Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivittäinen kulutukseni on vain noin 1400kcal. Paino nousee, koska on vaikeaa syödä noin vähän!

Vierailija
19.04.2018 |

Minulla on maailman epäaktiivisin työ. Joudun menemään autolla töihin, koska työpaikalle ei kulje julkiset. Työpaikalla en liiku kuin kopiokoneen ja työpisteen väliä, eli nousen ehkä kerran kolmessa tunnissa ylös. Pomo ei halua purkaa kiinteitä kalusteita, jotta voitaisiin hankkia edes seisomatyöpiste. Lankapuhelimestakaan ei voi luopua, joten minun on istuttava työpisteelläni koko 7,5-tuntinen työpäivä.

Autolla kuljen puoli tuntia suuntaansa, eli istun päivän aikana noin 8,5 tuntia.

Meillä on kolme kouluikäistä lasta. Illat menevät ruokakaupassa, ruokaa laittaessa, siivotessa ja lapsia harrastuksiin kuskatessa. Kun asuu täällä korvessa, niin ei ole niitä julkisia, eikä lapsi voi mennä pyörällä 25 kilometrin päähän pianotunnille..

Käyn kolmesti viikossa juoksulenkillä, tunnin kerrallaan, mutta eihän sekään mitään auta. Istun 4 päivää viikosta ja kolmena päivänä käyn tunnin lenkillä.

Paino on jämähtänyt 80 kiloon (pituutta 168cm). Olen laihduttanut parisenkymmentä kiloa ruokavaliolla, mutta vähempää en enää pysty syömään. Olen pitänyt kuukauden ajan sykemittaria kädessä, joka arvioi päivän aikana kulutetut kalorit. Jatkuvasti noin 1400kcal päivässä! Yritän syödä kevyesti ja pääsen 1500 kaloriin, mutta kovin paljoa vähempää en pysty syömään - pakkohan minun on jotain syödä!

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa kurja tuo sun tilanteesi, ymmärrän että olet turhautunut. Itse liikun saman verran iltaisin, mutta työpäivän aikan tosin enemmän. Olen 167 cm ja 58 kg, enkä laske kaloreita, mutta olen kasvissyöjä, no joskus juustoa ja lohta. Mutta mulla tuo kasvissyönti toimii ja lisäksi nappaan välillä maitohappobakteereja ja hapankaalia, että suoliston bakteerikanta pysyy hyvänä. Voin siis syödä aika paljon omasta mielestäni, voihan se toki olla jonkun toisen mielestä vähän. Syön jopa päivittäin margariiniä ja siemenöljyjä, jotka osan mielestä lihottaa ja ovat kaiken pahan alku. Ja rasvaisia pähkinöitä kourallisen päivässä.

Margariinit ja siemenöljyt eivät ole sen lihottavampia kuin muutkaan rasvat, mutta ei ne mitään ihmisravintoa ole.

Vierailija
42/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä lepokulutus tuon kokoisella keski-ikäisellä naisella on n. 1500. Eli passiivisessakin arjessa tämä nousee nousee vähintään 300 kcal. Ap vielä mainitsi lenkkeilevänsä kolme kertaa viikossa.

Ei siis voi pitää paikkaansa tämä aloitus. 

Olisiko sitä työmatkaa mahdollista pyöräillä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähäkalorisempaa ruokaa niin voit syödä määrällisesti enemmän ylittämättä kulutustasi.

Tai lisäät liikuntaa/kulutusta jotta voit syödä enemmän. Muita vaihtoehtoja ei oikein ole.

Olisiko mahdollista esim. pyöräillä töihin, tai edes pyöräillä jonnekin mistä sitten pääsee julkisilla?

Voisitko käydä kuntosalilla sillä aikaa kun lapsesi on pianotunnilla? Jos lähistöltä löytyy sali. Kun kerran niin kauas joudut kuitenkin ajamaan lapsesi.

Mitä ihmeen ideaa on syödä määrällisesti paljon?

Juurikin se idea, että maha täyttyy ja tulee kylläiseksi.

Nykyajan ongelmahan on juuri ravinnon liian suuri energiatiheys. Siitä ei tule kylläiseksi, vaikka saatu energiamäärä on reilusti yli tarpeen. Tulos näkyy möhömahoina katukuvassa ja kylien raiteilla.

Vatsa täysi ei ole sama asia kuin kylläisyys. Eroa on myös, mistä se energia tulee. Jotkut ruoka-aineet vain lisäävät nälkää, vaikka söisi juuri tarpeensa verran kaloreita.

Vierailija
44/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kulutus olla noin pieni, jos painaa 80 kg. Se on fysiikan lakien vastainen mahdottomuus. 

Päivä ei kuitenkaan ole pelkkää makaamista, vaan enimäkseen istumista siirtymineen. Joku laskelmissa nyt mättää. Alitajuinen itsepetos syömisten suhteen? 

On muuten hyvin tavallinen ilmiö, kun tosissaan on tutkimusolosuhteissa seurattu ihmisten energian kulutusta. Aineenvaihdunnallisia eroja on, mutta hyvin pieniä. 

Kyllä voi. Ikä on myös ratkaiseva tekijä tässä, sukupuoli myös. Painan itse juurikin sen 80 kg, olen 170 cm pitkä, 43-vuotias toimistotyötä tekevä nainen. Mun peruskulutus on 1476 kcal vuorokaudessa. Se on hämmästyttävän vähän. 

Vierailija
45/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmalla kädellä lorautettu salaatinkastike

Työkaverin tarjoama suklaapala

Lapsen lautaselta kaavittu pari haarukallista jäänyttä makaronilaatikkoa

Leipoessa taikinan maistaminen, esimaistaminen lohilaatikosta uunista tullessa

jne. jne... 

Näistä voi koostua se ratkaiseva lisä, miksi ei laihdu. Voivat tehdä pari-kolmesataa kilokaloria päivittäin huomaamatta. 

Yleinen virhe on kirjata vain se, jolloin kokee syövänsä, ei kaikkea jonka suuhunsa laittaa. Se purkkatyynykin kuuluu listaan. 

Vierailija
46/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko lisätä päivääsi aamulla tai illallakävelyä niinä päivinä kun et juokse? Kahvakuulajumppaa 30min kotona jossain välissä? Kävelyä vaikka suton ympäri lasten harrastuskuskausten odotteluaikana? Oletko viikknloppuisin myös kiinni lasten kuskauksessa koko päivän vai onnistuisiko niihin lisää liikuntaa?

Vierailija
47/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

age is just a number kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kulutus olla noin pieni, jos painaa 80 kg. Se on fysiikan lakien vastainen mahdottomuus. 

Päivä ei kuitenkaan ole pelkkää makaamista, vaan enimäkseen istumista siirtymineen. Joku laskelmissa nyt mättää. Alitajuinen itsepetos syömisten suhteen? 

On muuten hyvin tavallinen ilmiö, kun tosissaan on tutkimusolosuhteissa seurattu ihmisten energian kulutusta. Aineenvaihdunnallisia eroja on, mutta hyvin pieniä. 

Kyllä voi. Ikä on myös ratkaiseva tekijä tässä, sukupuoli myös. Painan itse juurikin sen 80 kg, olen 170 cm pitkä, 43-vuotias toimistotyötä tekevä nainen. Mun peruskulutus on 1476 kcal vuorokaudessa. Se on hämmästyttävän vähän. 

Niin? 

Tämä on kulutuksesi jos makaat sängyssä kaiket päivät. Jo vähäinenkin aktiviteetti nostaa sitä muutamalla sadalla kalorilla vuorokaudessa. 

Aloittajahan hoitaa arkiaskareet ja käy vielä lenkilläkin. Pituus on yhdentekevä, paino on ratkaiseva. Miksi mainitset pituutesi?

Vierailija
48/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskulutus eli lepokulutus tarkoittaa aineenvaihduntaan eli solujen toimintaan tarvittavaa energiamäärää. Eli, vaikka ihminen makaisi täysin paikoillaan, niin se on tämä. 

Mikäli ihminen edes autolla liikkuu johonkin, käy kaupassa, istuu, käy vessassa, suihkussa ja jääkaapilla, niin se on automaattisesti satoja kilokaloreita korkeampi. 

Vierailija
49/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esimerkkipäivän (eilisen) ruoat. Tämä on hyvin tyypillinen päivä minulle:

Aamupala: 0,5 dl proteiinikaurahiutalesekoitusta (Fazer Alku proteiinipuuro) ja 0,5 dl Elovenaa.  Keitän nuo vedessä puuroksi ja lisään 1 dl pakastemansikoita. Lasi rasvatonta maitoa. Annoksen kalorimäärä noin 250kcal.

Lounas: itse tehtyjä kananlihapullia vähärasvaisesta kanan jauhelihasta (vai mikä broileri). Syön höyrytettyjen kasvisten kanssa. Lisäkesalaattina kurkkua, porkkanoita raasteena. Annoksen kalorit 300kcal.

Välipala: banaani ja 2 siivua ruisleipää, joiden päällä ohuen ohut kinkku ja valkosipulituorejuustoa. Annoksen kalorit 300 kcal.

Päivällinen: itse tehty lohikiusaus, 300g. Lisäksi desi tomaatteja. Annoksen kalorit noin 300kcal.

Iltapala: Samanlainen puuro kuin aamulla ja tämän lisäksi mustikka-mansikka-mangosmoothie. Yhteensä noin 350kcal.

Eilen tuli siis aika tarkkaan se 1500kcal. Mitä teen väärin? Mikä ruokavaliossani mättää? Juon vain vettä, jos en ole erikseen maitoa merkinnyt. En napostele tai maistele.

ap

Vierailija
50/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä lepokulutus tuon kokoisella keski-ikäisellä naisella on n. 1500. Eli passiivisessakin arjessa tämä nousee nousee vähintään 300 kcal. Ap vielä mainitsi lenkkeilevänsä kolme kertaa viikossa.

Ei siis voi pitää paikkaansa tämä aloitus. 

Olisiko sitä työmatkaa mahdollista pyöräillä? 

Työmatka on autolla puoli tuntia. Pyörällä siihen menisi reippaasti yli 2 tuntia. Ei ole mahdollista.

Minunkin mielestäni tässä mättää joku. Ehkä aineenvaihduntani on jotenkin täysin jumissa?

Olen jopa harkinnut toista työtä tämän taki.a

ap

Vierailija
51/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, vähän ohi aiheen, mutta tuota kulutusta olen itsekin ihmetellyt: Käytän myös Polarin aktiivisuusmittaria. Sinne syöttämieni tietojen perusteella (ikä 41 v, nainen, paino 71 kg, pituus 169 cm) antaa vuorokauden kulutukseksi juuri noin 1500 kcal tms. Ja se siis ottaa huomioon päivän aktiivisuuden! Kun sitten syötin tietoni Sydänliiton laskuriin, antaa samoilla tiedoilla kulutuksekseni noin 2100 kcal. Itse juoksen melko paljon (maratonejakin), joten oletettavasti lihasmassaa on jonkin verran, mutta sitähän mikään laskuri ei ota huomioon. Kehonkoostumusmittaus varmaan huomioisi senkin. Mistähän tuo lukujen ero kertoo, osaisiko joku selittää?

Vierailija
52/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasemmalla kädellä lorautettu salaatinkastike

Työkaverin tarjoama suklaapala

Lapsen lautaselta kaavittu pari haarukallista jäänyttä makaronilaatikkoa

Leipoessa taikinan maistaminen, esimaistaminen lohilaatikosta uunista tullessa

jne. jne... 

Näistä voi koostua se ratkaiseva lisä, miksi ei laihdu. Voivat tehdä pari-kolmesataa kilokaloria päivittäin huomaamatta. 

Yleinen virhe on kirjata vain se, jolloin kokee syövänsä, ei kaikkea jonka suuhunsa laittaa. Se purkkatyynykin kuuluu listaan. 

Tiedän tämän ja siksi olenkin ollut naurettavan tarkka. Teen ruoan itse, jotta tiedä, mitä siinä on. Teen ruoat vain sellaisista resepteistä, joissa on ilmoitettu kalorimäärät 100g kohden. Tai sitten lasken itse ruokaa tehdessäni. Banaanitkin punnitsen.

Kulutan vain yksinkertaisesti tajuttoman vähän, kun en liiku tavallisena päivänä yhtään. Askeleita on tänäänkin kertynyt vain vähän yli 1200.

ap

Vierailija
53/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamupala: 0,5 dl proteiinikaurahiutalesekoitusta (Fazer Alku proteiinipuuro) ja 0,5 dl Elovenaa.  Keitän nuo vedessä puuroksi ja lisään 1 dl pakastemansikoita. Lasi rasvatonta maitoa. Annoksen kalorimäärä noin 250kcal.

Lounas: itse tehtyjä kananlihapullia vähärasvaisesta kanan jauhelihasta (vai mikä broileri). Syön höyrytettyjen kasvisten kanssa. Lisäkesalaattina kurkkua, porkkanoita raasteena. Annoksen kalorit 300kcal.

Välipala: banaani ja 2 siivua ruisleipää, joiden päällä ohuen ohut kinkku ja valkosipulituorejuustoa. Annoksen kalorit 300 kcal.

Päivällinen: itse tehty lohikiusaus, 300g. Lisäksi desi tomaatteja. Annoksen kalorit noin 300kcal.

Iltapala: Samanlainen puuro kuin aamulla ja tämän lisäksi mustikka-mansikka-mangosmoothie. Yhteensä noin 350kcal.

Eilen tuli siis aika tarkkaan se 1500kcal. Mitä teen väärin? Mikä ruokavaliossani mättää? Juon vain vettä, jos en ole erikseen maitoa merkinnyt. En napostele tai maistele.

ap

Laihduttajana syöt aivan liikaa sokeria. Vaihda maito vedeksi ja marjat sekä hedelmät vihreisiin kasviksiin.  Hedelmä päivässä on ihan hyvä periaate. Tomaatti on marja ja kurkku kovin ravintoköyhää syötävää.

Vierailija
54/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietenkin kellonajoista mutta tuo iltapala vaikuttaa turhalta tai ainakin turhan suurelta. Et millään tarvitse vielä yötä vasten 350kcal ruokaa; tuossa voisi käydä ihan vaikkapa rahka marjoilla tmv ja kaloreita 150kcal jos haluat nyt jotain illalla vielä syödä erikseen. 

Toinen mistä on tiputuksen varaa on välipala. Joko se banaani tai sitten ne leivät. Ei kumpaakin. Banaaninkin voisi vaihtaa pariin omppuun noin sinäänsä. Anyway säästöä kaloreissa ainakin 150kcal. 

Näillä kahdella säästäisit jo 350kcal. Tai jos nyt on pakko syödä leipää ja hedelmää välipalaksi (miksi?) niin älä nyt ainakaan sitä banaania syö vaan omena tai appelsiini.

Vierailija
55/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Laihduttajana syöt aivan liikaa sokeria. Vaihda maito vedeksi ja marjat sekä hedelmät vihreisiin kasviksiin.  Hedelmä päivässä on ihan hyvä periaate. Tomaatti on marja ja kurkku kovin ravintoköyhää syötävää.

Niin ja missä rasvat? Kovin rasvattomalta vaikuttaa jos tuohon tyyliin syöt joka päivä. Lisää ruokavalioon esim.oliiviöljyä, pähkinöitä. Hyviä rasvoja pitää laihduttajan saada, muuten ei tule mitään. Mansikat korvaisin mustikoilla ja hedelmät vihanneksilla. Puuron välillä rahkalla. Eikä pastaa ja riisiäkään tarvitse pelätä, kunhan pysyy kohtuudessa.

Suosittelen ostamaan jonkun ravintovalmennuksen ihan siksi, että näet oikeat annoskoot ja missä suhteessa tulee syödä rasvaa, proteiinia ja hiilareita. Myös kalorilaskuriin kannattaa kirjata parin päin syömiset, voi tulla yllätyksiä.

Kalorienlaskemisen sijaan kannattaa kuitenkin panostaa terveelliseen ja monipuoliseen ruokaan. Et sä sillä dietillä kuitenkaan lopunikää pysty olemaan.

Jokapäivä ei tarvi käydä kaupassa eikä laittaa ruokaa. Kerralla voi tehdä isomman satsin. Lapsen ollessa harrastuksessa voit käydä sillä aikaa lähistöllä lenkillä. Kotona tv:ta katsellessa voi tehdä lihaskuntoliikkeitä.

Vierailija
56/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkillä käyminen vaatii lisäenergiaa, joten osa syömisestäsi johtuu siitä. Tavallinen toimistopäivä ilman lenkkiä ei vaatisi yhtä paljon kaloreita, mutta ymmärrän toki että haluat liikkua ja energiansaanti on sitten sopeutettava sen mukaan. Itse teen samanlaista toimistotyötä ja kun en muuten juuri liiku, pärjään käytännössä 500-600 kilokalorilla ilman että huomaan mitään haittavaikutuksia. Toki syön vitamiineja lisäksi.

Kannattaa muistaa, että nälän tunne ei ole yhtä kuin ruuan tarve. Itse olen huomannut, että mitä enemmän syö niin sitä useammin nälkä myös tulee ja päinvastoin. Kroppa tottuu erilasiin asioihin, kun ei automaattisesti reagoi jokaiseen tuntemukseen.

Vierailija
57/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tietenkin kellonajoista mutta tuo iltapala vaikuttaa turhalta tai ainakin turhan suurelta. Et millään tarvitse vielä yötä vasten 350kcal ruokaa; tuossa voisi käydä ihan vaikkapa rahka marjoilla tmv ja kaloreita 150kcal jos haluat nyt jotain illalla vielä syödä erikseen. 

Toinen mistä on tiputuksen varaa on välipala. Joko se banaani tai sitten ne leivät. Ei kumpaakin. Banaaninkin voisi vaihtaa pariin omppuun noin sinäänsä. Anyway säästöä kaloreissa ainakin 150kcal. 

Näillä kahdella säästäisit jo 350kcal. Tai jos nyt on pakko syödä leipää ja hedelmää välipalaksi (miksi?) niin älä nyt ainakaan sitä banaania syö vaan omena tai appelsiini.

Tulee nälkä, jollen syö kunnolla välipalaa. Syön aamupalan klo 7, lounaan klo 11 ja koska pääsen kotiin vasta 18, on pakko syödä välipala tuossa välissä. Alkaa päätä särkeä ja oikeasti tulee heikko olo, jos en syö.

Ei kai banaani ja leivät ole liian paljon välipalaa? Ja ihmettelen tuota, että 1500kcal on liian paljon.. 

ap

Vierailija
58/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tosi pieni kulutus treenaamisesta huolimatta, johtuuko sitten iästä vai mistä (50+). Mulle tuollainen 1300-1400 kcal päivä on ihan normaali ja syön tosi hyvin. Mun esimerkkipäivä:

- aamulla marjasmoothie. Jos teen sen gefiluspiimään + sokeritonta marjakeittoa ja pelkillä mustikoilla kaloreja tulee alle 100 ja hh n 10g.

