Mitä herkkujen tilalle, en vain voi olla syömättä/himoitsematta niitä
Niin, mitä voisin tehdä kun kokoajan tekee mieli jotain herkkuja, joka suolaista tai makeaa! Olen kokeillut syödä hedelmiä, marjoja, kuivattuja hedelmiä jne. Mutta ei vaan auta! Olen siis kyllä ollut esimerkiksi nyt vähän päälle viikon ilman niitä mutta SILTI tekee kokoajan mieli. Loppuuko tämä ikinä ja jos ei voisiko herkut korvata jollain järkevällä?
Kommentit (416)
Lehtikaalisipsit ja paahdetut ite maistetut kikherneet suolasen himoon, makean himoon proteiinivaahtoo, eli sitä proteiinijauhetta (makujahan on monia) ja jotain jäistä hedelmää tai marjaa ja vatkaimella sekasin! Vaahto täyttää ja tyydyttää hyvin makeannälkää ainakin itellä. Makeannälkään myös chiavanukasta, myöskin täyttävää ja makuvariaatoita oman mielen mukaan. Ja ne banaanimunaletut on hyviä kans! Itelle nuo ainakin toiminu makeanhimoon
Vierailija kirjoitti:
Lehtikaalisipsit ja paahdetut ite maistetut kikherneet suolasen himoon, makean himoon proteiinivaahtoo, eli sitä proteiinijauhetta (makujahan on monia) ja jotain jäistä hedelmää tai marjaa ja vatkaimella sekasin! Vaahto täyttää ja tyydyttää hyvin makeannälkää ainakin itellä. Makeannälkään myös chiavanukasta, myöskin täyttävää ja makuvariaatoita oman mielen mukaan. Ja ne banaanimunaletut on hyviä kans! Itelle nuo ainakin toiminu makeanhimoon
Kyllähän makean syöminen auttaa makeanhimoon, mutta vain hetkellisesti. Pysyvää ratkaisua sillä ongelmaan ole. Joten lopeta jo se makean syönnin ehdottaminen ihmiselle, joka haluaa pois sokerikoukusta.
Vierailija kirjoitti:
Kikherneiden reseptiin linkkiä? Kiitos!
Sori, en nyt jaksa lukea ihan koko ketjua läpi, enkä tiedä onko tämä jo sanottu, mutta mulla ainoa apu herkkunälkää vastaan oli ja on kova treeni. Pari tuntia kuntosalilla ja niin että se tuntuu, eikä todellakaan tee mieli herkkuja. Enkä sano, että sali olisi se ainoa oikea tapa, vaan ylipäätään kunnon hikiliikunta - vaikka sitten riehuisit takapihalla tai olohuoneessa itsesi piippuun :)
Toimii kuin häkä ja tavallaan tulee lyötyä kaksi kärpästä yhdellä iskulla; liikunta tekee aina hyvää ja herkut jää vähän niinkuin automaattisesti pois.
Itse keikuin jossain BED:n rajoilla, ahmimiskohtauksia ja rajatonta herkuttelua, tuntui etten voi lopettaa ollenkaan - näköjään se kuitenkin on mahdollista :)
Syömisestä tulee vaan niin tapa ja himo, pakko kuitenkin sitä tehdä.
Ihan samalla tavalla siihen "kurinalaiseen" syömiseen voi tottua, muutoksen aika vain on tietysti todella työläs.
Jos olet Facebookissa, niin tule meidän vertaistukiryhmään Ahminta Armahtaa.
Esim. minä söin pelkästään eilen ruokien lisäksi seuraavaa: 4 olutta, varmaan 30 suklaakonvehtia, 6 jouluortttua, pehmiksen, iltapalaksi nuudelia ja mehukeittoa, suklaakakkua muutaman palan, teetä sokerilla 3 kuppia jne. Ei tuossa edes ole kaikki. En pysty olemaan 15 minuuttia, että en söisi jotain.
Jos haluat olla hoikka, on oikeasti syötävä aivan sairaan vähän. Sen takia en viitsi laihduttaa, koska tiedän mitä hoikkana oleminen on. Se on maailman helpoin juttu kun asuu yksin ja ostaa ruokaa itselleen, mutta maailman vaikein kun kotona on oltava syömistä myös miehille ja lapsille. Jos ostaisin vain itselleni, en ikinä leipoisi mitään, ei olisi leipää, ei perunoita, ei lämmintä ruokaa jne. Mutta kun on tuo perhe, niin ainakin minulla se on se, mikä on lihottanut.
Ennen miestä ja lapsia olin kokoa 36, nyt kokoa 46-48.
i am a fat fucker kirjoitti:
Esim. minä söin pelkästään eilen ruokien lisäksi seuraavaa: 4 olutta, varmaan 30 suklaakonvehtia, 6 jouluortttua, pehmiksen, iltapalaksi nuudelia ja mehukeittoa, suklaakakkua muutaman palan, teetä sokerilla 3 kuppia jne. Ei tuossa edes ole kaikki. En pysty olemaan 15 minuuttia, että en söisi jotain.
Jos haluat olla hoikka, on oikeasti syötävä aivan sairaan vähän. Sen takia en viitsi laihduttaa, koska tiedän mitä hoikkana oleminen on. Se on maailman helpoin juttu kun asuu yksin ja ostaa ruokaa itselleen, mutta maailman vaikein kun kotona on oltava syömistä myös miehille ja lapsille. Jos ostaisin vain itselleni, en ikinä leipoisi mitään, ei olisi leipää, ei perunoita, ei lämmintä ruokaa jne. Mutta kun on tuo perhe, niin ainakin minulla se on se, mikä on lihottanut.
Ennen miestä ja lapsia olin kokoa 36, nyt kokoa 46-48.
tää selittää miksi äipät on läskejä
PERHE LIHOTTAA
Mä olen sokeriaddikti ja huomasin yhdessä vaiheessa, että lasten mentyä nukkumaan tulee helposti lösähdettyä sohvalle karkkipussi kainalossa. Väsyneenä sokerinhimo on valtava! Opettele siis menemään ajoissa nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sokeriaddikti ja huomasin yhdessä vaiheessa, että lasten mentyä nukkumaan tulee helposti lösähdettyä sohvalle karkkipussi kainalossa. Väsyneenä sokerinhimo on valtava! Opettele siis menemään ajoissa nukkumaan.
about klo 19.00. nukkuessa ei voi syöda:)
Huvittaa vaan tämän ketjun sokerivouhkaajat. Mitäpä he luulevat oikeasti kadulla asuvan tekevän salaatilla? Ei sen syöminen täytä vatsaa kuten esim.makkara tekee.
Kadulla asuvilla on usein kylmä ja energiaa kuluj paljon kävelyyn sekä elimistön pysymiseen lämpimänä. Siihen tarvitaan sokeria, sokeria ja sokeria sekä rasvaa.
Luin vaan vikan sivun ketjusta..mutta huh onpa villi keskustelu
tulta perseelle
Tää oli niin pitkä ketju, etten jaksanut ihan kokonaan lukea, toivottavasti en nyt toista jo kerrottuja asioita. Mutta siis itselläni oli ennen aivan järjetön herkkuhimo. Söin karkkia, suklaata, jätskiä, sipsiä, pullaa jne. Usein melkeinpä joka päivä ja ihan niin pitkään, että ei enää edes maistunut hyvältä vaan suorastaan ällötti. Ylipainoa kertyi joitakin kiloja, vaikka elämäni melko fyysistä onkin. Sitten aloin ostaa "parempia" herkkuja. Jätin kaikki jättisäästöextrasäkit kauppaan ja ostin herkkuja, joista ihan oikeasti tykkään. Ja jotka maistuvat hyvältä loppuun asti. Sellaisia vähän kalliimpia tuotteita, käsintehtyjä marmelaadeja, pienten jäätelötehtaiden jäätelöitä, luomuraakasuklaata jne. Niitä ei millään voinut ostaa hirveän paljon (opiskelija kun olen). Jotenkin tämä auttoi. Sitä oppi arvostamaan oikeasti laadukkaita ja hyviä tuotteita. Nykyään ei tee enää mieli mitään halpoja perussipsejä tai sitkeitä irtokarkkeja. Syön nykyään paljon vähemmän herkkuja, kun ne oikeasti herkulliset herkut täyttävät herkkukiintiön. Ehkä en alunperinkään edes pitänyt monien syömieni asioiden mausta, niitä vain jotenkin mätti ja kuvitteli tykkäävänsä.
8 viikkoa laskettuun aikaan ja ruokahalu on nyt valtava! Kaikkea menis kauheita määriä, niin terveellistä normaalia ruokaakin mutta siihen päällä järjetön herkkuhimo. Erityisesti himoitsen pullaa ja viinereitä ja nyt uutena himona Cheerios-murot! En ole ennen raskautta syönyt pullaa enkä muroja, ihme touhua...onkohan nyt joku tankkauskausi menossa, tähän asti raskaus mennyt ilman sen kummempia herkutteluja eikä painoakaan ole kertynyt kuin 10kg. Ehdinköhän mä tässä parin kuukauden aikana lihottaa itseni vielä kunnon sotanorsuksi :D
Tutkijat ovat lähes yhtä mieltä siitä, että sokeri voi aiheuttaa riippuvuutta aivan kuten huumausaineet.
Pääosin Yhdysvalloissa tehdyissä rottakokeissa sokerin on todistettu lisäävän dopamiinin eli mielihyvähormonin määrää aivoissa sekä aiheuttavan hyperaktiivisuutta. Lisäksi sokerin tiedetään aktivoivan samoja aivoalueita kuin kokaiinin.
