Miksi jotkut ihmiset eivät osaa olla paikallaan puhuessaan puhelimeen?
Mieheni on tällainen ja se on välillä niin raivostuttavaa. Saattaa puhua tunninkin ja kokoajan käy maaninen ravaus kämppää ympäri "kopi kopi kopi" ja hän on vielä kantapää-astuja.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
kuuklaappa kinesteettinen
Oho, nyt alkoi selviämään oma käyttäytyminen!
Siksi että biologisesti on epäluonnollista puhua toiselle ihmiselle kuin hän olisi läsnä, mutta häntä ei näy missään ja hänen eleitään ei siten voi tulkita. Tilanne on keinotekoinen, tällaista ei ole luonnossa ja emme ole tilanteeseen täysin sopeutuneita. Toinen ihminen, jolle kuitenkin kommunikoidaan normaalilla puheäänellä eikä huutamalla, ei ole fyysisesti läsnä kuin puheen muodossa. Tämä aiheuttaa biologisesti ristiriitaisuuksia, levottomuutta ja keskittymisvaikeuksia, joita sitten puretaan oheistoimintaan (juuri esim. ravaamiseen, kynän räpläilyyn, syömiseen tai piirtelyyn).
Mä touhuan muutakin samalla kun oon puhelimessa, jos puhelu kestänyt pitkään (yli 30min) kyllästyn ja keksin virikettä että edes jotenkin pysyn skarppina puhelun aikana. Itse en paljoo puhu, puhelimessa tai ylipäätään niin ärsyttää kun muut olettavat että tykkään kuunnella :D
Määki ravaan pitkin kämppää jos puhelu on pitkä, esim äitin kans. Kaippa se on tylsää ku toine on nii puhelias ja haluaisin jo jatkaa omia juttuja, nii sit levottomana räpellän kaikkee ja kävelen pitkin kämppää 😸
Jos taas on virallinen/tärkeä puhelu, istun paikallani. Tuntuu et parempi keskittyy kuin et jos liikkuu pitkin kämppää
Miksi pitäisi olla paikallaan, jos voi muutakin tehdä?????!!!!!!
Voi hoitaa asioitaan puhuessaan paskaa, asiaa tai jotain siltä väliltä.
Voi puhua paskaa hoitaessaan asioita, joilla on muutakin merkitystä kuin läpätilään kuuntelu.
Mieheni ramppaa edestakaisin puhuessaan puhelimeen. Olen miettinyt että ei tykkää puhua puhelimessa ylipäätään niin on hermostunut kun puhuu. Varsinkin kun äitinsä soittaa niin ramppaa entistä enemmän. Joskus kävi kusellakin kun äitinsä soitti niin samaan aikaan. Siitä huomautin että on hyvinkin epäkohteliasta tai outoa. Ei kuulemma ollut tullut ajatelleeksi koko asiaa.
Vähän kaikuu ihmetellään kun on kuitenkin istunnolla ja olikin sitten tärkeä puhelu.
Se kävely ja ramppaaminen kuuluu toiselle luurin päässä. Se on epäkohteliasta. Aikoinaan broidini osti ekan NMT-Nokian, sitä piti pitää näkyvimmällä paikalla aina, oltiin missä vain. Kun se soi tai soitti itse, alkoi kännykkämarssi. Koko ajan piti marssia ja selvittää, missä kulmassa kulloinkin on. Hauskaa.
Siitä kymmenisen vuotta eteenpäin ostin lapsilleni kännykät. Malli oli muistissa ja marssi alkoi jos puhelin soi. Hyydytin tenavat paikalleen. Kerroin että ei ole tarkoitus puhua kovaan ääneen ja esiintyä kävellen kännykän kanssa. Yhtä hyvin voi pitää äänensä normaalina ja pysyä paikoillaan, mikäli mikään ei juuri ole pohjaan palamassa.
Vierailija kirjoitti:
Toiset vatkaa jalkaa, naksuttelee kynää jne. Se ilmeisesti auttaa keskittymään.
Se voi olla että jossain vaiheessa se kynä katkeaa ihan vahingossa tai... laittaa puhelimen pöydälle ja ihan symbolisesti naks katkaisee se kynän ja rentoutuneesti jatkaa vain puhelua.. joo kyllähän se näin on että.
Ahdistusoire. Hän ahdistuu kyyläämisestäsi.
Kanta-astujille pitäisi istuttaa teräspiikki kantapäähän kunnes oppivat olemaan junttaamatta lantio ja selkä jäykkänä. Kävelemisen tulee lähteä lantiosta ja olla joustavaa, terkut myös sinulle sinne yläkertaani, senkin läski äijänkääkkä.
En ajatellut lenkillä ollessani jäädä paikalleen pönöttämään, jos puhelu tulee silloin. Vaan jatkan matkaani samalla puhelimeen puhuen, että pääsen joskus kotiinkin.
Mikä siinä on, että puhelimessa puhuessa samalla ravataan ympäriinsä, piirrellään jotain, touhutaan kaikenlaista jne, mutta sitten esim töissä (siis sellainen työ jota voi tehdä vaikka puhuu samalla) niin aina kun juttelu alkaa, työnteko keskeytyy?? Miksi silloin ei osata puhua ja tehdä samaan aikaan?
Vai "etsiikö" se puhelimessa ravaaja jotenkin alitajuisesti sitä kenen kanssa puhuu, tai jotain?
Vierailija kirjoitti:
En ajatellut lenkillä ollessani jäädä paikalleen pönöttämään, jos puhelu tulee silloin. Vaan jatkan matkaani samalla puhelimeen puhuen, että pääsen joskus kotiinkin.
Kuka tässä puhui lenkistä? Puhuttiin puhelimeen puhumisesta silloin kun ravataan ympäri asuntoa. Sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies ravaa ympäriinsä kun harjaa hampaitaan! Se vasta rasittavaa on...
Osa ihmisistä ei osaa edes juoda kahvia rauhassa paikalla istuen vaan sen pitää olla pahvisessa mukissa samalla kun kävellään ja räplätään kännykkää.
Mä yleensä istun mieluummin paikallani kun puhun puhelimeen, jos vaan mahdollista.
Mä ite elehdin käsillä myös puhelimeen puhuessani. Eli pyörittelen vaikka ympyröitä ilmaan tai jotain, ikäänkuin piirrän puhettani. :D
Itse olen ravaaja. Inhoan puhelimessa puhumista ja liikkuminen auttaa keskittymään siihen mitä puhutaan. Jos istun paikallani ilman tekemistä unohdan helposti sen mistä keskusteltiin.
Se on niin tylsää, että tarttee tehdä jotain muuta samalla.
Silloin kun puhun tutun ihmisen kanssa pystyn puhumaan ihan istuen tai paikallaan seisten mutta jos on joku tärkeä ja virallinen puhelu mä ravaan ympäri kämppää niin et savu nousee lattiasta. Tai jos mä olen oikeen innoissani asiasta mistä puhun niin sillon myös kävelen ympäriini.
Minulla on monta asiaa tehtävänä. Sen lisäksi puhelimen pitäminen korvalla rasittaa ahdasta olkapäätäni eli on pakko vaihtaa kättä välillä.