Jos teen hevimmän version laitan 1dl ukkojuggea, 1dl sokeritonta marjakeittoa, 1/2 banaani ja mustikoita, 1 rkl chia siemeniä ja 1 reilu tl maapähkinävoita tai tahinia. Tuolloin kaloreja tulee n 260 ja hiilareita n 30

- lounas kasvissosekeittoa ilman kermalisää tai smetanaa 150 kcal / 3dl annos, hiilareita 15g

- päivällinen kotiruokaa, eilen oli tomaattipohjaista bolognesekastiketta ja spaghettia, salaattia ja lusikallinen oliiviöljyä kastikkeeksi 450kcal ja 70g hiilaria.

- illalla 1 kananmuna ruisleipäsiivulla + 1 mandariini yht. 250 kcal/ 20g hiilareita

Tuosta tulee kaloreina 950 eli voin hyvin lisätä kourallisen pähkinöitä, avokadon tms päivän annokseen. Hevimpänä päivänäkin tulee vaan 1110 kcal. Hiilareita vastaavasti 115/135g

Mulla on oikeasti vaikea saada päivän kaloreja täyteen kun en viitsi mitään pullaa mussuttaa!

Vierailija
59/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon ap kyllä näyt syövän. Minulla tällainen ruokavalio (esimerkkipäivä, eilinen, tietenkin vain) ja noin 1200kcal/vrk:

- aamupala (puuro): 0,5dl kaurahiutaleita, 100g raejuustoa, 10g rypsilöjyä n. 300kcal

- lounas (salaatti): paljon salaattia, tomaattia, kurkkua yms kasviksia + 150g kanaa/tonnikalaa/vähärasvaista lihaa + kastike ja pala tummaa leipää 400kcal

- välipala: omena 50kcal

- päivällinen (pastaa ja jauhelihakastiketta): pastaa (raakapaino 40g), 100g vähärasvaista jauhelihaa, paljon kasviksia (porkkana, sipuli, paprika, herkkusieni, parsa) tomaattimurskakastikkeessa, raejuustoa 400kcal --> tässä saa syödä kastiketta noin 3dl ja sitten tuo pasta päälle sekä pari lusikallista raejuustoa

- iltapala: appelsiini 50kcal 

Yhteensä 1200kcal ja tuntuu että syön todella paljon. :) Ei ole todellakaan nälkä.

Vierailija
60/96 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan tähän vielä kellonajat:

- aamiainen 8:30 (teen kotona, otan mukaan töihin :) )

- lounas 12:00

- välipala 15:00

- päivällinen 18:30

- iltapala 21:00

Ja juu ap, kyllä banaani ja kaksi leipää päällyksineen on todella iso välipala. 

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon ap kyllä näyt syövän. Minulla tällainen ruokavalio (esimerkkipäivä, eilinen, tietenkin vain) ja noin 1200kcal/vrk:

- aamupala (puuro): 0,5dl kaurahiutaleita, 100g raejuustoa, 10g rypsilöjyä n. 300kcal

- lounas (salaatti): paljon salaattia, tomaattia, kurkkua yms kasviksia + 150g kanaa/tonnikalaa/vähärasvaista lihaa + kastike ja pala tummaa leipää 400kcal

- välipala: omena 50kcal

- päivällinen (pastaa ja jauhelihakastiketta): pastaa (raakapaino 40g), 100g vähärasvaista jauhelihaa, paljon kasviksia (porkkana, sipuli, paprika, herkkusieni, parsa) tomaattimurskakastikkeessa, raejuustoa 400kcal --> tässä saa syödä kastiketta noin 3dl ja sitten tuo pasta päälle sekä pari lusikallista raejuustoa

- iltapala: appelsiini 50kcal 

Yhteensä 1200kcal ja tuntuu että syön todella paljon. :) Ei ole todellakaan nälkä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme