Olen kyllästynyt että työparini saavat valita lomansa joka kesä koska heillä on lapsia ja minun pitää tyytyä kevääseen tai syksyyn.
Meitä on 3 samassa työssä, olemme olleet työkavereita jo monta vuotta. Kesälomittaja tulee tänä vuonna kesäkuun puolestavälistä elokuun puoleen väliin ja osaksi mennään vajaalla miehityksellä koska kesällä muutenkin hiljaisempaa. Olen jo monta vuotta spitänyt lomani joko ekana tai vikana koska muiden pitää olla koulujen loma-aikoina lomalla, yleensä itse asiassa kahdessa pätkää eli pari vviikoa ihan alkukesästä ja pari viikkoa ihan loppukesäsätä. Tulevana kesänä menen naimisiin 14.7, tämä on ollut tiedossa jo kesästä 2016 ja olen kokoajan puhunut että haluan silloin lomaa niin että olisin kerrankin lomalla heinäkuun (haluan järjestää häitä alkuloman ja viettää kuheruslomaa loppuloma). Minua on aina myötäilty koska olenhan aina itse joustanut ja ovat saaneet silläkin ehdolla pitää edellisvuosina lomat niinkuin haluavat, olen joustanut koska olen luullut että hekin joustavat. Nyt nyt meidän esimies sanoi maanantaina että lyödään lomat lukkoon niin nämä molemmat alkoivat valittamaan ettei ole mitään järkeä että minä lapseton lomailen koulujen loma-aikoina koska minulla ei ole lapsia ja tästä on syntynyt kamala sota töissä. Voi s**tana. Mitä pitäisi tehdä?
Kommentit (590)
Vierailija kirjoitti:
Sun loma sentään on LOMAA! Ei lasten kanssa mitään lomaa vietetä, vaan se on yhtä puurtamista sekin.
Sittenhän voit puurtaa ihan hyvin kesä- tai elokuussa, vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Pin kirjoitti:
Hienoa, että sä olet joustanut lomissa aikaisempina vuosina, koska lapsiperheet on aika kusessa usein noiden lomien kanssa, ja kyllä se lisää yhteiskuntamme hyvinvointia, että perheet saavat edes joskus olla yhdessä. Nyt on kuitenkin sinun vuorosi ehdottomasti, pidä puolesi! :)
Ohis: Ainoastaan lapsiperheet ovat perheitä vai? Muiden perheiden hyvinvoinnista viis?
Mikä perhe kaksi ihmistä muka on? Se on pariskunta. Ja puolison voi vaihtaa jos loma-ajat ei sovi yhteen tai vaikka työpaikan. Lapsia ei voi vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Sun loma sentään on LOMAA! Ei lasten kanssa mitään lomaa vietetä, vaan se on yhtä puurtamista sekin.
Lapsia ei ole pakko hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsia ei ole pakko hankkia.
Työpaikkaa kun voi vaihtaa jos esimies ei Kohtele työntekijöitä mielestäsi tasa-arvoisesti. Tai jos työpajan ilmapiiriä ei kestä.
Se että on lapsia ei ole syy saada joka kesä oma tahtonsa läpi. Heidän valintansa ollut tehdä lapsia. Lapsia, jotka yleensä tehdään oman elämän rikastajaksi, ei työkaluksi ja etuoikeudeksi saada lomat kesäksi.
Kuinka monen lapsen tiedätte jääneen heitteille vanhempien työn vuoksi? Päivähoitoikäinen ei tasan tarkkaan joudu olemaan päivisin yksin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pin kirjoitti:
Hienoa, että sä olet joustanut lomissa aikaisempina vuosina, koska lapsiperheet on aika kusessa usein noiden lomien kanssa, ja kyllä se lisää yhteiskuntamme hyvinvointia, että perheet saavat edes joskus olla yhdessä. Nyt on kuitenkin sinun vuorosi ehdottomasti, pidä puolesi! :)
Ohis: Ainoastaan lapsiperheet ovat perheitä vai? Muiden perheiden hyvinvoinnista viis?
Mikä perhe kaksi ihmistä muka on? Se on pariskunta. Ja puolison voi vaihtaa jos loma-ajat ei sovi yhteen tai vaikka työpaikan. Lapsia ei voi vaihtaa.
Kyllä se on perhe ihan siinä missä lapsiperhekin. Perheet ovat hyvin monimuotoisia. Lapsien lisäksi perheeseen voi kuulua muitakin jäseniä kuten sisarukset, vanhemmat, muut sukulaiset jne. Todella lapsellisia kommentteja, yrittäisit nyt vähän enemmän. Alennun tasollesi ja sanon, että ainahan lapsen voi jättää vaikka sossulle.
Vierailija kirjoitti:
Se että on lapsia ei ole syy saada joka kesä oma tahtonsa läpi. Heidän valintansa ollut tehdä lapsia. Lapsia, jotka yleensä tehdään oman elämän rikastajaksi, ei työkaluksi ja etuoikeudeksi saada lomat kesäksi.
Itse ainakin mieluummin vaihtaisin työpaikkaa kun suostuisi kesäloman pitämään syksyllä tai talvella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan olla lasten kanssa vapaalla mieluummin koko kesän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sä olet lomaillut aina toukokuun tai syyskuun? Miten ihmeessä ette saa kaikki lomianne sovitettua kesä-elokuulle, jos kerran kesälomittajakin tulee? Kummallinen työpaikka.
Juuri katsoi että viimekesänä olin lomalla ensin juhannuksen molemmin puolin 2 viikkoa ja elokuun 2 vikaa viikkoa. Meillä on siis tuotannossakin kiertävä systeemi toukokuun puolesta välistä elokuun puoleen väliin, ainoastaan meillä toimiston puolella ollaan aina keskenään sovittu (eli muut ovat päättäneet millon haluavat pitää ja vedonneet lapsiinsa).
No nuohan on yleensä ne halutuummat viikot. Juhannuksen aikoihin kun pitää niin "säästää" 2 lomapäivää. Elokuussa tunnetusti parhaimmat lomakelit.
Eli mikä ongelma?
Ap:lla on edelleen ne häät ja poikkeuksellisesti tarvitsee loman heinäkuussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hitto että mä oon kans niin kyllästyny tuohon!! Muistan kun olin aikoinaan töissä niin NELJÄN vuoden aikana en kertaakaan saanut päättää lomiani! Siis mun mielestä se on voivoi jos on itse päättänyt hankkia lapsia, ei silti yhtä voida SYRJIÄ sen perusteella. Sitäpaitsi kyllähän lapsettomallakin voi olla puolison lomat, miksi se olisi eri asia kun lasten lomat. ARGHHH. Toivottavasti pystyt sanomaan häistä ja sinut otettaisiin vakavasti!
Täytyykö sinun pitää huolta puolisostasi kuin vanhemman päiväkoti-ikäisestä lapsestaan?
Kukaan ei missään tapauksessa halua yhteistä lomaa puolisonsa kanssa, ei kukaan.
Jos vastakkain on lapsellisen toive koska päiväkoti kiinni eikä varapaikkaa ole vs lapsettoman toive, koska haluaa lomailla puolison kanssa, niin kumman toive akuutimpi?
Molempien. Koska sille lapsettomalle tulee joka vuosi tämä sama tilanne eteen. Jossain vaiheessa pitää omista oikeuksistaan pitää kiinni, eikä jatkuvasti joustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sä olet lomaillut aina toukokuun tai syyskuun? Miten ihmeessä ette saa kaikki lomianne sovitettua kesä-elokuulle, jos kerran kesälomittajakin tulee? Kummallinen työpaikka.
Juuri katsoi että viimekesänä olin lomalla ensin juhannuksen molemmin puolin 2 viikkoa ja elokuun 2 vikaa viikkoa. Meillä on siis tuotannossakin kiertävä systeemi toukokuun puolesta välistä elokuun puoleen väliin, ainoastaan meillä toimiston puolella ollaan aina keskenään sovittu (eli muut ovat päättäneet millon haluavat pitää ja vedonneet lapsiinsa).
No nuohan on yleensä ne halutuummat viikot. Juhannuksen aikoihin kun pitää niin "säästää" 2 lomapäivää. Elokuussa tunnetusti parhaimmat lomakelit.
Eli mikä ongelma?
Ap:lla on edelleen ne häät ja poikkeuksellisesti tarvitsee loman heinäkuussa
Esimiehen puheille ajoissa että tämän vuonna pitää loman heinäkuussa. Esimiehen terävä on miettiä sitten se voiko kaikki olla lomalla heinäkuussa, pitääkö sopia kiertävistä lomista tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työkavereilla on päiväkoti-ikäisiä lapsia, eikä puolisoa, niin hoidon järjestäminen voi ihan oikeasti olla todella hankalaa. Päiväkodit nimittäin on kiinni juuri heinäkuussa. Jos kyseessä on yksityinen päiväkoti, niin lapsilla ei ole myöskään oikeutta mennä kunnalliseen varapäiväkotiin sinä aikana. Eli näissä tapauksissa ymmärrän hyvin, että joustaminen on mahdotonta. Meillä on töissä yksi tällainen tapaus, ja joka vuosi kaikille on täysin päivänselvää, että hän pitää kesälomansa tasan silloin, kun päiväkoti on kiinni. Asiasta ei ole ollut tarpeen tapella.
Sen sijaan koululaisten vanhemmat voi kyllä olla muulloinkin lomalla kun heinäkuussa.
Lapset ei oikeuta etuilemaan. Lapsien hankkiminen on oma päätös, muiden ei tarvitse kärsiä sen takia.
Aikuisten maailmassa käsitetään, että pakottava tarve menee "mutku mä haluun" -tarpeen yli.
Tietty työkaveri voisi koko heinäkuun ottaa lapsen mukaan töihin, se sitten sopisi sinulle?
Aikuisten maailmassa käsitetään, että päätös hankkia lapsia ei ole mikään pakottava tarve vaan mutku mä haluun -tarve, jonka seurauksista vastaat itse. Toivottavasti et kasvata lapsiasi yhtä itsekkäiksi.
Ne lapset tuppaavat olemaan yhteiskunnan jatkuvuudelle tärkeitä, joten siksi asia ei ole vain "vanhemman oma ongelma". Nythän ollaan jo todella huolissaan syntyvyyden laskusta, johon (laskuun siis) yhtenä syynä näen työ- ja perhe-elämän yhteensovittamisen vaikeuden/toisinaan jopa mahdottomuuden.
Joo, mutta et sä voi loputtomiin olettaa lapsettomien joustavan asioissa, jotka ovat myös heille tärkeitä. Esimerkiksi kesäloma johonkin tiettyyn aikaan kesällä syystä x (puolison kanssa yhdessä lomailu, häät, joku muu tapahtuma...).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja mä haluan miljoonan. Aina ei saa mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kannattaa varmaan irtisanoutua.
Vierailija kirjoitti:
Niin se menee meilläkin. Lapselliset ovat vapaalla koulujen loma-ajat ja joulut ja pääsiäiset ja illat ja viikonloput ja ja ja. Meillä sinkuillahan ei oo mitään elämää eikä väliä eikä läheisiä.
- kaupan kassa.
Ei meillä vaan. Mulla on kaksi lasta ja pomo ehdotti pokkana että pitäisin ainakin osan lomasta toukokuussa tai syyskuussa. Äitienpäivääkin yritti, en suostunut.
Mut olinhan mä jo juhannuksen ja uudenvuoden töissä sekä osan pääsiäistä. Hiihtolomalla töissä ja aika paljon muutenkin. Joten en anteeksi pyytele että haluan kesällä viettää vähintään kaksi viikkoa rauhassa perheen kanssa.
Keskustelet asiasta pomosia kanssa kahden kesken. Muistutat, että aikaisempina vuosina sinä oelt joustanut lomissa ja tämä sinun tämän vuoden heinäkuun loma on ollut tiedossa aikoja sitten. Pomohan sen tosiaan viime kädessä päättää, mutta saa olla melko mulkku tapaus jos vetäytyy jo sovitusta asiasta, jossa sinä olet jo täyttänyt oman osuuteesi. Työkavereiden annat vaan natkuttaa.
Muista jatkossakin haluta lomasi heinäkuulle tästä lähtien. Aina. Syyt ei kuulu muille. Voihan sullakin olla joku miehen lapsi hoidettavanasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vtuttaa lapsellisten paapominen ja lelliminen. Meillä lapsettomilla on ihan samanlainen oikeus toivoa lomia milloin halutaan!
Huokaus. Totta kai on. Yleensä se menee niin, että heinäkuun lomaoikeus kiertää.
Mutta toisaalta, ainakin minä joustin ihan mielelläni aikoinaan tuossa asiassa. On tosiaan aika kurjaa viedä pientä lasta ventovieraaseen hoitopaikkaan, jos oma tarha on kiinni heinäkuussa, kuten joskus käy.
Kun sitten omat lapseni olivat siinä iässä, minä taas sain samaa jelppiä kollegoilta niinä parina vuonna, kun ongelma oli ajankohtainen. Nyt taas lomailen ihan mielelläni muulloin kuin heinäkuussa.
Minusta fiksut ihmiset osaavat joustaa puolin ja toisin, eivätkä kuvittele, että se on arvovaltakysymys, saanko MINÄMINÄ lomailla heinäkuussa.
Kivoja lomakuukausia on kaksi muutakin. On vähemmän ryysista monissa lomakohteissakin kesäkuussa...
t. kesäkuisin mielellään lomaileva kahden lapsen äiti
Niin mä oon ihan mielellänikin joustanut aiempina vuosina senkin takia et kesälomamatkat on paljon edullisempia koulujen loma-aikojen ulkopuolella ja töissä on kesä-heinäkuussa tosi rauhallista eli oon ihan mielelläni ollut siellä. En edes ajatellut et tästä voisi nyt tulla ongelma kun yhtenä vuonna haluan pitää lomani silloin kun haluan ja se on alustavasti jo sovittukin :(
- AP
Pidä puolesi, sinulla on häät. Ilmoita ottavasi palkatonta, ellei muuten onnistu. Tai mene työterveyslääkärille valittamaan työuupumista, niin saat ensialkuun sairaslomaa muutaman viikon.
Terveisin 3 lapsen äiti.
Kyllä meillä ainakin joutuu ottamaan esimiehen hyväksynnän palkattomalle lomallekin, ei sitä niin vain oteta omin luvin ! Ja palkatonta meillä ei edes saa, jos on lomapäiviä käyttämättä.
Hienosti käännetty.