Polttohautaus, tuleeko hautakivi hautausmaalle kuitenkin
Kommentit (19)
Ei kai silloin tule. Miksi tehdä muistomerkki tyhjälle haudalle?
Haluaisin jättää jälkeni tähän maailmaan. Siksi haluaisin hautakiven.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi tulis?
Jos vaikka omaiset haluavat paikan missä käydä muistelemassa vainajaa.
Mihin ajattelit sen hautakiven laittaa?
Uurnalehtoon voi hankkia nimikilven.
Kyllä sinne hautausmaalle saa hautapaikan, vaikka vain tyhjää uurnaa varten. Ei sitä kukaan tarkista, onko tuhkat tallella. Toki hautapaikka maksaa, mutta ei missään ole sanottu, että kiven alla pitää olla vainaja.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Laitata muistomerkki omalle maalle.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Et ole ap eikä kyse ole itsestäni vaan läheisestä joka polttohaudataan. Ei jättänyt mitään toiveita hautakiven suhteen mutta tuhkat haluaa siroteltavan mereen.
Oikea ap
Vierailija kirjoitti:
Vain uurnan haudattaessa.
Tuhkan voi sirotella myös muistolehtoon johon tulee vain pieni kyltti nimineen ja syntymä. ja kuolinpäivineen kiinnitettynä yhteiseen kiveen.
Tuhkan voi haudata uurnan kanssa, ja silloin voi toki kivenkin pystyttää.
Minun tuhkani tullaan sirottelemaan tiettyyn paikkaan mereen. Näin olen tehnyt tiettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Et ole ap eikä kyse ole itsestäni vaan läheisestä joka polttohaudataan. Ei jättänyt mitään toiveita hautakiven suhteen mutta tuhkat haluaa siroteltavan mereen.
Oikea ap
Päättelisin tuosta että hän ei halua hautakiveä eikä laattaa mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tulis?
Jos vaikka omaiset haluavat paikan missä käydä muistelemassa vainajaa.
Ei siihen omaa hautakiveä tarvita, itse käyn muualle haudattujen muistomerkillä muistelemassa.
Se on semmoinen asia, jonka päättävät omaisesi, et sinä. On heillekin, joita ei ole voinut haudata hautausmaalle, hautakivi laitettu. On hukkuneita ym. Monella hautausmaalla on myös muualle haudattujen muistokivi, missä voi muistella. Minä vien sinne kukkia, kun tulee ikävä mummia. Setäni tuhkat siroteltiin hautausmaalla sirottelualueelle, ja siellä olevaan laattaseinään laitettiin laatta.
Sukututkijana voin sanoa, että kyllä sinusta tähän maailmaan jälkiä jää, arkistoihin. Paljon parempia jälkiä kuin hautakivi, jota ylläpidetään ehkä se 25 vuotta ja sitten hävitetään. Tulevaisuuden sukututkijoiden arkistoista olen tosin huolissani tässä digitaalisessa maailmassa
nim. Nicolaus Nycopensis suorassa linjassa
Jos haluatte haudata uurnan hautaan niin kyllä siihen hautakivi tulee.
Polttohautauksesta huolimatta ihan mukava ,että on hautakivi jonka luona voi käydä laittelemassa kukkia ja kynttilöitä.
Ja ennenkuin joku pikkuviisas pääsee ääneen niin varmaan voi sinne muisto"lehtoonkin" mutta hautakivi tuntuu jotenkin arvokkaammalta.
Kyllä, kivellä varustettu hautapaikka on arvokkaampi, myös rahallisesti. Tyhjälle haudalle ei nykysellään enää kiviä saa. Ennen pystyi jopa elossa oleva ostamaan hautakiven jo omalle paikalleen, mutta nykysellään tuolle pitää olla kirkkovaltuuston lupa. Sitä uurnaa ei todellakaan tarkasteta, että mitä siellä on, joten ei muuta kuin tuhkat mereen ja kissanhiekkaa tilalle, ja sille hautapaikka ja kivi. Ongelma pois päiväjärjestyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Se on semmoinen asia, jonka päättävät omaisesi, et sinä. On heillekin, joita ei ole voinut haudata hautausmaalle, hautakivi laitettu. On hukkuneita ym. Monella hautausmaalla on myös muualle haudattujen muistokivi, missä voi muistella. Minä vien sinne kukkia, kun tulee ikävä mummia. Setäni tuhkat siroteltiin hautausmaalla sirottelualueelle, ja siellä olevaan laattaseinään laitettiin laatta.
Sukututkijana voin sanoa, että kyllä sinusta tähän maailmaan jälkiä jää, arkistoihin. Paljon parempia jälkiä kuin hautakivi, jota ylläpidetään ehkä se 25 vuotta ja sitten hävitetään. Tulevaisuuden sukututkijoiden arkistoista olen tosin huolissani tässä digitaalisessa maailmassa
nim. Nicolaus Nycopensis suorassa linjassa
25 vuotta? Meidän suvulla on hautoja kivineen jopa niin, että "tuorein vainaja" on kuollut 1930-luvulla.
Miksi tulis?