Mitä herkkujen tilalle, en vain voi olla syömättä/himoitsematta niitä
Niin, mitä voisin tehdä kun kokoajan tekee mieli jotain herkkuja, joka suolaista tai makeaa! Olen kokeillut syödä hedelmiä, marjoja, kuivattuja hedelmiä jne. Mutta ei vaan auta! Olen siis kyllä ollut esimerkiksi nyt vähän päälle viikon ilman niitä mutta SILTI tekee kokoajan mieli. Loppuuko tämä ikinä ja jos ei voisiko herkut korvata jollain järkevällä?
Kommentit (416)
Vierailija kirjoitti:
Korvaa herkut jollain terveemmällä.
Itselläni auttaa purkki ananas jääkaapissa viilennettynä. Iskee makeanhimo, syön purkillisen ananaksia ja auttaa. Yritä vain löytää itsellesi sopivia herkkuja. Hedelmiä, marjoja yms. Myös kaurapuuro jossa kanelia vie herkuttelun himoa minulla.
Niin, että sokerinhimo poistuu syömällä sokeria. No, näinhän se on.
Kokeile anustappia. Mahdollisimman isoa. Unohtuu sokeri.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tää rasvasta puhuva on? Hae apua ongelmiisi. Rasvaa ei saa syödä paljoa. Ihminen tarvitsee kaikista ravintoaineista VÄHITEN rasvaa!
Ja tästä syystä läntinen maailma hukkuu kakkostyypin diabetekseen.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin kysyä, että millaisia määriä herkkuja ap syö. Pystytkö syömään niitä vain vähän ja sitten lopettamaan? Vai meneekö jotain jättikarkkipusseja, suklaalevy kerralla, ym?
Itse olen kamppaillut syömiseni ja ylipainon kanssa koko ikäni. Ei oo helppoja noi hommat. :(
Liikunta kuluttaa kaloreita. Jos liikut paljon, paino voi vähän tippua ja saat silti herkutella.
No siis viime aikoina olen päässyt siihen asti, että otan kaupasta yhden herkun ja syön vain sen. Mutta sitten sen jälkeen se herkkuhimo vaan jatkuu :( Syön esimerkiks suklaapatukan/pullan/sellasen pienen sipsipussin nykyään. Ennen meni tyyliin just karkkipussi/suklaalevy/sipsipussi kerralla tai suklaapatukka, pulla JA pieni sipsipussi. Liikun siis about tunnin lenkin päivässä, joskus vähän pidemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korvaa herkut jollain terveemmällä.
Itselläni auttaa purkki ananas jääkaapissa viilennettynä. Iskee makeanhimo, syön purkillisen ananaksia ja auttaa. Yritä vain löytää itsellesi sopivia herkkuja. Hedelmiä, marjoja yms. Myös kaurapuuro jossa kanelia vie herkuttelun himoa minulla.
Niin, että sokerinhimo poistuu syömällä sokeria. No, näinhän se on.
Täällä on näköjään tuo yksi ja sama jankkaaja kokoajan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin kysyä, että millaisia määriä herkkuja ap syö. Pystytkö syömään niitä vain vähän ja sitten lopettamaan? Vai meneekö jotain jättikarkkipusseja, suklaalevy kerralla, ym?
Itse olen kamppaillut syömiseni ja ylipainon kanssa koko ikäni. Ei oo helppoja noi hommat. :(
Liikunta kuluttaa kaloreita. Jos liikut paljon, paino voi vähän tippua ja saat silti herkutella.
No siis viime aikoina olen päässyt siihen asti, että otan kaupasta yhden herkun ja syön vain sen. Mutta sitten sen jälkeen se herkkuhimo vaan jatkuu :( Syön esimerkiks suklaapatukan/pullan/sellasen pienen sipsipussin nykyään. Ennen meni tyyliin just karkkipussi/suklaalevy/sipsipussi kerralla tai suklaapatukka, pulla JA pieni sipsipussi. Liikun siis about tunnin lenkin päivässä, joskus vähän pidemmän.
Hiiva.
Suosittelisin myös syömään hedelmiä, sillä ne eivät ole niin makeita kun muut sokeriset "keinotekoiset" herkut. Jos totut siihen hedelmien makeuteen, niin ei tee mieli enää munkkeja ja karkkeja yms. Jos ei auta, niin kokeile olle vaikka kuukausi ilman sokeria kokonaan, tiedän että se tekee tiukkaa mutta jos himo ei lähde millään parissakaan viikossa...
Osta apteekista monivitamiinipurkki ja kaliumia. Kaliumin puutos voi aiheuttaa just jatkuvan makeannälän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiiva.
Eli se vähähiilihydraattinen auttaisi? Ehkä mä nyt kokeilen sitä ja jos ei tuloksia synny, niin sokeri kokonaan pois niin kauan ettei enää himota, vaikka kuinka mieli tekis jotain syödä :D
Vierailija kirjoitti:
Osta apteekista monivitamiinipurkki ja kaliumia. Kaliumin puutos voi aiheuttaa just jatkuvan makeannälän.
Monivitamiinia käytän, mutta pitääkin tutkia tuota kaliumia.
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuksessa voit käydä mittauttamassa kaliumarvosi.
Kalium on nestetasapainoarvo, jonka määrää munuaiset säätelevät. Siitä ei tule terveelle ihmiselle puutosta. Sen sijaan pienikin yliannostus voi aiheuttaa esim rytmihäiriöitä. Kaliumtabletteja syövät vainesim sydänsairaat, jotka tarvitsevat nesteenpoistolääkitystä. Tuskin sitä edes myydään ilman reseptiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole kuukausi ilman, ja jos vielä tekee mieli niin jokin puute kyllä sitten on ruokavaliossa varmaan
Tässä on vaan sellainen ongelma, että mieliteko on niin vahva, että vuorokausikin ilman tuntuu lähes mahdottomalta. En oo ap, mutta kärsin samasta. Ei me täällä kyseltäisi jos pystyisi olemaan kuukauden ilman.
Joo, niinpä. Siis oikeasti tiedän että ei varmaan ole normaalia että ei vaan PYSTY ja siis mä pystyn vastustamaan MITÄ VAIN mielitekoa paitsi herkkujen syömistä :( Raivostuttaa itseäkin kun on jotenkin niin heikko. -AP
Joo, mä tulen huonolle tuulelle, ja tuntuu että päivä ei ole ikäänkuin 'täydellinen' ilman jotain herkkua. En ole itse ylipainoinen, mutta näin hoikkana onkin helppo napostella, mutta sehän on vaan ajan kysymys koska alkaa lihoa, ja hampaatkin kärsivät. Ainut millä voin välttää makeaa on tupakka, joka on vielä epäterveellisempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiiva.
Kun tapoin omaa hiivaani, meni tosi helposti ja hyvin sokerittomalla ja vehnättömällä. Söin hedelmiä ja kasviksia, en makeutusaineita. Noin 4 kk kuluttua kokeilin lisäravinteita, joissa oli fruktoosia tai glukoosia. Tuli ihan järjetön himo makeaan ja vehnään. Lopetin lisäravinteen 3 pv kuluttua. Nyt, vuotta myöhemmin, voin syödä hallitusti herkkuja, ei laukaise himoa, pikemmin niin ettei maistu edes merkittävän hyvälle.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelisin myös syömään hedelmiä, sillä ne eivät ole niin makeita kun muut sokeriset "keinotekoiset" herkut. Jos totut siihen hedelmien makeuteen, niin ei tee mieli enää munkkeja ja karkkeja yms. Jos ei auta, niin kokeile olle vaikka kuukausi ilman sokeria kokonaan, tiedän että se tekee tiukkaa mutta jos himo ei lähde millään parissakaan viikossa...
Sokeri vaihdetaan sokeriin, tosi järkevää :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiiva.
Eli se vähähiilihydraattinen auttaisi? Ehkä mä nyt kokeilen sitä ja jos ei tuloksia synny, niin sokeri kokonaan pois niin kauan ettei enää himota, vaikka kuinka mieli tekis jotain syödä :D
Vhh on tosiaan hyvä tapa päästä makeanhimosta. Perehdy kuitenkin hyvin siihen ennen aloitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiiva.
Vhh on tosiaan hyvä tapa päästä makeanhimosta. Perehdy kuitenkin hyvin siihen ennen aloitusta.
Joo, tottakai. Pitää nyt katsoa kun olen tosiaan kasvissyöjä että miten onnistuisi :)
Mun sokerinhimo on ehkä hieman erilaisempaa kuin suurimmalla osalla. En ole ikinä ollut mkn ahmija tai että kaikki herkut pitäisi syödä heti pois. Mutta oikeastaan tää on pahempi mun hampaille. Hampaat onkin syy, miksi pitäisi lopettaa herkuttelu. Hammaslääkärissä on sanottu, että mun hampaat on kuin viisikymppisellä (oon parikymppinen) ja joudun koko ajan käymään hammaslääkärissä. Tän luulisi olevan syy, että lopettaisin. Kun ostan kaupasta suklaalevyn - syön sitä noin 2-3 päivää. Pari palaa, sitten tunnin tauko, sitten taas pari palaa..yms. Mun suussa on koko ajan happohyökkäys. En pysty syömään levyä kerralla, vaikka hampailleni se olisi jopa parempi vaihtoehto. Jos en osta kaupasta herkkuja, niin teen herkkuhimoissani itselleni pienen murutaikinan. Oon kokeillut totallikieltäytymistä tai sallivampaa menetelmää, mutta ikinä ei toimi. Itsekuri oi itsekuri, sitä tarvitsen. Itsestänihän se on aina kiinni.
No totta kai auttaa, että kotiin ei osta mitään, mutta mä ainakin lähdin usein vaan kauppaan hakemaan jotain eineksiä, naposteltavaa yms. Kun vihdoin aloin syödä enemmän hedelmiä ja marjoja, makeannälkä alkoi hävitä. On meillä edelleen mariskoolissa karkkia melkein aina, mutta eipä tule napattua sitä kainaloon ja syötyä kaikkea heti.
Suolaisen naposteluun mulla auttoi mm. savulohi. Tein siitä salaatteja. Ja yleensäkin teen nykyään salaatteja tosi paljon. Usein laitan sinne myös keitettyä kananmunaa, mutta enimmäkseen laitan kasviksia. Ja höyrytän melkein päivittäin aterialle parsakaalta, varsiparsaa, kukkakaalta ja eri muunnoksia vaihtelun vuoksi. Näin vähenee se "turhan" syönti, kun alkaa täyttyä muusta.
Älä nyt tällaista väärää tietoa levitä.