Olen viimeisilläni raskaana ja kukaan ei anna paikkaa julkisissa
Mahani on niin iso, että tilastani ei voi erehtyä, lisäksi kävelen niin tuskallisesti, että kuka tahansa arvaisi, että en voi hyvin. Kukaan ei kuitenkaan ole koko aikana tarjonnut paikkaansa bussissa tai ratikassa minulle. Jos jonotan bussiin ensimmäisenä pysäkillä, niin minut kiilataan, jopa tönäistään sivuun, etten vain saisi paikkaa. Miksi? Joudun joka kerta seisomaan tuskissani, kun läheiset penkit on vieneet nuoret ja hyväkuntoiset.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttua huttua. Samasta avauduin aikoinaan av:lla, ratkaisu oli kuulema että kävelisin 10km työmatkat 👌
Ainoa paikkansa luovuttanut oli muuten venäläinen mies. Nousi heti vatsani nähtyään ja viittoi, että istuisin hänen paikalleen. Kiitin tietty kohteliaasti.
Ja sitten ei lopulta auta kuin sanoa, että anteeksi, pääsisinkö istumaan. Niissä penkeissä kun on kuvalliset ohjeet, että luovuta paikkasi vanhukselle, raajarikkoiselle tai raskaana olevalle. Ei kehdannut kukaan vastaan mukista.
Missä tuollaisia on? En ole kyllä koskaan nähnyt. Vai onko tässä taas kyse jostain pk-seudun paikallisliikenteestä? Busseja kulkee muuallakin.
Tällaisia merkintöjä busseissa on muissakin kaupungeissa kuin pääkaupunkiseudulla. Yleensä nämä paikat ovat joko bussin etu- tai keskiosassa.
Minä ainakin olen usein tarjonnut paikkaani ihan vaikka pienen lapsen kanssa kulkevalle vanhemmalle. Siksi ihmettelen, että kukaan ei tarjoa paikkaa viimeisillään raskaana olevalle. Pk-seudun liikenteestä on kyse. Ja ei pelkistä suomalaisista, täällä on ratikoissa ja busseissa myös paljon ulkomaalaisia. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi mieleenikään antaa paikkaa raskaana olevalle.
Raskaus on itse aiheutettu tila. Raskauden perusteella ei pidä antaa mitään etuoikeuksia.
Jos näet bussiin nousevan kävelykepeillä kulkevan henkilön, kysyt häneltä, onko vamman aiheuttanut kenties henkilö itse vai ei?
Tottakai tutkimus suoritetaan ennen paikan luovuttamista. Kuka tahansa voi kusettaja.
Ihmiset ovat kuvottavan itsekkäitä nykyään.
Onneksi tuo vaihe kestää vain vähän aikaa. Itse sain paikan joskus. Tarjoaja oli aina nainen. Odotapas vain sitä paskan määrää, jonka saat niskaasi liikkuessasi yhtään missään ja mihinkään aikaan pienen lapsen kanssa. Jos olet koulukiusaamisen kokenut tiedät, mitä on luvassa. Erityisesti vanhemmat ihmiset nauttivat äitien kiusaamisesta. Ulkomaan lomilla saat pitää taukoa, jos ei siellä ole suomalaisia kärttyämmiä.
Sille joka mietti, että miksi tarvitsisin istumapaikan, niin raskauden aiheuttaman iskiassäryn ja jatkuvien supistelujen vuoksi seisominen liikkuvassa ja äkkijarruttelevassa bussissa on oikeasti aika vaikeaa ja tuskaisaa. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole raskaana ja kukaan ei anna mulle vapaata töistä, lyhennettyä työviikoa, kotihoidontukea, äitiyspäivärahaa, erinomaista ilmaista terveydenhuoltoa, tukiryhmiä, keskusteluapua tilanteessa kuin tilanteessa, suunnatonta myyttistä arvostusta siitä että olen onnistunut hankkiutumaan siunattuun tilaan...
Aattelin istua bussissa kun kuitenkin olen sen lipun maksanut. Paitsi että ei. En mä kyllä niin tee. Kyllä mä annan paikan jos joku näyttää sitä tarvitsevan. Joskus olen niin ajatuksisissani etten heti tajua, mutta jos joku kohteliaasti pyytää, aivan varmasti annan paikkani.
Jos olet noin kateellinen näistä mahtavista eduista, niin kannattaa varmaan hankkiutua raskaaksi?
Toisekseen lyhennettyä työviikkoa voit tehdä, kun vaan neuvottelet työnantajan kanssa. Ei se raskaana olevakaan tai pienten lasten äiti täyttä palkkaa saa siitä vajaasta työviikostaan.
Voit myös hakeutua vaikka opintovapaalle, jolloin voit saada aikuisopintorahaa jos työssäolovuosia on tarpeeksi (ei taida olla?).
Keskusteluapua on aina saatavissa, aloita vaikka työterveyshuollosta. Myös tuki- ja vertaisryhmiin pääsee, jos kerran tarvetta on. Etsi vaan itsellesi se ryhmä, millaisen tuen tarpeessa olet.
