Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen kyllästynyt että työparini saavat valita lomansa joka kesä koska heillä on lapsia ja minun pitää tyytyä kevääseen tai syksyyn.

Vierailija
12.04.2018 |

Meitä on 3 samassa työssä, olemme olleet työkavereita jo monta vuotta. Kesälomittaja tulee tänä vuonna kesäkuun puolestavälistä elokuun puoleen väliin ja osaksi mennään vajaalla miehityksellä koska kesällä muutenkin hiljaisempaa. Olen jo monta vuotta spitänyt lomani joko ekana tai vikana koska muiden pitää olla koulujen loma-aikoina lomalla, yleensä itse asiassa kahdessa pätkää eli pari vviikoa ihan alkukesästä ja pari viikkoa ihan loppukesäsätä. Tulevana kesänä menen naimisiin 14.7, tämä on ollut tiedossa jo kesästä 2016 ja olen kokoajan puhunut että haluan silloin lomaa niin että olisin kerrankin lomalla heinäkuun (haluan järjestää häitä alkuloman ja viettää kuheruslomaa loppuloma). Minua on aina myötäilty koska olenhan aina itse joustanut ja ovat saaneet silläkin ehdolla pitää edellisvuosina lomat niinkuin haluavat, olen joustanut koska olen luullut että hekin joustavat. Nyt nyt meidän esimies sanoi maanantaina että lyödään lomat lukkoon niin nämä molemmat alkoivat valittamaan ettei ole mitään järkeä että minä lapseton lomailen koulujen loma-aikoina koska minulla ei ole lapsia ja tästä on syntynyt kamala sota töissä. Voi s**tana. Mitä pitäisi tehdä?

Kommentit (590)

Vierailija
501/590 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika lapsellisia kommentteja täällä. Minä, minä, minä...

Pienet 7-13 vuotiaat eivät voi olla yksin kotona paria kuukautta eikä kaikilla ole tukiverkostoja. Onhan se tosi kurjaa jos joku joutuu aina joustamaan, mutta sitten jos sinulle siunaantuu niitä lapsia niin ymmärrät miten vaikeaksi yhteiskunta tekee lapsen kasvattamisen työnohella.

Lapset joutuvat ihan hirmu pienestä alkaen pärjäämään yksin itse, koulumatkoissa ja kotona. Ei lapsuuskaan kauan kestä.

Höpöhöpö. Älä puhu kaikkien perheellisten puolesta ja anna kuvaa, kaikki olemme noin kädettömiä ja aivottomia. Lastenhoidon järjestämiseen on miljoona vaihtoehtoa. Jos ei muuta keksi niin lyö rahaa tiskiin ja palkkaa sen hoitajan.

Ei minulla eikä varmasti suurimmalla osalla perheistä ole varaa palkata hoitajaa kotiin.

Onko lapset sitten vain hyväosaisten etuoikeus, sellaisenko maan tahdot jossa alaluokka ei saa edes lapsia tehdä, ei lemmikkejä omistaa ja ruuaksikin riittää vain halvat ja terveelliset pavut.

En ole kädetön tai aivoton, mutta olen varhaiskasvatusalalla ja olen todella huolissani näistä ketjuista joissa moni haukkuu lapsen tarpeita eikä ymmärrä pienen lapsen turvallusuudentunteesta tai turvallisuudesta mitään.

Kaikilla ei ole hoitopaikkoja koululaisille.

Vierailija
502/590 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te lapsettomat jotka valitatte kun me lapselliset haluamme pitää lomaa päiväkotien kiinnioloaikoina, oli se sitten heinäkuu tai mitä vain. Oletteko tietoisia, että hyvin usein me perheelliset joudumme pitämään puolison kanssa lomat eri aikoihin, juuri päiväkotien kiinniolon vuoksi? Mutta emme mekään valita, vaikka te lapsettomat pystytte lomailemaan yhdessä puolisonne kanssa. Kaikella on puolensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/590 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kirjoitti:

Te lapsettomat jotka valitatte kun me lapselliset haluamme pitää lomaa päiväkotien kiinnioloaikoina, oli se sitten heinäkuu tai mitä vain. Oletteko tietoisia, että hyvin usein me perheelliset joudumme pitämään puolison kanssa lomat eri aikoihin, juuri päiväkotien kiinniolon vuoksi? Mutta emme mekään valita, vaikka te lapsettomat pystytte lomailemaan yhdessä puolisonne kanssa. Kaikella on puolensa.

Yeap. Niinhän me lapsettomatkin joudumme välillä olemaan eriaikaan lomalla kumppanin kanssa. Joskus jopa vaan nukumme yhdessä kun lapsettomana joudun jäämään tuplaan töihin kun sä et voi jäädä kun pitää lapsi hakea. Yks hailee vaikka mun koira tekee tarpeen sisälle kun mies on kans illassa koska mähän oli vaan aamussa, mut hei hyvä et sä saat hakea sen kersan tarhasta.

Vierailija
504/590 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu on nyt mennyt niin villiksi, ettei voi kuin pyöritellä silmiään. 

Ap pitäköön lomansa niin, kuin on sovittu alun perinkin. Nyt on muiden työntekijöiden vuoro joustaa lomatoiveineen. Ja mitä tulee ekaluokkalaisten selviytymisiin, hoitokustannuksiin ja muihin hoitovaikeuksiin: mikään näistä ei kuulu työpaikan lapsettomalle eikä varsinkaan silloin, kun hänen oletetaan siirtävän viidettä, kuudetta ja seitsemättäkin kertaa omat lomansa perheellisten mieliksi. 

Vierailija
505/590 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitakaa sinkut työkavereittenne lapsia ainakin osan aikaa lomastanne tai tarjoutukaa hankimaan apua. Sitten saatte käsityksen toisten elämästä.

Hoitakaa lapselliset sinkkutyökavereittenne asioita ainakin osan aikaa lomastenne tai tarjoutukaa hankkimaan apua. Siten saatte käsityksen toisten elämästä.

Niinhän me tehdäänkin. Tosin meidän työpäivä ei mahdollisesti pääty siihen että ovi menee kiinni,eikä "ylityöstä" makseta. Mutta ainakin tehdään tärkeää hommaa josta jää jotain jälkeemme.

Ettekä tee. Haukutte ja pidätte heidän elämäänsä huonompana. Kellä jää, kellä ei. Suurin osa nykylapsista on huonosti kasvatettuja. Tänään näin, kun joku hellantelttu potki vammaisen pyörätuolia.

Nokun ei ne vanhemmat saa olla kotona kasvattamassa edes kesällä...

Tai niitä lapsia ei osata kasvattaa missään määrin itsenäisiksi ja omatoimisiksi, joten niitä 13-vuotiaitakin pitää olla vahtimassa joka hetki etteivät vahingossa hyppää ikkunasta ja taita niskojaan.

Vierailija
506/590 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kirjoitti:

Alun alkaenhan valitus koski sitä, että ap olisi kerrankin halunnut lomailla heinäkuussa järjestelläkseen häitä, mikä ei sitten sopinutkaan näille perheellisille, joiden vuoksi ap on jo aika monta kertaa joustanut lomatoiveissaan. 

Vierailija
507/590 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä on 3 samassa työssä, olemme olleet työkavereita jo monta vuotta. Kesälomittaja tulee tänä vuonna kesäkuun puolestavälistä elokuun puoleen väliin ja osaksi mennään vajaalla miehityksellä koska kesällä muutenkin hiljaisempaa. Olen jo monta vuotta spitänyt lomani joko ekana tai vikana koska muiden pitää olla koulujen loma-aikoina lomalla, yleensä itse asiassa kahdessa pätkää eli pari vviikoa ihan alkukesästä ja pari viikkoa ihan loppukesäsätä. Tulevana kesänä menen naimisiin 14.7, tämä on ollut tiedossa jo kesästä 2016 ja olen kokoajan puhunut että haluan silloin lomaa niin että olisin kerrankin lomalla heinäkuun (haluan järjestää häitä alkuloman ja viettää kuheruslomaa loppuloma). Minua on aina myötäilty koska olenhan aina itse joustanut ja ovat saaneet silläkin ehdolla pitää edellisvuosina lomat niinkuin haluavat, olen joustanut koska olen luullut että hekin joustavat. Nyt nyt meidän esimies sanoi maanantaina että lyödään lomat lukkoon niin nämä molemmat alkoivat valittamaan ettei ole mitään järkeä että minä lapseton lomailen koulujen loma-aikoina koska minulla ei ole lapsia ja tästä on syntynyt kamala sota töissä. Voi s**tana. Mitä pitäisi tehdä?

Jatka lottoamista ja vaihda firmaa. Sillä aikaa pidät pääsi ja kerrot  pomolle että nyt on sun vuorosi  lomailla ainakin se 2 vkoa putkeen  heinäkuussa.

Btw, musta on kiva lomailla joko  touko-tai  syykuussa koska silloin voi viettää koko  kuukauden jossain kivassa Välimeren kohteessa murto-osalla siitä hinnasta mitä se hein-elokuussa muiden lomaillessa maksaisi. Varsinkin kesää on kiva jatkaa syyskuussa  kun ulkomailla on vielä  todella lämmintä ja Suomessa jo kirotaan syyssateita.

Vierailija
508/590 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienet 7-13 vuotiaat eivät voi olla yksin kotona paria kuukautta eikä kaikilla ole tukiverkostoja. Onhan se tosi kurjaa jos joku joutuu aina joustamaan, mutta sitten jos sinulle siunaantuu niitä lapsia niin ymmärrät miten vaikeaksi yhteiskunta tekee lapsen kasvattamisen työnohella.

Lapset joutuvat ihan hirmu pienestä alkaen pärjäämään yksin itse, koulumatkoissa ja kotona. Ei lapsuuskaan kauan kestä.

Äiti on hyvä ja joustaa sitten itse. Ei se lapsuus niin kauaa kestä.

Ihan teet vaikka töitä 9kk ja kesät palkattomana.

Olipa typerä komentti. Milläköhän eläisin sen kaksi kuukautta. Muutan telttaan lapsen kanssa ja myyn omaisuuden jotta saan ruokaa.

Syksyllä taas vuokraan asunnon ja ostelen uudet kalusteet kun palkka alkaa rullata.

Minä joustan minkä pystyn, mutta lapsen ehdoilla. Minun lapseni ei maksa sitä turvallisuudestaan tai kehityksestään. Kenenkään lapsen ei pitäisi.

Ymmärrän hyvin miksi syntyvyys on laskussa.

Samasta syystä kuin lastensuojelun ja päivähoidon irtisanoutumiset ja loppuun palamiset. Kun työtään ei ole mahdollista tehdä hyvin.

Vierailija
509/590 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse näin pätkätyöläisenä ilmoitan työsopimusta tehdessä, että olen lomalla heinäkuusta 5 vk. Jouluna 2 vk. Jos ei työnantajalle sovi niin menen muualle töihin. Itselläni ei ole varaa palkata hoitajaa lapsille eikä isovanhempia kiinnosta hoitaa lapsiani. En ole keksinyt vielä muuta ratkaisua.

Vierailija
510/590 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kirjoitti:

Yeap. Niinhän me lapsettomatkin joudumme välillä olemaan eriaikaan lomalla kumppanin kanssa. Joskus jopa vaan nukumme yhdessä kun lapsettomana joudun jäämään tuplaan töihin kun sä et voi jäädä kun pitää lapsi hakea. Yks hailee vaikka mun koira tekee tarpeen sisälle kun mies on kans illassa koska mähän oli vaan aamussa, mut hei hyvä et sä saat hakea sen kersan tarhasta.

Aha. No työpaikkoja ja työkavereita on erilaisia, mutta meillä kyllä yleensä lapsettomat ovat huonompia joustamaan lomien suhteen, koska haluavat välttämättä olla lomalla samaan aikaan puolisin kanssa. Yhdenkin työkaverin puolison firma on aina heinäkuussa kiinni, joten puoliso on automaattisesti aina heinäkuun lomalla...

Vierailija
511/590 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kirjoitti:

En ole ap, mutta siis mitä se sinulle kuuluu voinko pitää lomani puolisoni kanssa samaan aikaan. Kyse on siitä, että lapsettomat joutuvat pitämään loman epämieluisaan ajankohtaan teidän lastellisten takia. Ollaan kuitenkin samassa työssä, joten minkä takia teillä on erityisedut lomien takia? Ei niitä lapsia ole pakko hommata. Eiköhän se ollut teille selvää heti alun perin, että joudutte pitämään puolison kanssa lomat eri aikoihin. Ihan teidän oma valinta. Kun taas minun valinta ei ole pitää aina lomaa epämieluisaan ajankohtaan. 

Vierailija
512/590 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti on hyvä ja joustaa sitten itse. Ei se lapsuus niin kauaa kestä.

Ihan teet vaikka töitä 9kk ja kesät palkattomana.

Olipa typerä komentti. Milläköhän eläisin sen kaksi kuukautta. Muutan telttaan lapsen kanssa ja myyn omaisuuden jotta saan ruokaa.

Syksyllä taas vuokraan asunnon ja ostelen uudet kalusteet kun palkka alkaa rullata.

