Olen viimeisilläni raskaana ja kukaan ei anna paikkaa julkisissa
Mahani on niin iso, että tilastani ei voi erehtyä, lisäksi kävelen niin tuskallisesti, että kuka tahansa arvaisi, että en voi hyvin. Kukaan ei kuitenkaan ole koko aikana tarjonnut paikkaansa bussissa tai ratikassa minulle. Jos jonotan bussiin ensimmäisenä pysäkillä, niin minut kiilataan, jopa tönäistään sivuun, etten vain saisi paikkaa. Miksi? Joudun joka kerta seisomaan tuskissani, kun läheiset penkit on vieneet nuoret ja hyväkuntoiset.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Liikun usein taaperon kanssa bussilla ja voin sanoa, etteivät ihmiset useinkaan haluaisi antaa istumapaikkaa edes 2-vuotiaalle lapselle. Hirveästi joudut kinuamaan, jotta viereiselle paikalle ängetty laukku suostuttaisiin nostamaan pois, jotta lapsi pääsisi istumaan. Tässä olisi selvä tapakasvatuksen tarve monilla!
Ei sillä että se penkki olisi laukunkaan paikka, mutta nostatko itse lapsesi pois siitä esim. ruuhkabussissa kun matkansa maksanut haluaa istumaan?
En mä ainakaan kyylää muita matkustajia että onko ne nyt raskaana vai ei ja jos satunkin huomaamaan niiin ihan rehellisesti luulen hänen haluavan seistä, jos ei pyydä paikkaa. Usein oon julkisissa nenä kiinni kirjassa tai tabletin ruudussa ku luen tenttiin.
Ikävää ettet ole saanut istumapaikkaa. Itse annan mielelläni istumapaikan raskaanaolevalla tai vanhukselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikun usein taaperon kanssa bussilla ja voin sanoa, etteivät ihmiset useinkaan haluaisi antaa istumapaikkaa edes 2-vuotiaalle lapselle. Hirveästi joudut kinuamaan, jotta viereiselle paikalle ängetty laukku suostuttaisiin nostamaan pois, jotta lapsi pääsisi istumaan. Tässä olisi selvä tapakasvatuksen tarve monilla!
Ei sillä että se penkki olisi laukunkaan paikka, mutta nostatko itse lapsesi pois siitä esim. ruuhkabussissa kun matkansa maksanut haluaa istumaan?
Miksi nostaisin? Kaupunki maksaa liikennöitsijälle korvauksen pikkulasten matkoista. Ja minä maksan kaupunkilaisena veroja. Tämä on yksi käyttötarkoitus niille verorahoille, poliitikot ovat näin asian järjestäneet.
Vierailija kirjoitti:
En mä ainakaan kyylää muita matkustajia että onko ne nyt raskaana vai ei ja jos satunkin huomaamaan niiin ihan rehellisesti luulen hänen haluavan seistä, jos ei pyydä paikkaa. Usein oon julkisissa nenä kiinni kirjassa tai tabletin ruudussa ku luen tenttiin.
Tökeröä. Eivät ujotkaan ihmiset yleensä tuosta bussissa seisomisesta ole innostuneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmissa tapauksissa aikuisen on turvallisempaa matkustaa bussimatka seisoen kuin aivan pienen lapsen. Lapsella tasapaino on huonompi ja hän voi helposti päätyä aikuisten tallomaksi. Oletko tullut ajatelleeksi tätä?
Suomalainen mies kuvittelee että huono käytös on tasa-arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nostaisin? Kaupunki maksaa liikennöitsijälle korvauksen pikkulasten matkoista. Ja minä maksan kaupunkilaisena veroja. Tämä on yksi käyttötarkoitus niille verorahoille, poliitikot ovat näin asian järjestäneet.
Minäminäminä ja mun kakara. Mitä sitä muita ihmisiä huomioimaan, pääasia että muut huomio mut ja mun kakaran. Varmaan ne maksavat asiakkaatkin maksaa veroja, miksi siis sun kersalles pitäis paikka vapauttaa bussissa? Ah, nykyäitien itsekkyys.
Itse saatan yksinään bussissa matkustaessa laittaa laukun viereiselle penkille, jos tilaa on runsaasti. Seuraan kuitenkin tilannetta koko ajan ja poistan laukun heti, jos bussissa alkaa olla täyttä. Jos bussiin tulee ihmisiä, jotka näyttävät paikkaani esimerkiksi liikkumisvaikeuksien takia kaipaavan, niin tarjoan sitä oma-aloitteisesti.
Älypuhelimen käyttö ei ole mikään hyväksyttävä selitys sille, että käyttäytyy kuin törppö. Katseen saa kyllä näytöltä siirrettyä poiskin. Normaali ihminen seuraa sitä, kuinka bussissa tilaa on ja pyrkii huomioimaan kanssamatkustajansa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi raskaana oleva änkeää matkustamaan bussilla?
Minä änkesin tänään siksi, että piti mennä töihin. En kävele 15km työmatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmissa tapauksissa aikuisen on turvallisempaa matkustaa bussimatka seisoen kuin aivan pienen lapsen. Lapsella tasapaino on huonompi ja hän voi helposti päätyä aikuisten tallomaksi. Oletko tullut ajatelleeksi tätä?
2-vuotiaan pitäisi istua vielä rattaissa kun esim. bussilla kuljetaan. Ei niitä vahinkovankkureita jätetä sinne keskiosaan tyhjänä seisomaan ja mennä kakaran kanssa penkille istumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäminäminä ja mun kakara. Mitä sitä muita ihmisiä huomioimaan, pääasia että muut huomio mut ja mun kakaran. Varmaan ne maksavat asiakkaatkin maksaa veroja, miksi siis sun kersalles pitäis paikka vapauttaa bussissa? Ah, nykyäitien itsekkyys.
Jättäkää trollit noteeraamatta. Eivät ansaitse huomiota.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2-vuotiaan pitäisi istua vielä rattaissa kun esim. bussilla kuljetaan. Ei niitä vahinkovankkureita jätetä sinne keskiosaan tyhjänä seisomaan ja mennä kakaran kanssa penkille istumaan.
Ei ole rattaita mukana. Vain minä ja lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh, miksi se pikkulapsi pitäisi nostaa lattialle kaatuilemaan terveen seisomiskykyisen aikuisen edestä? Se että lapset eivät maksa itse lipustaan ei tee lapsista aikuisia arvottomanpia. Ja tosiaan terve aikuinen pysyy paremmin pystyssä liikkuvassa bussia kuin pikkulapsi.
Toki jos vanhempi itsekkin istuu niin lapsen voisi kai ottaa syliin.
T. Lapseton töissä käyvä pk-seutulainen, joka aina antaa penkin pikkulapsille, raskaana oleville, vanhuksille, sairaille ja vammaisille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi mieleenikään antaa paikkaa raskaana olevalle.
Raskaus on itse aiheutettu tila. Raskauden perusteella ei pidä antaa mitään etuoikeuksia.
Entä jos on raiskattu?
Raiskattu tekee abortin. Raskaus on aina oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi mieleenikään antaa paikkaa raskaana olevalle.
Raskaus on itse aiheutettu tila. Raskauden perusteella ei pidä antaa mitään etuoikeuksia.
Hyi olet oksettava ihminen. Sitten kun sinusta tulee vanha ja raihnainen, tai kun saat syövän ja sinulta katkaistaan jalat niin tulen nauramaan sinulle ja katson sinua nemänvarttani pitkin enkä varmasti anna sinulle istumapaikkaa, koska olet itse aiheuttanut tilasi.
Vaikka on raskaana, se ei anna erityisoikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh, miksi se pikkulapsi pitäisi nostaa lattialle kaatuilemaan terveen seisomiskykyisen aikuisen edestä? Se että lapset eivät maksa itse lipustaan ei tee lapsista aikuisia arvottomanpia. Ja tosiaan terve aikuinen pysyy paremmin pystyssä liikkuvassa bussia kuin pikkulapsi.
Toki jos vanhempi itsekkin istuu niin lapsen voisi kai ottaa syliin.
T. Lapseton töissä käyvä pk-seutulainen, joka aina antaa penkin pikkulapsille, raskaana oleville, vanhuksille, sairaille ja vammaisille
Toki voin tällöin ottaa lapsen syliin, mutta usein jään itse bussissa ilman sitä istumapaikkaa. Hirveä työ on yleensä jo siinä, että edes lapselle onnistuu järjestämään istumapaikan jostain.
Mulla on myös maha pystyssä ja iso maha onkin, raskausviikkoja jo 36. Olen huomannut saman että esim. junassa kyllä ihmiset huomaavat mahani mutta välttävät visusti katsomasta minua ettei vaan tarvitse luopua paikasta. Eikä siinä mitään, kyllä mulla jalat kantaa hetken seistäkin. Mutta viime viikonloppuna kävi aika härski juttu McDonaldsissa, meni hetki tajuta mitä tapahtui.. Eli mieheni meni tilaamaan meille ruokia ja minä huomasin yhden pöydän vapautuvan joten löntystelin lasten ja ison mahani kanssa sitten siihen pöydän ääreen, selvästi jonotin siihen istumaan odottaen vaan että edellinen porukka saa takkinsa yms kerätty kasaan. Kuinka ollakkaan, sieltä minut sysäsi sivuun keski-ikäinen mies (siis oikeasti tönäisi ja tunki takaata ohitseni pöytään jonka ääressä jo olin) ja istuuntui alas. Totesin hölmistyneenä että "Hei me oltiin tulossa istumaan tähän!" johon mies että "Mulla on ruokaa, teillä ei". Muut ihmiset katselivat muista pöydistä kunnes eräs pariskunta huikkasi viereisestä pöydästä "että ollaan lähdössä, tulkaa tähän istumaan". Tämä keski-ikäinen mies siis koki että on ihan ok kiilata viimeisillään raskaanaoleva nainen kahden lapsen kanssa.
Julkisissa kulkuvälineissä kuljettaessa istumapaikan saavat aina ensiksi vanhukset, sairaat, raskaanaolevat ja pikkulapset. Muut joutavat seisomaankin. Näin se menee! Kaikista ei tietysti aina päällepäin näy esim. raskaus. Mä olen hoikka ja vasta kuukausi ennen laskettua aikaa naapurit huomasivat, että meille on tulossa vauva. Mä kuitenkin ulkoilin esikoisen kanssa joka päivä, mutta toppatakki peitti mahan täysin. Yksi naapuri onnitteli ihmeissään, kun vauva oli kuukauden vanha. Eli jos ei tilaa ala tulla, niin pyydä kohteliaasti kuuluvalla äänellä: voisinko päästä istumaan, etten kaadu heiluvassa bussissa tämän mahani päälle!