Ärsytän ihmisiä, mutta en tiedä miksi
Olen huomannut, että ärsytän monia ihmisiä. Eniten puolituttuja tai sellaisia, erityisesti naispuoleisia. En vain yhtään tiedä miksi. Olen useammalta minut hyvin tuntevalta ihmiseltä kysynyt että mikä minussa on sellaista, että se ärsyttää monia uusia ihmisiä, mutta en ole saanut vastausta. Kuvittelet itse olevani uusille ihmsille ja puolitutuille ja kavereiden kavereille ja sellaisille ystävällinen, kohtelias, mukava jne. Miten saan selville että miksi ärsytän? En halua olla sellainen, josta ei tykätä.
Kommentit (222)
Mulla oli kouluaikainen tyttöporukka. Sitä joka ei ollut paikalla muut haukkui. Aina. Kyllästyin. Yritin pitää poissaolevan puolia. Tulos: sain vastaani kaikki mukaanlukien sen jota puolustin.
So long, hankin parempia kavereita.
Nykyään koko vanha jengi on riidoissa keskenään, olen kuullut mutkan kautta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua sanotaan usein hyökkääväksi.
Siihen ei tarvita muuta kuin että sanoo "ei" silloin kun siltä tuntuu.
Tai ilmaisee eriävän mielipiteensä, jättäytyy pois sellaisesta, mihin ei halua mukaan.En aio muuttua. Yleensä olen saanut katua, jos olen ryhtynyt johonkin vastoin omaa järkeäni ollakseni mieliksi.
Hmm. Minäkään en ole mielistelijä enkä hissukka vaan ilmaisen aika suoraan mielipiteeni, kohteliaasti kuitenkin. Osaan ja uskallan sanoa ei, jos siltä tuntuu. Ehkä sitten ole hyökkäävä? Vaikka olen aina kohtelias. Ap,
Millä tavalla ilmaiset "suoraan mielipiteesi"? Sen voi tehdä positiivisessa hengessä, negatiivisesti, toista tuomiten tai toisen huomioiden ja kunnioittaen, taikka muuten tökerösti. Sanot olevasi aina kohtelias, onko todella tämänkin asian kanssa näin? Ehkä kaikki eivät pidä tapaasi kuitenkaan kohteliaana? Tällainen ajatus vain tuli mieleen. En tarkoita että voisin päätellä että sulla on tuossa ongelma, ehdotus vain.
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu, että moni vetää hajun mukaan inhoamisen syyksi. On paljon sairauksia, jotka saa aikaan hajua, peseytymisestä huolimatta.
Jos oikeasti inhoaa toista hajun perusteella, silloin voi nostaa käden ja julistaa: Olen pelkkä elukka, ja annan nenän päättää aivojen sijaan.
Valitettavasti ymmärrän tuon hajusta ärsyyntymisen, vaikka se tekisi minut kuinka elukaksi. Meillä oli töissä yksi haiseva ihminen, syytä en tiedä kun en kehdannut kauheasti mennä juttelemaan kun pelkäsin että kasvojen mikroilmeet näyttäisivät vastenmielisyyttä. Alkuraskaudessa sai rukoilla ettei ilmestyisi samaan ruokailutilaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos olet ihan oma itsesi ja lakkaat pähkäilemästä muitten ajatuksia sinusta? Et kuitenkaan voi miellyttää kaikkia, joten ei kannata edes yrittää. Sekin on ärsyttävää ja teennäistä, jos joku yrittää olla mielinkielin kaikille. Kehitä persoonallisuuttasi, ole avoin ja ystävällinen, ja jos joku ei siitä pidä niin anna olla.
Jokin syy ap:llä oli kuitenkin tehdä aloitus. Onkohan hän onnellinen? Ehkä hän etsii vastauksia siihen, miksi hän ei ole onnellinen. Ei silloin pidä tyytyä tilanteeseen vaan silloin muutosten tekeminen voi lisätä ihmisen onnellisuutta.
Harmittaa, kun menen vaikka mieheni avecina uuteen porukkaan, ja osa pitää minusta heti ja osa selvästi ärsyyntyy. Ei se ole mukavaa miehellenikään, jos hänen kavereista osa ärtyy minusta. Mieheni ei osaa sanoa syytä, hänen mielestä olen tasapuolisesti mukava kaikille. Saman huomaan vaikka uudessa työpaikassa, saan heti muutamia hyviä työkaveruuksia kun osa taas suhtautuu minuun tylysti, kunhan ensin tutustuu hieman. Ei se kivaa ole.
Mua jäi kiinnostamaan, että millainen olet mielestäsi itse? Onko sulla jokin aavistus, mihin tällainen käytös ja jakautuminen voisi ehkä liittyä?
