Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten juhlapukeutuminen

Kuinkamiksimiten
15.04.2018 |

Taas on kevät ja kohta alkaa valmistautuminen erilaisiin juhliin. Mutta miksi, oi miksi suomalaiset eivät viitsi pukeutua niihin kunnolla. Liian monta kertaa tullaan farkuissa ja jopa puutarhakengissä ylioppilasjuhliin tai nuoriso minihameissa ja liian avonaisissa paidoissa kirkkohäihin. Silloin kun nyt muutaman kerran vuodessa tulee kutsu juhliin niin olisi kunnioitettava juhlakalua ja pukeuduttava juhlavasti.

Kommentit (294)

Vierailija
161/294 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alipukeutumista näkee ihan Linnan Juhlissakin.

Ja sitten kampaajalla/meikkauksessa käynti ennen juhlia on todella harvinaista Suomessa.

Pukeudun tilaisuuden mukaan ja laittaudun siististi, mutta en todellakaan ala käydä kampaajalla tai meikkauksessa yksiäkään juhlia varten. Jos minun naamani ei juhliin kelpaa, sopii jättää kutsumatta.

Niin. Tuohan on se yleinen wt-asenne elämässä. ”Jos en kelpaa näin, painukaa hemmettiin. Minä en ala itseäni muuttamaan” jne.

No ihan oikeasti, kyllä kampaajalla ja meikkaajalla käynti on useimpia juhlatilaisuuksia ajatellen pientä liioittelua. Mites mahdollinen jälkikasvu, pitäishän ne tyttären pitkät kutrit myös ammattilaisen käsitellä, vai? Aika pitkä penni joidenkin ylppäreiden tai häiden takia äkkiä mennyt. Juhlava, siisti ja edustava voi olla vähemmälläkin panostuksella.

Ymmärrän jos omiin häihinsä käy kampaajalla ja meikattavana, mutta sekään ei ole pakollista. On ihan ok esim. pestä hiukset, kihartaa tai laittaa ne nutturalle ja olla meikittä. Tai vaikka harjata puhdas tukka ja olla meikittä. Ei ihminen sellaisena ole "huonost käyttäytyvä" tai "ruma".

Vierailija
162/294 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1960-luvulla maalla asuessamme käytettiin sunnuntaisin ns. pyhävaatteita, vaikka aika harvoin käytiinkin kirkossa jumalanpalveluksissa. Silti niin lapsilla kuin aikuisilla oli pyhävaatteet, esim. meillä tytöillä mekot tai hame ja pusero, samoin äidillä. Sunnuntai oli myös yleinen kyläilypäivä, joten menipä itse tai sattuipa meille tulemaan vieraita, olimme valmiiksi siistejä, mukavaa niin itselle kuin vieraille.

Vielä tuota aiempina vuosikymmeninä naisilla oli arkena naapurissa piipahtaessaan kudin mukananaan, ei kuitenkaan sunnuntaisin, silloin kylässä käyminen oli jotenkin astetta juhlavampaa, mentiin pariskuntana tai koko perheenä (pyhävaatteissa), eikä naisilla sitä kudinta tosiaan ollut mukana. Osattiin pukeutumisella ja käyttäytymisellä erottaa arki- ja juhla/pyhäpäivät.

Nykyään tosiaan ihmettelen, miten nuorten tyttöjen annetaan pukeutua, anteeksi vaan, kuin katunaiset, eikö vanhemmilla ole enää mitään otetta nuoriin? Eipä sillä, eivät pojat osaa useinkaan pukeutua tilaisuuden mukaan, miten osaisivatkaan kun eivät isänsäkään.

Oletko 100 v? Ainakin narinasta päätellen voisi niin ajatella. Tajuatko, että tuosta ajasta on yli 50 v.

Oi niitä aikoja! Toivon että olisin elänyt niihin aikoihin kun ihmiset vielä pukeutuivat tyylikkäästi. Oma ukkini oli ihan tavallinen työläinen, mutta hänellä oli aina puku päällä juhlissa ja tärkeissä tilaisuuksissa. Samoin mummini oli aina kauniisti pukeutunut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/294 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin häissä joissa yksi vieraista, mies, oli pukeutunut SHORTEIHIN. okei, sellaisiin siisteihin city-shortseihin, mutta silti. Oikeasti jotain rajaa. Oli helteinen päivä kyllä, mutta ei häihin tulla shortseissa. Toinen miesvieras tuskasteli 30-asteisessa kirkossa että voisikohan hän ottaa takin pois kun on niin kuuma. Sanoin että antaa mennä vaan, jos täällä jotkut on shortsit päällä. 

164/294 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ystäväni 40-vuotisjuhlissa, joissa kaikki naiset olivat osanneet pukeutua todella kauniisti ja asianmukaisesti, myös miehet kunnostautuivat tässä, kun suurin osa oli laittanut puvun päälleen, olkoonkin, että valtaosalla ne eivät istuneet hyvin kun olivat liian isot tai pienet. Pääasia silti, että puku edes oli. Kolmestakymmenestä vieraasta ilahduttavasti vain kaksi herraa olivat laittaneet päälleen puvun sijaan collarit ja hupparin.

En itse ole laisinkaan etiketti-ihminen, mutta kyllähän se kertoo siitä, miten vähän juhlia ja juhlakalua arvostaa, jos saapuu paikalle tuon näköisenä. Olisi ollut nyt edes farkut ja kauluspaita.

Sen olen huomannut, että monilla naisilla jää hiukset laittamatta juhliin. Meikki voi olla todella tyylikäs ja asukokonaisuus juhlallisen kaunis, mutta hiukset ovat joko ponnarilla tai auki. Kampauksella saa todella, todella helposti arjesta poikkeavan lookin aikaan. Itse olen niin kädetön, että käyn aina pikafixaamoissa laitattamassa jonkin lettinutturan tms.

Vierailija
165/294 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna koulun kevätjuhlassa tunsin olevani pahoin ylipukeutunut kellomekossa ja korkeakorkoisissa sandaaleissa, kaikilla muilla näytti olevan farkut !

Vierailija
166/294 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua lukiessa iskee hirveä kaipuu sukujuhliin ihan vain pukeutumisen takia. Kerrankin saa ujona ja vaatimattomana ihmisenä oivan "tekosyyn" ostaa kauniin mekon ja verhoutua sieviin koruihin. Ihmiset hehkuvat hyvää tuulta ja itsevarmuutta juuri laitetuissa hiuksissaan ja meikeissään. Sukujuhlissa saa pienen palan luksusta kilistellessään laseja muiden siististi pukeutuneiden ihmisten kanssa vaikka normaalissa arjessa olisikin köyhä. Pukeutuminen tuo juhliin juhlan tuntua, äiti opetti jo pienestä asti että pukeutuminen on muiden kunnioittamista. Jokainen suku tietty taaplaa tavallaan, toisille juhlapukeutuminen tarkoittaa sitä että on ne paremmat kotivaatteet päällä, toisille korkokenkiä ja koruja. Tärkeintä kuitenkin on kokoontua yhteen ja nauttia seurasta tai lohdusta, riippuen ihan mikä tilaisuus kyseessä.

Vierailija
167/294 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon näkee myös paljaita kinttuja juhlamekon kanssa. Aina yhtä hirveä näky. Viimeistelemätön vaikutelma.

Paljaat sääret ovat nykyään ihan ok juhla-asussa. Usein kauniimpi kuin sukkahousut.

Jos kuninkaalliset voivat esiintyä kesäisissä juhlissa paljain säärin voivat suomalaisetkin ilman että heti joku huutaa wt:a.

Toki säärien pitäisi olla sen näköiset että niitä kelpaa katsella ilman sukkahousuja.

Vierailija
168/294 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyh, minä kävin muutama vuosi sitten rippijuhlissa ja nuoret tytöt olivat pukeutuneet kirkkoon kuin yökerhoon. Hädintuskin perseen peittävät kireät mekot päällä, tissit pursui puoliksi ulkona kauluksesta ja kengätkin kuin strippareilla. Voin sanoa, että vanhemmalla väellä meinasi silmät tippua päästä, hävetti ihan hulluna tyttöjen puolesta.

Sama näkymä viime kesänä kummilapsen rippujuhlissa. Rippilapsoset vesirajaminihameissa ja h*orakorkkareissa. Mautonta.

Ei mautonta vaan nuorisomuotia, mitä esim NewYorkerit, Gina Tricot ja Zarat nuorisolle tarjoavat. Ei nuoriso mistään tanttaikäisten kaupoista juhlavaatteitaan hae. Eiköhän itsekukin ole nuorena seurannut muotia ja kauhistuttanut mummeleita .

Toki, mutta siltikin on pelkästään huonoa käytöstä ja todellista tilannetajun puutetta saapua kirkkoon pukeutuneena kuin eksoottinen tanssija. Yhtenä päivänä sentään voi laittaa tissit piiloon ja valita säädyllisen pituisen hameen, niitä mummeleita kerkeää kyllä kauhistuttelemaan loput 364 päivää vuodessa.

Ps. On olemassa myös välimaasto yökerhomekon ja tanttavaatteiden välillä. Fiksut likat tämän ymmärtävät.

Mitä pahaa eksoottisissa tanssijoissa on? Luojan luomia hekin on ja eikös Jeesuskin tullut juttuun langenneitten naisten kanssa. Nuoriso ostaa kuten muutkin vaatteita, joista pitävät ja joita aikovat käyttää muuallakin. Minusta vaatteita tärkeämpää on se, että edes osa nuorisoa osallistuu kirkon toimintaan edes sen rippikoulun verran.

Kun nyt Jeesuksen tähän vedit niin raamatussa kyllä otetaan kantaa pukeutumiseen ja seksuaalisuuteen. Ehkä hiukan toisin kuin oletat.

Vierailija
169/294 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka kehtaa verrata ihmistä joka pukeutuu lapsensa kevätjuhliin siistiin mekkoon "oman elämänsä Hyacinth Bucketiksi" ?

Kertoo paljon joko tästä ajasta ja tapojen rappiosta tai ihan vain sen ihmisen henkisestä ahtaudesta.

Vierailija
170/294 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

pulutossu kirjoitti:

Olin ystäväni 40-vuotisjuhlissa, joissa kaikki naiset olivat osanneet pukeutua todella kauniisti ja asianmukaisesti, myös miehet kunnostautuivat tässä, kun suurin osa oli laittanut puvun päälleen, olkoonkin, että valtaosalla ne eivät istuneet hyvin kun olivat liian isot tai pienet. Pääasia silti, että puku edes oli. Kolmestakymmenestä vieraasta ilahduttavasti vain kaksi herraa olivat laittaneet päälleen puvun sijaan collarit ja hupparin.

En itse ole laisinkaan etiketti-ihminen, mutta kyllähän se kertoo siitä, miten vähän juhlia ja juhlakalua arvostaa, jos saapuu paikalle tuon näköisenä. Olisi ollut nyt edes farkut ja kauluspaita.

Sen olen huomannut, että monilla naisilla jää hiukset laittamatta juhliin. Meikki voi olla todella tyylikäs ja asukokonaisuus juhlallisen kaunis, mutta hiukset ovat joko ponnarilla tai auki. Kampauksella saa todella, todella helposti arjesta poikkeavan lookin aikaan. Itse olen niin kädetön, että käyn aina pikafixaamoissa laitattamassa jonkin lettinutturan tms.

Jos ei osaa tehdä kampauksia, ei osaa. En aio mennä kampaajalle laittamaan tukkaa.

Vierailija
171/294 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

pulutossu kirjoitti:

Ei se kerro mitään. Yo-juhlissani oli likimain tuntemattomia sukulaisiani puvut ja mekot päällä ja olen satavarma, että he eivät arvosta mua paskaakaan. Seuraavana päivänä rääppijäisiin paikalle tulivat kaverini itsensä näköisissä vaatteissaan. Oli kauluspaitaa, bändipaitaa, kollareita, shortseja ja hameita. Arvostus ja välittäminen mitataan ihan muussa kuin pukeutumisessa

Vierailija
172/294 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyh, minä kävin muutama vuosi sitten rippijuhlissa ja nuoret tytöt olivat pukeutuneet kirkkoon kuin yökerhoon. Hädintuskin perseen peittävät kireät mekot päällä, tissit pursui puoliksi ulkona kauluksesta ja kengätkin kuin strippareilla. Voin sanoa, että vanhemmalla väellä meinasi silmät tippua päästä, hävetti ihan hulluna tyttöjen puolesta.

Millaiset kengät on strippareilla :DD Voi kauhea jos vanhoja muumioita kauhistuttaa

No minäpä kerron stripparikengistä, jos et itse sellaisista tiedä. 

Esim. koko kenkä on jotain läpinäkyvää muovia, siis tietysti korko on hyvin korkea. Jalkapöydän yli menee jokin höyhenhommeli tai strassinauha, että pysyvät jalassa jotenkin. Muutamalla feikkijalokivellä esim kiinni nauhoissa.

Vierailija
173/294 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka kehtaa verrata ihmistä joka pukeutuu lapsensa kevätjuhliin siistiin mekkoon "oman elämänsä Hyacinth Bucketiksi" ?

Kertoo paljon joko tästä ajasta ja tapojen rappiosta tai ihan vain sen ihmisen henkisestä ahtaudesta.

Kyllä se henkinen ahtaus on siellä sinun korviesi välissä, eikä missään muualla. Pynttäydy ja laittaudu itse ihan niin paljon kuin lystäät, mutta mitä se sinulle kuuluu jos muut eivät halua samaa.

Vierailija
174/294 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaiset kengät on strippareilla :DD Voi kauhea jos vanhoja muumioita kauhistuttaa

No minäpä kerron stripparikengistä, jos et itse sellaisista tiedä. 

Esim. koko kenkä on jotain läpinäkyvää muovia, siis tietysti korko on hyvin korkea. Jalkapöydän yli menee jokin höyhenhommeli tai strassinauha, että pysyvät jalassa jotenkin. Muutamalla feikkijalokivellä esim kiinni nauhoissa.

Koristeelliset sandaletit, höyhenet ja muut eivät tee kengistä "stripparikenkiä". Tarkoitat todennäköisesti joitain vuosia sitten muodissa olleita platform-kenkiä. Tosin niitä oli myös ysärillä ja aina välillä tulevat takaisin. Moni nuori tykkää kun niillä saa lisää pituutta.

Se, että kengät ovat kuin korut tai näyttävät, ei tee niistä "horokenkiä" eikä sellaisten käyttäminen tee käyttäjästään moukkaa.

Mutta se, että leimaa nuoren kenkiensä perusteella ties miksi, tekee kommentoijasta taatusti moukan.

Vierailija
175/294 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama näkymä viime kesänä kummilapsen rippujuhlissa. Rippilapsoset vesirajaminihameissa ja h*orakorkkareissa. Mautonta.

Ei mautonta vaan nuorisomuotia, mitä esim NewYorkerit, Gina Tricot ja Zarat nuorisolle tarjoavat. Ei nuoriso mistään tanttaikäisten kaupoista juhlavaatteitaan hae. Eiköhän itsekukin ole nuorena seurannut muotia ja kauhistuttanut mummeleita .

Toki, mutta siltikin on pelkästään huonoa käytöstä ja todellista tilannetajun puutetta saapua kirkkoon pukeutuneena kuin eksoottinen tanssija. Yhtenä päivänä sentään voi laittaa tissit piiloon ja valita säädyllisen pituisen hameen, niitä mummeleita kerkeää kyllä kauhistuttelemaan loput 364 päivää vuodessa.

Ps. On olemassa myös välimaasto yökerhomekon ja tanttavaatteiden välillä. Fiksut likat tämän ymmärtävät.

Mitä pahaa eksoottisissa tanssijoissa on? Luojan luomia hekin on ja eikös Jeesuskin tullut juttuun langenneitten naisten kanssa. Nuoriso ostaa kuten muutkin vaatteita, joista pitävät ja joita aikovat käyttää muuallakin. Minusta vaatteita tärkeämpää on se, että edes osa nuorisoa osallistuu kirkon toimintaan edes sen rippikoulun verran.

Kun nyt Jeesuksen tähän vedit niin raamatussa kyllä otetaan kantaa pukeutumiseen ja seksuaalisuuteen. Ehkä hiukan toisin kuin oletat.

Mitäs muuta siellä sanotaan? Muistellaanpa yhdessä. Joka on synnitön heittäköön ensimmäisen kiven. Toinen mikä tulee mieleen " älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisiin". Antakaa kaikkien lasten tulla tyköni jne jne. Mietippä vähän omaa käytöstäsi ja rumia asenteitasi sitten.

Vierailija
176/294 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verryttelyhousuissa kirkossa oli mielestäni sopimatonta.

Vierailija
177/294 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1960-luvun alussa ja jäin nyt ihan miettimään, milloin pukeutumistapa muuttui. Vanhempani pukeutuivat juhlavasti ihan oopperaan ja teatteriinkin, mutta taisi olla 1970-lukua, kun muistan heidän hämmästelleen, miten joku oli tullut oopperaan vakosamettihousuissa. Oliskohan ollut 1990-luvun laman aikaan, kun alettiin ensin ajatella, että lapsi voi osallistua koulun tai päiväkodin juhliin tavallisissa vaatteissakin? Monissa perheissä kun tulot romahtivat eikä juhlavaatteiden ajateltu kuuluvan niihin välttämättömyyksiin, mitä edes harkinnanvaraisena toimeentulotukena olisi maksettu.  Ja tämä laajeni sitten koskemaan aikuisia sekä muitakin juhlia? Muistanko oikein vai väärin?

Vierailija
178/294 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaatteet on puhtaat, ehjät ja siistit niin mitäpä väliä tuolla on? Aika pirun pinnallista tuomita vaatteiden takia kantaja.

Aivan sama olla verkkareissa tai 5000€ puvussa, ei se sitä ihmistä muuta.

Antaa kuvan että henkilö on ajattelematon, epäsiisti jopa.  Meikin perusteella en arvioisi mutta joka paikkaan ei mennä verkkareissa edes puhtaissa.

Vierailija
179/294 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehillä tuo on erityisen ärsyttävää, kun 1-2 puuvillaa pärjäisi kaikissa juhlissa. Erilaisia kravatteja vaan kaappiin piristämään.

Naisillekin löytyy siistejä vaatteita halvalla ja jos on toimistotöissä, samoja voi käyttää juhlien jälkeen siellä.

Kravattejakaan ei tarvitse olla erilaisia. Pääasia kun puku on laadukas, istuva, oikeaa kokoa ja klassinen. Eikä se ole musta.

Ohessa kuva jollaisena mies voi mennä 99% juhliin.

https://spiritclothing.ie/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab3… .

Vierailija
180/294 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisissa ketjuissa puidaan, mikä on tarpeeksi hienoa tarjottavaa juhlissa. Emännältä vaaditaan jos jonkinlaista koreaa salaattia ja raikasta voileipää tai tapas-tyyppistä piperrystä, ja makaronilaatikkoa häihinsä suunnitteleva lytätään täysin.

Mutta, kun vieras pukeutuu mökkiverkkareihin ja roikkuvaan t-paitaan, niin se makaronilaatikko on täysin tyyliin sopivan arkinen tarjottava.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi