Päiväkodin vasu - ei mitään hyvää sanottavaa
Luin lapsen vasutiivistelmän. Mitään hyvää sanottavaa ei ollut keksitty vaan kaikki oli väännetty negatiiviseksi. Koko kertomus oli kirjoitettu jotenkin inhottavalla tyylillä, että alkoi oikein ärsyttämään. Rivien välistä leimattiin mm valehtelijaksi ja kantelupukiksi jota ei kiinnosta kuin kivat asiat.
En oikein tunnistanut lasta jutuista. Kotona on hyväntuulinen iloinen kohtelias lapsi, jolla on hyvä mielikuvitus ja hyvät sosiaaliset taidot.
Tuli mieleen, että onko lapsi nyt otettu silmätikuksi päiväkodissa? Toi valehtelu-juttukin oli niin hohhoijaa. Joskus hoitaja on supattanut hakiessa, että nyt lapsi on sepitellyt ja sitä ja tätä ja on itse pitänyt oikaista hoitajalle, että kuule ihan totta puhuu ja on oikeasti käynyt isän kanssa katsomassa ferraria autonäyttelyssä.
Kannattaisiko tarkistaa faktat ennenkuin väittää valehtelijaksi.
Ajattelin hoidossa puhua hoitajalle asiasta, että tuntuu ikävältä ettei lapsessa nähdä mitään hyvää. Tai ainakin jos on jotain palautetta niin voisiko niistä kertoa vanhemmille muutenkin kuin aina vaan todeta hakiessa että "oli hyvä päivä"?
Kommentit (55)
Miksi viette lapset päiväkotiin. Voi pilata lapsen elämän ja itsetunnon, vaikka muuta väitetään. Aikuinen siellä voi vain kadehtia ja kaunailla, ymmärtää väärin koko perheen, olka välinpitämätön, epäreilu ja rakkaudeton.
Vierailija kirjoitti:
Tässä päiväkodissa oli siis pelkkä vasutiivistelmä, mitään yhteistä palaveria ei ollut pelkästään päiväkodin yksipuolinen kertomus. Sekin vähän ihmetytti kun aikaisemassa päiväkodissa oli tosiaan ihan oikea keskustelu.
Aikaisemmassa päiväkodissa ei ollut vastaavia ongelmia ja nytkin hämmästytti tyyli jolla koko teksti oli kirjoitettu, sellainen piiloilkeä. Vaikea kuvailla. Ja käytösongelmat eivät ole siis mitään kiusaamista, kiukuttelua, kieltäytymisiä tms.
Laita nyt ihmeessä viestiä tai soita sinne ja kerro omista näkemyksistäsi. Näin mä olen tehnyt. Ei vasuteksti voi olla pelkästään päiväkodin työntekijän mielipidekirjoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä päiväkodissa oli siis pelkkä vasutiivistelmä, mitään yhteistä palaveria ei ollut pelkästään päiväkodin yksipuolinen kertomus. Sekin vähän ihmetytti kun aikaisemassa päiväkodissa oli tosiaan ihan oikea keskustelu.
Aikaisemmassa päiväkodissa ei ollut vastaavia ongelmia ja nytkin hämmästytti tyyli jolla koko teksti oli kirjoitettu, sellainen piiloilkeä. Vaikea kuvailla. Ja käytösongelmat eivät ole siis mitään kiusaamista, kiukuttelua, kieltäytymisiä tms.
Laita nyt ihmeessä viestiä tai soita sinne ja kerro omista näkemyksistäsi. Näin mä olen tehnyt. Ei vasuteksti voi olla pelkästään päiväkodin työntekijän mielipidekirjoitus.
Onko jossain päiväkodissa vasu oikeasti jotain muuta kuin päiväkodin työntekijän mielipidekirjoitus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis ehdottomastihan sun kannattaa tuossa tilanteessa olla yhteydessä yksikön esimieheen ja vaatia että saat sen varhaiskasvatuslain mukaisen vasukeskustelun että pääset itsekin vaikuttamaan vasumuistion sisältöön :) Eikös? Ei ne voi siitä kieltäytyä mihinkään vedoten kun se lukee laissa.
Oikeasti en usko että avaus on totta, kirjoittaja ei tunnu olevan perillä nykyisistä vasukäytännöistä ja paljastuu provoksi.
Pakko kommentoida tähän, että itse en ole edes saanut minkäänlaista muistiota Vasu-keskustelusta. Onkohan tämäkään laillista, ettei paperia saa edes nähtäväksi? Pitäisikö epäillä, että lapsesta on kirjoitettu vain pahaa, kun meilläkin on tällainen ilkeä ja aina pahaa puhuva vk-opettaja? Lisäksi tuo opettaja saikuttaa yli puolet työviikosta varmaan alkoholiongelmansa takia, joten ei
Eihän tuossa odotettu vastausta vuonna 2018 kirjoittaneelta henkilöltä. Keskustelupalstalla luulisi olevan aika paljon muitakin henkilöitä, jotka haluavat keskustella vasuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jossain päiväkodissa vasu oikeasti jotain muuta kuin päiväkodin työntekijän mielipidekirjoitus?
Siihen tekstiin voi itsekin vaikuttaa ottamalla asioihin kantaa. Kyllä sitä voi jälkikäteen muokata.
Meillä vaihtui esikoisen lto joka vuosi, 2-6v. Joka toinen vuosi lapsi oli tosi taitava, hienosti kehittynyt ja monella tapaa ihana tyyppi. Joka toinen vuosi saatiin pitkä lista vioista ja puutteista lapsessa. Onneksi toisen lapsen kohdalla tajusin jo että kyse on enemmän kyseiseen ammattilaisten asenteesta ja tyylistä kuin lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jossain päiväkodissa vasu oikeasti jotain muuta kuin päiväkodin työntekijän mielipidek
Vain juhlapuheissa vasua voi muokata, jos sen ylipäätään on saanut nähtäväksi.
Hyvin voi kysyä, mikä hyöty näistä vasuista on ja pitäisikö ne kokonaan jättää pois esim. alle 5-vuotiailta lapsilta? Vievät paljon resursseja työvoimapula-alalla sekä vanhempien resursseja. Ovat yhteiskunnallisesti kallis lasku ilman hyötyä.
Asioita pitäisi alkaa varhaiskasvatuksessa reilusti tehostamaan byrokratiasta ja tarvitaan enemmän aikaa lasten kanssa olemiseen. Tulevaisuudessa ei saada työntekijöitä varhaiskasvatukseen, jos ei karsita tällaisia turhuuksia.
Jotenkin surullista, jos noinkaan pienestä lapsesta ei aikuinen keksi mitään kivaa sanottavaa. Ihan varmasti jokaisessa jotain hyvää on, onhan hän lapsi. Tai jos lapsi käyttäytyy vain päiväkodissa ongelmallisti, mutta kotona ei, niin silloin myös niillä tädeillä siellä olisi peiliin katsomisen paikka, että mikä meillä täällä menee pieleen tämän lapsen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, miten yleistä on, että lapsi on kotona hyväntuulinen, kohtelias, iloinen ja reilu, ja päiväkodissa sitten noiden vastakohtia.
Itselläni on kolme lasta, joukossa sosiaalisempaa ja introvertimpaa. Mutta kaikille on yhteistä se, että päiväkodissa he näyttävät sen kiltimmän puolensa, ja ovatkin sitten päivän päätteeksi aika uupuneita. Ja varhaiskasvattajat ovat aika selkeästi ilmaisseet, että melkein aina, jos koti on kunnossa eikä päiväkodissa ryhmädynamiikassa suurempia ongelmia, lapset käyttäytyvät huonommin kotona.
Olisipa joku joskus sanonut mulle tämän! Monet kerrat niin varhaiskasvatuksen kuin koulun tapaamisissa olen hämmästellyt, että puhutaanko me samoista lapsista? Kaikki mikä sujui koulussa, sujui kovin nihkeästi kotona ja hermorauniona mietin, että mikä meillä mättää. Ei siis mikään ilmeisesti?
Noi kaikenmailman keskustelut on turhanpäiväistä paskaa. Syynätään ja kokoustetaan vuodesta toiseen. Onneksi ei enää vasuja. Nykyään laulaa wilma💀
Ei kannatta hengitystä pidätellen jäädä odottamaan sitä vastausta vuonna 2018 aloitettuun ketjuun.