Mitä herkkujen tilalle, en vain voi olla syömättä/himoitsematta niitä
Niin, mitä voisin tehdä kun kokoajan tekee mieli jotain herkkuja, joka suolaista tai makeaa! Olen kokeillut syödä hedelmiä, marjoja, kuivattuja hedelmiä jne. Mutta ei vaan auta! Olen siis kyllä ollut esimerkiksi nyt vähän päälle viikon ilman niitä mutta SILTI tekee kokoajan mieli. Loppuuko tämä ikinä ja jos ei voisiko herkut korvata jollain järkevällä?
Kommentit (416)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää rasvan mättääjät on lihavia/ tulevaisuudessa lihavia. Esim. Pähkinät on todellinen superfood, mutta niitäkin vaan Max. Kourallinen päivässä ei enempää! Rasva lihottaa todella salakavalasti pienissä määrissä.
Ei rasvat lihota sen enempää kuin hiilihydraatit. Liika energian saaminen kulutukseen nähden lihottaa.
Ei ole kuitenkaan sama, mistä ne kalorit tulee, koska elimistö reagoi eri tavoin eri aineisiin.
Tunget kitusiin enemmän energiaa kuin kulutat. Siinä on de facto lihomisen syy.
Hyvin yksinkertainen ja helppo laskutoimitus, ja ilmeisesti juuri siksi paradoksaalisesti äärettömän vaikea?
Väitettiinkö tossa jotain muuta?
Kyllä siinä taidettiin väittää?
Missä kohtaa?
Mulla ei auttanut muu kuin karppaus. En vaan siedä hiilareita jatkuvalla syötöllä. Menen jotenkin raiteiltani ja alkaa tehdä mieli karkkia ja vaikka mitä. Ruuan kanssa en niinkään hiilareita syönyt, mutta se herkku mikä laukaisee herkutteluputken on ruisleipä. Ja söin nimenomaan vain 100% rukiista tehtyä leipää, jossa valmistusaineet ruis, vesi ja suola. Sellainen huume se vain on että minulle ei sovi.
Minulle toimii se, että syön perusruokaa, missä on lihaa/kalaa/kanaa ja siihen kaveriksi kasviksia. Rasvaa pitää olla riittävästi, että pysyy kylläisenä. Mitään makeaa ei edes tee mieli, himottamisesta nyt puhumattakaan. Silti joskus saatan herkutella esim. marjoilla - pakastemarjoilla tai tuoreilla.
Joskus harkitusti saatan syödä ihan oikeaakin makeaa. Mutta nimenomaan harkitusti ja suunnitellusti, esim. jos ollaan syömässä ravintolassa, saatan ottaa jälkiruuan. Lauantaina söin mojitopannacottaa missä oli joku rommisiirappikastike. Makeaa oli, mutta ei liian makeaa, ja hyvää. Tärkeintä on, ettei alennu syömään mitään mättöä! Jos jotain sokeriherkkua joskus ottaa, niin sen pitää olla viimeisen päälle. Ja selkeä suunnitelma etukäteen, että tänään ravintolassa otan jälkiruuan mutta siitä ei ala mikään mässäyskierre.
Kun perusruokavalio on kunnossa, niin herkkuja ei tee mieli eikä niiden vastustamiseen mene voimia. Ja jos erikoistilanteessa syö jonkun herkun, niin sen jälkeen pystyy palaamaan ruotuun ilman ongelmia. Se pitää jo etukäteen tehdä itselle selväksi, että kun tästä herkusta vääjäämättä tulee jälkeenpäin kauhea nälkä, joka kouristaa vatsanpohjassa (kutsun sitä hiilarinäläksi), niin siihen syödään sitten jotain reippaasti rasvapitoista. Sekin on tiedossa, että paino saattaa nousta herkun syömisen jälkeen kilollakin vähäksi aikaa, mutta se on vain hiilarien sitomaa nestettä ja lähtee pian pois, joten ei kannata hätääntyä.
Aikamoinen pohjanoteeraus tässä esimerkkinä VHH:sta,
https://www.terve.fi/artikkelit/nain-vahennat-hiilihydraatteja-terveell…
Useampi viipale leipää päivässä, rasvatonta maitoa, rasvatonta jugurttia, vähärasvaista juustoa, täysmehua, välipalana useampi hedelmä... hohhoijaa. Kirsikkana iltajuomaksi vihreää teetä?? Siinähän on hitokseen kofeiinia, ei ainakaan helpota nukkumista.
Vierailija kirjoitti:
Aikamoinen pohjanoteeraus tässä esimerkkinä VHH:sta,
https://www.terve.fi/artikkelit/nain-vahennat-hiilihydraatteja-terveell…
Useampi viipale leipää päivässä, rasvatonta maitoa, rasvatonta jugurttia, vähärasvaista juustoa, täysmehua, välipalana useampi hedelmä... hohhoijaa. Kirsikkana iltajuomaksi vihreää teetä?? Siinähän on hitokseen kofeiinia, ei ainakaan helpota nukkumista.
Niinpä, tuohan ei ole vhh:ta nähnytkään :)
Nopealla vilkaisulla tuosta löytyi leipää, appelsiinimehua, hapanimeläkastiketta jne. XD
Vierailija kirjoitti:
Minä lihon vakituisessa parisuhteessa. Avioero sai aikaan 20 15 kilon laihtumisen. Uusi parisuhde ja ne 15 tuli takaisin...
Molemmissa parisuhteissa tyytymättömyyttä.
Tunnesyöminen on myös minulle tuttua. Kun ahdistaa niin, että korvissa soi, tulee tungettua ruokaa suuhun silloinkin, kun ei ole nälkä. Masennus ei niinkään saa minua syömään, mutta tekee liikkumattomaksi. Olenkin hakenut apua ahdistukseen ja masennukseen. Tunnesyömistäkin olen saanut vähennettyä osittain eroni, osittain ammattiavun vuoksi. Nyt kun vielä saisin itseni liikkumaan enemmän....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tää rasvasta puhuva on? Hae apua ongelmiisi. Rasvaa ei saa syödä paljoa. Ihminen tarvitsee kaikista ravintoaineista VÄHITEN rasvaa!
Ja tästä syystä läntinen maailma hukkuu kakkostyypin diabetekseen.
Sinunko mielestäsi kakkostyypin diabetes on nykyään yleistä, koska ihmiset syövät liian vähän rasvaa? Ymmärsinkö kommenttisi oikein?
Luotan enemmän Duodecimin tietoihin kuin sinun antamiisi. 2-tyypin diabetesta hoidetaan nykyään terveellisellä ruokavaliolla ja laihduttamisella. On tärkeää saada kehon rasvamäärää pienemmäksi. Siihen ei auta rasvan lisääminen.
Lisää voi lukea täältä:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00775
Noilla ohjeillahan 2tyypin diabetesta virallisesti hoidetaan. Ei siinä, muuta vikaa ole kuin, että se ei ole paras mahdollinen ruoka kys.sairauteen.
Millä perustelet väitteesi? Oletko lääkäri? Oletko ravitsemusasiantuntija? Mihin tutkimuksiin pohjaat väitteesi?
Mitään näistä et mainitse, joten pidän kommenttiasi vähintäänkin asiantunemattomana ja suorastaan terveydelle vaarallisena niin kauan kuin toisin osoitat.
Faktat esille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos AP alkaa syömään rasvaa enemmän, hän lihoo. Muistakaahan, että rasvassa on aivan järkyttävä määrä kaloreita. Esim. 100ml öljyssä on 900-1000kcal! Aika paljon saa juosta ja urheilla tuon määrän eteen! :)
Totta!
Täällä ehdoteltiin aikaisemmin jopa sellaista dieettiä, että rasvaa pitäisi olla 70 prosenttia kaikesta ruuasta.
Noin suuresta rasvamäärästä - ja vähemmästäkin - tulee rasvaripuli.
Samoin sappirakko tykkää huonoa noin epäterveellisestä ruokavaliosta. Kerronko, millaisia helvetillisiä kipuja tulee sappikohtauksen aikana? Kerron kuitenkin. Siinä vatsaa vääntää ja oksennus lentää. Synnytyskään ei tunnu yhtä kipeältä. Lopulta et pysty syömään muuta kuin kaurapuuroa ja vettä päälle, kun kaikki muut ruuat aiheuttavat sappikohtauksen.
Sappivaivoista pääsee tietenkin leikkauksella, paitsi ei kaikki. Rasvaripulia esiintyy leikkauksenkin jälkeen hiemankin rasvaisesta ruuasta. Että silleen.
Vieläkö löytyy niitä, jotka suosittelevat 70 prosentin rasvalisää?
Sappivaivojen syitä voisit ensin selvittää, ennen kuin syytät siitä rasvaa.
Rasva on muuten se aine, jolla makeanhimo selätetään. Kun rasvan syöntiä lisätään, niin totta kai hiilarien syöntiä vähennetään. Joten, kyllä löytyy niitä, jotka suosittelevat rasvan syöntiä sokerinhimoon.
Jos sinä olet päässyt makeanhimostasi syömällä rasvaa, se ei välttämättä sovi kuitenkaan kaikille. Esimerkiksi minulle se ei sovi.
Toki selvitetty on ihan sisätautien erikoislääkärin ja kirurgin kanssa.
Samalla leikattiin myös sappirakkoni. Sappikiviä oli niin paljon, että tähystysleikkaus piti muuttaa avoleikkaukseksi. Muistona tästä selvittelystä minulla on vaaksan mittainen arpi oikean rinnan alla.
Kerroin myös aikaisemmassa kommentissani ihan omista sappikohtauskokemuksistani oksenteluineen kaikkineen. Ennen leikkausta en tosiaankaan voinut syödä muuta kuin kaurapuuroa ja sitäkin hyvin vähän kerrallaan sappikohtausvaaran vuoksi.
Sappileikkauksesta huolimatta saan myös edelleen rasvaripulia, jos erehdyn syömään rasvaista ruokaa.
Jos olisit vähänkin perehtynyt sappivaivoihin, tietäisit tämän kaiken kertomattakin.
Voit alkaa vaikka Wikipediasta. Siellä on ihan kansantajuinen artikkeli aiheesta. Sitten voit jatkaa Duodecimin sivuille ja hieman vaikeampiin artikkeleihin, mikäli kielitaitosi riittää siihen.
Pakasta kaikki herkut mitä ostat.
Niiden sulattaminen vie aikaa, joten mässäily jää vähemmälle. Kannattaa sulattaa vain kourallinen kerralla.
Ja nekin jutut jotka eivät pakastu kunnolla, ovat epämiellyttävän kylmiä pitkän aikaa, ei niitä halua syödä ihan heti.
Laiska ihminen ei viitsi mennä kauppaan, kun tietää että omasta kaapista (pakastimesta) löytyy jotain mässäiltävää.
Jos haluaa sokerista ihan kokonaan eroon niin sitten varmaan totaalikieltäytyminen on ainoa keino (+tietysti korvaa energian saannin jollain muulla).
Mutta minä pääsin kyllä eroon siitä herkkujen mässäilystä, vaikka en kokonaan niistä halunnut luopua. Parhaiten kai auttoi maidon pois jättäminen, jonka tein muiden oireiden takia. Lähes poikkeuksetta ne herkut joihin oli himo, sisälsivät maitoa. Karkkeihin ja sipseihin ei minulla yleensä niin kovaa himoa tule, mutta syön välillä. Kun lisäsin hedelmien ja marjojen syöntiä, niin karkit kyllä maistuvat ihan hirveän makeille, eikä tee mieli syödä niin paljoa. Myös tumma suklaa on sellaista, mitä ei paljoa tee kerralla mieli.
Myös se auttoi, että teen nykyään paljon paremman makuista ruokaa, mitä tulee sitten syötyä sen verran että ei niin paljon jaksa herkkuja siihen päälle... Painon kanssa tosin ei ole ollut ongelmaa, joten en osaa kyllä sanoa toimiiko tämmöinen jos yrittää laihduttaa.
Itse olen tehnyt mehujäitä light-mehusta ja joskus roiskutan pelkkiä jääpaloja.
Hyviä naposteltavia ovat myös perus porkkanat, selleri ja kurkku dippikastikkeen kanssa.
Seksiä monta kertaa päivässä. On mukavaa ja kalorit palaa.
Vierailija kirjoitti:
Myös se auttoi, että teen nykyään paljon paremman makuista ruokaa, mitä tulee sitten syötyä sen verran että ei niin paljon jaksa herkkuja siihen päälle... Painon kanssa tosin ei ole ollut ongelmaa, joten en osaa kyllä sanoa toimiiko tämmöinen jos yrittää laihduttaa.
Sama. Mulla on tosin enemmän suolaisen himo. En yritä ostaa rasvattominta kanaa tai halvimpia tomaatteja vaan käytän laadukkaampia raaka-aineita sekä makua lisäämään kalliimpia juustoja, pestoa, majoneesia jne. Silloin saan hiilarihimot alas.
Proteiinipitoinen ja säännöllinen ruokailurytmi pitää oman makeanhimoni kurissa.
Kotiin ei pidä ostaa mitään makeaa herkkumättöä.
Minulla on herkuksi varattuna natural pähkinöitä tai teen hyvää smoothieta.
Juhlissa otan sitten herkkuja, mutta valkkaan vain sitä mitä eniten himoitsen. Liiasta kieltäytymisestä tulee vaan sellainen olo, että koko ajan jää jostain paitsi ja ”loppuis tää dieetti” ja sitten helposti ratkee vetää kaksin käsin ”epäonnistuneena”. Sopivasti herkkuja välillä, koska kyse ei ole väliaikaisesta dietistä vaan elämäntavasta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tehnyt mehujäitä light-mehusta ja joskus roiskutan pelkkiä jääpaloja.
Hyviä naposteltavia ovat myös perus porkkanat, selleri ja kurkku dippikastikkeen kanssa.
Jotkut pyörittelevät porkkanatikkuja keinomakeutusjauheesta ja kanelista tehdyssä seoksessa.
Ala ronkeliksi. Syöt vain yhtä kallista merkkiä,etkä mitään muuta sen lisäksi. Silloin ei voi syödä sitä herkkua kuin jotain halpisnäkkileipää aivan kuten söisi näkkileipää.
Täydellinen ketju minulle, kiitos!
Lopetin suklaan ahmimisen noin 10 päivää sitten. Sain sysäyksen siihen kun katsoin itseäni peilistä t-paita päällä. Vatsan kohdalla on iso kumpu ja sivusta katsottuna näyttää kuin olisin raskaana. Ei siis mikään pikku vatsamakkara vaan koko maha on ihan pulleana ja kohollaan. Siinä ei vatsan sisäänvetäminen auta. Olen aika tavallisen painoinen, 170 cm ja 60 kg mutta reidet lyllyy ym ja tuo maha on kauhea!
Sitten kaveri postasi vielä Facebookkiin bikinikuvan itsestään ja huh heijakkaa kun tämä on kaponen! Melkein katkeaa vyötärön kohdasta! Tästä tuli viimeinen sysäys, en halua olla pyylevä! Haluan sen kapean vyötärön takaisin mikä minulla oli ennen neljää raskauttani...
Söin ennen suklaata ihan uskomattomia määriä. Joka päivä monta sataa grammaa. Pääsiäisen aikaan mopo karkasi kuten aina ja saatoin syödä kolmekin Mignonmunaa kerralla plus sitten muuta suklaata pitkin päivää. Aivan järkyttävää.
Söin suklaata kun laitoin lapsille ruokaa ajatuksin "en pidä tuosta nakkikeitosta niin syön vähän jotain muuta ennen lapsia". Ja se jotain muuta oli pari kourallista suklaata, pullaa, suklaakeksejä...
Oikeaa ruokaa söin lähinnä iltaisin kun mieskin on paikalla. Ja joka ruoan jälkeen söin salaa jälkiruokani, suklaata, keittiössä. Samalla kun tiskasin ja siivosin sotkut. Eikä vain pala vain puoli levyä, koko levy jne.
Minua ärsytti ennen tässä lähinnä se valkoinen kökkö mitä hampaisiin kertyi. Ne eivät tuntuneet kielellä sileiltä. Pesin hampaat 2 kertaa päivässä eikä reikiä tullut kuin harvoin, mutta se töhnä ällötti ja kaivelin hampaita puhtaaksi hammastikuilla.
Talven käytin löysiä paksuja paitoja niin en pahemmin edes katsellut vatsaani ja vyötäröäni.
Tätä suklaanahmimista on kestänyt vuosikaudet. Ties miten hoikka olisin jos en olisi syönyt niin paljon herkkuja joka päivä.
Olen tajunnut joskus aikaisemminkin sokeririippuvuuteni ja pystyin olla pari päivää ilman vaikka tiukkaa teki, mutt repsahdin pian taas.
Pystyn syödä seurassa ihan asiallisesti, tyyliin otan yhden suklaakonvehdin, mutta samalla sisäinen himoni muistuttaa minua, että onneksi kotona kaapissa odottaa 600 g suklaata... Illalla sitten...
Ahmin vain salaa ja yksin ollessani, toisten seurassa en ikinä.
Nyt olen nämä 10 päivää käynyt urheasti kaupassa mutta olen onnistunut kävelemään selkä suorana reippaasti karkkiosastojen ohi. En ole ostanut mitään herkkua. Kyllä kotona on vielä jotain mutta en halua syödä niitä.
Silmiini syöksyy kuva kavereista bikineissä ja se uskomattoman kapea vyötärö! Olin minäkin sellainen kauan aikaa sitten ja haluan olla taas!
Nyt olen alkanut syödä kaksi kunnon ruokaa päivässä. Jos teen lapsille jotain mistä en pidä (nakit, jauheliha jne) niin teen itselleni jotain muuta ruokaa enkä korvaa ateriaa herkuilla.
Mahani ei ole enää niin turpea. Siinä on vielä paljon ylimääräistä mutta aamuisin se näyttää jo melko hyvältä kun vertaa alkuun :)
Tänään ajattelin aloittaa kotijumpan. Kokeilen tätä:
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000005621061.html
Ja tätä:
https://www.is.fi/laihdutus/art-2000005652946.html
T. Lyllerö
Kannattaa myös laskea miten paljon rahaa meni karkkeihin viikossa. Joskus se säväyttää.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös laskea miten paljon rahaa meni karkkeihin viikossa. Joskus se säväyttää.
Minä tein näin ja ajattelin säästää nyt jonkin verran rahaa pelkästään sillä että en osta herkkuja samalla tavalla kuin ennen. Niihin menee ihan hirveästi rahaa, ainakin jos syö monta kertaa viikossa niin kuin minä. Vuodessa tekee jo aika kivan summan.
Kyllä siinä taidettiin väittää?