Miksi jotkut ihmiset eivät osaa olla paikallaan puhuessaan puhelimeen?
Mieheni on tällainen ja se on välillä niin raivostuttavaa. Saattaa puhua tunninkin ja kokoajan käy maaninen ravaus kämppää ympäri "kopi kopi kopi" ja hän on vielä kantapää-astuja.
Kommentit (72)
Istun paikoillani nauttien kun siihen ehdin. Harmittaa touhuta kun puhuu, mutta aikaa on lapsiperheessä rajallisesti eikä ole aikaa istuskella. Silloin harvoin kun on, käyttäisin sen ajan muuhun kuin puhelimeen. Usein soitan puhelut lenkillä, pyykätessä ja tiskaessa. Imuroidessa on liian kova meteli.
Minä olen tarkoituksella opetellut sen tyylin, etten löhötä istumassa, jos puhun puhelua. Lisään energiankulutusta. En sisällä ravaa, mutta saatan esim. pestä jääkaappia, pyyhkiä pölyjä, tyhjentää astianpesukonetta. Töissä nousen seisomaan ja saatan venytellä, kävellä hiukan huoneessani, napsin kuivia lehtiä pois viherkasveista jne.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sen ravaamisen syy on adhd. Ei vaan pysty olemaan paikallaan...ei mitenkään. Onneksi ei ole mitään syytäkään olla, sen puoleen. :)
Sama :D Ei pysty keskittymään pelkkään puhumiseen. Mun mielestä ei mikään ongelma, kotona teen samalla kotitöitä ja töissäkin sujuu työt samalla (ilman oheistoimintaa ne sitten sujuukin huonommin..). Kuulokkeet on ihan loistavat.
Heh, mulla oli joskus kaveri joka kävi poikkeuksetta pissalla kun soitti mulle. Se oli häiritsevää, jossain kohtaa puhelua aina alkoi kuulua lorotus ja sitä seuraava pöntön vetäminen.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies ravaa ympäriinsä kun harjaa hampaitaan! Se vasta rasittavaa on...
Mä teen tuotakin! Ja ravaan ympäri kämppää puhelimessa puhuessani. Tästä syystä muuten tykkään soittaa puheluita, joissa tiedän menevän enemmän aikaa, esimerkiksi kävellessäni töistä kotiin.
Äitini on tällainen! Väittää, että menee muka kauemmaksi, jotta muut ei häiriinny tmv., mutta ihan selvästi jotain puhelinkäytöstä esim. kaupassa kävellä edestakasin puhelin kädessä. Tosi hermostuttavan näköstä.
Mää piirteleen ja värittelen o-kirjaimia. Mies aina ennenvanhaan lankapuhelinaikaan naureskeli, kun näki kuinka pitkiä puheluja olin puhellut. Olen siis ns. O:n. -täyttäjä.
Jos puhelu on sellainen, ettei siitä tarvitse tehdä muistiinpanoja, kävelen konttorilla ihan tarkoituksella. Eipä ole koko päivä pelkkää istumista.
Olen liknäköinen ja minun on laitettava silmälasit päähäni, kun puhun puhelimessa.
Auttaa jotenkin keskittymään sekin :)
Monilla aivojen aktivaatiotaso laskee, jos vain istuu paikallaan. Liikkuminen aktivoi ja parantaa tarkkavaisuutta. Kyseessä sama ilmiö kuin esim. papereihin piirtely luennolla tai jalalla naputtelu pitkässä kokouksessa.
Eilen puhelimeen puhuessani tyhjensin tiskikoneen. Usein tulee samalla kokattu, järjestettyä paikkoja tai täytettyä pyykkikone. Aktivoidun sohvalta tekemään kotitöitä, jos joku soittaa. Tehokasta ajankäyttöä.