Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten juhlapukeutuminen

Kuinkamiksimiten
15.04.2018 |

Taas on kevät ja kohta alkaa valmistautuminen erilaisiin juhliin. Mutta miksi, oi miksi suomalaiset eivät viitsi pukeutua niihin kunnolla. Liian monta kertaa tullaan farkuissa ja jopa puutarhakengissä ylioppilasjuhliin tai nuoriso minihameissa ja liian avonaisissa paidoissa kirkkohäihin. Silloin kun nyt muutaman kerran vuodessa tulee kutsu juhliin niin olisi kunnioitettava juhlakalua ja pukeuduttava juhlavasti.

Kommentit (294)

Vierailija
121/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin aikoinaan osa mies vieraista saapui ylioppilasjuhlaan reisitaskuhousuissa ja t- paidassa tai shortseissa. Kuinka ihmeessä kehtaavatkin!

Vierailija
122/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat vain kiinnittää noihin alipukeutujiin suhteettoman paljon huomiota.

Vaikee olla huomaamatta jos kaikki muut on ykköset päällä. Mä en ymmärrä miten jotkut ei tajua pukeutua tilanteen mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa nuoret ja vanhat kirkkoon vaikka kulahtaneessa säkissä! Kaikkeinkorkein on kaikkia meitä sössöjä varten! Kirkossa olennaista on sanoma ei Crocksit vai korkokengät.

Vierailija
124/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säädyllisyyttä pliis kirjoitti:

Nykyisin teini-ikäisten pukeutuminen perhejuhlissa on järjettömän noloa; tiukat takamusta nuolevat mekot jotka loppuu just haaroväliin , rinnat pursuaa ulos tai ainakin vähintään ovat tukevasti esillä. En ymmärrä, tällaisissa juhlissa ei ole kiva olla kun hävettää kaikkien puolesta nämä yökerho -vaatetukset

Miksi se sinua hävettää? Keskity vaan siihen omaan erinomaisuuteesi niin kyllä se siitä.

125/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äsken kävin juuri etsimässä hautajaisiin sopivaa mekkoa. Mistä niitä löytyy?

Oli juuri lähinnä kevään juhliin sopivaa tavaraa.

Netti on mustia juhkamekkoja täynnä.

https://www.misswindyshop.com/products/black-satin-hepburn-mekko

Ei tuosta kiinakaupasta saa hyvää materiaalia, oikeaa kokoa ja erilaisille vartalotyypeille sopivaa vaatetta.

Ei tuo ole Kiina-kauppa vaan ihan kotimainen. Olen itse löytänyt kyseisestä kaupasta kauniita juhlamekkoja. Ihan hyvönlaatuisiakin ovat. Linkissä olevaa mekkoa en kuitenkaan laittaisi hautajaisiin.

Vierailija
126/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyh, minä kävin muutama vuosi sitten rippijuhlissa ja nuoret tytöt olivat pukeutuneet kirkkoon kuin yökerhoon. Hädintuskin perseen peittävät kireät mekot päällä, tissit pursui puoliksi ulkona kauluksesta ja kengätkin kuin strippareilla. Voin sanoa, että vanhemmalla väellä meinasi silmät tippua päästä, hävetti ihan hulluna tyttöjen puolesta.

Millaiset kengät on strippareilla :DD Voi kauhea jos vanhoja muumioita kauhistuttaa

Vierailija
127/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyh, minä kävin muutama vuosi sitten rippijuhlissa ja nuoret tytöt olivat pukeutuneet kirkkoon kuin yökerhoon. Hädintuskin perseen peittävät kireät mekot päällä, tissit pursui puoliksi ulkona kauluksesta ja kengätkin kuin strippareilla. Voin sanoa, että vanhemmalla väellä meinasi silmät tippua päästä, hävetti ihan hulluna tyttöjen puolesta.

Sama näkymä viime kesänä kummilapsen rippujuhlissa. Rippilapsoset vesirajaminihameissa ja h*orakorkkareissa. Mautonta.

Mautonta haukkua nuoria tyttöjä huo*iksi. Millaiset on "huo*akorkkarit"?

Vierailija
128/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomesta ei löydy kunnollisia juhlavaatteita, ovat sellaisia hihattomia lyhyitä vartalonmyötäisiä pikkujoulumekkoja tai vaihtoehtoisesti pitsihihat. Aikuiselle naiselle tai vähän muodokkaammalle ei löydy pitkillä hihoilla tai pidempää mallia jos ei halua esitellä sääriään.

No mitä sinä nyt sekoilet? Minä olen aikuinen, läski ja köyhä, silti ei ole ikinä ollut vaikeuksia löytää budjettiini sopivia kunnollisia juhlavaatteita. Ei kannata yrittää shoppailla Menkkahaukalla jos on ylittänyt teini-iän.

Kaikki nämä "Suomesta ei löydy" ja "liian kallista", johtuu siitä ettei edes olla viitsitty käydä missään muualla kuin pyörähtämässä pikaisesti jossain kiinarättejä myyvässä teinien ketjuliikkeessä ja todettu, että eioo.

Kertoisitko tarkemmin mistä olet löytänyt juhlavaatteet ja minkälaisia vaatteita käytät juhlissa?

En ole tuo, jolta kysyt, mutta läskinä ja pienituloisena vastaan. Mä olen löytänyt juhlamekkoni Junaroselta. Ostin pari vuotta sitten polvipituisen tumman siniharmaan mekon alennuksesta alle neljälläkympillä. Se tosin on jonkun kauhistelemaa pitsiä (hihojen lisäksi kyllä koko mekko on päällystetty pitsillä :D ), joten en tiedä, sopiiko vastaukseksi. Pitkähihaisena sopii oikeastaan kaikkiin juhliin, häistä hautajaisiin kun vähän asustaa. 

Omani tilasin nyt jo edesmenneeltä Halensilta, mutta näköjään Zalando ja Ellos myyvät mallistoa (ja ruotsinlautoilta sitä myös löytyy tax freesta).

Vierailija
129/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäni on 99 prosenttisesti arkea, joten en halua satsata juhlapukeutumiseen. En ole kuitenkaan koskaan mennyt minkäänlaisiin juhliin crocseissa, farkuissa, t-paidassa tms. Kyllä kaapista aina jotain siistimpää löytyy. Niitä voi sitten stailata koruilla, huiveilla ym. Loppujen lopuksi en juurikaan muista mitä muilla juhlavierailla on ollut päällä, ellei sitten jotain todella erikoista ja tilanteeseen sopimatonta, tyyliin punainen mekko hautajaisissa.

Vierailija
130/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei ainakaan ole kauheasti rahaa laittaa mihinkään juhlavaatteisiin. Saati että kampaajalle.  Toki minulla aina siistit ja puhtaat vaatteet ja hiukset on, höystettynä hyvillä käytöstavoilla.

Vierailija
131/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt oli aika huono tekosyy..

Tarkoitat varmaan muodokkaalla läskiä? Kannattaa laihduttaa niin varmasti löytyy kivoja vaatteita.

Eli vain valmisvaatteisiin mahtuvat ovat tervetulleita juhliin? Eipä minua tuolla kriteerillä ikinä voitaisi kutsua juhliin, koska olen lyhyt, eivätkä valmisvaatteet tule ikinä istumaan, oli painoni sitten ihan mitä tahansa.

Vierailija
132/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyhän näihin "en halua ostaa juhlavaatteita, kun niitä voi käyttää vain pari kertaa" -kitinöihin on se, että ennen seuraavia juhlia suominainen lihoo taas viisi kiloa, eikä asu siis mahdu päälle kuin sen yhden kerran.

Ratkaisu: Kannattaa ostaa perusvaate, jonka voi asustaa juhlavaksi. Uudenuutukaisena se on siistikin. Juhlien jälkeen sitä voi käyttää ensin vaikka työvaatteena, lopulta se arkistuu kotivaatteeksi. Käyttökertoja kertyy, kustannus per kerta on pieni, uutta työ/illanviettoasua ei tarvitse ostaa juhla-asun lisäksi ja seuraaviin isompiin juhliin voi hyvällä omallatunnolla ostaa uudet vaatteet. Sama toimii niilläkin, joilla vyötärönympärys pysyy kurissa, muttei ole varaa ostaa laadukasta, ajatonta ja klassista asua. Juhlavaate ei ehdi mennä kaapin perällä muodista ennen seuraavia juhlia, kun käyttää sen hyvällä omallatunnolla loppuun sitä ennen.

Juhlissa on hyvä muistaa myös kaunis käytös ja olla nyrpistelemättä. Kaverini on hyvin köyhä, ja saapuu siksi milloin missäkin nukkavierussa asussa juhliin. Ihana, että kuitenkin saapuu! Olisi kurjaa, jos kaikki kiva jäisi välistä vain siksi, ettei hupparissa voi tulla.

Vierailija
133/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkamiksimiten kirjoitti:

Taas on kevät ja kohta alkaa valmistautuminen erilaisiin juhliin. Mutta miksi, oi miksi suomalaiset eivät viitsi pukeutua niihin kunnolla. Liian monta kertaa tullaan farkuissa ja jopa puutarhakengissä ylioppilasjuhliin tai nuoriso minihameissa ja liian avonaisissa paidoissa kirkkohäihin. Silloin kun nyt muutaman kerran vuodessa tulee kutsu juhliin niin olisi kunnioitettava juhlakalua ja pukeuduttava juhlavasti.

Häistä puheenollen myös morsiamet pukeutuvat nykyään rinnat tyrkyllä ja yläosa paljaana kirkkoon, myös aikuiset naiset, vieraat sitten kai ovat samanlaisia

Vierailija
134/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta juhlakalun arvostamisesta tulee mieleen oma kokemus, rippijuhlistani. Olin serkuskatraan eka, joka pääsi ripille, enkä siis oikeastaan tiennyt rippijuhlista paljonkaan.

Olin toki pukeutunut kauniiseen juhla-asuun ja tiesin äitini pukevan ylle myös kotelomekon ja jakun. Ymmärsin, että pukeutuminen kuuluu asiaan. Mutta yllätyin todella, kun sukua alkoi saapua juhliin. Miehet puku päällä ja naisetkin juhlavaatteissa. En ikinä unohda sitä hetkeä. Oli yhtä aikaa sekä käsittämätöntä että hienoa, että kaikki olivat pukeutuneet parhaimpiinsa juhlieni takia. Se tuntui mahtavalta ja juhlat monin verroin arvokkaammilta. Hyvä, ettei kovisteini itkua tirauttanut siinä kohtaa. ;)

Tuon koettuani olen pitänyt huolen, etten itsekään ilmaannu kenenkään tärkeisiin juhliin pukeutumatta asianmukaisesti. Grillibileet ja raksatalkoot ovat täysin eri asia kuin vaikka häät tai hautajaiset.

Vierailija
135/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä, jos juhlissa on vain omia sukulaisia ja ystäviä? Eikö jokainen voi tulla sellaisissa vaatteissa joissa viihtyy? Eivät kaikki kissanristiäiset edellytä pukukoodia. Muistan vieläkin kauhulla omia rippijuhliani, joihin oli pukeuduttava vekkihameeseen ja pitsipuseroon. En tosiaankaan nauttinut ko. juhlista enkä olisi edellyttänyt vierailta juhla-asua itseni kunnioittamiseksi 😅 Sama jeesustelu täällä joka vuosi!

Vierailija
136/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin, mitä ap tarkoittaa. Minä pukeudun aina pukuun juhlissa ja juuri nyt valikoin kelloa seuraaviin juhliin. Hankala päättää, mikä sopisi puvun kanssa parhaiten. Samoin edessä on myös kravatin ja taskuliinan valinta. Suurin osa vieraista pukeutuu siihen halvimpaan bulkkiin, mitä kaupoista löytyy ja sitten valittavat, kun vaatteet eivät tunnu hyvältä. Ne tuntuvat, kun panostsaa vähän laatuun.

Vierailija
137/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta juhlakalun arvostamisesta tulee mieleen oma kokemus, rippijuhlistani. Olin serkuskatraan eka, joka pääsi ripille, enkä siis oikeastaan tiennyt rippijuhlista paljonkaan.

Olin toki pukeutunut kauniiseen juhla-asuun ja tiesin äitini pukevan ylle myös kotelomekon ja jakun. Ymmärsin, että pukeutuminen kuuluu asiaan. Mutta yllätyin todella, kun sukua alkoi saapua juhliin. Miehet puku päällä ja naisetkin juhlavaatteissa. En ikinä unohda sitä hetkeä. Oli yhtä aikaa sekä käsittämätöntä että hienoa, että kaikki olivat pukeutuneet parhaimpiinsa juhlieni takia. Se tuntui mahtavalta ja juhlat monin verroin arvokkaammilta. Hyvä, ettei kovisteini itkua tirauttanut siinä kohtaa. ;)

Tuon koettuani olen pitänyt huolen, etten itsekään ilmaannu kenenkään tärkeisiin juhliin pukeutumatta asianmukaisesti. Grillibileet ja raksatalkoot ovat täysin eri asia kuin vaikka häät tai hautajaiset.

Minusta se oli vain kiusallista, etenkin kun sillä ei kunnioitettu minua vaan tarkoitus oli sukulaisten päästä juomaan kahvia keskenään. Ja maalaismiehet eivät myöskään näyttäneet oikein viihtyvän puvuissaan...

Vierailija
138/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän ne teinit tykkää pynttäytyneistä sukulaisistaan. Porvoossa.

Vierailija
139/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se oli vain kiusallista, etenkin kun sillä ei kunnioitettu minua vaan tarkoitus oli sukulaisten päästä juomaan kahvia keskenään. Ja maalaismiehet eivät myöskään näyttäneet oikein viihtyvän puvuissaan...

Tasan samaa mieltä. Turhaa pönötystä. Rippijuhlatkin voi viettää grillibilein.

Vierailija
140/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, kaikki eivät tietenkään ole samaa mieltä, kuka mistäkin syystä. On minunkin suvussa pari takakireää mummelia, jotka tekevät asioita vain, koska "niin kuuluu tehdä". Ei se ole hauskaa. Onnekseni juhlavieraiden enemmistö osasi olla omia itsejään myös ne puvut yllä. Ei tullut pönötysjuhlia.

Moni helpottuisi kovin, jos varsinkin vähänkin epävirallisempiin juhliin annettaisiin vähän pukeutumisvinkkejä. Olen ollut mm. 50-v -juhlissa, joissa kaiken piti olla tiptop, toisiin kävivät ne grilli-iltakuteet. Olisi kiusallista arvioida tilanne väärin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän