Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivittäinen kulutukseni on vain noin 1400kcal. Paino nousee, koska on vaikeaa syödä noin vähän!

Vierailija
19.04.2018 |

Minulla on maailman epäaktiivisin työ. Joudun menemään autolla töihin, koska työpaikalle ei kulje julkiset. Työpaikalla en liiku kuin kopiokoneen ja työpisteen väliä, eli nousen ehkä kerran kolmessa tunnissa ylös. Pomo ei halua purkaa kiinteitä kalusteita, jotta voitaisiin hankkia edes seisomatyöpiste. Lankapuhelimestakaan ei voi luopua, joten minun on istuttava työpisteelläni koko 7,5-tuntinen työpäivä.

Autolla kuljen puoli tuntia suuntaansa, eli istun päivän aikana noin 8,5 tuntia.

Meillä on kolme kouluikäistä lasta. Illat menevät ruokakaupassa, ruokaa laittaessa, siivotessa ja lapsia harrastuksiin kuskatessa. Kun asuu täällä korvessa, niin ei ole niitä julkisia, eikä lapsi voi mennä pyörällä 25 kilometrin päähän pianotunnille..

Käyn kolmesti viikossa juoksulenkillä, tunnin kerrallaan, mutta eihän sekään mitään auta. Istun 4 päivää viikosta ja kolmena päivänä käyn tunnin lenkillä.

Paino on jämähtänyt 80 kiloon (pituutta 168cm). Olen laihduttanut parisenkymmentä kiloa ruokavaliolla, mutta vähempää en enää pysty syömään. Olen pitänyt kuukauden ajan sykemittaria kädessä, joka arvioi päivän aikana kulutetut kalorit. Jatkuvasti noin 1400kcal päivässä! Yritän syödä kevyesti ja pääsen 1500 kaloriin, mutta kovin paljoa vähempää en pysty syömään - pakkohan minun on jotain syödä!

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et pysty kulutustasi tietämään millään mittarilla. Muuta ruokasi sisältöä ja kokeile laihdutko. Liian vähän ei pidä syödä.

Vierailija
2/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et pysty kulutustasi tietämään millään mittarilla. Muuta ruokasi sisältöä ja kokeile laihdutko. Liian vähän ei pidä syödä.

No nyt olen kuukauden ajan tuota kulutusta seuraillut ja kai se jotenkin pitää paikkaansa, jos en millään laihdu. Jos kulutus on noin 1400kcal ja syön noin 1500kcal, tuo ylimääräinen kuluu niillä kolmella juoksulenkillä viikossa.

Jos syön tästä enemmän, niin paino nousee, kun en pääse liikkumaan. Miten ihmeessä muutan ruokani sisältöä? Syön jo nyt todella paljon kasviksia, hyvää proteiinia ja kaikkea, mitä ikinä ravintosuosituksissa suositellaan. Herkkuja en syö yhtään.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa et söisikään suositusten mukaan, vaan sen mukaan miten omalle kehollesi sopii. Nälkäisenä et pysty painoa hallitsemaan, joten ainoa vaihtoehto on ruuan sisällön korjaus. Se onnistuu vain itse kokeilemalla.

Vierailija
4/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on vaikea syödä niin vähän?

Tuleeko kova nälkä? Saatko oireita liian vähästä energiasta? Vai onko alle 1400kcal syöminen lähinnä ajatuksen tasolla haastava?

Vierailija
5/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähäkalorisempaa ruokaa niin voit syödä määrällisesti enemmän ylittämättä kulutustasi.

Tai lisäät liikuntaa/kulutusta jotta voit syödä enemmän. Muita vaihtoehtoja ei oikein ole.

Olisiko mahdollista esim. pyöräillä töihin, tai edes pyöräillä jonnekin mistä sitten pääsee julkisilla?

Voisitko käydä kuntosalilla sillä aikaa kun lapsesi on pianotunnilla? Jos lähistöltä löytyy sali. Kun kerran niin kauas joudut kuitenkin ajamaan lapsesi.