Minusta tuntuu että olin ennen ärsyttävä muiden mielestä. Olin silloin oma itseni, kiinnostunut muiden mielipiteistä ja kyselin kovasti näkemyksiä. Tykkäsin myös leikkimielisistä väittelyistä ja halusin kovasti olla kaikkien kaveri. Silti seuraani jotenkin väheksyttiin, olin varmaan liian innokas.
Nykyään olen niin kiireinen muiden juttujen kanssa (perhe, ura jne) etten juurikaan jaksa nähdä vaivaa ihmisten takia ja tuntuu että nyt kaikki haluaisivat seuraani. Ärsyttää vähän, koska nuorempana olisin oikeasti kaivannut ystäviä ja seuraa, nyt ehdin juuri ja juuri hoitaa minimi sosiaaliset velvoitteet.
Pitää varmaan olla vähän vaikeasti saatava että ihmiset kiinnostuvat?
Itsellä on oikeasti huonot sosiaaliset taidot. Pyrin olemaan kohtelias ja ystävällinen kaikille, minkä vuoksi voi luulla että olen jotenkin lassukka. Mutta sitten kun sanonkin ei niin joltain menee hermo, kun en olekaan vedätettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Ap sanoi jossain kommentissaan että hänellä on musta huumorintaju. En osaa sanoa että millaista mustaa huumoria tarkoitat ja kuinka tuttavuuden alussa se käy ilmi ja miten, mutta olin itsekin tänne tulossa kommentoimaan, että jos uusi tuttavuus alkaa viljelemään sarkastisia kommentteja, tulee varmasti sellainen luotaantyötävä mielikuva ilkeästä henkilöstä, jonka kanssa ei halua olla tekemisissä. Siis ihan jotain perus sarkastisia juttuja vaikka, mitä mun hyvät ystävät joka päivä kertoo, niin jos uusi tuttavuus kertoisi myös, niin hämmästyisin kyllä.
Sarkasmi on mielestäni sellanen asia joka kuuluu vasta hyvään ystävyyteen/kaveruuteen
En ole tällaista sosiaalista sääntöä ennen kuullutkaan, saattaa selittää paljon. T. Ass-burger.
Muutoma asia joita etenkin nuoret naiset tekee ja jotka ärsyttää osaa ihmisistä:
Niiskuttaminen.
Eli ei osata niistää, vaan nenää niiskautetaan vähän väliä. Jos se nenä vuotaa niin että sieltä jotain valuu ulos = kevyt niisto auttaa. Jos sieltä ei mitään valu niin niiskutus on vain turhaa "pakkoliikettä"
Suu auki purkan lässyttäminen.
Älyttömän ärsyttävää ja rasittavaa, sekä todella typerä ja itsekäs tapa. Jokainen osaa syödä suu kiinni ja jos asiasta ei välitä, on itsekäs kusipää joka tahallaan ärsyttää muita. Esim jossain luokassa/avokonttorissa se lässytys voi kuulua 10m päähän.
Tilannetajuttomuus/tilantajuttomuus.
Pahimpia on "suuhengittäjät" eli nämä jotka toljottaa suu auki kuin kala kuivalla maalla eivätkä esim tajua että ovat muiden tiellä käytävillä/muualla. Eli kyvyttömyys/haluttomuus välittää ympäristöstään jonka seurauksena ovat tientukkeena ulkona/kaupoissa ym tai palloilevat vaarallisesti salilla liian läheltä painojen kanssa liikkeitä tekeviä.
Siinä nyt ainakin muutoma asia jota ei ilmeisesti monikaan tajua tekevänsä, mutta nämä voi ärsyttää todella paljon etenkin äänille herkkiä ihmisiä.
Ja jos joku tajuaa nyt noita tekevän, niin ei ole mitään tekosyytä jatkaa samaa rataa, kuin kusipäisyys.
Asiaa kannattaa miettiä esim niin, että ärsyttäisikö jos joku tyyppi tulisi viereen hokemaan "nän nän nää, nännännnääääää" kimeällä kovalla äänellä?
Tämäkin olisi aivan yhtä turhaa muiden kiusaamista jonka voi välttää olemalla ihmisiksi.
Aika moni tekee vääriä päätelmiä ihmisistä ja heidän luonteestaan. Puhetyyli vaikuttaa myös paljon, sitä tulkitaan väärin. Epävarmuus ihmisessä ärsyttää ja sellaista muut kohtelevat tylysti. Ihmiset kuvittelevat itse olevansa täydellisiä ja mikä onkaan hauskempaa kuin ottaa joku silmätikuksi ja arvostella häntä yhdessä. Kateus on myös vahvasti määrittävä asia ihmissuhteissa. Esim. työssä ei voi pitää puoliaan samoin kuin vapaa-aikana, siksi ihminen tulkitaan työpaikalla heikoksi, mikä on usein väärä päätelmä.
Ala ap kiinnittää niihin tilanteisiin tarkempaa huomiota, milloin huomaat että joku ei nyt tykkää ja ärsyyntyy. Mitä olit silloin juuri sanonut? Miten olit käyttäytynyt ja missä tilanteessa?
Olis myös kiva kuulla vähän enemmän, miten muulla lailla kuvailisit itseäsi, mistä pidät, mistä et jne, että saisi jonkinlaisen kuvan susta. Ehkä siitä saisi jotakin käsitystä myös kysymykseesi?
Sitten voit myös painostaa jotakin ystävääsi kakaisemaan asian, heillä saattaa olla vähintäänkin jokin hyvä arvaus kyllä (vaikkeivät ihan varmoja olisivatkaat syystä). Monesti tuollainen noinkin selvää reaktiota aiheuttava ominaisuus/käytös on myös ystäville/yleisessti näkyvä, vaikkei se heitä itseään haittaisikaan.
Oletko sellainen jonka on pakko aina saada tahtonsa läpi joka asiassa, vaikka ihan mukavasti ja ystävällisesti. Ja sitten vähän painostat muita, toki hyväntahtoisesti. Vai oletko niitä joilla on kaikki asiat niin täydellisen hyvin että se on ärsyttävää. Vai oletko tosi tarkka joka asiasta ja kiinnitätä huomiota pikkuasioihin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sairaus voisi aiheuttaa tämän?
Hikoilen paljon. Joudun vaihtmaaan alushousuja monta kertaa päivässä, koska ne ovat märät. Hiki myös haisee rekkamiehelle tai sille, että olisin pissannut housuihini ja unohtanut pestä vaatteet ja vain kuivattanut ne. Ensin luulinkin, että multa lirahtelee, mutta sama haju on kaikissa vaatteissa ja tulee niihin hetkessä. Pyykistä tullessa haisevat vielä raikkaalle.
Onko kilppariarvot mitattu? Voisi olla myös muu hormonaalinen tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu, että moni vetää hajun mukaan inhoamisen syyksi. On paljon sairauksia, jotka saa aikaan hajua, peseytymisestä huolimatta.
Jos oikeasti inhoaa toista hajun perusteella, silloin voi nostaa käden ja julistaa: Olen pelkkä elukka, ja annan nenän päättää aivojen sijaan.
Minä en inhoa ihmisiä hajun perusteella, mutta se haju itsessään voi inhottaa liikaa. Olen tavannut ihmisiä joiden hengitys löyhkää metrien(!!) päähän tai hajusteita on niin paljon että päätä särkee ja oksettaa. Tällöin välttelen näitä ihmisiä. En tähän mennessä ole tavannut ihmistä, joka haisisi kuolettavan pahalle ilman että kyseessä olisi täysin olematon suuhygienia, tupakointi tai käytetyt hajusteet. Näihin asioihin voi ihminen itse vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Löysin näistä kommenteista monta ärsyttäväksi ilmoitettua asiaa, jotka täsmäävät minuun.
Musta huumori, jota ilmeisesti osa ei ymmärrä. Analyyttisyys ja se ettei mielistele. Ei omista telkkaria joten ei osaa puhua tv-ohjelmista. Ei roiku somessa eikä päivitä mitään someen. Ajattelee asioista monesta näkökulmasta ja analyyttisesti, se tulkitaan haasteelliseksi ja ylimieliseksi.
Ap.
Saatat muiden silmissä olla jankuttava pikkuasioihin takertuja, jonka kanssa keskustelu on raskasta ja vaikeaa. Huumorisi saataa myös olla tahattomasti törkeää tai loukkaavaa. Pitää olla läheisissä väleissä ennen kuin voi alkaa viljellä tökerömpää huumoria. Ja mitä tarkoittaa ettei mielistele? Mikä sinulle on mielistelyä? Voi olla että olet tyly ja töksäyttelevä.
Vierailija kirjoitti:
Musta se on aika usein vastapuolen huonosta itsetunnosta kiinni. Tulkitsevat väärin.ja ottavat itseensä. Puhuvat seläntakana pahaa.
Nyt tapasinekaa kertaa tällaisen miehen. Ihme loukkaantuja.
Joidenkin naisten kanssa on vasn hankalaa.
Ulkonäkökin saattaa olla uhka....
Musta tuntuu että monilla on ne jotkut tietys piirteet toisissa ihmisissa jotka ärsyttää helpoiten. (esim. päteminen, negatiivinen kautta ilmaisu, alentuva suhtautuminen, kokoomuslainen ajatusmaailma, uskonnollisuus jne). Eli eri ihmisillä on omat ns.inhokkipiirteet tai ominaisuudet, joissa ärsytyskynnys on matalampi. Temperamenteissa on myös eroa kuinka helposti ärsyyntyy tai näyttää ärsytystään, vaikka myös itsetunnolla on iso rooli munkin mielestä. Ärsytyskynnys myös vaihtelee eri aikoina. esim.stressi laskee kynnystä aika tavalla.
Jos sua aina tulkitaan samassa asiassa väärin, niin silloin oma ilmaisusi on myös aika puutteellista. Tai sitten vain oikeasti toimit/sanot/teet monen mielestä ärsyttävästi jossain asiassa.
Mä viihdyn töissä hyvin omissa oloissani, teen työni, en puhu selän takana, en arvostele muita, en koko ajan höpötä työkavereille kun on tarkoitus tehdä töitä, en tauoillakaan välttämättä.
Toisaalta osllistun työtä koskeviin keskusteluihin ja joskus muihinkin kahvipöytäkeskusteluihin, työasioissa kysyn jos en jotain tiedä, myönnän jos olen väärässä, autan jos pystyn jos joku (uusi) kysyy neuvoa, ja teen siis työni enkä jätä mun hommia muille, osaan työni jne
Yritän siis olla kaikille ihan kohtelias ja kiva mutta en tungetteleva, joten luulisi että olen melko huomaamaton tai neutraali tyyppi, mutta monet ei minusta pidä. En tiedä miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua sanotaan usein hyökkääväksi.
Siihen ei tarvita muuta kuin että sanoo "ei" silloin kun siltä tuntuu.
Tai ilmaisee eriävän mielipiteensä, jättäytyy pois sellaisesta, mihin ei halua mukaan.En aio muuttua. Yleensä olen saanut katua, jos olen ryhtynyt johonkin vastoin omaa järkeäni ollakseni mieliksi.
Hmm. Minäkään en ole mielistelijä enkä hissukka vaan ilmaisen aika suoraan mielipiteeni, kohteliaasti kuitenkin. Osaan ja uskallan sanoa ei, jos siltä tuntuu. Ehkä sitten ole hyökkäävä? Vaikka olen aina kohtelias. Ap,
Minä olen samanlainen. Olen kohtelias, mutta suora ja itsevarma, kuitenkaan tyrkyttämättä mielipiteitäni. Minulle on sanottu, että puhetapani olisi ok, jos olisin mies.
Iän myötä törmäsin samaan ongelmaan. Itsetuntoni nousi ja uskalsin enemmän ilmaista ajatuksiani. Käytöstavat minulla on edelleen hallussa, osa ihmisistä vain on sitä mieltä, että jos ilmaisen mielipiteeni, minun pitäisi ensin pyytää anteeksi.
Oletko nainen ap?
T.Eräs toinen
Olen nainen, 34-vuotias. Olen itsevarma ja suora kuten sinäkin. Kommunikaatiotyylini on aika analyyttinen, ehkä miesmäinen, vaikka muuten naisellinen tyyppi olenkin. Ap.
Olet liian suorasanainen, se aiheuttaa ärtymistä. Jotkut kokee sut uhkana.
On hyvä, jos pääsee asemaan, jossa muiden tykkäämisistä ei tarvitse piitata.
Miksi etsisin muiden hyväksyntää / seuraa / jopa "ystävyyttä"? Mitä siitä aina seuraa?
Siitä seuraa, että joudun kaikenlaisten pyyntöjen ja vaatimusten kohteeksi. Lähelleni pyrkivillä "ystävillä" on aina jotain tarpeita ja vaatimuksia, jotka ovat ainoa syy pitää yhteyttä minuun, jotakin tarvitessaan. Turha mainitakaan, että homma ei toimi molempiin suuntiin. Tämä siis 50 vuoden elämänkokemuksella, ilman katkeruutta.
Siispä olen ratkaissut asian niin, etten hae hyväksyntää tai yritä miellyttää muita. En noudata sovinnaistapoja, toivottele syntymäpäiviä tai juhlapyhiä, osta lahjoja, kutsu vieraita - turhaa ajan- ja rahan hukkaa. On hyvä valita ihan itse, kenen kanssa haluaa olla.
Arvelen olevani muiden silmissä ärsyttävän omahyväinen ja piittaamaton, mutta en vaivaa asialla päätäni, elämäni on liian lyhyt sellaisen pohtimiseen. Puolisoni on samanlainen kuin minä.
Ja yksinhän jokainen pohjimmiltaan on, yksin joutuu lopulta lähtemään, parempi tehdä se itselleen selväksi jo varhain.
Oot ystävällinen, mutta suora. Onko mahdollista, että kerrot mielipiteitä asioista mitkä ei sulle kuulu tai kukaan ei ole niitä kysynyt?
Joskus myös pitää pelata sosiaalista peliä sillee, et esim. toisen paidasta ei sanota mitään vaikka se sun mielestä ruma onkin.
Ja itse asiassa koko ajan hymyileminen se vasta ärsyttävää onkin :D