Minä joustan minkä pystyn, mutta lapsen ehdoilla. Minun lapseni ei maksa sitä turvallisuudestaan tai kehityksestään. Kenenkään lapsen ei pitäisi.

Ymmärrän hyvin miksi syntyvyys on laskussa.

Samasta syystä kuin lastensuojelun ja päivähoidon irtisanoutumiset ja loppuun palamiset. Kun työtään ei ole mahdollista tehdä hyvin.

Perheellistynyt kohtaa elämässään lukuisia vaikeuksia, sitä en kiistä. Mutta jos elämä on vaakalaudalla joka ikinen heinäkuu siksi, että sitä ei saa muiden lomatoiveiden vuoksi kokonaisuudessaan lomaksi, kannattaa ihan oikeasti vähän suunnitella elämäänsä tehdäkseen siitä helpompaa. Kun kaikki eivät yksinkertaisesti _voi_ lomailla heinäkuussa.

Vierailija
513/590 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kirjoitti:

Aha. No työpaikkoja ja työkavereita on erilaisia, mutta meillä kyllä yleensä lapsettomat ovat huonompia joustamaan lomien suhteen, koska haluavat välttämättä olla lomalla samaan aikaan puolisin kanssa. Yhdenkin työkaverin puolison firma on aina heinäkuussa kiinni, joten puoliso on automaattisesti aina heinäkuun lomalla...

Kiertävä lomalista on loistoratkaisu, niin kaikki saavat vuoron perään nurista menetetystä heinäkuusta.

Vierailija
514/590 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten se on muka nimenomaan heinäkuu, jolloin perheellisen on helpoin lomailla tai muuten kusee lastenhoito? Päiväkoti-ikäinenhän pääsee sinne tarhaan silloin kun vanhemmat on töissä (ei ole väliä mikä kesälomakuukausi). Koululaisten kanssa voi vuorotella toinen vanhempi lomailee alkukesästä ja toinen loppukesästä. Yksinhuoltajalla taas ongelma ei ratkea loman sijoittamisella heinäkuulle, koska silloin lapsi on yksin kesäkuun ja puolet elokuusta. Eli jotain täytyy keksiä kuitenkin. Samahan sekin on että mille kuukaudelle nuo erikoisjärjestelyt hoitelee.

Tämäkin on sata kertaa jo selitetty. Kesäkuussa ja elokuussa lapsen saa helposti maksullisille päiväleireille. Heinäkuussa ei.

Ja moni toivookin lomia niin, että vanhemmat ovat ainakin osittain vuoronperään kotona. Muttakun eihän ne lapselliset saa toivoa niinkään. Jos kummankin työpaikasta annetaan vaikka kesäkuu, niin sepä kivaa lapsille.

Eli 1,5kk kesästä voidaan syytää rahaa maksullisille leireille, mutta heinäkuussa ei voi palkata hoitajaa esim. yhdessä lasten kaverien vanhempien kanssa, jos ei yksin halua, koska hoitajan palkka on enemmän kuin oma palkka, vai miten se oli

Päiväleiri maksaa noin 100e viikossa, jos joku ihan tavisleiri kelpaa ja sillä hinnalla saa aamupalan, lounaan ja välipalan. Hoitaja kotiin maksaa aika paljon enemmän.

Eikö nämä ole yleensä lyhyempiä kuin työpäivä?

Vierailija
515/590 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on erittäin hyvä systeemi. Kaikki saavat toivoa 2 viikkoa lomia lomakaudelle ja ne myös toteutetaan. Kaikki eivät kuitenkaan toivo juuri täsmälleen samoja viikkoja. Lisäksi yhden viikon saa toivoa muualle kuin lomakaudelle ja se myös toteutuu. Meillä ei pyhäpäivinä tarvitse olla töissä.

Tämä on erittäin reilua, kaikki ovat tyytyväisiä ja yleensä ne loputkin lomat on olleet putkeen sen kahden viikon kanssa. Joku yksittäinen viikko on joskus ollut tyyliin kesäkuun alussa.

Vierailija
516/590 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten se on muka nimenomaan heinäkuu, jolloin perheellisen on helpoin lomailla tai muuten kusee lastenhoito? Päiväkoti-ikäinenhän pääsee sinne tarhaan silloin kun vanhemmat on töissä (ei ole väliä mikä kesälomakuukausi). Koululaisten kanssa voi vuorotella toinen vanhempi lomailee alkukesästä ja toinen loppukesästä. Yksinhuoltajalla taas ongelma ei ratkea loman sijoittamisella heinäkuulle, koska silloin lapsi on yksin kesäkuun ja puolet elokuusta. Eli jotain täytyy keksiä kuitenkin. Samahan sekin on että mille kuukaudelle nuo erikoisjärjestelyt hoitelee.

Tämäkin on sata kertaa jo selitetty. Kesäkuussa ja elokuussa lapsen saa helposti maksullisille päiväleireille. Heinäkuussa ei.

Ja moni toivookin lomia niin, että vanhemmat ovat ainakin osittain vuoronperään kotona. Muttakun eihän ne lapselliset saa toivoa niinkään. Jos kummankin työpaikasta annetaan vaikka kesäkuu, niin sepä kivaa lapsille.

Eli 1,5kk kesästä voidaan syytää rahaa maksullisille leireille, mutta heinäkuussa ei voi palkata hoitajaa esim. yhdessä lasten kaverien vanhempien kanssa, jos ei yksin halua, koska hoitajan palkka on enemmän kuin oma palkka, vai miten se oli

Päiväleiri maksaa noin 100e viikossa, jos joku ihan tavisleiri kelpaa ja sillä hinnalla saa aamupalan, lounaan ja välipalan. Hoitaja kotiin maksaa aika paljon enemmän.

Eikö nämä ole yleensä lyhyempiä kuin työpäivä?

Ei, kyllä ne ovat tyyliin 8-17 tms. Ja jos on lähellä kotia, kyllä se ekaluokkalainen sinne osaa kulkea itse ja tulla kotiin ja tarvittaessa odotella sen tunnin vanhempia.

Vierailija
517/590 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on työpaikalla näitä, jotka kovaan ääneen toitottavat ”ja minä en sitten voi jäädä hetkeksikään ylitöihin koska pitää hakea lapsi hoidosta” -tyyppejä, joten luonnollisestikin lapseton ihminen on se joka ne ylitöiksi menevät hommat tekee. Tämä jousto riittää minulle, joten missään loma-asiassa en enää jousta vaikka kuinka ruinattaisiin. Onneksi meillä onkin kiertävät lomalistat. Silloin tällöin joku rutisee kuinka lomat on huonoon aikaan ja on niin hankalaa. Näille en luonnollisestikaan korvaani lotkauta. Rajansa kaikella.

Vierailija
518/590 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta kiertävä lomalista, ja kukin kärsiköön vuorollan huonosta loma-ajankohdasta. Sama työ ja samat edut. Yksityiselämän ei pitäisi vaikuttaa työelämään. 

Vierailija
519/590 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se väärin, jos joutuu aina pitämään lomansa huonona ajankohtana jonku toisen kakaroiden takia.

Lomat kiertoon vaan. 

En kyllä kokisi, että vaikkapa elokuu on yhtään sen huonompi kuin heinäkuu. Säiden puolesta monesti jopa parempi. Itse lapsettomana pidän mielelläni juurikin elokuun, tai esim heinäkuun viimeiseltä viikolta alkaen. 

Vierailija
520/590 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me yritimme etsiä teiniä ekaluokkalaisen kaveriksi (kesäkuulle) pari vuotta sitten facen kautta alueemme ryhmissä, tutuilta kysellen ja viemällä lappuja kauppojen ilmoitustauluille. Iso kaupunki kyseessä. Yhtäkään edes kyselyä ei tullut, vaikka palkka oli ihan varmasti järkevällä tasolla ja tänne on helppo kulkea. Eikai kukaan vaan halua sitoutua nykyään pidemmäksi ajaksi, vaan nuoretkin mieluummin lomailevat.

Että ei niitä teinejäkään ihan tuosta noin vaan joka oksalle ole.

Joo, jotkut tosiaan luulevat, että sen maksullisen hoitajan saa tuosta vaan. Työttömälle tuollainen muutaman viikon pätkä on tukien kannalta hankala, opiskelijat haluavat ensisijaisesti oman alan kesätöitä ja teinit, no, osa on halukkaita tienaamaan omaa rahaa ja sitoutuvat, mutta paljon on näitä, jotka haluavat lomailla kesät ja ehkä joskus tehdä satunnaista lapsenvaihtikeikkaa - ei mitään viikkoja joka päivä.

Eikö tuollainen muutaman viikon pätkä ole työttömälle juuri otollinen mahdollisuus täyttää aktiivimallin ehdot?