Vierailija
6/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Redditissä on yhteisö ihmisille joiden kulutus on 1200 kcal (on se vaikeaa olla lyhyt :D) ja siellä ihmiset jakavat ruokapäiväkirjoja, reseptejä ja vinkkejä miten pysytään 1200 kalorissa ilman että täytyy nähdä nälkää.

Yhteisön nimikin on ”1200 is plenty” eli 1200 on paljon:

https://www.reddit.com/r/1200isplenty/

Vierailija
7/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt olen kuukauden ajan tuota kulutusta seuraillut ja kai se jotenkin pitää paikkaansa, jos en millään laihdu. Jos kulutus on noin 1400kcal ja syön noin 1500kcal, tuo ylimääräinen kuluu niillä kolmella juoksulenkillä viikossa.

Jos syön tästä enemmän, niin paino nousee, kun en pääse liikkumaan. Miten ihmeessä muutan ruokani sisältöä? Syön jo nyt todella paljon kasviksia, hyvää proteiinia ja kaikkea, mitä ikinä ravintosuosituksissa suositellaan. Herkkuja en syö yhtään.

ap

Kerro ensin, mitä syöt nyt ja mitä määriä. Sun täytyisi joka tapauksessa syödä päivittäin vähemmän kuin kulutat, ilman että lasket noi lenkit mukaan. 

Tässä mun päivän ruuat:

aamiainen: 1 reissumies, päälle voita, juustoa ja kurkkua/lautasellinen ruispuuroa 1rkl hillosilmällä 

välipala: hedelmä/pieni kourallinen pähkinöitä

lounas: 1,5 dl 10% turkkilaista jogurttia, 1 rkl chia-siemeniä, tuoreita/pakastemarjoja

välipala: päärynä

illallinen: n. 80-100 grammaa lihaa/kalaa/kanaa (vähärasvaista), loppu salaattia siten että lautanen on kukkuroillaan, jogurttiin pohjautuva salaattikastike. Joskus harvoin (1-2 krt vko) muutama peruna, 50g couscousta, täysjyväriisiä tai -pastaa ym salaatin joukossa.

Tämä on välillä 1000-1200 kcal päivässä, tällä laihdun n. kilon viikossa, ellen syö ylimääräisiä. 

Vierailija
8/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähäkalorisempaa ruokaa niin voit syödä määrällisesti enemmän ylittämättä kulutustasi.

Tai lisäät liikuntaa/kulutusta jotta voit syödä enemmän. Muita vaihtoehtoja ei oikein ole.

Olisiko mahdollista esim. pyöräillä töihin, tai edes pyöräillä jonnekin mistä sitten pääsee julkisilla?

Voisitko käydä kuntosalilla sillä aikaa kun lapsesi on pianotunnilla? Jos lähistöltä löytyy sali. Kun kerran niin kauas joudut kuitenkin ajamaan lapsesi.

Vähäkalorista ruokaa JOUTUU syömään paljon. Jos syömistä haluaa VÄHENTÄÄ, on syötävä runsaskalorista ruokaa.

Vierailija
9/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen ideaa on syödä määrällisesti paljon?

Vierailija
10/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä samaa ongelmaa, paitsi että painan 100 kg, merkittävä ylipaino 165-senttiselle. Olen jojoillut painoni kanssa 10 vuotta, ja viimeisimmän Cambridge repäisyn jälkeen paino paitsi nousi ennätystahtia takaisin, niin myös kulutus jäi jotenkin ihan luonnottoman alhaiselle tasolle kokoiselleni. En voi syödä kuin 1400-1500 kcal päivässä, jos haluan olla lihomatta lisää. 

Laihtumaan en pysty, koska vähempi syöminen (esim. 1200 kcal päivässä) tekee pitkän päälle sietämättömän nälän ja repsahdus ja ahminta tulee. Toki on keinoja joilla voi tilapäisesti pärjätä ilman kovin pahoja oloja esim. sillä 1200 kcal päivä: syö melko usein pieniä annoksia, paljon kasviksia jne. Mutta kyllä mulla ainakin silti vähitellen "nälkävelkafiilis" kasvaa ja parin viikon päästä olen jo täynnä ruokahimoja ja ahmimishalua.

Vierailija
11/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on kyllä hankalaa, jos oikeasti on kulutus noin pieni. 😯 Minä olen muutaman kilon ja sentin heitolla jotakuinkin samoissa mitoissa ja parituhatta kaloria syömällä laihdun.

Vierailija
12/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita juoksun lisäksi voimaharjoittelu. Vaikka puoli tuntia 3 x viikossa. Hanki lihaksia jotka polttavat kaloreita. Suurimmat lihakset löytyvät jaloista, joten niille treeniä kunnolla myös ja koko kehon harjoitteita.

Vierailija
13/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä samaa ongelmaa, paitsi että painan 100 kg, merkittävä ylipaino 165-senttiselle. Olen jojoillut painoni kanssa 10 vuotta, ja viimeisimmän Cambridge repäisyn jälkeen paino paitsi nousi ennätystahtia takaisin, niin myös kulutus jäi jotenkin ihan luonnottoman alhaiselle tasolle kokoiselleni. En voi syödä kuin 1400-1500 kcal päivässä, jos haluan olla lihomatta lisää. 

Laihtumaan en pysty, koska vähempi syöminen (esim. 1200 kcal päivässä) tekee pitkän päälle sietämättömän nälän ja repsahdus ja ahminta tulee. Toki on keinoja joilla voi tilapäisesti pärjätä ilman kovin pahoja oloja esim. sillä 1200 kcal päivä: syö melko usein pieniä annoksia, paljon kasviksia jne. Mutta kyllä mulla ainakin silti vähitellen "nälkävelkafiilis" kasvaa ja parin viikon päästä olen jo täynnä ruokahimoja ja ahmimishalua.

Muuta ruokasi sisältöä, saat syödä tarpeeksi ja laihdut.

Vierailija
14/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki ravintovalmentaja. Hän räätälöi sulle just sulle sopivan ruokavalion. 

Jos on tietämätön ravinto asioista niin helposti lähtee laihduttamaan väärillä keinoilla ja käy niinkuin sinulle, paino jämähtää paikoilleen.

Itse olen kahden lapsen äiti ja teen kanssa 7,5h päivässä istumatyötä. Painoni oli vielä puolitoista vuotta sitten 80kg mutta nyt puntari näyttää 61kg ja pituutta kanssa tuo 168cm. 

Kaikki kiloni olen tiputtanut ruokavalion muutoksella ja en tosiaan syönyt ainoastaan 1400kcal päivässä.

Suosittelen siis hankkimaan sen ravintovalmentajan.

Vierailija
15/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On siinä ideaa. Kylläisyyteen on kaks päämekanismia, joista toinen on mahalaukun venytysaste. Jos syö pieniä annoksia tilavuudellisesti, niin tämä ei aktivoidu. Siksi on hyvä syödä "laimeita" kaloreita, että saa syödä mahalaukun riittävän täyteen ilman että tulee paljon energiaa.

Mutta ei pelkkä "rehun" syöminen litrakaupalla auta sekään, koska on se toinen mekanismi kylläisyyteen myös, joka vaikuttaa pääasiallisesti sen jälkeen kun mahalaukku on tyhjentynyt. Suolessa olevat reseptorit tunnistavat tiettyjen ravintoaineiden saannin (rasvat, sokerit, proteiini) ja välittävät aivoille kylläisyydentunnetta jos näitä saadaan riittävästi. Jos syö jotain porkkanaraastetta ison kasan, ei siinä ole paljoa muuta kuin vettä ja kuitua, eikä suoliston kylläisyysmekanismi aktivoidu.

Yksi hyvä yleissääntö näiden kahden kylläisyysmekanismin välillä tasapainotteluun on pitää huolta ruoan sopivasta energiatiheydestä. Tutkimuksissa on todettu, että alle 100 kcal / 100 g on "laimentavia" kaloreita, 100-150 kcal / 100 g painoneutraalia ruokaa ja yli 150 kcal / 100 g painoa lisäävää ruokaa. Esim. valmisruoissa lukee suoraan energiasisältö per 100 g joten on helppo noudattaa. Muuten taas voi ajatella että kasvikset ja hedelmät on laimentavaa, tavallinen kotiruoka tyyliin peruna, lihapullat ja salaatti lautasmallin mukaan neutraalia, ja taas raskaammat ruoat painoa nostamaan pyrkiviä. 

Vierailija
16/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloita juoksun lisäksi voimaharjoittelu. Vaikka puoli tuntia 3 x viikossa. Hanki lihaksia jotka polttavat kaloreita. Suurimmat lihakset löytyvät jaloista, joten niille treeniä kunnolla myös ja koko kehon harjoitteita.

Niin ja jos et halua nostella painoja. Niin tee kehonpainoharjoitteita. Burpee, tasajala hyppy laatikon tai penkin päälle, punneruksia, ym. Kirjastosta löytyy matskua.

Vierailija
17/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta ruokasi sisältöä, saat syödä tarpeeksi ja laihdut.

Mikä on ehdotus? Olen kokeillut mm. paljon mainostettua karppausta ja se ei toimi mulla koska proteiini ja rasva ei mun tapauksessa pidä kylläisyyttä juurikaan. Hiilarit ja rasva yhdessä pitää, mutta niistä taas saa aika paljon kaloreita. Joten yritän pysytellä "virallisterveellisessä" ja syödä paljon kasviksia, mutta silläkin pienillä kaloreilla nälkä vaivaa.

Vierailija
18/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karkeana esimerkkinä, jos syöt kaksi ämpärillistä rehuja päivässä, sun elimistö tekee paljon töitä sen sulattamiseen ja kuljettamiseen eli energiaa kuluu. Jos syöt saman kalorimäärän rasvaisena juustona, mitään ei juurikaan tapahdu siellä mahassa ja suolessa.

Vierailija
19/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On siinä ideaa. Kylläisyyteen on kaks päämekanismia, joista toinen on mahalaukun venytysaste. Jos syö pieniä annoksia tilavuudellisesti, niin tämä ei aktivoidu. Siksi on hyvä syödä "laimeita" kaloreita, että saa syödä mahalaukun riittävän täyteen ilman että tulee paljon energiaa.

Mutta ei pelkkä "rehun" syöminen litrakaupalla auta sekään, koska on se toinen mekanismi kylläisyyteen myös, joka vaikuttaa pääasiallisesti sen jälkeen kun mahalaukku on tyhjentynyt. Suolessa olevat reseptorit tunnistavat tiettyjen ravintoaineiden saannin (rasvat, sokerit, proteiini) ja välittävät aivoille kylläisyydentunnetta jos näitä saadaan riittävästi. Jos syö jotain porkkanaraastetta ison kasan, ei siinä ole paljoa muuta kuin vettä ja kuitua, eikä suoliston kylläisyysmekanismi aktivoidu.

Yksi hyvä yleissääntö näiden kahden kylläisyysmekanismin välillä tasapainotteluun on pitää huolta ruoan sopivasta energiatiheydestä. Tutkimuksissa on todettu, että alle 100 kcal / 100 g on "laimentavia" kaloreita, 100-150 kcal / 100 g painoneutraalia ruokaa ja yli 150 kcal / 100 g painoa lisäävää ruokaa. Esim. valmisruoissa lukee suoraan energiasisältö per 100 g joten on helppo noudattaa. Muuten taas voi ajatella että kasvikset ja hedelmät on laimentavaa, tavallinen kotiruoka tyyliin peruna, lihapullat ja salaatti lautasmallin mukaan neutraalia, ja taas raskaammat ruoat painoa nostamaan pyrkiviä. 

Missä tutkimuksissa?

Vierailija
20/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mahdoton sanoa mitään, jos et kerro mitä sinun 1200 kcal:iin sisältyy. Epäilen, että yrität syödä tavallista kotiruokaa pienempiä annoksia. Sillä tavalla ei laihdu. Kaikki hiilarit ja turhat rasvat pois. Kasviksia vähintään 500 gr päivässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän