Onko aktiivimallileikkuri heilahtanut jollekin?
Itse olin hieman epävarma, riittävätkö tekemiseni vai eivät, mutta ansiopäiväraha tuli ihan niin kuin ennenkin. Mietin, että onko niitä leikkauksia kuitenkin jo tehty? Onko teistä jollekin tullut vähennyksiä, ja kuinka siitä on ilmoitettu?
Kommentit (81)
aktiivimallin ansiosta pitkäaikaistyöttömyys on vähentynyt
Vierailija kirjoitti:
aktiivimallin ansiosta pitkäaikaistyöttömyys on vähentynyt
Kylläpä juu. Lindström-reppana, ei sinun höpöttelyt auta nyt yhtään. Ala vain säästää ministerin palkastasi tulevia työttömyysvuosia varten.
Leikkuri kohdistunut eniten iäkkäämpiin työttömiin. Vain 13% heistä on kyennyt täyttämään aktiivimallin velvoitteen. Mikä ei ole yllätys. Itse(55), ratkaisin asian hakemalla työkyvyttömyyseläkettä. Haen sitä uudelleen ja uudelleen. Jos joudun kuntouttaviin yms. orjatöihin, marssin samantien hakemaan sairauslomaa.Onneksi ikäiselläni riittää vaivoja mitä valitella. Tämä on oma pieni protestini hallituksen kyykyttämiselle.
n puolilla työttömistä tuet joutui leikkuriin -4.7%
uusi hallitus poistaa aktiivileikkurin
Olin mukana projektissa, jossa sain apua työnhakuun n. vuoden verran ( lähinnä apu oli omatoimista, eli listasin hakemani työpaikat), nyt opiskelen sivutoimisesti ja kesäksi menen projektiin, josta saa apuja verkostoitumiseen. Vie pari tuntia viikossa. Syksyllä sivutoiminen opiskelu jatkuu. Näillä olen välttänyt leikkurin jo 8 kk. En tee tätä pelkästään leikkurin välttämiseksi vaan myös itseni aktivoimiseksi. Pidän itseäni aktiivisena työnhakijana. Ansiosidonnaisella olen.
aktiivimalli poisuu kun rinteen hallitus aloittaa toimintansa
Ensimmäisellä tarkastelujaksolla niin kävi, mutta siitä on jo aikaa. Ilmoitettiin siinä samassa kuin normaalistikin työttömyyspäivärahan maksusta.
Vähän harmitti se, että olin tuolloin jo hakenut opiskelemaan työttömyyspäivärahalla, mutta en ollut vielä ehtinyt aloittaa. Se hakeutumiseni opintoihin ei mitenkään johtunut aktiivimallista, vaan olin jo pidemmän aikaa hakenut ja nyt sattui tärppäämään. Kuitenkin näyn varmaan tilastoissa henkilönä, jonka aktiivimalli olisi aktivoinut, mikä on siis silkkaa pötyä. Sillä ei ole aktiivisuuteeni ollut minkäänsorttista vaikutusta. Ainoa vaikutus oli tuo kertaalleen tapahtunut työttömyysetuusen leikkaus.
Samoin aktiivisuutena näkyisi tilapäinen työ, jota nyt olen löytänyt, senkin ihan vain siksi että talous on elpynyt ja nyt sitä oli tarjolla, toisin kuin aiemmin. Kysymys ei siis ole siitä että minä olisin aktivoitunut, vaan muuan työnantaja aktivoitui työtä minulle tarjoamaan.
Vierailija kirjoitti:
tietääkö kukaan leikkaus-prosentteja? eli paljonko menee ensimmäisestä kieltäytymisestä, paljonko toisesta jne
Mistä ihmeen kieltäytymisestä?
Ei aktiivimalli mihinkään kieltäytymiseen liity.
Vierailija kirjoitti:
käytännössä karensseja tulee, mutta ne ovat pieniö alle 2% karenseeja
Nyt sotket kaksi asiaa, karenssit ja aktiivimallin leikkurin. Ne on ihan eri asioita.
Karenssin saa, jos kieltäytyy tarjotusta työstä. Aktiivimallileikkuri heilahtaa kieltäytymättäkin, jos vain ei ole onnistunut löytämään työtä.
sosionomi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tulis mieleenkään hakea jollekkin pupukurssille. Jokin itsekunnioitus on. Jos työnhaussa ei tärppää, niin en muuta hae.
sinä haet kurssille jos sinua käsketään
Ja sinä veronmaksaja maksat pupuleikkikurssittajan palkan. Et niinkuin mitään tärkeämpää käyttöä rahalle keksisi?
On tullut leikkaus koko sen ajan kun olen ollut työttömänä pois lukien tietenkin ne ensimmäiset kolme kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aktiivimalli iski minuunkiin. Teen väitöskirjaa alaltani: sitä ei lasketakaan aktiivisuudeksi. Jos opiskelisin kandiksi, se muka olisikin aktiivisuutta.
Kävin myös työuraan liittyvässä koulutuksessa, mutta sitäkään ei lasketa aktiivisuudeksi, koska sen järjesti yliopisto eikä joku yksityinen puputanssikurssittaja.
Täyttää roskaa siis koko aktiivimalli, jos arvioidaan työllistymisen todellisessa huomioonottamisessa.
Aion kuitenkin valittaa.
No tietenkin valitat. Teet väitöskirjaa työttömänä työnhakijana samalla kun opiskelet, sehän se vasta aktiivista onkin.
Mutta kun se on väärää aktiivisuutta. Se ei tuota taloudellista hyötyä kenellekään: ei työnantajalle eikä hömppäkurssifirmalle. Päinvastoin, kuluja yliopistolle, kun pitää maksaa palkkaa väitöskirjan ohjaajalle.
Vierailija kirjoitti:
Työllistymissuunnitelmaa noudatettu, töihin menossa ja oli näköjään leikattu.
Mitä Vi#ttua oikeesti?
Huoks.
Miten tämä muka voi olla näin vaikeaa?
Aktiivisuus tarkoittaa, että olet siellä töissä. Ei sitä että olet sinne vasta menossa. Tai vaihtoehtoisesti voit istua aktiivisuudeksy hyväksyttävällä kurssilla (huomaa että kaikkea ei sitten hyväksytä), tai ansaita yritystoiminnalla.
Työllistymissuunnitelman noudattaminen ei vielä ole mitään aktiivisuutta. Se on vasta se perusehto, että voit saada työttömyyspäivärahaa. Jos aiot saada päivärahan täysimääräisienä, sinun pitää sen lisäksi olla aktiivinen. Nyt et ollut.
Vierailija kirjoitti:
Ne joille se leikkuri ei heilahtanut, ovat niinkuin minä ja mieheni. Eli kummallakin osapäivätyö. Tuskin juuri kukaan ennen aktiivimallia täysin työtön on saanut mistään osapäivätyötä.
Minä sain keikkatöitä, mutta ei se aktiivimallista johtunut vaan siitä, että muuan puolituttu yrittäjä kysäisi, ehtisinkö auttaa häntä parissa hommassa. Ja se taas johtui ihan siitä että taloudessa menee yleensä paremmin ja hänellä on tilauskanta kasvanut.
käytännössä moni vaan otti sen leikkurin, eihän se ollut kuin 4%
Sanna Marin määräsi työttömät hakemaan töitä 4 kertaa päivässä
Myös aktiivimalli 2:ssea on leikkuri
tietääkö kukaan leikkaus-prosentteja? eli paljonko menee ensimmäisestä kieltäytymisestä, paljonko toisesta jne