Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä herkkujen tilalle, en vain voi olla syömättä/himoitsematta niitä

Vierailija
18.04.2018 |

Niin, mitä voisin tehdä kun kokoajan tekee mieli jotain herkkuja, joka suolaista tai makeaa! Olen kokeillut syödä hedelmiä, marjoja, kuivattuja hedelmiä jne. Mutta ei vaan auta! Olen siis kyllä ollut esimerkiksi nyt vähän päälle viikon ilman niitä mutta SILTI tekee kokoajan mieli. Loppuuko tämä ikinä ja jos ei voisiko herkut korvata jollain järkevällä?

Kommentit (416)

Vierailija
361/416 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä makean himo voi johtua puutostiloista, esim. Suklaan himo voi johtua tiettyjen elektrolyyttien puutteesta. Kannattaa käydä tarkistuttamassa. Ja makean himoon suosittelen hedelmiä, ja esim. S-marketista löytyy kaakaolla päällystettyjä taateleita jne. Lisäksi vielä smoothieita jonne laittaisin sekaan myös vihreitä lehti kasviksia esim. pinaattia.

Vierailija
362/416 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveä makean himo voi johtua puutostiloista, esim. Suklaan himo voi johtua tiettyjen elektrolyyttien puutteesta. Kannattaa käydä tarkistuttamassa. Ja makean himoon suosittelen hedelmiä, ja esim. S-marketista löytyy kaakaolla päällystettyjä taateleita jne. Lisäksi vielä smoothieita jonne laittaisin sekaan myös vihreitä lehti kasviksia esim. pinaattia.

Jos makeanhimosta haluaa eroon, ei siinä mitkään sokerin syömiset auta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/416 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde kävelylle. Kävele ja ota tavoitteeksi 10 000 askelta päivässä. Sitä ei tarvitse tehdä kerralla, vaan sen voi kävellä ihan osissa. Lupaan, että se vähentää herkkuhimoa. 

Mulla tulee päivässä vähintään 15 000 askelta, kun käyn vähintään tunnin lenkillä kerran päivässä :) 

Tähän 15000 lasket siis koko päivän askeleet. Millaista tahtia askellat sen tunnin lenkin? Itse olen huomannut juurikin sen, ettei rauhallinen tallustaminen tapa herkkuhimoa, vaan hengästyttävä hikiliikunta.

Juu, koko päivän askeleet. Tarkotitko sä että lenkillä se 10 000 pitäis tulla vai? Sekin voi olla. Kävelen sellasta reipasta tahtia.

10 000 askelta vastaavat n. 7 km eli ihan rivakka vauhti tunnin lenkillä, jos ne askeleet siis siinä kertyvät. Tarkoitan tässä koko ajan kuitenkin ihan sellaista hengästyttävää, hikistä liikuntaa, sellaista jossa kroppa todella tekee töitä ja välillä huulilta pääsee että "ei prkl" :D Se on minulle ollut ihan ainoa resepti herkkuhimoa vastaan, ilmeisesti siinä keho tuottaa sen verran omaa onnen tunnetta, ettei sitä enää herkuista tarvitse hakea.

Joo, siis koko päivän askeleet vähintään 10 000, yleensä 15 000/yli. Ja juu ymmärrän mitä tarkotat :) Itse en vaan pidä salista yhtään, ja atm en pysty juoksemaan, ennen juoksin joka toinen päivä ja joka toinen reipas kävely. Pitää ehkä keksiä jotain muuta hikijumppaa, kun sali.

Vierailija
364/416 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn: miksi pitäisi irtautua täysin herkuista? Miksi ei opetella syömään niitä kohtuudella?

Pari keksiä päivässä, pulla, pieni jälkkäri vaikka kermaista sokeroitua rahkaa, pieni siivu jätskiä tai vaikka pieni suklaapatukka ei tuhoa terveyttä tai turvota ylipainoiseksi, jos muuten syö terveellisesti, vähäsokerisesti paljon vihanneksia jne... Kannattaa pitää mielessä 80/20 sääntö. Kerran viikossa voi syödä vaikka roskaruokaakin. Sipsejäkin voi ottaa vaikka pienen kulhollisen pussin sijaan, jos niitä tekee mieli.

Toki makuaisti voi muuttua ja tavallinen ruoka ja hedelmätkin muuttua herkullisen makuisiksi, eikä niin enää teekään mieli mättöjä.

Miksi pitää olla niin ehdoton?

Moni lihava omaa mustavalkoajattelun. Se on tiukka kuuri tai syödään sitten ihan mitä sattuu. Jos haluaa voida hyvin, kannattaa valita kultainen keskitie.

, oppia joustavaa ajattelua.

Vierailija
365/416 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

HAES ja intuitiivinen syöminen pelasti minut. Onnea matkaan kaikille ja rakastakaa itseänne ❤

Vierailija
366/416 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta herkkujen kieltäminen ja nauti.

Vierailija
367/416 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle auttaa kaksi soijalesitiinikapselia päivässä - ei tee enää mieli suklaata (soijalesitiinihän on suklaan emulgointiaine). 

Raakakakut ovat ravitseva vaihtoehto makeantarpeeseen. Tosin ne eivät ole järin makeita, joten eivät välttämättä tyydytä kaikkia. 

Vierailija
368/416 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyn: miksi pitäisi irtautua täysin herkuista? Miksi ei opetella syömään niitä kohtuudella?

Pari keksiä päivässä, pulla, pieni jälkkäri vaikka kermaista sokeroitua rahkaa, pieni siivu jätskiä tai vaikka pieni suklaapatukka ei tuhoa terveyttä tai turvota ylipainoiseksi, jos muuten syö terveellisesti, vähäsokerisesti paljon vihanneksia jne... Kannattaa pitää mielessä 80/20 sääntö. Kerran viikossa voi syödä vaikka roskaruokaakin. Sipsejäkin voi ottaa vaikka pienen kulhollisen pussin sijaan, jos niitä tekee mieli.

Toki makuaisti voi muuttua ja tavallinen ruoka ja hedelmätkin muuttua herkullisen makuisiksi, eikä niin enää teekään mieli mättöjä.

Miksi pitää olla niin ehdoton?

Moni lihava omaa mustavalkoajattelun. Se on tiukka kuuri tai syödään sitten ihan mitä sattuu. Jos haluaa voida hyvin, kannattaa valita kultainen keskitie.

, oppia joustavaa ajattelua.

Jos elimistössä on candida albicansin liikakasvu, on ihan yleisterveyden kannalta oleellista tappaa se, koska se vaikuttaa ravinteiden imeytymiseen, jaksamiseen, autoimmuuni- ja muihin vakaviin sairauksiin pitkällä aikavälillä jne. 

Se saa ravintonsa sokerista, venhästä, makeutusaineista, lisäaineista jne. 

Minua auttoi, kun kasvatin astiassa candidaa. Laitoin keittiön tasolle kaksi rinnakkaista vesiastiaa. Syljin molempiin  (minulla oli silloin kehossa hiivaongelma) ja toiseen astiaan ripottelin joka aamu sokeria ja toiseen en. Tähän sokerilla ruokittuun muodostui melkoinen kasvusto, toiseen ei. 

Myös netistä löytyvä sylkitesti auttaa hahmottamaan oman terveydentilan jamaa. 

Vierailija
369/416 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lihon vakituisessa parisuhteessa. Avioero sai aikaan 20 15 kilon laihtumisen. Uusi parisuhde ja ne 15 tuli takaisin...

Molemmissa parisuhteissa tyytymättömyyttä.

Ei vttu mitä tekosyitä! Olen itse ollut parisuhteessa 9 vuotta ja laihtunut sinkkuajoista 10kg normaalipainon sisällä vieläpä. 😂😂

Vierailija
370/416 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos makeanhimosta haluaa eroon, ei siinä mitkään sokerin syömiset auta.

No minulla on ainakin auttanut. Ethän sä voi tietää mikä sopii kellekin? 

/en ole tuo aiemmin kommentoinut

Vierailija
371/416 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei lihava myönnä syövänsä liikaa ja liikkuvansa liian vähän? Mikään parisuhde ei todellakaan lihota eikä stressi yms muu. Itse te syötte ihan liikaa ettekä liiku yhtään! Ihan turha keksiä tekosyitä. Lääkkeet esim. Hormonivalnisteet ja masennuslääkkeet kyllä lihottavat, eli ne on kyllä ihan oikeasti mahdollisia syyllisiä jos niitä syö. Muutoin kyllä ihan peiliin katsomisen paikka.

Vierailija
372/416 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskity elämässäsi johonkin muuhun kuin ruokaan ja syömisiin.

Vierailija
373/416 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa etsiä joitain muita nautinnonlähteitä elämääsi ja keskittyä niihin. Kun elämässä on paljon muutakin mielenkiintoista sisältöä ja elämyksiä ei ole aikaa miettiä vain ruokaa. Ruoka on vain yksi asia mikä tuottaa mielihyvää. Keskity hetkeen ja muihin aisteihin. Nauti siitä mitä näet, kuulet, haistat ja tunnet. Fiilistele jatkuvasti arkielämässäkin. Nauti aamusuihkusta, tunne miten vesipisarat koskettaa ihoasi. Keskity suihkugeelin tuoksuun. Kun syöt tee kaunis pöytäkattaus, laita kukkia maljakkoon ja polta kynttilöitä. Ota kuumia vaahtokylpyjä, käy lenkillä metsässä tai puistossa kävelyllä. Käytä vaatteita jotka mielyttää sun silmää ja hellii aisteja, kotonakin. Mitä väliä vaikka kukaan vieras ei näkisi sun kotivaatteita, yöpaitoja ja alkkareita, sinä näet ja tunnet ne päälläsi. Elämä koostuu enimmäkseen arjesta, joten kannattaa nauttia silloinkin, eikä aina vain odottaa erityisiä hetkiä, juhlia tai lomapäiviä, jotka vie vain muutaman prosentin sun elämästä. Opeta aivoillesi että nautintoa voi saada muustakin kuin sokerista.

Vierailija
374/416 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkoot ihmiset minkä painoisia tahansa. Tärkeintä että jokainen on onnellinen. Älkää haukkuko laihoja älkääkä lihavia. Älkääkä normaalipainoisiakaan. Ja tosiaan, muistakaa että myös laihojen haukkuminen on todella törkeää!

Vierailija
375/416 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla ainakin auttoi "sokerin vaihtaminen sokeriin". Söin ennen suklaata, leivonnaisia ja karkkia hirveästi. Vaihdoin ne hedelmiin ja marjoihin ja se toimi! Nykyään kaikki leivonnaiset, karkit yms maistuu ällömakealta enkä enää pysty syömään niitä. Eli en ymmärrä miksei muka toimisi? Kyllä voin itse ainakin kokemuksesta sanoa, että minulla toimi! Ei ole enää mitään herkkukoukkua. Joskus teen kaura-banaanilättyjä tai esim. Mansikka-banaanismoothien tai otan 1-3 palaa tummaa suklaata. Ei mitään ongelmaa siis!

Vierailija
376/416 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokerinhimosta ei pääse irti sokeria syömällä.

Vierailija
377/416 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää rasvan mättääjät on lihavia/ tulevaisuudessa lihavia. Esim. Pähkinät on todellinen superfood, mutta niitäkin vaan Max. Kourallinen päivässä ei enempää! Rasva lihottaa todella salakavalasti pienissä määrissä.

Ei rasvat lihota sen enempää kuin hiilihydraatit. Liika energian saaminen kulutukseen nähden lihottaa.

Ei ole kuitenkaan sama, mistä ne kalorit tulee, koska elimistö reagoi eri tavoin eri aineisiin.

Tunget kitusiin enemmän energiaa kuin kulutat. Siinä on de facto lihomisen syy. 

Hyvin yksinkertainen ja helppo laskutoimitus, ja ilmeisesti juuri siksi paradoksaalisesti äärettömän vaikea?

Vierailija
378/416 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää rasvan mättääjät on lihavia/ tulevaisuudessa lihavia. Esim. Pähkinät on todellinen superfood, mutta niitäkin vaan Max. Kourallinen päivässä ei enempää! Rasva lihottaa todella salakavalasti pienissä määrissä.

Ei rasvat lihota sen enempää kuin hiilihydraatit. Liika energian saaminen kulutukseen nähden lihottaa.

Ei ole kuitenkaan sama, mistä ne kalorit tulee, koska elimistö reagoi eri tavoin eri aineisiin.

Tunget kitusiin enemmän energiaa kuin kulutat. Siinä on de facto lihomisen syy. 

Hyvin yksinkertainen ja helppo laskutoimitus, ja ilmeisesti juuri siksi paradoksaalisesti äärettömän vaikea?

Väitettiinkö tossa jotain muuta?

Vierailija
379/416 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ainakaan mikään kromi tai muu lisäaine auttanut. Nyt olen kumminkin laihtunut useita kymmeniä kiloja. Herkuttelen päivittäin, mutta paljon pienempiä määriä. Elämässä pitää olla iloja ja nautintoja.

Vierailija
380/416 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakki vie ainakin makeanhimon. (älä alota polttaan silti)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän