieluummin tilille, kun käteisenä, kun ei niitä saa sinne tilille vietyä oikein mitenkään ilman, että pankki vie siitä oman siivunsa. Plus kun sen laittaa suoraan tilille, niin ei joudu minkäänlaisten katseiden kohteeksi: "ai kauheeta toi antoi vaan 20e"...
Mikä teitä vanhuksia vaivaa? Minä haluan ainakin lahjani rahana, sillä tiedän itse parhaiten makuni ja voin ostaa mitä haluan. Mitä minä teen jollakin maljakoilla tai lakanoilla?? Ostan sitten JOS tarvitsen.
Rahaahan ne nuoret tarvii, kun edessä on kituuttaminen opintotuella.
Kerropa mikä olisi se sun persoonallinen lahja?
Jos se "persoona" ei halua mitään personaallisia lahjoja, vaan rahaa? Vaikka se tuntuisikin pahalta, niin nykyään ihmiset hukkuvat tavaroihin, eikä roinaa haluta nurkkiin.
En ole saanut moniin vuosiin mihinkään juhliin kutsua, jossa ei olisi tekstiä "toivomme mahdolliset muistamiset kirjekuoressa tai tilille". Tietysti olisihan tuon voinut kohteliaamminkin mainita.
Vierailija kirjoitti:
Mikä teitä vanhuksia vaivaa? Minä haluan ainakin lahjani rahana, sillä tiedän itse parhaiten makuni ja voin ostaa mitä haluan. Mitä minä teen jollakin maljakoilla tai lakanoilla?? Ostan sitten JOS tarvitsen.
Kyse ei ole tästä vaan kutsussa käskyttämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole tästä vaan kutsussa käskyttämisestä.
Pakko se käskeä, muuten jotkut mummot kantavat vanhoja rojujaan mun nurkkiini pyörimään.
T. 6
Itsekään en oikein osaa sanoa miksi rahalahkan pyytäminen kuulostaa pahalle, vaikka itse aikanaan inhosin saamiani eripari kuppeja ja väärän kokoisia lakanoita. 😌
Vierailija kirjoitti:
Puoli tusinaa käsinkirjailtua käsipyyhettä.
Törkeä ja vieläpä todella töykeä kutsu. Äänestäisin jaloillani ja jättäisin menemättä ja tietenkään ei mitään lahjoja myöskään. Että joku kehtaa!
Tällaisten tyyppien nimissä vois aina vaan lahjottaa jonkun vuohen kehitysmaahan tms. Ihan vaan, koska ovat niin moukkia.
Niin no, mitenkä sen sitten oikein voi sanoa kauniisti mutta riittävän jämäkästi (jotta ne typerimmätkin tajuaa), "me ei juma*auta haluta mitään kippoja ja kuppeja, jotka antajansa mielestä on näistä "hauskoja ja persoonallisia" lahjoja". Suurimmalle osallehan tämä on jo selvyys, mutta joillekin se vaan täytyy vääntää rautalangasta.
Meilläkin on tänä vuonna ylioppilasjuhlat. Kutsut lähetetään varmaankin txt vanhempien toimesta.
Kutsussa en ala lahjaa määrittelemään, mutta en osaisi itse loukkaantua rahalahjatoiveesta. Ei meilläkään nuori mitään tavaraa toivo. Fiksua vaan, jos ei toivo tavaraa jos ei sitä oikeasti tarvitse.
Rahaa mä sain jo silloin yli 20-vuotta sitten. En siis pyytänyt mitään keneltäkään. Silloin vielä oli lahjasekkejä tms ja ne olivat kauniissa kirjekuoressa ja korteissa :)
Nykyään pankkien palvelumaksut ovat nousseet ihan pilviin, joten mielestäni tuo suoraan tilille rahan laittaminen on ihan kätevää.
Itse kutsun olisin kyllä muotoillut eri tavalla. Tuonkin asian voi ilmaista kohteliaasti.
Kyllä ihmiset nykyään tuo rahaa, ihan pyytämättäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoli tusinaa käsinkirjailtua käsipyyhettä.
Ei näistä enää erota, onko kommentoija tosissaan. Tuohan olisi ihan hirveä lahja 18-vuotiaalle. Mutta rahaa ei saa pyytää. Sen voi sanoa, että ylioppilas ei toivo mitään lahjoja.
Nykyään ihan normaalia, vaikka jotenkin noloa.