Mitä herkkujen tilalle, en vain voi olla syömättä/himoitsematta niitä
Niin, mitä voisin tehdä kun kokoajan tekee mieli jotain herkkuja, joka suolaista tai makeaa! Olen kokeillut syödä hedelmiä, marjoja, kuivattuja hedelmiä jne. Mutta ei vaan auta! Olen siis kyllä ollut esimerkiksi nyt vähän päälle viikon ilman niitä mutta SILTI tekee kokoajan mieli. Loppuuko tämä ikinä ja jos ei voisiko herkut korvata jollain järkevällä?
Kommentit (416)
Vierailija kirjoitti:
Syötkö ollenkaan gluteenia?
En syö, kun on keliakia.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile syödä monipuolisesti aamupala, välipala, lounas, kahvi, päivällinen, iltapala. Älä laihduta vaan jätä herkut pois ml. kuivatut hedelmät ja pähkinät. Pidä annoskoko kohtuullisena. Itsellä ainakin mättö lisää halua mättöön. Piinaavaa ja vaatii hyvää suunnittelua.
Kyllä mä mielestäni syön ihan suht monipuolisesti, tai siis ehkä en sitten syö, vaikka oon luullut :D Tosiaan lounas jää välillä ehkä pienemmäksi kun pitäisi, aiempien kommenttien perusteella... Pähkinät ei ole mulle herkkuja vaan proteiininlähteinä käytän (olen siis kasvissyöjä). Tiedän tietty että on muitakin proteiinin lähteitä, mutta mulle pähkinät on aika helppoja sellaisia lisätä mukaan vaikka aamupuuroon. Etukäteensuunnittelu vois auttaa.
Nahkis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis täällä pyörii aina toi 1 ja sama ihminen joka paasaa rasvasta. Usko nyt jo, että rasvaa ei todellakaan saa syödä LIIKAA! Aivan pieni määrä rasvaa riittää ihmiselle. Ihan kauheaa jos joku vetelee öljylusikallisia välipalaksi. Ei huhhuh!
No jaa-a... Itse kävin ravitsemusterapeutilla tällä viikolla ja hän korosti kyllä hyvälaatuisen rasvan tärkeyttä ruokavaliossa. Näkyvää rasvaa pitäisi tulla kuulemma 9-11 annosta päivässä, esim. öljyä yksi annos on 1 tl, 60 % margariinia 1,5-2 tl. Minusta tuo määrä ei ole ”aivan pieni”.
Margariini ei kyllä kuulu terveelliseen ravintoon, määrästä riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua läpi. Olen "sokeriholisti" ja laihduttanut muutaman kymmentä kiloa. Syötkö kunnon ruokaa ja riittävästi, ap? Mielihaluja tulee kovasti, kun on nälkä. Mieti, mitä herkkua tarkalleen haluat, ja syö vain sitä. Syö pieni määrä: jos haluat ja syöt suklaapatukan, älä ajattele, että no aivan sama, syön sitten tuon sipsipussinkin jne. Minä syön karkkia tms varmaan joka päivä, mutta yritän syödä jotain oikein tyydyttävää ja oikein vähän. Huomasin kyllä, että jos pystyy olemaan pari viikkoa ilman sokeria, se himo katoaa.
Kyllä mä oon silleen nyt alkanut laskea vähän paljonko kulutuksen mukaan pitää syödä (myös makroja). Ja joo, ennen mulla oli TOSI iso ongelma se että söin yhden herkun ja sitten aattelin et sama syödä lisää, mutta siitä oon päässyt aika hyvin eroon... Pari viikkoa olen ollut ilman mutta ei oo kadonnut :( Pitää varmaan kokeilla pitempää aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, edellinen jatkaa: jätän isot suklaalevyt tms kauppoaan, koska en pystyisi niitä vastustamaan. Odotan, tuleeko jossain kohtaa sitä itsekuria enemmän. Jos kotoa löytyy paljon herkkuja, niin äkkiäkös ne häviää.
Vieläkin kiinnostaa, syökö ap kunnon ruokaa? Tekeekö herkkuja mieli vain nälkäisenä vai myös kunnon aterian jälkeen?
Siis kyllä mulla on iltaisin usein se himo vaikka kuinka söisin oikeasti ison aterian. Syön muutenkin illalla isomman atereian ja lounas sitten usein jää ehkä vähän vajaaksi, syön kyllä välissä välipalan. Sekin voi tietty olla se ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on syömishäiriö. Herkkujen mättääminen on ihan syömishäiriö siinä missä vaikka anoreksiakin. Mene siis lääkäriin! Saat sieltä varmasti apua. Myös ravintoterapeutti tai terveydenhoitaja voi auttaa sinua.
Ravintoterapeuttia olen miettinytkin, siitä varmaan voisi aloittaa. Ei vaan ole ihan hirveästi tällä hetkellä rahaa, en tiedä voiko sellaiselle päästä kunnallisen kautta...
Vierailija kirjoitti:
Kai sinä syöt kunnon aamupalan? Niistä herkuista pääsee kyllä eroon. Ensin tekee tiukkaa, mutta sitten kun pääset niistä eroon niin et pysty enää syömään makeaa. Itse en nykyään pysty syömään edes puolikasta munkkia ilman että alkaa yököttää. Suklaata pystyn syömään Max pari palaa.
Syön kyllä, yleensä puuroa ja siihen lisukkeita ihan reilusti (marjoja, pähkinöitä, kauramaitoa, siemeniä yms). Joskus jotain muutakin tietty, esim. chia-vanukasta.
Vierailija kirjoitti:
Muuta mieleistä tekemistä, päivistä kiireisempiä? Itse olen ainakin sitä tyyppiä että herkuteltua tulee liikaa lähinnä jos on tylsää. Jos kunnolla aiktaulunsa täyttää esim. liikunnalla niin pitää toki varmistaa jotain terveellistä välipalaa etukäteen ja kun siihen tarttuu ensimmäisenä kun loppuu menot, ei tule niin helposti liikkumisen jälkeenkään sorruttua muuhun. Mutta jos oikeasti on todella kovat herkkuhimot niin en kyllä tiedä. Riippuvuushan se on siinä missä muutkin, eli tutkisin miten ylipäätään yleensä vieroitetaan erilaisista riippuvuuksista?
No, se varmaan on yhtenä ongelmana mulla kun työskentelen friikkuna joten useimmiten kotoa käsin :/ Käyn mä lenkeillä mutta kun ei sielläkään monta tuntia jaksa olla. Yleensä käyn 1-1,5h lenkillä kerran päivässä. Joo, sokeririippuvuus mulla varmaan on. Ja voipi olla ettei siihen auta muu kun totaalikieltäytyminen, kuten täälläkin on puhuttu :) Aattelin nyt vaan, jos voisi vielä kokeilla jotenkin vähitellen siihen herkuttomuuteen.
Lisää rasvaa ruokavalioon. Et tarvitse siihen ravintoterapeuttia.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia määriä ap sitten syö? Kyllä terveelliseen ruokavalioonkin mahtuu herkkuja. Miksi herkuista pitää päästä kokonaan eroon? Onko ap ylipainoinen vai muuten vain herkut ahdistaa? Olisin utelias tietämään.
Tarkoitatko kaloreina vai miten? Siis no mielestäni ihan normaaleita määriä, mutta sitten kun tulee se herkuttelun aika niin ne määrät menee yli = lihon. On mulla ylipainoa ja kun sitä on just tullut tässä 2-3 vuoden aikana joku 15 kiloa lisää. Eli ennen olin normaalipainoinen, nyt ylipainoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on syömishäiriö. Herkkujen mättääminen on ihan syömishäiriö siinä missä vaikka anoreksiakin. Mene siis lääkäriin! Saat sieltä varmasti apua. Myös ravintoterapeutti tai terveydenhoitaja voi auttaa sinua.
Ravintoterapeuttia olen miettinytkin, siitä varmaan voisi aloittaa. Ei vaan ole ihan hirveästi tällä hetkellä rahaa, en tiedä voiko sellaiselle päästä kunnallisen kautta...
Ala syömään enemmän rasvaa, ei maksa paljon ja toimii.
Vierailija kirjoitti:
- Pidä verensokeri tasaisena: Syö 5 - 6 ateriaa jopa 2 - 3 tunnin välein, enintään neljän. Voit laittaa vaikka puhelimeen hälytyksen. Pidä mukana pientä hätäsyötävää kuten pähkinöitä niitä tilanteita varten, kun et pääse tarpeeksi pian syömään kunnon ateriaa. Jatkuva kylläisenä olo (ei kuitenkaan tarvitse haljeta) vaikuttaa ennaltaehkäisevästi. Se on helpompaa kuin taistella jo iskeneestä makeanhimosta pois.
- Kauppaan vain kylläisenä! Silloin aivot tekee fiksuja päätöksiä kuin itsestään eikä tarvitse rasittaa itsekuria.
- Joka aterialla olisi hyvä olla ainakin näitä kolmea asiaa: kuituja, proteiinia ja rasvaa. Ne auttavat pysymään kylläisenä.
- Vältä nopeasti imeytyviä hiilareita, kuten perunaa, riisiä ja valkoista vehnää, sillä niissä on jotain samantapaista kuin sokerissakin. Tuollaisten hiilarien jälkeen saattaa tehdä enemmän mieli makeaa.
Tuo hätäsyötävä on muuten hyvä :) Usein sekin just, että kun menee kaupungille ja on nälkäinen pitää ostaa jotain epäterveellistä. Hmm, vehnää en tosiaan syö mutta perunaa ja riisiä syön kyllä pääaterialla 3-4 kertaa viikossa...
Oon ottanut sen kulman asiaan että se menee mikä tuleekin. Syön vapaasti ja harrastan liikuntaa 5-6krt/vk. Plus kävelyt ja pyöräilyt.
Kuka tää rasvasta puhuva on? Hae apua ongelmiisi. Rasvaa ei saa syödä paljoa. Ihminen tarvitsee kaikista ravintoaineista VÄHITEN rasvaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis täällä pyörii aina toi 1 ja sama ihminen joka paasaa rasvasta. Usko nyt jo, että rasvaa ei todellakaan saa syödä LIIKAA! Aivan pieni määrä rasvaa riittää ihmiselle. Ihan kauheaa jos joku vetelee öljylusikallisia välipalaksi. Ei huhhuh!
Rasvaa pitää ruuassa olla, pitää terveenä. Öljyä ei kovin paljon, mutta voita voi syödä vaikka lusikalla ja kermaa suoraan purkista :)
Nauti sinä kuivasta ja mauttomasta ruuasta :)
Olet varmasti lihava tai jos et ole (vielä) niin sisäelimesi on rasvan peitossa tota menoa.
Jos AP alkaa syömään rasvaa enemmän, hän lihoo. Muistakaahan, että rasvassa on aivan järkyttävä määrä kaloreita. Esim. 100ml öljyssä on 900-1000kcal! Aika paljon saa juosta ja urheilla tuon määrän eteen! :)
Tarkoitin kysyä, että millaisia määriä herkkuja ap syö. Pystytkö syömään niitä vain vähän ja sitten lopettamaan? Vai meneekö jotain jättikarkkipusseja, suklaalevy kerralla, ym?
Itse olen kamppaillut syömiseni ja ylipainon kanssa koko ikäni. Ei oo helppoja noi hommat. :(
Liikunta kuluttaa kaloreita. Jos liikut paljon, paino voi vähän tippua ja saat silti herkutella.
Vierailija kirjoitti:
Vähähiilarinen auttoi mulla. Luultavasti oli jotain hiivaa kropassa joka sitä sokeria huusi, ja kun en antanut hiivalle syötävää niin se kuihtui ja makeanhimo hävisi.
Kuvittelin usein makeanhimossa että sisälläni oli yököttävä parasiitti joka sitä makeaa halusi niin tuli olo etten halua sitä syöttää.
Hedelmät ja kuivatut hedelmät joutuu myös siinä alkuvaiheessa vetämään vähiin, voivat pitää makeanhimoa yllä.
Mulla aivan täsmälleen sama kokemus. Hiiva huutaa sokeria ja hiilaria ravinnokseen, ja kun sen ymmärsin, oli loppu helppoa. Ja tämä siis 30 vuoden järkyttävän herkkukoukun jälkeen. Samalla tavalla pääsin 10 vuotta aiemmin tupakasta: tiesin, että aivot siellä vaan riippuvuuksissaan huutaa nikotiinia ja jos eivät sitä saa, jossain kohtaa luovuttavat. Lopettaminen oli helppoa, vaikka olin ollut järkyttävässä nikotiinikoukussakin 10 vuotta. En vaan osannut lähestyä syömistä samalla tavalla, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Korvaa herkut jollain terveemmällä.
Itselläni auttaa purkki ananas jääkaapissa viilennettynä. Iskee makeanhimo, syön purkillisen ananaksia ja auttaa. Yritä vain löytää itsellesi sopivia herkkuja. Hedelmiä, marjoja yms. Myös kaurapuuro jossa kanelia vie herkuttelun himoa minulla.
Jos se on vaikeaa, niin syö se toinenkin ateria.