Vapaata töistä saat siinä kuin raskaana olevakin, eli jos et ole työkuntoinen. Raskaushan ei ole este työnteolle ennen kuin ihan loppuvaiheessa, jos odottaja on terve. Sairaana ei kenenkään tarvitse mennä töihin, paitsi marttyyrin.
Erinomainen ilmainen terveydenhuolto käsittää lähinnä verenpaineen mittauksen ja painon seurannan äidin osalta, vauvalta toki kuunnellaan sydänäänet.
Esimerkiksi synnytysreissu ei suinkaan ole ilmainen vaan kyllä sieltä lasku perästä tulla tupsahtaa.
En mä nyt niin hirveästi kadehtisi raskaana olevia. Lähes kaikki samat "etuoikeudet" on saatavilla, kun vaan itse ottaa itse lusikan kauniiseen käteensä, eikä edes tarvitse kasvattaa ensin uutta ihmistä sisällään ja sitten 18 vuotta yrittää kasvattaa hänestä kunnon kansalaista.
Tsemppiä vaan sinulle, arjen raatajalle.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tuo vaihe kestää vain vähän aikaa. Itse sain paikan joskus. Tarjoaja oli aina nainen. Odotapas vain sitä paskan määrää, jonka saat niskaasi liikkuessasi yhtään missään ja mihinkään aikaan pienen lapsen kanssa. Jos olet koulukiusaamisen kokenut tiedät, mitä on luvassa. Erityisesti vanhemmat ihmiset nauttivat äitien kiusaamisesta. Ulkomaan lomilla saat pitää taukoa, jos ei siellä ole suomalaisia kärttyämmiä.
Joo, minulle tuli vastaan yksi joka ruokakaupassa alkoi matkia uhmaansa itkevän taaperoni ääntä. Sanoin kuuluvasti lapselle, että älä välitä, vaan suhtaudu myötätunnolla.
Lähti matkija posket punottaen nopeasti paikalta.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olet niin paksu, ettei ihmiset tajua sinun olevan raskaana
Tai sitten ihmiset eivät ole varmoja, onko kyse raskaudesta vai lihavuudesta eivätkä ilkeä tarjota paikkaa, ettet loukkaannu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten ihmiset eivät ole varmoja, onko kyse raskaudesta vai lihavuudesta eivätkä ilkeä tarjota paikkaa, ettet loukkaannu.
Jos olen selkeästi tuskaisen näköinen (irvistelen kivusta, tuskanhiki valuu otsalla jne) niin onko sillä lopulta väliä mikä tilani on aiheuttanut? Ap
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat niin lihavia, että lähes joka toinen näyttää raskaana olevalta, miehetkin. Tämä on valitettava tosiasia. Siksi ei voi arvata kenenkään olevan raskaana, koska jos erehtyy, niin henkilö voi suuttua. Mutta myös suomalaiset ovat muiden ihmisten kanssa omassa maailmassaan. Järkyttävää on jyrätä julkisissa muiden ihmisten päälle, kun suomalainen ei näe, eikä havainnoi muita ihmisiä, eikä kunnioita toisten koskemattomuutta. Usein tulee mieleen, että pitäisi sanoa näille ihmisille, että älä töni tai tunge. Näitä on joka päivä Suomessa, mutta ei yleensä ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olen selkeästi tuskaisen näköinen (irvistelen kivusta, tuskanhiki valuu otsalla jne) niin onko sillä lopulta väliä mikä tilani on aiheuttanut? Ap
Kukaan ei ala sinun otsaasi tuskaisten hikipisaroiden varalta tarkkailemaan, eli avaa vain suusi ja pyydä paikkaa. Onnea vauvasta!
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi synnytysreissu ei suinkaan ole ilmainen vaan kyllä sieltä lasku perästä tulla tupsahtaa.
Ot: Kyllä se käytännössä on ilmainen, sillä maksu vuorokaudelta on ainoastaan joitakin kymppejä. Yksityissairaalassa synnytyksestä saisi pulittaa 7500-9500 euroa riippuen synnytystavasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole raskaana ja kukaan ei anna mulle vapaata töistä, lyhennettyä työviikoa, kotihoidontukea, äitiyspäivärahaa, erinomaista ilmaista terveydenhuoltoa, tukiryhmiä, keskusteluapua tilanteessa kuin tilanteessa, suunnatonta myyttistä arvostusta siitä että olen onnistunut hankkiutumaan siunattuun tilaan...
Aattelin istua bussissa kun kuitenkin olen sen lipun maksanut. Paitsi että ei. En mä kyllä niin tee. Kyllä mä annan paikan jos joku näyttää sitä tarvitsevan. Joskus olen niin ajatuksisissani etten heti tajua, mutta jos joku kohteliaasti pyytää, aivan varmasti annan paikkani.
Jos olet noin kateellinen näistä mahtavista eduista, niin kannattaa varmaan hankkiutua raskaaksi?
Toisekseen lyhennettyä työviikkoa voit tehdä, kun vaan neuvottelet työnantajan kanssa. Ei se raskaana olevakaan tai pienten lasten äiti täyttä palkkaa saa siitä vajaasta työviikostaan.
Voit myös hakeutua vaikka opintovapaalle, jolloin voit saada aikuisopintorahaa jos työssäolovuosia on tarpeeksi (ei taida olla?).
Keskusteluapua on aina saatavissa, aloita vaikka työterveyshuollosta. Myös tuki- ja vertaisryhmiin pääsee, jos kerran tarvetta on. Etsi vaan itsellesi se ryhmä, millaisen tuen tarpeessa olet.
Vapaata töistä saat siinä kuin raskaana olevakin, eli jos et ole työkuntoinen. Raskaushan ei ole este työnteolle ennen kuin ihan loppuvaiheessa, jos odottaja on terve. Sairaana ei kenenkään tarvitse mennä töihin, paitsi marttyyrin.
Erinomainen ilmainen terveydenhuolto käsittää lähinnä verenpaineen mittauksen ja painon seurannan äidin osalta, vauvalta toki kuunnellaan sydänäänet.
En mä nyt niin hirveästi kadehtisi raskaana olevia. Lähes kaikki samat "etuoikeudet" on saatavilla, kun vaan itse ottaa itse lusikan kauniiseen käteensä, eikä edes tarvitse kasvattaa ensin uutta ihmistä sisällään ja sitten 18 vuotta yrittää kasvattaa hänestä kunnon kansalaista.
Olen opintovapaalla, hyvin riittää työvuodet, kaupunki on työnantajani, ei anna lyhennettyä työviikkoa kuin lisääntyneille, kaverini himassa käy tämän tästä joku imetysneuvoja tai unikouluttaja paapomassa. Katselin just esimerkiksi kaupungin tarjoamia liikuntaryhmiä, ei ollut tarjolla mitään paitsi lapsiperheille ja eläkeläisille. Tsemppiä vaan meille kaikille! Minä en voi tulla raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinäkin voit saada vapaata töistä ja lyhennetyn työviikon, ja samoin kuin kuka tahansa äiti, siitä aiheutuu ansiotulojen pienenemistä. Erinoimainen ilmainen tevydenhuolto on kaikkien kansalaisten tavoitettavissa, samoin kuin keskusteluapu, jos sellaisen tarpeessa olet. Suunnatonta myyttistä arvostusta tuskin saat, sen verran ikävä on asenteesi. Tai no siitä, että annat paikkasi bussissa sitä tarvitsevalle, saat kyllä sitä arvostustakin.
Hmm. Mä matkustan julkisilla yli 2h joka arkipäivä, enkä muista milloin viimeksi olisin nähnyt raskaan olevan naisen. Ehkä ihmiset vaan keskittyvät musiikkiin ja maisemiin, eivätkä oikeasti näe sitä sun mahaa? Mä itse istun aina eteen, enkä ole yhtään kartalla siitä miten takana tai keskellä on tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinäkin voit saada vapaata töistä ja lyhennetyn työviikon, ja samoin kuin kuka tahansa äiti, siitä aiheutuu ansiotulojen pienenemistä. Erinoimainen ilmainen tevydenhuolto on kaikkien kansalaisten tavoitettavissa, samoin kuin keskusteluapu, jos sellaisen tarpeessa olet. Suunnatonta myyttistä arvostusta tuskin saat, sen verran ikävä on asenteesi. Tai no siitä, että annat paikkasi bussissa sitä tarvitsevalle, saat kyllä sitä arvostustakin.
Mikä tää harha on että kaikki voi saada lyhennetyn työviikon halutessaan? Ei todellakaan pidä paikkaansa. Helsingissä ei ole tarjolla perusterveydenhuollossa juurikaan keskusteluapua, eikä julkisen puolen työterveyshuolto sellaista myöskään tarjoa. Lapsiperheellinen pääsee kevyesti erikoissairaanhoidon piiriin ja psykologin juttusille verrattuna työikäiseen lapsettomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opintovapaalla, hyvin riittää työvuodet, kaupunki on työnantajani, ei anna lyhennettyä työviikkoa kuin lisääntyneille, kaverini himassa käy tämän tästä joku imetysneuvoja tai unikouluttaja paapomassa. Katselin just esimerkiksi kaupungin tarjoamia liikuntaryhmiä, ei ollut tarjolla mitään paitsi lapsiperheille ja eläkeläisille. Tsemppiä vaan meille kaikille! Minä en voi tulla raskaaksi.
Ja höpsistä.
Vierailija kirjoitti:
Sille joka mietti, että miksi tarvitsisin istumapaikan, niin raskauden aiheuttaman iskiassäryn ja jatkuvien supistelujen vuoksi seisominen liikkuvassa ja äkkijarruttelevassa bussissa on oikeasti aika vaikeaa ja tuskaisaa. Ap.
Miksi ihmeessä matkustat jatkuvasti bussilla, jos on iskiassärkyjä ja supistuksia? Mikset lepää kotona?
Jos näet bussiin nousevan kävelykepeillä kulkevan henkilön, kysyt häneltä, onko vamman aiheuttanut kenties henkilö itse vai ei?