Olen viimeisilläni raskaana ja kukaan ei anna paikkaa julkisissa
Mahani on niin iso, että tilastani ei voi erehtyä, lisäksi kävelen niin tuskallisesti, että kuka tahansa arvaisi, että en voi hyvin. Kukaan ei kuitenkaan ole koko aikana tarjonnut paikkaansa bussissa tai ratikassa minulle. Jos jonotan bussiin ensimmäisenä pysäkillä, niin minut kiilataan, jopa tönäistään sivuun, etten vain saisi paikkaa. Miksi? Joudun joka kerta seisomaan tuskissani, kun läheiset penkit on vieneet nuoret ja hyväkuntoiset.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole raskaana ja kukaan ei anna mulle vapaata töistä, lyhennettyä työviikoa, kotihoidontukea, äitiyspäivärahaa, erinomaista ilmaista terveydenhuoltoa, tukiryhmiä, keskusteluapua tilanteessa kuin tilanteessa, suunnatonta myyttistä arvostusta siitä että olen onnistunut hankkiutumaan siunattuun tilaan...
Aattelin istua bussissa kun kuitenkin olen sen lipun maksanut. Paitsi että ei. En mä kyllä niin tee. Kyllä mä annan paikan jos joku näyttää sitä tarvitsevan. Joskus olen niin ajatuksisissani etten heti tajua, mutta jos joku kohteliaasti pyytää, aivan varmasti annan paikkani.
Kyllä sinäkin voit saada vapaata töistä ja lyhennetyn työviikon, ja samoin kuin kuka tahansa äiti, siitä aiheutuu ansiotulojen pienenemistä. Erinoimainen ilmainen tevydenhuolto on kaikkien kansalaisten tavoitettavissa, samoin kuin keskusteluapu, jos sellaisen tarpeessa olet. Suunnatonta myyttistä arvostusta tuskin saat, sen verran ikävä on asenteesi. Tai no siitä, että annat paikkasi bussissa sitä tarvitsevalle, saat kyllä sitä arvostustakin.
Mikä tää harha on että kaikki voi saada lyhennetyn työviikon halutessaan? Ei todellakaan pidä paikkaansa. Helsingissä ei ole tarjolla perusterveydenhuollossa juurikaan keskusteluapua, eikä julkisen puolen työterveyshuolto sellaista myöskään tarjoa. Lapsiperheellinen pääsee kevyesti erikoissairaanhoidon piiriin ja psykologin juttusille verrattuna työikäiseen lapsettomaan.
Mistä tää harha on, että äidit ja isät olisivat jatkuvasti keskustelu- ja muun avun tarpeessa, ja tyrkyllä erikoissairaanhoitoon asti?
Yllätys: Suurin osa elää ihan normaalia elämää.
Miksi raskaana oleva änkeää matkustamaan bussilla?
Jopas jotakin. Mulle kävi täysin päinvastoin: aina tarjottiin istuinpaikkaa milloin missäkin, mutta halusin mieluummin seisoa, koska selkä tuli kipeäksi istuessa. Myös hengittäminen oli helpompaa seistessä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi raskaana oleva änkeää matkustamaan bussilla?
Miksi sinä änkeät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole raskaana ja kukaan ei anna mulle vapaata töistä, lyhennettyä työviikoa, kotihoidontukea, äitiyspäivärahaa, erinomaista ilmaista terveydenhuoltoa, tukiryhmiä, keskusteluapua tilanteessa kuin tilanteessa, suunnatonta myyttistä arvostusta siitä että olen onnistunut hankkiutumaan siunattuun tilaan...
Aattelin istua bussissa kun kuitenkin olen sen lipun maksanut. Paitsi että ei. En mä kyllä niin tee. Kyllä mä annan paikan jos joku näyttää sitä tarvitsevan. Joskus olen niin ajatuksisissani etten heti tajua, mutta jos joku kohteliaasti pyytää, aivan varmasti annan paikkani.
Jos olet noin kateellinen näistä mahtavista eduista, niin kannattaa varmaan hankkiutua raskaaksi?
Toisekseen lyhennettyä työviikkoa voit tehdä, kun vaan neuvottelet työnantajan kanssa. Ei se raskaana olevakaan tai pienten lasten äiti täyttä palkkaa saa siitä vajaasta työviikostaan.
Voit myös hakeutua vaikka opintovapaalle, jolloin voit saada aikuisopintorahaa jos työssäolovuosia on tarpeeksi (ei taida olla?).
Keskusteluapua on aina saatavissa, aloita vaikka työterveyshuollosta. Myös tuki- ja vertaisryhmiin pääsee, jos kerran tarvetta on. Etsi vaan itsellesi se ryhmä, millaisen tuen tarpeessa olet.
Vapaata töistä saat siinä kuin raskaana olevakin, eli jos et ole työkuntoinen. Raskaushan ei ole este työnteolle ennen kuin ihan loppuvaiheessa, jos odottaja on terve. Sairaana ei kenenkään tarvitse mennä töihin, paitsi marttyyrin.
Erinomainen ilmainen terveydenhuolto käsittää lähinnä verenpaineen mittauksen ja painon seurannan äidin osalta, vauvalta toki kuunnellaan sydänäänet.
Esimerkiksi synnytysreissu ei suinkaan ole ilmainen vaan kyllä sieltä lasku perästä tulla tupsahtaa.
En mä nyt niin hirveästi kadehtisi raskaana olevia. Lähes kaikki samat "etuoikeudet" on saatavilla, kun vaan itse ottaa itse lusikan kauniiseen käteensä, eikä edes tarvitse kasvattaa ensin uutta ihmistä sisällään ja sitten 18 vuotta yrittää kasvattaa hänestä kunnon kansalaista.
Tsemppiä vaan sinulle, arjen raatajalle.
Olen opintovapaalla, hyvin riittää työvuodet, kaupunki on työnantajani, ei anna lyhennettyä työviikkoa kuin lisääntyneille, kaverini himassa käy tämän tästä joku imetysneuvoja tai unikouluttaja paapomassa. Katselin just esimerkiksi kaupungin tarjoamia liikuntaryhmiä, ei ollut tarjolla mitään paitsi lapsiperheille ja eläkeläisille. Tsemppiä vaan meille kaikille! Minä en voi tulla raskaaksi.
No niin, eli olet katkera kun et voi saada lapsia, ja purat pahaa mieltä lapsia saaviin.
Aikuistu.
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi mieleenikään antaa paikkaa raskaana olevalle.
Raskaus on itse aiheutettu tila. Raskauden perusteella ei pidä antaa mitään etuoikeuksia.
Entä jos on raiskattu?
En minä vaan tarvinnut mitään erityiskohtelua eikä moni muukaan raskaana. Monet urheilee viimeiseen asti. Ennen tehtiin peltotyötkin synnytykseen asti.
En ehkä kulkisi julkisilla jos tietäisin ettei se enää normaalisti onnistu.
Se auttaa kummasti, että avaa suunsa. Minä liikun pyörätuolilla ja usein ihmiset antavat tilaa, mutta jos eivät huomaa minua pyydän kauniisti. Se auttaa. Ainoastaan kerran, joku asenneongelmainen ei väistänyt, mutta tällöinkin muut antoivat tilaa.
Kannattais ehkä liikkua raskausaikana enemmän, niin jaksaa edes hetken seisoa, jos sellainen tilanne eteen tulee... Miten te voitte käydä edes kaupassa tai töissä tai missään??
Suu auki ja pyydät. Ei kukaan kiinnitä huomiota muihin. Minäkin istun aina kun pystyn, sairauksieni kanssa olen usein kivulloinen ja uupunut, eikä mikään näy päälle. Yleensä kuljen siksi autolla, koska se vie vähemmän voimia, mutta saat paikkani bussissa, jos olen sellaiseen erehtynyt. Olen itsekin ollut joskus raskaana ja muistan mitä on edessä. Pienikin helpotus on tervetullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi synnytysreissu ei suinkaan ole ilmainen vaan kyllä sieltä lasku perästä tulla tupsahtaa.
Ot: Kyllä se käytännössä on ilmainen, sillä maksu vuorokaudelta on ainoastaan joitakin kymppejä. Yksityissairaalassa synnytyksestä saisi pulittaa 7500-9500 euroa riippuen synnytystavasta.
No ei kyllä ole ilmainen, ainakaan tässä kaupungissa missä asun.
Jouduin olemaan viisi päivää sairaalassa synnytyksen takia ja lasku oli päälle 500 euroa!
Yksinhuoltajana ei ollut tuollaista summaa ihan helppo maksella.
En minäkään tosin entuudestaan tiennyt että synnyttäminen on noinkin kallista.
Päälle 100 euroa päivä siis. Olisikin ollut vaan "muutaman kympin"...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ot: Kyllä se käytännössä on ilmainen, sillä maksu vuorokaudelta on ainoastaan joitakin kymppejä. Yksityissairaalassa synnytyksestä saisi pulittaa 7500-9500 euroa riippuen synnytystavasta.
No ei kyllä ole ilmainen, ainakaan tässä kaupungissa missä asun.
Jouduin olemaan viisi päivää sairaalassa synnytyksen takia ja lasku oli päälle 500 euroa!
Yksinhuoltajana ei ollut tuollaista summaa ihan helppo maksella.
En minäkään tosin entuudestaan tiennyt että synnyttäminen on noinkin kallista.
Päälle 100 euroa päivä siis. Olisikin ollut vaan "muutaman kympin"...
Näinpä juuri. Ei se ole _maksutonta_ kuten joku väitti. Kaukana todellisista kustannuksista toki, kuten kaikki muukin sairaalahoito, mutta ei maksutonta. Eikä ne sairaalapäivät ole sen kalliimpia lapsettomillekaan, jos syystä tai toisesta sinne joutuu.
Edullistahan sairaanhoito kuitenkin Suomessa onneksi vielä on verrattuna moniin muihin maihin.
Vierailija kirjoitti:
En minä vaan tarvinnut mitään erityiskohtelua eikä moni muukaan raskaana. Monet urheilee viimeiseen asti. Ennen tehtiin peltotyötkin synnytykseen asti.
Miten se urheilu liittyu mitenkään istumapaikkaan liikennevälineessä?
Kyse on siitä, jos tapahtuu yllättävä tilanne, että ketkä ovat riskialttiimassa tilanteessa siinä, eli vanhukset, raajaeikkoiset ja raskaana olevat.
Miten se urheilu sinua auttaa, kun äkkijarrutuksessa paiskaudut vatsa edellä lattiaan ja esim. istukka repeytyy?
Vierailija kirjoitti:
En ehkä kulkisi julkisilla jos tietäisin ettei se enää normaalisti onnistu.
Eli kannatat, ettei raskaana olevan tarvitse käydä töissä?
Onpa täällä tosi ilkeitä ihmisiä kommentoimassa. 😥
Avaa suusi ja pyydä paikkaa. Saat sen.
Moneen kertaan on nähty palopuheita siitä, että ei pidä KOSKAAN olettaa, että nainen on raskaana tai kysellä raskaudesta. Näytti sitten miltä vaan.
Mitä tulee tuskaisen näköisyyteen niin minä ainakin katselen ulos ikkunasta tai ihmisten läpi, enkä pidä kirjaa ilmeistä.
Liikun usein taaperon kanssa bussilla ja voin sanoa, etteivät ihmiset useinkaan haluaisi antaa istumapaikkaa edes 2-vuotiaalle lapselle. Hirveästi joudut kinuamaan, jotta viereiselle paikalle ängetty laukku suostuttaisiin nostamaan pois, jotta lapsi pääsisi istumaan. Tässä olisi selvä tapakasvatuksen tarve monilla!
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi mieleenikään antaa paikkaa raskaana olevalle.
Raskaus on itse aiheutettu tila. Raskauden perusteella ei pidä antaa mitään etuoikeuksia.
Tyypillistä suomalaista itsekeskeisiä junttikäytöstä.
Ihmiset on nykyään niin uppoutuneita puhelimiin, ettei ne välttämättä huomaa, että bussiin tulee raskaana oleva. Menet vaan penkin viereen ja sanot kohteliaasti "Anteeksi, pääsisinkö tähän istumaan?" niin paikka kyllä irtoaa. Sitten kiität ja voit vaikka sanoa, että on hankala mahan kanssa seistä bussissa.