Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivittäinen kulutukseni on vain noin 1400kcal. Paino nousee, koska on vaikeaa syödä noin vähän!

Vierailija
19.04.2018 |

Minulla on maailman epäaktiivisin työ. Joudun menemään autolla töihin, koska työpaikalle ei kulje julkiset. Työpaikalla en liiku kuin kopiokoneen ja työpisteen väliä, eli nousen ehkä kerran kolmessa tunnissa ylös. Pomo ei halua purkaa kiinteitä kalusteita, jotta voitaisiin hankkia edes seisomatyöpiste. Lankapuhelimestakaan ei voi luopua, joten minun on istuttava työpisteelläni koko 7,5-tuntinen työpäivä.

Autolla kuljen puoli tuntia suuntaansa, eli istun päivän aikana noin 8,5 tuntia.

Meillä on kolme kouluikäistä lasta. Illat menevät ruokakaupassa, ruokaa laittaessa, siivotessa ja lapsia harrastuksiin kuskatessa. Kun asuu täällä korvessa, niin ei ole niitä julkisia, eikä lapsi voi mennä pyörällä 25 kilometrin päähän pianotunnille..

Käyn kolmesti viikossa juoksulenkillä, tunnin kerrallaan, mutta eihän sekään mitään auta. Istun 4 päivää viikosta ja kolmena päivänä käyn tunnin lenkillä.

Paino on jämähtänyt 80 kiloon (pituutta 168cm). Olen laihduttanut parisenkymmentä kiloa ruokavaliolla, mutta vähempää en enää pysty syömään. Olen pitänyt kuukauden ajan sykemittaria kädessä, joka arvioi päivän aikana kulutetut kalorit. Jatkuvasti noin 1400kcal päivässä! Yritän syödä kevyesti ja pääsen 1500 kaloriin, mutta kovin paljoa vähempää en pysty syömään - pakkohan minun on jotain syödä!

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tietenkin kellonajoista mutta tuo iltapala vaikuttaa turhalta tai ainakin turhan suurelta. Et millään tarvitse vielä yötä vasten 350kcal ruokaa; tuossa voisi käydä ihan vaikkapa rahka marjoilla tmv ja kaloreita 150kcal jos haluat nyt jotain illalla vielä syödä erikseen. 

Toinen mistä on tiputuksen varaa on välipala. Joko se banaani tai sitten ne leivät. Ei kumpaakin. Banaaninkin voisi vaihtaa pariin omppuun noin sinäänsä. Anyway säästöä kaloreissa ainakin 150kcal. 

Näillä kahdella säästäisit jo 350kcal. Tai jos nyt on pakko syödä leipää ja hedelmää välipalaksi (miksi?) niin älä nyt ainakaan sitä banaania syö vaan omena tai appelsiini.

Tulee nälkä, jollen syö kunnolla välipalaa. Syön aamupalan klo 7, lounaan klo 11 ja koska pääsen kotiin vasta 18, on pakko syödä välipala tuossa välissä. Alkaa päätä särkeä ja oikeasti tulee heikko olo, jos en syö.

Ei kai banaani ja leivät ole liian paljon välipalaa? Ja ihmettelen tuota, että 1500kcal on liian paljon.. 

ap

Banaani on kaloririkkain hedelmä. Vaida se porkkanoihin. Leipä näkkileipään tai riisikakkuihin. Paras välipala olisi kuitenkin purkki rahkaa marjoilla. Pitää paljon paremmin nälkää kun banaani.

Puuron joukkoon raejuustoa ja aamulla joku hyvän rasvan lähde. Esim. Öljyä puuroon, kananmuna, puolikas avokado. Iltapalaksi joko puuro tai smoothie. Ei molempia. Smoothien tekisim rahkasta, marjoista ja sokerittomasta mehusopasta.

Vierailija
62/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, vähän ohi aiheen, mutta tuota kulutusta olen itsekin ihmetellyt: Käytän myös Polarin aktiivisuusmittaria. Sinne syöttämieni tietojen perusteella (ikä 41 v, nainen, paino 71 kg, pituus 169 cm) antaa vuorokauden kulutukseksi juuri noin 1500 kcal tms. Ja se siis ottaa huomioon päivän aktiivisuuden! Kun sitten syötin tietoni Sydänliiton laskuriin, antaa samoilla tiedoilla kulutuksekseni noin 2100 kcal. Itse juoksen melko paljon (maratonejakin), joten oletettavasti lihasmassaa on jonkin verran, mutta sitähän mikään laskuri ei ota huomioon. Kehonkoostumusmittaus varmaan huomioisi senkin. Mistähän tuo lukujen ero kertoo, osaisiko joku selittää?

Ne nyt vaan on laskennallisia arvoja, todelliset selviää vain mittaamalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohiksena totean, että terveellinen ruoka ei vaan ole hyvää.

Toisekseen totean, että paino ei kerro ihmisestä oikeastaan mitään. 170-senttinen voi painaa 80 kiloa, mutta hänellä voi olla 40 % siitä rasvaa, tai sitten hänellä voi olla siitä 20% rasvaa ja 20% extralihasta. Paino on silti sen 80 kiloa molemmilla. 80 kiloa höyheniä paketissa painaa yhtä paljon kuin 80 kiloa rautaa.

Mieheni on "ylipainoinen", vaikka mitattu rasvaprosentti on 17. Työterkkari oli vaan todennut BMIn laskettuaan, että hän ei ehkä ala saarnaamaan terveellisestä ruokavaliosta, kun näkeehän tuota, että kaljalla ja sipseillä ei eletä.

Mutta sen vaan sanon, että elämä ja ruokapöytä on nautintoköyhää.

Ja vielä heitän senkin ajatuksen ilmoille, että noiden aktiivisuusmittareiden kulutuksiin ei kyllä kannata luottaa. Oma aktiivisuusmittarini nimittäin tyrkyttää minulle 2800 kaloria syötäväksi / päivä. Liikun kyllä aika paljon, mutta tuon määrän jos söisin, leviäisin kuin pullataikina.

Sen tiedän, että kuluttaisin tuon 1400 kcal päivässä kyllä ihan vaan olemassaolollani, joten aloittajalla on varmasti joku aineenvaihduntasairaus.. Tuon kokoinen vuodepotilaskin kuluttaa sen 900 kcal päivässä!

Vierailija
64/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisekseen totean, että paino ei kerro ihmisestä oikeastaan mitään. 170-senttinen voi painaa 80 kiloa, mutta hänellä voi olla 40 % siitä rasvaa, tai sitten hänellä voi olla siitä 20% rasvaa ja 20% extralihasta. Paino on silti sen 80 kiloa molemmilla. 80 kiloa höyheniä paketissa painaa yhtä paljon kuin 80 kiloa rautaa.

Mieheni on "ylipainoinen", vaikka mitattu rasvaprosentti on 17. Työterkkari oli vaan todennut BMIn laskettuaan, että hän ei ehkä ala saarnaamaan terveellisestä ruokavaliosta, kun näkeehän tuota, että kaljalla ja sipseillä ei eletä.

Ja vielä heitän senkin ajatuksen ilmoille, että noiden aktiivisuusmittareiden kulutuksiin ei kyllä kannata luottaa. Oma aktiivisuusmittarini nimittäin tyrkyttää minulle 2800 kaloria syötäväksi / päivä. Liikun kyllä aika paljon, mutta tuon määrän jos söisin, leviäisin kuin pullataikina.

Sen tiedän, että kuluttaisin tuon 1400 kcal päivässä kyllä ihan vaan olemassaolollani, joten aloittajalla on varmasti joku aineenvaihduntasairaus.. Tuon kokoinen vuodepotilaskin kuluttaa sen 900 kcal päivässä!

Paskapuhetta!

Terveellinen ruoka ei ole vain hyvää vaan erittäin hyvää! Meillä ei ikinä tehdä edes keskinkertaista ruokaa vaan aina kaiken pitää olla suussasulavaa.

58

Vierailija
65/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ap näyttää laskevan kalorit selvästi alakanttiin. Esim nuo banaani ja leivät ei voi olla noin vähän.

Vierailija
66/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoka on juuri niin hyvää kuin haluat sen olevan. Jos luulet, että terveellinen ruoka on pahaa, niin opiskele vähän lisää tai opettele käyttämään aivojasi.

Vierailija
67/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun esimerkkipäivän (eilisen) ruoat. Tämä on hyvin tyypillinen päivä minulle:

Aamupala: 0,5 dl proteiinikaurahiutalesekoitusta (Fazer Alku proteiinipuuro) ja 0,5 dl Elovenaa.  Keitän nuo vedessä puuroksi ja lisään 1 dl pakastemansikoita. Lasi rasvatonta maitoa. Annoksen kalorimäärä noin 250kcal.

Lounas: itse tehtyjä kananlihapullia vähärasvaisesta kanan jauhelihasta (vai mikä broileri). Syön höyrytettyjen kasvisten kanssa. Lisäkesalaattina kurkkua, porkkanoita raasteena. Annoksen kalorit 300kcal.

Välipala: banaani ja 2 siivua ruisleipää, joiden päällä ohuen ohut kinkku ja valkosipulituorejuustoa. Annoksen kalorit 300 kcal.

Päivällinen: itse tehty lohikiusaus, 300g. Lisäksi desi tomaatteja. Annoksen kalorit noin 300kcal.

Iltapala: Samanlainen puuro kuin aamulla ja tämän lisäksi mustikka-mansikka-mangosmoothie. Yhteensä noin 350kcal.

Eilen tuli siis aika tarkkaan se 1500kcal. Mitä teen väärin? Mikä ruokavaliossani mättää? Juon vain vettä, jos en ole erikseen maitoa merkinnyt. En napostele tai maistele.

ap

Tiedät grammat ja kalorit, mutta oliko tuo hyvää? Kirjoitat, että et maistele ruokia  etukäteen. Mistä silloin tiedät onko ruoka hyvää vai ei?

Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus ja syöminen moniaistinen kokemus. Mitä tyydyttävämpää ruoka on ulkonäöltään, tuoksultaan, maultaan, suutuntumaltaan, sitä täyttävämpää se on. Siis hyvä ruoka tuottaa kylläisyyttä paremmin kuin rasvaton, suolaton, yhdentekevä, kaloriköyhä mättö. Kannattaa myös syödä rauhallisesti. 

Ruokavalioita tukittaessa on löydetty "ranskalainen paradoksi". Ranskan lapset ja nuoret ovat lihomassa hyvää vauhtia kiitos roskaruuan, mutta vanhempi polvi on varsin normaalipainoista ja tervettä.. Silti he syövät punaista lihaa, rasvaisia juustoja ja croissanteja (ja "suklaapullia", pain au chocolat!) ja juovat ruuan kanssa viinejä. Mutta he syövät hitaasti, säännöllisesti/ kurinalaisesti ja usein yhdessä muiden kanssa (perhe, työkaverit). Kun on tutkittu eri maiden ja kulttuurien ruokien terveellisyyttä, on ranskalaisen paradoksin hyvät puolet ollut pakko tunnustaa. On siis mitattu painoa, erilaisia ylipainoon liittyviä sairauksia, eliniänodotetta jne. 

Paria virallista suositusta kannattaa mun mielestä noudattaa: kalaa  – mieluiten tietysti kotimaista villikalaa – kannattaa syödä eri muodoissa pari kertaa viikossa. Tuoreita vihanneksia, hedelmiä ja marjoja kannattaa syödä väh. puoli kiloa/ pvä. Kala on hyvää ja siitä saa monipuolista ruokaa ja noista hedelmistä yms. tulee hyvä olo ja mieli. 

Listastasi puuttuu hyvän rasvan lisäksi ainakin kunnon satsi tuoreita/ raakoja vihanneksia, juureksia, hedelmiä ja marjoja. 

37

Vierailija
68/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon käyttänyt Fitbitiä 3 kk ja näin n. 70-kiloisena kulutan 1500 kun makaan koko päivän sängyssä esim. sairaana. Normaali työpäivänä kävelen pysäkille, pysäkiltä töihin, päivän aikana lounaalle, kahville jne. sekä illalla teen kävelylenkin - 12 000 askelta ja 2200 kcal. Jos teen kunnon treenin tai käyn lenkillä sekä aamulla tai illalla, olen päässyt 18 000 askeleeseen ja 2800 kcal.

Toki tuo on vain viitearvo koska en tiedä kehoni koostumusta, senkin tuonne voisi syöttää. Mutta ajattelen niin että vähennän noista numeroista vähän, ja sitten yritän syödä 500-800 vähemmän, eli 1200-1600 kcal päivässä.

Vierailija
69/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa auta muu kuin liikkua niin että kulutus nousee. Painotreenillä lisää lihaksia.

Vierailija
70/96 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon käyttänyt Fitbitiä 3 kk ja näin n. 70-kiloisena kulutan 1500 kun makaan koko päivän sängyssä esim. sairaana. Normaali työpäivänä kävelen pysäkille, pysäkiltä töihin, päivän aikana lounaalle, kahville jne. sekä illalla teen kävelylenkin - 12 000 askelta ja 2200 kcal. Jos teen kunnon treenin tai käyn lenkillä sekä aamulla tai illalla, olen päässyt 18 000 askeleeseen ja 2800 kcal.

Toki tuo on vain viitearvo koska en tiedä kehoni koostumusta, senkin tuonne voisi syöttää. Mutta ajattelen niin että vähennän noista numeroista vähän, ja sitten yritän syödä 500-800 vähemmän, eli 1200-1600 kcal päivässä.

Jos juokset 18000 askelta se on n 15-16 km reipasta vauhtia ja kuluttaa yht 950 kcal (kävellen 750kcal). Tuosta tulee n 2400 kcal (2200kcl) päiväkulutukseksi. Tunnin salitreenistä tulee vain n 330 kcal. Liikunnasta tulee yllättävän vähän kulutusta loppujen lopuksi.

Mulla ei ainakaan kävely/treenit tms vaikuta mitään kaloritarpeeseen ellen tee sitä 7/7. Jos vain esim 3 päivänä viikossa niin en todellakaan voi syödä niin paljon kuin päivän laskennallinen kulutus on tai paino nousee. Niinäkin päivinä syön sen max 1500kcal.

Vierailija
71/96 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähäkalorisempaa ruokaa niin voit syödä määrällisesti enemmän ylittämättä kulutustasi.

Tai lisäät liikuntaa/kulutusta jotta voit syödä enemmän. Muita vaihtoehtoja ei oikein ole.

Olisiko mahdollista esim. pyöräillä töihin, tai edes pyöräillä jonnekin mistä sitten pääsee julkisilla?

Voisitko käydä kuntosalilla sillä aikaa kun lapsesi on pianotunnilla? Jos lähistöltä löytyy sali. Kun kerran niin kauas joudut kuitenkin ajamaan lapsesi.

Mitä ihmeen ideaa on syödä määrällisesti paljon?

Ettei tule nälkä? Että ruuasta saa kaikki tarvittavat ravintoaineet?

Itsekin patistaisin aloittajaa voimaharjoittelun pariin.

Vierailija
72/96 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta se limun juominen, light ei auta.

Vierailija
73/96 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mahdoton sanoa mitään, jos et kerro mitä sinun 1200 kcal:iin sisältyy. Epäilen, että yrität syödä tavallista kotiruokaa pienempiä annoksia. Sillä tavalla ei laihdu. Kaikki hiilarit ja turhat rasvat pois. Kasviksia vähintään 500 gr päivässä.

No, jos juoksee, en kyllä karsisi kaikkia hiilareita ruokavaliosta.

Vierailija
74/96 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä samaa ongelmaa, paitsi että painan 100 kg, merkittävä ylipaino 165-senttiselle. Olen jojoillut painoni kanssa 10 vuotta, ja viimeisimmän Cambridge repäisyn jälkeen paino paitsi nousi ennätystahtia takaisin, niin myös kulutus jäi jotenkin ihan luonnottoman alhaiselle tasolle kokoiselleni. En voi syödä kuin 1400-1500 kcal päivässä, jos haluan olla lihomatta lisää. 

Laihtumaan en pysty, koska vähempi syöminen (esim. 1200 kcal päivässä) tekee pitkän päälle sietämättömän nälän ja repsahdus ja ahminta tulee. Toki on keinoja joilla voi tilapäisesti pärjätä ilman kovin pahoja oloja esim. sillä 1200 kcal päivä: syö melko usein pieniä annoksia, paljon kasviksia jne. Mutta kyllä mulla ainakin silti vähitellen "nälkävelkafiilis" kasvaa ja parin viikon päästä olen jo täynnä ruokahimoja ja ahmimishalua.

Muuta ruokasi sisältöä, saat syödä tarpeeksi ja laihdut.

Mikä on ehdotus? Olen kokeillut mm. paljon mainostettua karppausta ja se ei toimi mulla koska proteiini ja rasva ei mun tapauksessa pidä kylläisyyttä juurikaan. Hiilarit ja rasva yhdessä pitää, mutta niistä taas saa aika paljon kaloreita. Joten yritän pysytellä "virallisterveellisessä" ja syödä paljon kasviksia, mutta silläkin pienillä kaloreilla nälkä vaivaa.

Karppauksessahan proteiinia ei syödä energiaksi eikä kylläisyyden saamiseksi. Liika proteiini vain lisää nälkää.

Pysy ihan rauhassa virallisessa ja kärsi nälkää :)

Että kun nämä tällaiset vastaukset ärsyttävät siitä syystä, että ihan oikeasti olen etsinyt ratkaisua ongelmaan monelta suunnalta ja ollut avoin kaikenlaisille vaihtoehdoille. Paleota, karppausta Heikkilän ja Atkinsin tavoilla, GI-dieettiä... Se virallisterveellinen tuntuu vähiten huonolta, siksi sitä noudatan, vaikka en silläkään laihtumaan onnistu enää. (Syy siihen miksi kulutan niin vähän taisi osaltaan paljastua työpaikalla olleessa rasvaprosenttimittauksessa: rasvaprosenttini on törkeät 55% ja rasvakudoshan ei kauheasti kuluta...)

Eli salille hommaamaan lisää sitä lihasmassaa?

Vierailija
75/96 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunaa, puuroa ja leipää vähemmäksi ja lisää rasvaa. Lohikiusauksen sijaan lohta ja kasviksia jne. Ei missään tapauksessa kahta puuroa päivässä. Puuroon kunnon rasvasilmä.

Vierailija
76/96 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

age is just a number kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kulutus olla noin pieni, jos painaa 80 kg. Se on fysiikan lakien vastainen mahdottomuus. 

Päivä ei kuitenkaan ole pelkkää makaamista, vaan enimäkseen istumista siirtymineen. Joku laskelmissa nyt mättää. Alitajuinen itsepetos syömisten suhteen? 

On muuten hyvin tavallinen ilmiö, kun tosissaan on tutkimusolosuhteissa seurattu ihmisten energian kulutusta. Aineenvaihdunnallisia eroja on, mutta hyvin pieniä. 

Kyllä voi. Ikä on myös ratkaiseva tekijä tässä, sukupuoli myös. Painan itse juurikin sen 80 kg, olen 170 cm pitkä, 43-vuotias toimistotyötä tekevä nainen. Mun peruskulutus on 1476 kcal vuorokaudessa. Se on hämmästyttävän vähän. 

Mä olen 33-v nainen, sama pituus, painoa pari kiloa enemmän ja mun lepokulutus on jo 1700kcal. Siihen päälle vielä päivän aktiivisuus (toimistotyö, vähän seisomista, työmatkat kävellen) päästään jo lähemmäs 2500kcal.

Eli sun lepokulutus voikin olla tuon 1476kcal päivässä, mutta jos teet muutakin kuin makaat, kulutat kyllä ainakin 500kcal enemmän. Tosin, jos rasva% on tosi iso ja aktiivista massaa, eli lihasta on vähän, kulutus laskee.

Vierailija
77/96 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tietenkin kellonajoista mutta tuo iltapala vaikuttaa turhalta tai ainakin turhan suurelta. Et millään tarvitse vielä yötä vasten 350kcal ruokaa; tuossa voisi käydä ihan vaikkapa rahka marjoilla tmv ja kaloreita 150kcal jos haluat nyt jotain illalla vielä syödä erikseen. 

Toinen mistä on tiputuksen varaa on välipala. Joko se banaani tai sitten ne leivät. Ei kumpaakin. Banaaninkin voisi vaihtaa pariin omppuun noin sinäänsä. Anyway säästöä kaloreissa ainakin 150kcal. 

Näillä kahdella säästäisit jo 350kcal. Tai jos nyt on pakko syödä leipää ja hedelmää välipalaksi (miksi?) niin älä nyt ainakaan sitä banaania syö vaan omena tai appelsiini.

Tulee nälkä, jollen syö kunnolla välipalaa. Syön aamupalan klo 7, lounaan klo 11 ja koska pääsen kotiin vasta 18, on pakko syödä välipala tuossa välissä. Alkaa päätä särkeä ja oikeasti tulee heikko olo, jos en syö.

Ei kai banaani ja leivät ole liian paljon välipalaa? Ja ihmettelen tuota, että 1500kcal on liian paljon.. 

ap

Banaani on kaloririkkain hedelmä. Vaida se porkkanoihin. Leipä näkkileipään tai riisikakkuihin. Paras välipala olisi kuitenkin purkki rahkaa marjoilla. Pitää paljon paremmin nälkää kun banaani.

Puuron joukkoon raejuustoa ja aamulla joku hyvän rasvan lähde. Esim. Öljyä puuroon, kananmuna, puolikas avokado. Iltapalaksi joko puuro tai smoothie. Ei molempia. Smoothien tekisim rahkasta, marjoista ja sokerittomasta mehusopasta.

Vai niin. Avokado 200kcl/100g, banaani 90 ja omena 45.

Vierailija
78/96 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrompa tähän oman onnistumiseni.

Laihdutin 125->82kg kahdessa vuodessa. Olen 170cm, nyt 33-v nainen, teen toimistotyötä. Mulla on säädettävä työpöytä, jolla saan vähän lisättyä aktiivisuutta päivän aikana, mutta enemmän se vaikuttaa vireyteen, kun ei istu päätteen edessä koko päivää. Työmatkat kuljen kävellen (30min/suunta), en omista autoa, joten kaikki liikkuminen tapahtuu joko julkisilla tai lihasvoimalla.

Ekat neljä kuukautta kävin tuon arkiaktiivisuuden lisäksi salilla 2x/viikko, noin tunnin treeni lämmittelyineen. Sen jälkeen lisäsin kolmannen salitreenin, kun palautumiskapasiteetti ja kunto parani. Pääosin lihasta kasvattavaa/ylläpitävää voimaharjoittelua, mutta välillä myös kuntopiirityyppistä rasvanpoltonherättelijää. Vuoden jälkeen lisäsin yhden salitreenin lisää ja pidensin paria työmatkakävelyä vartilla, että kahtena päivänä viikossa tulee 45min kävelylenkki illalla.

Kun kattoo vanhoja ruokapäiväkirjoja, harvassa on ne päivät kun olen syönyt alle 2000kcal/päivässä. Useimmin ruokaa on vedetty vähintään sen 2200kcal edestä, varsinkin treenipäivinä. Ruokavalion runko on pitkälti sama, paljon kasviksia, marjoja ja hedelmiä, jonkin verran viljoja( kauraa lähinnä), proteiinin lähteistä ehkä 40/60 kasvikunnan proteiinit/eläinkunnan prodet, rasvaa pähkinöistä, avokadoista, oliiivi- ja kookosöljystä.

Mitä opin? Ruokaa pitää syödä, jotta aineenvaihdunta, hormonitoiminta ja pää pysyy kunnossa. Olen kokeillut myös joitain 1500kcal-dieettejä ja niistä aina lihoin takaisin. Voimaharjoittelu tukee laihduttamista, koska se 1) kuluttaa kaloreita, 2) pitää yllä ja jopa lisää lihasmassaa, joka nostaa lepokulutusta ja 3) parantaa rasvanpolttoon vaadittavaa hormonitoimintaa. Tutkimusten mukaan raskaat perusliikkeet kiihdyttää esimerkiksi kasvuhormonin tuotantoa, joka on rasvaa polttava hormoni. Voimaharjoittelu parantaa myös hiilarinsietokykyä ja auttaa täten verensokerinhallinnassa.

Opin myös, että nukkua pitää. Hyvin levännyt pää ei kaipaa sokeria ja hyvin levännyt keho polttaa rasvaa. Kestää paremmin stressiä.

Ja viimeinen oppitunti tuli siitä, että elämän pitää olla kivaa, vaikka pudottaisikin painoa. Siksi noin pitkä prosessi. Sen sijaan, että olisin laskenut ja stressannut kaloreita puoli vuotta, päätin integroida nuo painonpudotusta tukevat elämäntavat osaksi arkea, siten, että kun painonpudotustarve on ohi, minun ei tarvitse tehdä muutoksia elämään ja paino ei lähde nousuun. Kokeilee jotain ja antaa sille tarpeeksi pitkän ajan toimia. Jos joku juttu ei toimi, sitten sitä muutetaan. Sain itse kipinän tuohon salihommaan, jos en olisi salitreenistä tykännyt, olisin keksinyt jotain muuta. Toki nuo kaksi salitreeniä olisi pysynyt kalenterissa, koska mitä on kaksi tuntia viikossa elämästä oikeasti laittaa johonkin, mistä tietää olevan hyötyä terveydelle, vaikka siitä ei nyt ihan hirveästi tykkäiskään?

Vierailija
79/96 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä uskonut tuohon lepokulutukseen. Meikäläisen kokoinen kun ei laihdu 1800-2200kcal vaan päinvastoin lihoo. T:48v, 170cm ja komeat 160kg

Vierailija
80/96 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä uskonut tuohon lepokulutukseen. Meikäläisen kokoinen kun ei laihdu 1800-2200kcal vaan päinvastoin lihoo. T:48v, 170cm ja komeat 160kg

Ei se ole mikään uskon asia. Sun keho kuluttaa energiaa myös levossa. Lepokulutus toki laskee iän myötä, koska solujen uusiutuminen hidastuu, lihasmassa vähenee jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi