Olen viimeisilläni raskaana ja kukaan ei anna paikkaa julkisissa
Mahani on niin iso, että tilastani ei voi erehtyä, lisäksi kävelen niin tuskallisesti, että kuka tahansa arvaisi, että en voi hyvin. Kukaan ei kuitenkaan ole koko aikana tarjonnut paikkaansa bussissa tai ratikassa minulle. Jos jonotan bussiin ensimmäisenä pysäkillä, niin minut kiilataan, jopa tönäistään sivuun, etten vain saisi paikkaa. Miksi? Joudun joka kerta seisomaan tuskissani, kun läheiset penkit on vieneet nuoret ja hyväkuntoiset.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Ei se raskaus ole mikään maaginen pyhä tila mitä kaikkien pitäisi kunnioittaa ja palvoa.... jos haluat istumaan niin pyydät kuten muutkin.
Raskaana oleville, vanhuksilla ja liikuntavaikeuksista kärsiville on erikseen varattu bussista varattu tietty määrä paikkoja, jotta he varmasti pääsisivät istumaan. Yleensä niillä vain istuu valmiiksi jokin kaltaisesi tervejalkainen hönö. Joka ei viitsi eväänsäkään liikuttaa poistuakseen tältä paikalta ilman erillistä pyytelyä. Hauska kokemus todellakin tällaisen erityisryhmään kuuluvan näkökulmasta joutua keskustelemaan kaltaisesi puusilmän kanssa päästäkseen hänelle varatulle paikalle.
Miksi pitäisi antaa paikka raskaana olevalle? Ihmettelen, kun raskaana ollessani mulle tuotiin erikseen tuoli yksissä yo-juhlissa.
Yhtä hyvin sitten ylipainoisille pitäisi antaa istumapaikkaa.
Me suomalaiset ollaan niin epäkohteliaita juntteja. Kyllä muissa maissa oltaisiin heti annettu paikka.
Mä tarjosin täydessä ratikassa raskaana olevalle paikkaani ja hän "kauniisti" ilmoitti, ettei ole sairas.
En tarjoa enää. Annan kyllä, jos pyytää.
T: Nainen 37 vee.
Vierailija kirjoitti:
Mä tarjosin täydessä ratikassa raskaana olevalle paikkaani ja hän "kauniisti" ilmoitti, ettei ole sairas.
En tarjoa enää. Annan kyllä, jos pyytää.
T: Nainen 37 vee.
Yhden huonon kokemuksen perusteella päätit, ettet enää viitsi olla kohtelias muillekaan raskaana oleville? Tässäpä vasta henkinen kypsyys huipussaan. 😓
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikun usein taaperon kanssa bussilla ja voin sanoa, etteivät ihmiset useinkaan haluaisi antaa istumapaikkaa edes 2-vuotiaalle lapselle. Hirveästi joudut kinuamaan, jotta viereiselle paikalle ängetty laukku suostuttaisiin nostamaan pois, jotta lapsi pääsisi istumaan. Tässä olisi selvä tapakasvatuksen tarve monilla!
Ei sillä että se penkki olisi laukunkaan paikka, mutta nostatko itse lapsesi pois siitä esim. ruuhkabussissa kun matkansa maksanut haluaa istumaan?
Useimmissa tapauksissa aikuisen on turvallisempaa matkustaa bussimatka seisoen kuin aivan pienen lapsen. Lapsella tasapaino on huonompi ja hän voi helposti päätyä aikuisten tallomaksi. Oletko tullut ajatelleeksi tätä?
Jos olen paikan maksanut, minä myös istun siinä. Jos et ole maksanut lapsellesi paikkaa, oma ongelmasi.
En koskaan ole ostanut bussiin lippua etukäteen, joten en tiedä varataanko siinä myös istumapaikka. Mutta jos varataan, minä siinä myös aion istua. Entäpä jos juna/bussi toimisi samalla tavalla kuin lentokoneen paikan varaus ja siitä pitäisi erikseen maksaa? Vieläkö pitäisi lapsi päästää siihen istumaan?
Pitkän matkan busseihin voi ostaa lipun ennakkoon, mutta seisomapaikkoja ei siellä matkustajille myydä. Kun istumapaikat tulevat täyteen, niin kyytiin ei enää oteta ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikun usein taaperon kanssa bussilla ja voin sanoa, etteivät ihmiset useinkaan haluaisi antaa istumapaikkaa edes 2-vuotiaalle lapselle. Hirveästi joudut kinuamaan, jotta viereiselle paikalle ängetty laukku suostuttaisiin nostamaan pois, jotta lapsi pääsisi istumaan. Tässä olisi selvä tapakasvatuksen tarve monilla!
Ei sillä että se penkki olisi laukunkaan paikka, mutta nostatko itse lapsesi pois siitä esim. ruuhkabussissa kun matkansa maksanut haluaa istumaan?
Useimmissa tapauksissa aikuisen on turvallisempaa matkustaa bussimatka seisoen kuin aivan pienen lapsen. Lapsella tasapaino on huonompi ja hän voi helposti päätyä aikuisten tallomaksi. Oletko tullut ajatelleeksi tätä?
Jos olen paikan maksanut, minä myös istun siinä. Jos et ole maksanut lapsellesi paikkaa, oma ongelmasi.
En koskaan ole ostanut bussiin lippua etukäteen, joten en tiedä varataanko siinä myös istumapaikka. Mutta jos varataan, minä siinä myös aion istua. Entäpä jos juna/bussi toimisi samalla tavalla kuin lentokoneen paikan varaus ja siitä pitäisi erikseen maksaa? Vieläkö pitäisi lapsi päästää siihen istumaan?
Pitkän matkan busseihin voi ostaa lipun ennakkoon, mutta seisomapaikkoja ei siellä matkustajille myydä. Kun istumapaikat tulevat täyteen, niin kyytiin ei enää oteta ketään.
No sitten ei pitäisi olla ongelmaa tässä tilanteessa. Raskaana oleva ei joudu kuitenkaan seisomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten ei pitäisi olla ongelmaa tässä tilanteessa. Raskaana oleva ei joudu kuitenkaan seisomaan.
Kaupunkiliikenteessä on. Oletko koskaan käyttänyt sellaista bussia tai metroa?
Olen vanhempi nainen, eläkkeelläkin just. Olen erittäin hyvässä kunossa yms. Annan aina äideille ja tuleville äideille mm. paikan julkisissa ja avaan heille mielelläni oven. Miksi? Siksi että he kasvattavat tulevia veronmaksajia ja tekevät siinä suurenmoisen työn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupunkiliikenteessä on. Oletko koskaan käyttänyt sellaista bussia tai metroa?
Nyt puhuttiin niistä busseista joihin EI oteta ketään enää, jos paikat tulevat täyteen. Muut liikennevälineet on sitten eri juttu.
Jos olen lipun maksanut ja paikasta maksanut lisää JA kyytiin otetaan ihmisiä, vaikka paikat ovat täynnä, en luovuta paikkaani jollekin lapselle. Tällaista tilannetta ei kuitenkaan ilmeisesti ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää pyytää herranjestas, en mä koe mun vastuulla olevan kysellä kaikilta vanhuksilta ja raskaana olevilta että hei haluaisitko istua, oletan että istumapaikkaa pyydetään jos sitä tarvitaan. Eivät kaikki vanhukset tai raskaana olevat halua istua, saattavat esim olla vaikka ratikassa vain pari pysäkin väliä jonka osa haluaa helppouden vuoksi seisoa. En mä ainakaan katsele julkisissa ihmisten kasvoja ja analysoi heidän tunnetilojaan, et voi olettaa että ihmiset katselevat sun ilmeitäsi niin että huomaisivat niitä ja vielä lisäksi tajuaisivat naamasi perusteella että haluat istumaan. Pyydä hyvä ihminen, se on sun omalla vastuulla tuoda tarpeesi ilmi, niiden muiden ihmisten vastuulla on vasta antaa se paikka sun pyyntösi jälkeen.
Hyvien tapojen mukaista on luovuttaa se sinun bussista varaamasi invapaikka ilman, että sotaveteraani sitä sinulta erikseen joutuu kyselemään.
Mistä tiedän kuka on sotaveteraani? Jos hän haluaa istumaan, hän osaa pyytää sitä. En katsele muita ihmisiä ja mieti, minkä ikäisiä he ovat. Sama raskaana olevien kanssa.
Raskaana voi vaikka kaatua kävellessä ja istukka revetä, ei siihen bussia tarvita. Parasta olisi varmaan maata kotona, jos näkee vaaroja joka tilanteessa.
Ei järki!! Kauheita kommentteja! Olen ollut kaksi kesää töissä helsingissä + muut vierailut ja entisestään vahvistuu käsitys, että ihmiset on kylmiä toisilleen.
Ihana, kun ei tarvi asua siellä. Tietenkin siellä on välittäviä ja hyväkäytöksisiäkin, mutta tällaisen kuvan siellä saa.
No ei kyllä ole ilmainen, ainakaan tässä kaupungissa missä asun.
Jouduin olemaan viisi päivää sairaalassa synnytyksen takia ja lasku oli päälle 500 euroa!
Yksinhuoltajana ei ollut tuollaista summaa ihan helppo maksella.
En minäkään tosin entuudestaan tiennyt että synnyttäminen on noinkin kallista.
Päälle 100 euroa päivä siis. Olisikin ollut vaan "muutaman kympin"...
Miksi yksinhuoltaja hankkii lapsen jos sillä ei ole varaa elättää???
Ei se raskaus ole mikään maaginen pyhä tila mitä kaikkien pitäisi kunnioittaa ja palvoa.... jos haluat istumaan niin pyydät kuten muutkin.