Kuinka kipeänä jäät pois töistä?
Olo on ollut eilisillasta asti sellainen että olen tulossa kipeäksi. Ei kuumetta, mutta on kipeä olo. Kurkku karhea, mutta ei pahempaa yskää eikä suurempaa nuhaakaan. Korvissa tuntuu siltä että saattaisi hieman olla tulossa tulehdusta.
Ajattelin että tämä vaatii kuitenkin lepoa ja pääsee pienemmällä riesalla, kun ei kampeudu töihin vaan jää potemaan tämän pois. Kuitenkin omatunto on hieman kolkutellut näin "pienestä", vaikka eihän siihen pitäisi olla mitään syytä? Parempi se on muutenkin näin etten tartuta tätä kehenkään sitten töissä ja annan itselleni ihan luvan parantua.
Kommentit (259)
Jos en pysty tekemään töitä kunnolla, niin olen pois. Pelkkä yskä ja nuha ei vaikuta jaksamiseen, mutta kuumeilu vie kaiken vedon. Vatsataudissa en missään nimessä kykene töihin.
Vierailija kirjoitti:
Lusmu voisi luovuttaa työnsä työhaluiselle työttömälle.
Yli 2 vuotta olen tehnyt hommia sen eteen että minut vakinaistettaisiin. En helvetissä meinaa luovuttaa yhdellekään työttömälle paikkaani.
Ei kaikkia töitä voi etänä tehdä.
Samaa jouduin miettimään eilen ja tänä aamuna. Olen flunssassa ja heräsin lisäksi yöllä. Soitin sitten aamulla että jään kotiin. Varmaankin oikea päätös. Olen ollut nykyisessä työpaikassa 8,5 kuukautta ja tämä on ensimmäinen sairaspoissaolo. Kuumetta mulla ei nouse käytännössä koskaan. Katson olevani sairas silloin kun olo on sellainen. Periaatteessa olisin voinut olla töissäkin. Mutta jos töissä ilmenee tehottomuutta tai virheitä niin niistä voi tulla sanomista tai joskus huutoakin, mutta sairaslomasta ei ole kukaan vielä valittanut.
Ihan yhtä kipeenä olin, ja pois jäin kun ääni loppui. Koitin sinnitellä buranan voimalla, koska meillä jäädään pois jos on kuumetta, tai jokin tarttuva tauti
Mun työssä pitää puhua aika paljon ilman ääntä ei pärjää.
Töihin vaan ap.
Inhottaa tommoset varmuuden vuoksi ensi niiskauksesta saikulle jäävät
Jos on kuumetta 38 tai yli. Tai jos on esim niin kova flunssa että "taju lähtee". Usein tässä flunssassa menen aamulla töihin ja pysyn hyvin etäällä muista. Joskus olo paranee töissä ja joskus pahenee. Jos pahenee niin lähden tunnin jälkeen kotiin.
Siinä vaiheessa kun en enää pystyisi keskittymään siihen mitä miun odotetaan siellä töissä tekevän. Turha sinne on lähteä sutta tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Jos saisin töitä, en olisi poissa koskaan. Puoli suomea on työttömänä ja sitten osa vinkuu pienestä nuhasta. Saisivat vaihtaa työttömät näiden saikuttelijoiden tilalle, niin tulisivat työt tehtyä ja halvemmalla. Työssäolijat kehtaavat valittaa, vaikka tuhansia on tulossa tilallenne, huonommin ehdoin. Tässä vihje työnantajillenne.
Nimenomaan, puoli suomea työttömänä ja meitä jotka töissä käydään, kohdellaan kuin kehäraakkeja.
Saat omalla ilmoituksella olla? Jos aamulla tuntuu sairaalta niin jää kotiin. Yritä mennä ajoissa nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Saat omalla ilmoituksella olla? Jos aamulla tuntuu sairaalta niin jää kotiin. Yritä mennä ajoissa nukkumaan.
Saan omalla ilmoituksella olla max. 3 päivää. Pitää joo kuulostella huomenna mikä on olo. Mä olen itse sitä mieltä että ei sinne töihin kannata mennä puolikuntoisenakaan. Ei tarvi siis odottaa sitä että ei pääse enää sängystä ylös, kyllä se kannattaa jo aikaisemmin.
Ymmärrän sen että herättää monenlaisia mielipiteitä, mutta oma päätös tässä pitää tehdä ja tunnustella mikä itsestään on oikein.
Lusmuksi on turha väittää. Olen ollut talossa yli 1,5 vuotta enkä ole ollut päivääkään saikulla ennen tätä.
Sitten kun on niin sairas ettei kykene lähtemään töihin. Mulle iskee flunssassa yleensä hirveä nuha, saatan aivastaa 20 kertaa ihan peräkkäin ja viiden minuutin päästä uusi sarja ja nokka valuu ja kurkkua kirveltää. Silloin on ihan turha istua töissä. En ole koskaan poissa jos suinkin kykenen menemään, töitäni ei tee kukaan kun olen poissa joten sitten kun palaa töihin saa painaa kahta kauheammin.
Olen ehkä kerran vuodessa kipeä jos sitäkään. Silloin sitten ollaan niin kipeitä, että on kuin jyrän alle jäänyt. Eli silloin (=kerran 10 vuodessa) olen poissa.
No jos on lämpöä niin tietty silloin jään tai vatsatauti tai oikeastaan mikä vain kipu mikä hankaloittaa työntekoa, mutta sitä on vain tunne että olisi tulossa kipeäksi niin en uskalla jäädä kotiin. Harvemmin kun sitä mitään tulee niin ei viitsi esittää olevansa kipeä työterveydessä koska tuntuu että tulisi kipeäksi. Töistä sitten lähtee kesken päivän jos oikeasti lämpö nousee. Enkä ole oikein niitäkään ymmärtänyt että kuumeettomasta flunssasta jää saikulle.
Jään kotiin, jos on migreeni eikä kohtauslääke toimi (en voi pitää silmiä auki), mahataudissa, yli 37.5 asteen kuumeessa, jos yskin tauotta (avokonttorissa sitä ei kuuntele kukaan) sekä jos on jonkinlainen tulehdus - nimittäin asuinmaani tavan mukaan kotona ollaan koko antibioottikuurin kesto (yleensä 7 pv).
Kuume, ripuli, oksennunstauti, selkeästi paha räkätauti (nenä vuotaa koko ajan, silmiä kirvelee, ääni lähtee) tai jos olen sairaalakunnossa. Yleensäkin jos olen tartuntariski muille tai en kykene suoriutumaan töistäni.
Kukakohan teille, sankarityöläisille, jotka menette sairaanakin töihin, sen kruunun antaa?
Itse aikoinaan sinnittelin kipeänä töissä. Sitten oli pakko lähtee lääkäriin kun ei millään mennyt ohi. Lääkäri sanoi minulle että et missään tapauksessa mene takaisin töihin (kun sanoin että tulin vaan lääkekuurin hakemaan) oli sitten flunssa edennyt jälkitaudiksi. Lyhyemmällä saikulla olisin selvinnyt kun olisin heti mennyt lääkäriin. En sen kirkkaampaa kruunua töissä ole saanut että terveyteni uhalla siellä kipeenä olin. Ja muutenkin, ei kannata kipeenä olla muita tartuttamassa.
No jos ei ole sairas, niin pitäisikö silti olla kotona. Anteeksi nyt vaan, kun en ole 10 vuoteen ollut niin sairas, että olisi pitänyt olla kotona. Joskus on kurkku vähän karhea, ja vähän nenä valuu, mutta ei tulis mieleenkään jäädä kotiin jos kuumetta ei ole ollut ja olo miltei normaali ja oireet hyvin lieviä.
Sinä toki voit mennä töihin vaikka letkuissa, mutta kaikki eivät ole valmiita samaan. Työpaikkoja tulee ja menee, elämiä jokaisella meistä on vain yksi.