Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihavien pitäisi laihduttaa, mutta vain laihat mahtuvat urheiluvaatteisiin

Vierailija
12.04.2018 |

Ongelma ei kuitenkaan ole vain väri, vaan myös koko. Naiset kertoivat ostavansa miesten vaatteita jo pelkästään siksi, että naisten mallit eivät yksinkertaisesti mahdu päälle:

–Hihat ovat kapeita, hauiksessa ei kierrä veri. Henki loppuu viimeistään siinä vaiheessa kun yrittää vetää vetoketjua kiinni. Sopivaa mallia ja kokoa ei nykyaikana tunnu löytyvän mistään!! kommentoi yksi lukija Aamulehden juttua.

Kirjoittaja kyllä sietäisi punaista väriä. Siinä ei ole mitään vikaa, mutta "housut on valmiiksi ommeltu länkisäärisille tai haaroissa on kamala lappu, mutta lahkeisiin ei mahdu heinäseiväskään, vaikka kuinka yrittää vaseliinin kanssa työntää."

Jos asu on muuten sopiva, niin sitten vyötärö ulottuu napaan ja lahkeita on metri. Rinnat nostavat helman lyhyeksi. Kirjoittaja puuskahtaakin: Hei, joillakin on tissit.

Hän myös ihmettelee miksi kokojen muuttuessa vain hihat lyhenevät.

https://www.aamulehti.fi/uutiset/naisten-urheiluvaatteista-herasi-vilka…

Kommentit (144)

Vierailija
81/144 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea ymmärtää. Itse olen 168/62 ja hyvin minulla on isot reidet ja pohkeet, hartiat ovat myös leveät ja samoin rintakehä vaikka itse rintavarustus onkin normaali b-kuppi. Silti käytän esimerkiksi Niken, Adidaksen ja Socin vaatteissa kokoa XS. Esimerkiksi Niken treenitrikoot rullautuu ison koon vuoksi jos sovitan vaikka s-kokoa. Täytyy siis todella miettiä kuinka iso on henkilö joka ei mahdu XL-housuihin. Tuntuu enemminkin että ihmisille se vaatteen koko on todella tärkeää, ei suostuta ostamaan xl vaatetta koska ei omasta mielestä olla xl-kokoisia.

Vierailija
82/144 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole edes lihava ja silti urheiluvaatteet ovat aina liian ahtaita!

Olen 172/70 ja kokoa 40. Minulla on leveät hartiat, isot G-kupin rinnat ja 20 vuoden voimaharjoittelun tuloksena isot käsivarret ja vahvat reidet.

Etenkin naisten urheilutoppit ovat aivan hirveitä. Kaikki mallit ovat liian lyhyitä eikä hartoissa ole riittävästi leveyttä. Kaikki ovat myös rinnoista liian pieniä, jolloin toppi nousee edestä ylös. Ostan aina miesten paitoja.

Olet lihava. Tervetuloa todellisuuteen.

Halojaa, laskepa kirjoittajan painoindeksi. Pari kiloa painoa lienee rinnoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/144 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jes! VIhdon joku puhuu tästä.

En kestä tätä hemmetin slim fit -hössötystä, miksi kukaan haluaisi urheilla ja liikkua kinttanoissa (ulko)vaatteissa. Se ei varsinaisesti ole mahtuminen vaan, että vaatteet kiristää.

ja tarkoitan tietty ulkovaatteita, kyllähän nyt niissä trikoissa pomppii kuka tahansa kun niiden pointti olla trikoot. Takin ja housujen pointti taas käsittääkseni ei.

Toivottavasti väljä lasarimitoitus tulee pian takas :)

Vierailija
84/144 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä naisten urheiluvaatteissa "lahkeita on metri"? Mä tarvin 35-tuumaisen sisälahkeen ja aina on liian lyhyet. Joku merkki mainosti juoksuhousujaan, että pitkät lahkeet ja se tarkoitti 32 tuumaa...

Vierailija
85/144 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhhuh. Tuossa taannoin näin tutun pulskan naisen, joka oli tunkenut itsensä liian pieneen, kiiltävään pinkkiin urheilu/ulkoiluasuun. Väri oli oikein shokkipinkki ja kiiltoa riitti. Olin niin vaivautunut, etten osannut sanoa muuta kuin että "uus lenkkipuku"!

Vierailija
86/144 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä tahansa vaatteissa voi harrastaa liikuntaa.

Toki, mutta miksi hoikka/normaalipainoinen ei sitten voi lenkkeillä ja jumpata farkuissa ja vanhassa t-paidassa vaan tarvitsee teknisiä urheiluvaatteita?

Siksi, että ne isot hikijumppavaatteet eivät mene kaupaksi. Jaa miksikö? Jos niitä kysyttäisi ja ostettaisi, olisivat kaupan hyllyt väärällään niitä. 

Voi kuinka naiivia luulla, että urheilufirmat luovat kokovalikoimansa puhtaasti kysynnän ja tarjonnan mukaan. Firmat yksinkertaisesti haluavat profiloitua hoikkien ihmisten tuotteiksi. Ei ole heille hyvää markkinointia, jos koon 52 emäntä jumppaa Niken logo rinnassaan. Sori vaan, karua mutta totta.

T. Itsekin lievästi ylipainoinen

Olet väärässä.

Vierailija
87/144 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on totta. Joo saattaa löytyä prismasta tai tokmannilta halppis vaatteita. Mut jos haluaa esim adidaksen jotain nättikuosista niin dream on. Paska juttu.

Vierailija
88/144 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea ymmärtää. Itse olen 168/62 ja hyvin minulla on isot reidet ja pohkeet, hartiat ovat myös leveät ja samoin rintakehä vaikka itse rintavarustus onkin normaali b-kuppi. Silti käytän esimerkiksi Niken, Adidaksen ja Socin vaatteissa kokoa XS. Esimerkiksi Niken treenitrikoot rullautuu ison koon vuoksi jos sovitan vaikka s-kokoa. Täytyy siis todella miettiä kuinka iso on henkilö joka ei mahdu XL-housuihin. Tuntuu enemminkin että ihmisille se vaatteen koko on todella tärkeää, ei suostuta ostamaan xl vaatetta koska ei omasta mielestä olla xl-kokoisia.

Olen lyhyt pullukka 156 cm/ 64 kg. Katsoin omien vaatteiden mitoituksia: ulkoiluhousut koko L, Puman napakat juoksutrikoot 44, Salomonin takki kokoa M. Jos painaisin 70 kg, takeissa menisi ehkä L, housujen kanssa tekisi jo tiukkaa normaalilta. Saati sitten jos on vaikka 170 cm/80 kg?

Vierailija
89/144 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olekin erikoista, että naisten pitää paljasta enemmän urheillessaan? Esim. miksi naisille ei tehdä urheilutakkeja, jotka peittäisivät pakarat? Miksi yläosan pitäisi olla joustavaa lycraa ja niin ihonmyötäinen kuin mahdollista, sen sijaan että siinä voisi heiluttaa käsiään eikä kainaloihin sattuisi ja rinnat olisi lytyssä? Miksi paidanhelmasta näkyy napa kun nostaa kättä? Miksi takamus paljastuu kun kyykkää? Miksi trikoista näkyy alushousut läpi?

Onko miehillä läpinäkyviä urheiluvaatteita?

Vierailija
90/144 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan joskus lukeneeni, että ns. "paremmat" merkit haluavat pitää yllä tiettyä profiilia tekemällä urheiluvaatteita vain kokoon 44/46 asti. Toki joillakin merkeillä on onneksi plus ja D-mallistojen vaatteita, mutta olisihan se joskus ihan kiva ostaa esim. Haglöfsiä tms.

Ja valitettavasti on hieman eri asia harrastaa hikiliikuntaa teknisissä vaatteissa kuin puuvillaisissa. Puuvilla on kastuessaan kylmä, ei hengitä ja haisee. Toki pelkät vaatteet eivät ole syy olla harrastamatta liikuntaa, mutta oikeissa varusteissa se on huomattavasti miellyttävämpää.

Itse kaipaisin pluskoon naisten pyöräilyvaatteita, koska niitä on todella vaikea löytää. Ja tähän luonnollisesti joku kommentoi, että pyöräähän nyt voi polkea vaikka farkuissa. Joo voi kyllä, mutta jos puhutaan sadan kilometrin lenkistä niin voi olla perse ruvella.

Vierailija
91/144 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh heh. Sellainen satu.

Itse en mahtunut kokoon XS edes silloin kun painoin 53 kiloa. Pituutta on 162. Käytin merkistä riippuen kokoa S tai M. Rasvaa ei silloin juuri kropassa ollut.

Nyt elopainoa on 70 kiloa ja käytän kokoa XL. Saan olla iloinen, että juuri ja juuri löydän itselleni vielä sopivan kokoisia vaatteita normaaleista liikkeistä. Montaa kiloa ei tarvitse olla lisää, kun alkaisi olla jo ongelmia vaateiden löytämisessä.

Painoindeksin mukaan olen vasta lievästi lihava ja päästäkseni normaalipainon puolelle, pitäisi minun laihduttaa noin kuusi kiloa. Sanoisin että ei kateeksi käy niitä, jotka haluavat aloittaa kuntoilun ja laihduttamisen ja joilla ylipainoa on kertynyt enemmän kuin 10 kiloa. Kyllä ne vaatekoot yllättävän äkkiä loppuu kesken.

Ja kyllä, paljon mukavampaa se on liikkua ja treenata esimerkiksi trikoissa, kuin hiostavissa paksuissa vaatteissa. Tosin itselleni olen ostanut ihan puuvillaisia vaatteita teknisten sijaan, sillä haluan pestä ajoittain vaatteeni kuudessakympissä. Kaikesta huolimatta myös ne puuvillatrikoot on salilla paremmat kuin jotkut hiostavat verkkarit.

Vierailija
92/144 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki, mutta miksi hoikka/normaalipainoinen ei sitten voi lenkkeillä ja jumpata farkuissa ja vanhassa t-paidassa vaan tarvitsee teknisiä urheiluvaatteita?

Moni hoikka/normaalipainoinen lenkkeilee ja urheilee juurikin vanhoissa verkkareissa ja vanhassa t-paidassa. Harvemmin näkee farkkuja yllä kun liikutaan. Itse olen lenkkeillyt ja hieman juossutkin reisitaskuhousut jalassa, ne oli hyvät siihen mielestäni.

Vierailija
93/144 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh heh. Sellainen satu.

Itse en mahtunut kokoon XS edes silloin kun painoin 53 kiloa. Pituutta on 162. Käytin merkistä riippuen kokoa S tai M. Rasvaa ei silloin juuri kropassa ollut.

Nyt elopainoa on 70 kiloa ja käytän kokoa XL. Saan olla iloinen, että juuri ja juuri löydän itselleni vielä sopivan kokoisia vaatteita normaaleista liikkeistä. Montaa kiloa ei tarvitse olla lisää, kun alkaisi olla jo ongelmia vaateiden löytämisessä.

Painoindeksin mukaan olen vasta lievästi lihava ja päästäkseni normaalipainon puolelle, pitäisi minun laihduttaa noin kuusi kiloa. Sanoisin että ei kateeksi käy niitä, jotka haluavat aloittaa kuntoilun ja laihduttamisen ja joilla ylipainoa on kertynyt enemmän kuin 10 kiloa. Kyllä ne vaatekoot yllättävän äkkiä loppuu kesken.

Ja kyllä, paljon mukavampaa se on liikkua ja treenata esimerkiksi trikoissa, kuin hiostavissa paksuissa vaatteissa. Tosin itselleni olen ostanut ihan puuvillaisia vaatteita teknisten sijaan, sillä haluan pestä ajoittain vaatteeni kuudessakympissä. Kaikesta huolimatta myös ne puuvillatrikoot on salilla paremmat kuin jotkut hiostavat verkkarit.

Totta. Olin nuorena alipainon rajoilla, 163 senttiä ja 45-49 kiloa. En koskaan käyttänyt S-koon housuja tai hameita, koska ne eivät yksinkertaisesti mahtuneet päälle. Koko 38 saattoi joskus mennä. Olen siis mallia päärynä.

Vierailija
94/144 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Urheilullinen henkilö joka tarvitsee teknisiä urheiluvaatteita urheilee vähän eri tasolla kuin ylipainoiset dieettaajat. Jotkut ostavat niitä toki vain siksi että luulevat niiden olevan tarpeellisia urheiluun. Tavalliset collegehousut ja t-paidat, joita on kyllä isoja kokoja, riittävät kyllä normaaleille ihmisille.

Itse olen urheilullinen. Kun asuin keskikaupungilla kuntoilu tapahtui enimmäkseen jooga- ja kuntosalilla. nyt kun asun maalla, olen alkanut myös lenkkeillä. Aluksi college/t-paitaa /fleeceä. Sitten, kiitos Lidl:in ostin ekat juoksu-verkkarit ja nyt ymmärrän, miksi ihmiset käyttää teknisiä vermeitä. Esim. kun vedät hikihatussa, niin se hiki kastelee college-pökät kosteaksi hiertäväksi mössöksi. Voin vain kuvitella, miten ärsyttävältä kostea t-paita hiertävine saumoineen ja kosteat college verkkarit tuntuvat vähän pulskemmalla henkilöllä, jolla reidet hankaa toisiaan vasten. Ne myös kuivuvat hitaasti. Jos et jaksakkaan juosta koko matkaa, niin palelet loppumatkan hiestä kosteissa vaatteissa. Jenggi myös katselee, että miksi tolla on märkiä läiskiä.

Vierailija
95/144 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on ja 90% painonhallinnasta tapahtuu kuitenkin kiinnittämällä huomiota ruokavalioon.

Totta ruokavalion tärkeys, mutta pudotettujen kilojen pois pitämisessä liikunnalla on huomattava merkitys. Lisäksi istuminen on epäterveellistä.

Vierailija
96/144 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on ja 90% painonhallinnasta tapahtuu kuitenkin kiinnittämällä huomiota ruokavalioon.

Totta ruokavalion tärkeys, mutta pudotettujen kilojen pois pitämisessä liikunnalla on huomattava merkitys. Lisäksi istuminen on epäterveellistä.

Perustakaa toinen ketju näille tähän aiheeseen liittymättömille jutuillenne

Vierailija
97/144 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai missä tahansa vaatteissa voi liikkua, mutta liikuntaan tarkoitetut vaatteet ovat päällä paljon mukavammat, jos sattuu löytämään sopivan koon. No, mitäs mammat sanovat, jos lähden liikkumaan hameessa ja juhlapuserossa, koska ne ovat ainoat päälle menevät vaatteet?

Olen ihmetellyt ap:n kertomaa ongelmaa jo pitkään. En ole ollut aina ylipainoinen, mutta jo normaalimitoissa ollessani oli vaikeuksia löytää sopivia ulkoilu- ja liikuntavaatteita. Ns. isot kootkin olivat kuin nakinnahkoja. Emme kaikki naiset ole normaalikunnossakaan tiimalasivartaloisia, joilla on kapea vyötärö ja leveä perä, joten naisten mallit eivät yksinkertaisesti istu. Silloin ei auta muu kuin siirtyä herrain vaatehtimon puolelle. Kun XXL-liike rantautui Suomeen, kuvittelin yksinkertaisuudessani, että nyt lopultakin alkaa löytyä myös isoille tytöille ja pojille sopivia urheiluvaatteita. Selasin sitten nettikaupan tarjontaa ja totesin, että sukat ja kengät ovat ainoat, jotka ovat sopivat. Myöhemmin olen käynyt toteamassa saman asian myös liikkeessä. Perinteisistä urheiluliikkeistä saattaa muuten välillä löytää isokin ihminen sopivaa päällepantavaa, sillä ulkoiluvaatteethan ovat sukupuolettomia varsin usein, esim. T-paidat ja verkkarit. Lahkeita joutuu tosin monesti lyhentämään, vaikka joillakin valmistajilla on nykyään myös lyhyempää lahjemittaa tarjolla.

Vierailija
98/144 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt täytyy näin lihavana, ikänsä vanhoissa isoissa T-paidoissa urheilleena sanoa, että on siinä vissi ero, onko päällä oikeasti tarkoituksenmukaiset urheiluvaatteet, vai joku kulahtanut kauhtana.

Mutta tämä juuri on yksi niitä asioita, jotka pitävät lihavat poissa liikuntapaikoilta: Kun edes sopivia liikunnallisia vaatteita ei löydy, on aika vaikeaa luoda itselleen liikunnallisen ihmisen identiteettiä. Ja kun hirveän harvoin tämä vaateasia on se ainoa lannistava tekijä.

Vierailija
99/144 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 175 cm pitkä rintava ja reitevä nainen, ja kaiken lisäksi inhoan punaista/pinkkiä. Ulkoiluvaatteiden osto on aina yhtä kamalaa, koska tarvitsisin vedenpitäviä/nopeasti kuivuvia taskullisia vaatteita koiran kanssa lenkkeilyyn. Aina on lahkeet tai hihat liian lyhyet, käsivarret tai reidet kiristävät, tai edes pohkeet eivät mahdu housuihin. Jos otan noiden mittojen mukaan vaatteita, ovat ne vyötäröltä 20 cm liian isot :/

Lisähaasteen tuo erittain rajallinen budjettini, koska olen edelleen opiskelija ja ylimääräistä rahaa ei paljoa ole. Ulkoiluhousuja olen etsinyt viimeiset 3 vuotta :'D

Vierailija
100/144 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa taas yhdeltä tekosyyltä jatkaa vaan rauhassa paisumista. Lenkille tarvitaan kengät ja kengänkokoon ei lihavuus kamalasti vaikuta.

Jepjep, farkut jalassa ja nahkatakki päällä? Talvella kätevästi se ainut parkatakki? Onneksi kelit lämpenee ja voi lähteä ulkoilemaan ne treenitrikoot ja huppari päällä..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme