Olen viimeisilläni raskaana ja kukaan ei anna paikkaa julkisissa
Mahani on niin iso, että tilastani ei voi erehtyä, lisäksi kävelen niin tuskallisesti, että kuka tahansa arvaisi, että en voi hyvin. Kukaan ei kuitenkaan ole koko aikana tarjonnut paikkaansa bussissa tai ratikassa minulle. Jos jonotan bussiin ensimmäisenä pysäkillä, niin minut kiilataan, jopa tönäistään sivuun, etten vain saisi paikkaa. Miksi? Joudun joka kerta seisomaan tuskissani, kun läheiset penkit on vieneet nuoret ja hyväkuntoiset.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Kannattais ehkä liikkua raskausaikana enemmän, niin jaksaa edes hetken seisoa, jos sellainen tilanne eteen tulee... Miten te voitte käydä edes kaupassa tai töissä tai missään??
Taas yksi joka luulee tietävänsä kaiken, vaikkei todellisuudessa tiedä yhtään mitään. Turha on edes yrittää selittää sinunkaltaisille miksi raskaus voi joskus invalisoida naisen lähes kokonaan. Itse olen juurikin sairaslomalla tuskallisten kovien liitoskipujen takia. En pysty seistä tai kävellä kovin kauaa. Joudun makaamaan lähes koko päivän. Liikunta vain pahentaa kipuja. Pakko minunkin on silti käydä kaupassa hidastelemassa sinun harmiksi.
Mulla on sydänvika joka ei näy päällepäin, mutta saattaa joskus yhtäkkiä aiheuttaa todella huonon olon ja jopa pyörtymisen. Jos tuollainen tilanne tulee julkisessa, niin kyllä mä sanon ihan ääneen että anteeksi, olen tosi kipeä ja voisiko joku päästää mut istumaan. Aina on päästetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikun usein taaperon kanssa bussilla ja voin sanoa, etteivät ihmiset useinkaan haluaisi antaa istumapaikkaa edes 2-vuotiaalle lapselle. Hirveästi joudut kinuamaan, jotta viereiselle paikalle ängetty laukku suostuttaisiin nostamaan pois, jotta lapsi pääsisi istumaan. Tässä olisi selvä tapakasvatuksen tarve monilla!
Ei sillä että se penkki olisi laukunkaan paikka, mutta nostatko itse lapsesi pois siitä esim. ruuhkabussissa kun matkansa maksanut haluaa istumaan?
Miksi nostaisin? Kaupunki maksaa liikennöitsijälle korvauksen pikkulasten matkoista. Ja minä maksan kaupunkilaisena veroja. Tämä on yksi käyttötarkoitus niille verorahoille, poliitikot ovat näin asian järjestäneet.
Ja ne joka maksaa _itse_ satasen kuukausilipusta ja lisäksi veroja kaupungille, joutuu seisomaan sen takia että kaupunki maksaa sun ja lapsesi matkan?
Pyydä sitä paikkaa. Jos ihmiset ovat urpoja, niin se on kyllä valitettavaa. Muita ihmisiä pitäisi huomioida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikun usein taaperon kanssa bussilla ja voin sanoa, etteivät ihmiset useinkaan haluaisi antaa istumapaikkaa edes 2-vuotiaalle lapselle. Hirveästi joudut kinuamaan, jotta viereiselle paikalle ängetty laukku suostuttaisiin nostamaan pois, jotta lapsi pääsisi istumaan. Tässä olisi selvä tapakasvatuksen tarve monilla!
Ei sillä että se penkki olisi laukunkaan paikka, mutta nostatko itse lapsesi pois siitä esim. ruuhkabussissa kun matkansa maksanut haluaa istumaan?
Useimmissa tapauksissa aikuisen on turvallisempaa matkustaa bussimatka seisoen kuin aivan pienen lapsen. Lapsella tasapaino on huonompi ja hän voi helposti päätyä aikuisten tallomaksi. Oletko tullut ajatelleeksi tätä?
Jos olen paikan maksanut, minä myös istun siinä. Jos et ole maksanut lapsellesi paikkaa, oma ongelmasi.
Ei kiinnosta vttuakaan raskaana olevat. Minä en sitä ole valinnut, SINÄ olet. Kärsi itse vaivasi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on myös maha pystyssä ja iso maha onkin, raskausviikkoja jo 36. Olen huomannut saman että esim. junassa kyllä ihmiset huomaavat mahani mutta välttävät visusti katsomasta minua ettei vaan tarvitse luopua paikasta. Eikä siinä mitään, kyllä mulla jalat kantaa hetken seistäkin. Mutta viime viikonloppuna kävi aika härski juttu McDonaldsissa, meni hetki tajuta mitä tapahtui.. Eli mieheni meni tilaamaan meille ruokia ja minä huomasin yhden pöydän vapautuvan joten löntystelin lasten ja ison mahani kanssa sitten siihen pöydän ääreen, selvästi jonotin siihen istumaan odottaen vaan että edellinen porukka saa takkinsa yms kerätty kasaan. Kuinka ollakkaan, sieltä minut sysäsi sivuun keski-ikäinen mies (siis oikeasti tönäisi ja tunki takaata ohitseni pöytään jonka ääressä jo olin) ja istuuntui alas. Totesin hölmistyneenä että "Hei me oltiin tulossa istumaan tähän!" johon mies että "Mulla on ruokaa, teillä ei". Muut ihmiset katselivat muista pöydistä kunnes eräs pariskunta huikkasi viereisestä pöydästä "että ollaan lähdössä, tulkaa tähän istumaan". Tämä keski-ikäinen mies siis koki että on ihan ok kiilata viimeisillään raskaanaoleva nainen kahden lapsen kanssa.
Minulla olisi tuossa kohtaa kirjaimellisesti kasvanut pirunsarvet päähän ja olisin antanut äijälle täyslaidallisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nostaisin? Kaupunki maksaa liikennöitsijälle korvauksen pikkulasten matkoista. Ja minä maksan kaupunkilaisena veroja. Tämä on yksi käyttötarkoitus niille verorahoille, poliitikot ovat näin asian järjestäneet.
Ja ne joka maksaa _itse_ satasen kuukausilipusta ja lisäksi veroja kaupungille, joutuu seisomaan sen takia että kaupunki maksaa sun ja lapsesi matkan?
Lapsen matkan kyllä maksaa kaupunki. Oman matkani maksan itse, koska ilman rattaita liikun. Turvallisuus ennen kaikkea. Haluatko ottaa vieraan lapsen syliisi matkan ajaksi, jos noin lapsen istumapaikkaa itsellesi himoitset? Minä olen yleensä jossain vieressä seisomassa, koska minulle harvoin kukaan lapsen kanssa liikkuessani istumapaikkaa tarjoaa. Missään liikenneyhtiön säännöissä ei ole ilmoitettu ilmaismatkustajilla olevan väistämisvelvollisuutta lipun itse maksaneita ihmisiä kohtaan. Meitä ei heitetä bussista ulos kesken matkaa sen täyttyessä toisten tieltä, jos ensiksi olemme kyytiin ehtineet. Hyväksy tämä asia tai ala liikkua omalla autolla.
Sun pitää pyytää herranjestas, en mä koe mun vastuulla olevan kysellä kaikilta vanhuksilta ja raskaana olevilta että hei haluaisitko istua, oletan että istumapaikkaa pyydetään jos sitä tarvitaan. Eivät kaikki vanhukset tai raskaana olevat halua istua, saattavat esim olla vaikka ratikassa vain pari pysäkin väliä jonka osa haluaa helppouden vuoksi seisoa. En mä ainakaan katsele julkisissa ihmisten kasvoja ja analysoi heidän tunnetilojaan, et voi olettaa että ihmiset katselevat sun ilmeitäsi niin että huomaisivat niitä ja vielä lisäksi tajuaisivat naamasi perusteella että haluat istumaan. Pyydä hyvä ihminen, se on sun omalla vastuulla tuoda tarpeesi ilmi, niiden muiden ihmisten vastuulla on vasta antaa se paikka sun pyyntösi jälkeen.
En tiedä missä päin kuljeskelet, mutta Vantaalla ja Helsingin keskustassa saan hyvinkin istumapaikan. Etenkin juuri nuoret antaa paikan ja heistä afrikansarvesta tulleet nuoret todella herkästi.
Mä pääasiassa kuljen koululaisten kanssa samoja aikoja olen ollut todella iloinen huomatessani tuon ilmiön, että kohteliaita ovat. :)
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää pyytää herranjestas, en mä koe mun vastuulla olevan kysellä kaikilta vanhuksilta ja raskaana olevilta että hei haluaisitko istua, oletan että istumapaikkaa pyydetään jos sitä tarvitaan. Eivät kaikki vanhukset tai raskaana olevat halua istua, saattavat esim olla vaikka ratikassa vain pari pysäkin väliä jonka osa haluaa helppouden vuoksi seisoa. En mä ainakaan katsele julkisissa ihmisten kasvoja ja analysoi heidän tunnetilojaan, et voi olettaa että ihmiset katselevat sun ilmeitäsi niin että huomaisivat niitä ja vielä lisäksi tajuaisivat naamasi perusteella että haluat istumaan. Pyydä hyvä ihminen, se on sun omalla vastuulla tuoda tarpeesi ilmi, niiden muiden ihmisten vastuulla on vasta antaa se paikka sun pyyntösi jälkeen.
Hyvien tapojen mukaista on luovuttaa se sinun bussista varaamasi invapaikka ilman, että sotaveteraani sitä sinulta erikseen joutuu kyselemään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on myös maha pystyssä ja iso maha onkin, raskausviikkoja jo 36. Olen huomannut saman että esim. junassa kyllä ihmiset huomaavat mahani mutta välttävät visusti katsomasta minua ettei vaan tarvitse luopua paikasta. Eikä siinä mitään, kyllä mulla jalat kantaa hetken seistäkin. Mutta viime viikonloppuna kävi aika härski juttu McDonaldsissa, meni hetki tajuta mitä tapahtui.. Eli mieheni meni tilaamaan meille ruokia ja minä huomasin yhden pöydän vapautuvan joten löntystelin lasten ja ison mahani kanssa sitten siihen pöydän ääreen, selvästi jonotin siihen istumaan odottaen vaan että edellinen porukka saa takkinsa yms kerätty kasaan. Kuinka ollakkaan, sieltä minut sysäsi sivuun keski-ikäinen mies (siis oikeasti tönäisi ja tunki takaata ohitseni pöytään jonka ääressä jo olin) ja istuuntui alas. Totesin hölmistyneenä että "Hei me oltiin tulossa istumaan tähän!" johon mies että "Mulla on ruokaa, teillä ei". Muut ihmiset katselivat muista pöydistä kunnes eräs pariskunta huikkasi viereisestä pöydästä "että ollaan lähdössä, tulkaa tähän istumaan". Tämä keski-ikäinen mies siis koki että on ihan ok kiilata viimeisillään raskaanaoleva nainen kahden lapsen kanssa.
Mä olen kyllä sen miehen kanssa samoilla linjoilla. En toki tönis ja kiilais. Ne ensin, joilla on jo ruokaa. Ketään ei kiinnosta sun raskaus ja lapset.
Eikä tässä vahinkoa teillekään ehtinyt tapahtua, kun kyseessä oli pikaruokaravintola, heti saitte pöydän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen matkan kyllä maksaa kaupunki. Oman matkani maksan itse, koska ilman rattaita liikun. Turvallisuus ennen kaikkea. Haluatko ottaa vieraan lapsen syliisi matkan ajaksi, jos noin lapsen istumapaikkaa itsellesi himoitset? Minä olen yleensä jossain vieressä seisomassa, koska minulle harvoin kukaan lapsen kanssa liikkuessani istumapaikkaa tarjoaa. Missään liikenneyhtiön säännöissä ei ole ilmoitettu ilmaismatkustajilla olevan väistämisvelvollisuutta lipun itse maksaneita ihmisiä kohtaan. Meitä ei heitetä bussista ulos kesken matkaa sen täyttyessä toisten tieltä, jos ensiksi olemme kyytiin ehtineet. Hyväksy tämä asia tai ala liikkua omalla autolla.
Ups sori :D ! Taisit hermostua. En himoitse paikkaasi, vaan ilmaisin että ”maksan veroja”-perustelusi ontuu.
Joskus täydessä linja-autossa on huono ilma ja jostain syystä alkaa tehdä huonoa. Siinä on 2 vaihtoehtoa ennen pökertymistä: pyytää voiko joku ystävällisesti antaa paikan tai toivoa, että seuraava pysäkki olisi penkillinen, jonne poistuisin mahani kanssa väliaikaisesti istumaan ja hengittämään happea.
Näin se vain välillä käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ups sori :D ! Taisit hermostua. En himoitse paikkaasi, vaan ilmaisin että ”maksan veroja”-perustelusi ontuu.
Et sittenkään himoitse lapseni istumapaikkaa, tarkoittanet. Minullahan ei yleensä sitä istumapaikkaa bussissa ole, vaikka lipustani maksan.
Yllättävä kommentti, sillä aika iso juttu tämä lapsen istuminen ilmaismatkustajana bussissa matkan ajan sinulle vaikutti aiemman kommenttisi perusteella olevan.
Mä en kiinnitä bussissa paljoa huomiota ympärilleni. Useimmiten en tiedä, että istuuko vieressäni nainen tai mies. Istun kyllä useimmiten bussin takaosassa, joten mun paikkaa ei kovin moni kärtä. Ei se oikein auta kuin kysyä paikkaa. Keskustelun perusteella meitä on monia, jotka ei kiinnitä niin paljon huomiota tulioihin.
Mulla myös käynyt näin. Töistä tulossa ja loppuvaiheessa ison vatsani kanssa. Olen pienikokoinen ja hoikka. Neuvolassa nauroivat aina jättimäistä vatsaani.
Täydessä bussissa kukaan ei tee elettäkään antaakseen paikkaa. Kaveri sattui soittamaan ja sanoin puhelimeen kuuluvasti " tässä hoipun vatsani kanssa" johan järjestyi samantien paikka.
Loppuvaiheessa monesti työpäivän jälkeen vatsa oli pinkeenä ja huomasi, että tarvitsee päästä lepäämään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla myös käynyt näin. Töistä tulossa ja loppuvaiheessa ison vatsani kanssa. Olen pienikokoinen ja hoikka. Neuvolassa nauroivat aina jättimäistä vatsaani.
Täydessä bussissa kukaan ei tee elettäkään antaakseen paikkaa. Kaveri sattui soittamaan ja sanoin puhelimeen kuuluvasti " tässä hoipun vatsani kanssa" johan järjestyi samantien paikka.
Loppuvaiheessa monesti työpäivän jälkeen vatsa oli pinkeenä ja huomasi, että tarvitsee päästä lepäämään.
Mitäpä jos avaisit sen suusi ja pyytäisit paikkaa? En minä ainakaan katsele muiden ihmisten mahoja bussissa. Sitä paitsi, nykypäivänä ei koskaan voi tietää vetääkö ihmiset herneen nenään. Myös sen raskaana olevan naisen kohdalla. Miksi muiden tulisi automaattisesti avata suunsa ja tarjota paikkaa, miksi sinä et voi avata suutasi ja pyytää paikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmissa tapauksissa aikuisen on turvallisempaa matkustaa bussimatka seisoen kuin aivan pienen lapsen. Lapsella tasapaino on huonompi ja hän voi helposti päätyä aikuisten tallomaksi. Oletko tullut ajatelleeksi tätä?
Jos olen paikan maksanut, minä myös istun siinä. Jos et ole maksanut lapsellesi paikkaa, oma ongelmasi.
En koskaan ole ostanut bussiin lippua etukäteen, joten en tiedä varataanko siinä myös istumapaikka. Mutta jos varataan, minä siinä myös aion istua. Entäpä jos juna/bussi toimisi samalla tavalla kuin lentokoneen paikan varaus ja siitä pitäisi erikseen maksaa? Vieläkö pitäisi lapsi päästää siihen istumaan?
Oletko idari? Vaikka tätähän nyt ei tarvitsisi edes kysyä.