Lapsille tehdyissä tutkimuksissa puolestaan huomattiin sokerin antavan osalle ihmisistä enemmän mielihyvää kuin toisille. Tämä voisi tarkoittaa sitä, että osa ihmistä himoitsee sokeria enemmän kuin toiset, ja he jäävät siihen helpommin koukkuun.
Älkää syökö sokeria ihmiset. Ei se ole meidän ravintoamme ollenkaan. Kivikautisen ihmisten kehossa vielä eletään. Sokeri on myrkkyä myös hampaille. Luonnonsokereita saa vetää vapaasti, mutta nekään eivät sovi miehille niin paljon kuin naisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, en nyt jaksa lukea ihan koko ketjua läpi, enkä tiedä onko tämä jo sanottu, mutta mulla ainoa apu herkkunälkää vastaan oli ja on kova treeni. Pari tuntia kuntosalilla ja niin että se tuntuu, eikä todellakaan tee mieli herkkuja. Enkä sano, että sali olisi se ainoa oikea tapa, vaan ylipäätään kunnon hikiliikunta - vaikka sitten riehuisit takapihalla tai olohuoneessa itsesi piippuun :)
Toimii kuin häkä ja tavallaan tulee lyötyä kaksi kärpästä yhdellä iskulla; liikunta tekee aina hyvää ja herkut jää vähän niinkuin automaattisesti pois.
Itse keikuin jossain BED:n rajoilla, ahmimiskohtauksia ja rajatonta herkuttelua, tuntui etten voi lopettaa ollenkaan - näköjään se kuitenkin on mahdollista :)Hyvä idea.Läskit ei koskaan syö julkisesti.
Voishan sitä syödä muffinssia samalla kun on spinningissä..mut muut kattois..yhyy
Ei, senkin torvi, vaan se makeanhimo jää sinne salille tai lenkkipolulle eikä treenin jälkeen tee mieli epäterveellisyyksiä. Jeesus mitä jengiä täällä pyörii.
Täällä kans yksi, jolla kans jatkuvasti herkkuhimo. On tää yhtä helvettiä. Help me!
Vierailija kirjoitti:
Niin, mitä voisin tehdä kun kokoajan tekee mieli jotain herkkuja, joka suolaista tai makeaa! Olen kokeillut syödä hedelmiä, marjoja, kuivattuja hedelmiä jne. Mutta ei vaan auta! Olen siis kyllä ollut esimerkiksi nyt vähän päälle viikon ilman niitä mutta SILTI tekee kokoajan mieli. Loppuuko tämä ikinä ja jos ei voisiko herkut korvata jollain järkevällä?
Ei se lopu ja miksi pitäisikään? Ihmisen elo on muutenkin täynnä rajoitteita. Miksi pitäisi vapaaehtoisesti lähteä rajoittamaan niitä vähiä nautintoja, joita elämässä on? Itse vetelen herkkuja joka päivä, mutta olen silti normaalipainoinen. Kyse on tietysti siitä, että poltan ne kalorit liikkumalla.
Harrastan liikuntaa erittäin monipuolisesti, myös hyötyliikuntaa. Pelkkä tunnin lenkki päivässä ei tavalliselle istumatyöntekijälle riitä oikein mihinkään ja valitettavasti moni ei liiku senkään vertaa. Työmatkat kävellen, tai pyörällä, hissin sijaan käytän portaita. En osta valmiita klapeja, vaan teen takka/saunapuut itse. Lumityöt ja nurmikonleikkuu todella mainiota hyötyliikuntaa ja ajettavat ruohonleikkurit ja lumilingot normi omakotitalossa sulaa järjettömyyttää. Marjastus ja muutenkin luonnossa liikkuminen kuuluu tietty myös elämääni. Sitten tietysti hiihto, uinti pyöräily, kävely, hölkkä ym perinteiset liikuntamuodot kuuluu totta kai repertuaariini myöskin. Kulutan liikkumalla noin 10 000 kcal viikossa, eli saisin syödä vaikka joka päivä kokonaisen suklaalevyn Fazerin sinistä ja vielä päälle reilut 2000 kcal muita herkkuja viikon aikana.
Lyön kaksi kärpästä yhdellä iskulla, koska herkkujen lisäksi himoitsen myös liikuntaa :)
homeless hobo kirjoitti:
Huvittaa vaan tämän ketjun sokerivouhkaajat. Mitäpä he luulevat oikeasti kadulla asuvan tekevän salaatilla? Ei sen syöminen täytä vatsaa kuten esim.makkara tekee.
Kadulla asuvilla on usein kylmä ja energiaa kuluj paljon kävelyyn sekä elimistön pysymiseen lämpimänä. Siihen tarvitaan sokeria, sokeria ja sokeria sekä rasvaa.
Ei siihen sokeria tarvitse, rasva riittää.
No hyvähän se olisi saada eläinkunnan rasvaakin, mutta avokadot, pähkinät ja siemenet, kookosöljyt eri muodoissaan, lesitiini, camelina- ja oliiviöljy.