Lihavien pitäisi laihduttaa, mutta vain laihat mahtuvat urheiluvaatteisiin
Ongelma ei kuitenkaan ole vain väri, vaan myös koko. Naiset kertoivat ostavansa miesten vaatteita jo pelkästään siksi, että naisten mallit eivät yksinkertaisesti mahdu päälle:
–Hihat ovat kapeita, hauiksessa ei kierrä veri. Henki loppuu viimeistään siinä vaiheessa kun yrittää vetää vetoketjua kiinni. Sopivaa mallia ja kokoa ei nykyaikana tunnu löytyvän mistään!! kommentoi yksi lukija Aamulehden juttua.
Kirjoittaja kyllä sietäisi punaista väriä. Siinä ei ole mitään vikaa, mutta "housut on valmiiksi ommeltu länkisäärisille tai haaroissa on kamala lappu, mutta lahkeisiin ei mahdu heinäseiväskään, vaikka kuinka yrittää vaseliinin kanssa työntää."
Jos asu on muuten sopiva, niin sitten vyötärö ulottuu napaan ja lahkeita on metri. Rinnat nostavat helman lyhyeksi. Kirjoittaja puuskahtaakin: Hei, joillakin on tissit.
Hän myös ihmettelee miksi kokojen muuttuessa vain hihat lyhenevät.
https://www.aamulehti.fi/uutiset/naisten-urheiluvaatteista-herasi-vilka…
Kommentit (144)
Mulla on ihan periaate etten laita mallitrikoita salille. Menen kuten miehet, pieruverkkareissa ja t-paidassa. Arvatkaas, kumman kanssa miehet jutskailee salilla, pieruverkkarinaisen vai ultratrikoo-naisen kanssa? -jep.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea ymmärtää. Itse olen 168/62 ja hyvin minulla on isot reidet ja pohkeet, hartiat ovat myös leveät ja samoin rintakehä vaikka itse rintavarustus onkin normaali b-kuppi. Silti käytän esimerkiksi Niken, Adidaksen ja Socin vaatteissa kokoa XS. Esimerkiksi Niken treenitrikoot rullautuu ison koon vuoksi jos sovitan vaikka s-kokoa. Täytyy siis todella miettiä kuinka iso on henkilö joka ei mahdu XL-housuihin. Tuntuu enemminkin että ihmisille se vaatteen koko on todella tärkeää, ei suostuta ostamaan xl vaatetta koska ei omasta mielestä olla xl-kokoisia.
Heh heh. Sellainen satu.
Itse en mahtunut kokoon XS edes silloin kun painoin 53 kiloa. Pituutta on 162. Käytin merkistä riippuen kokoa S tai M. Rasvaa ei silloin juuri kropassa ollut.
Nyt elopainoa on 70 kiloa ja käytän kokoa XL. Saan olla iloinen, että juuri ja juuri löydän itselleni vielä sopivan kokoisia vaatteita normaaleista liikkeistä. Montaa kiloa ei tarvitse olla lisää, kun alkaisi olla jo ongelmia vaateiden löytämisessä.Painoindeksin mukaan olen vasta lievästi lihava ja päästäkseni normaalipainon puolelle, pitäisi minun laihduttaa noin kuusi kiloa. Sanoisin että ei kateeksi käy niitä, jotka haluavat aloittaa kuntoilun ja laihduttamisen ja joilla ylipainoa on kertynyt enemmän kuin 10 kiloa. Kyllä ne vaatekoot yllättävän äkkiä loppuu kesken.
Ja kyllä, paljon mukavampaa se on liikkua ja treenata esimerkiksi trikoissa, kuin hiostavissa paksuissa vaatteissa. Tosin itselleni olen ostanut ihan puuvillaisia vaatteita teknisten sijaan, sillä haluan pestä ajoittain vaatteeni kuudessakympissä. Kaikesta huolimatta myös ne puuvillatrikoot on salilla paremmat kuin jotkut hiostavat verkkarit.
Pakko sanoa, että mullakin on sama ongelma mitä tuon edellisen viestin kirjoittajalla. Ainoat trikoot mitkä eivät ole liian isot ovat olleet Cubukselta koossa xxs. En siis ole mitenkään anorektisen laiha, mutta muuten hoikka ja lyhyt ollut aina. Muuten ihan joku xs/32-koko yleensä sopii, mutta jopa saman ketjun urheiluvaatteet samassa koossa roikkuvat aina päällä. Mikä siinä sitten lienee, mutta minustakin koot ovat isontuneet viime vuosina.
(Niin, ja tyyliin yli 50 euroa en halua maksaa mistään ns. oikeista urheiluvaatteista, kun ei kuitenkaan ole ihan mikään ihan hirmuinen tarve siihen. Hirveää rahastusta jotkut trikoot jotka maksavat 80-100e vain koska pohkeessa lukee "better bodies" tms. En ole niin himourheilija että satunnaisille hiihtolenkeilleni haluaisin pulittaa trikoista sellaisen summan vain jostain logosta tai merkistä.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tahansa vaatteissa voi harrastaa liikuntaa.
Nyt täytyy näin lihavana, ikänsä vanhoissa isoissa T-paidoissa urheilleena sanoa, että on siinä vissi ero, onko päällä oikeasti tarkoituksenmukaiset urheiluvaatteet, vai joku kulahtanut kauhtana.
...
Tämä on taas laiskojen ihmisten tekosyy. Mutta toki kaikki perustelut olla liikkumatta kelpaavat niille ihmisille, jotka eivät halua liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha! No nyt löytyi taas läskipalloille uusi tekosyy. Kun ei ole sopivia MERKKIurheiluvaatteita. Juuh...
Ei, arvoisa vähättelijä, niitä ei meinaa löytyä ollenkaan, merkillä tai ilman.
Mä en näin aikuisena kehtaa enkä halua mennä lenkkipolulle tai jumpalle vanhoissa verkkareissa. Ei niiden urheiluvaatteiden tarvitse merkkivaatteita olla, riittää istuva ja hengittävä kokonaisuus.
Voi ristus taas mitä lässytystä. Ei voi mennä salille ilman muotivaatteita. No kannattaa sitten jäädä ennemmin sohvalle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ihan periaate etten laita mallitrikoita salille. Menen kuten miehet, pieruverkkareissa ja t-paidassa. Arvatkaas, kumman kanssa miehet jutskailee salilla, pieruverkkarinaisen vai ultratrikoo-naisen kanssa? -jep.
Mielenkiintoista. Viestistäsi aavistaa sen, että todellisuudessa sali lienee tutumpi kuvastosta.
Ei salille mennä juttelemaan miesten kanssa. Sinne mennään treenaamaan ja kuntoilemaan. Ja aika harvinaisia on ne pieruverkkarimiehet salilla, enemmän niitä taitaa olla kotona vetämässä bisseä sohvalla.
Ei ne trikoot ole mitään malliesittelykuteita, vaan urheiluvaatteita. Vaikka naisilla tosin saisi olla yhtä väljiä malleja enemmän tarjolla, kuten miehilläkin. Mutta suurin osa oikeasti urheilevista miehistä käyttää teknisiä vaatteita. Minkä tietäisit, jos oikeasti poistuisit useammin kotisohvalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tahansa vaatteissa voi harrastaa liikuntaa.
Toki, mutta miksi hoikka/normaalipainoinen ei sitten voi lenkkeillä ja jumpata farkuissa ja vanhassa t-paidassa vaan tarvitsee teknisiä urheiluvaatteita?
Urheilullinen henkilö joka tarvitsee teknisiä urheiluvaatteita urheilee vähän eri tasolla kuin ylipainoiset dieettaajat. Jotkut ostavat niitä toki vain siksi että luulevat niiden olevan tarpeellisia urheiluun. Tavalliset collegehousut ja t-paidat, joita on kyllä isoja kokoja, riittävät kyllä normaaleille ihmisille.
Tavallinen puuvillainen t-paita moninkertaistaa painonsa likomärkänä ja kuka haluaisi juosta märkä pyyhe selässä koko matkaa? Liikennevaloissa tulee jo vilu siinä venyneessä retaleessa kun on märkä.
Nimenomaan, onneksi sohvalla voi kurottaa sipsipussille niin rauhallisesti että tuota ongelmaa ei esiinny. Miten ihmeessä selvittiin vielä muutama vuosikymmen sitten kun teknisten vaatteiden tarjonta oli ihan olematonta? Kukaan ei voinut ottaa juoksuaskeltakaan?
Ei tarvinnut juoksennella ympäri maita ja mantuja, koska ainakin maalla oli ihan niitä kotihommia, jos vaikka oli laitettu perunaa sun muuta kasvamaan. Ja jos ei ollut vesijohtoa, kannettiin vettä ees taas. Sekä puita sisään ja saunaan. Kuka helkatti siinä mitään juoksentelua tarvitsi? Olisi varmaan katsottu aika pitkään sellaista kylätiellä vipeltäjää :)
Vierailija kirjoitti:
Joo oikeesti nykymuoti on vähän liianki istuva..
Ostin Stadiumista hypetetyt PumaxKenza malliston urheilutrikoot. Koko on L ja silti puristaa mahan kohdalta. Käytän normaalisti M/L kokoa, olen 170cm ja paino vaihtelee 60-64 kg. Eipä oo ennen L koon vaatteet ollu liian pieniä 😮 Ja mulla on tosi hoikka ruumiin rakenne, näytän laihalta vaikka masun päällä on pikkusen läskiä.
Voin kuvitella et jos paino on 80-100 kg ja haluais laihuttaa, on ärsyttävää ku ei löydä kunnon urheiluvaatteita.
Onneks nykyään on joitaki liikkeitä joissa myydään isompia kokoja kuin XL. Sit nettimyynnistä ainaki voi löytyä 5 tai 6XL kokoon asti mallistoja.
Suosittelen ahkerasti etsimään, ei sais jäädä vaatteista kiinni et pääsee kuntoilemaan 😊 Urheilu on parasta 😊
Hienoa! Kerrankin asiallinen vastaus normaalipainoiselta, jopa empaattinen! Tätä ei täällä verkossa juuri tapaa. Kun tässäkin aloitus oli ihan aiheellinen (olen karsee plösö, tosin en voisikaan juosta enää), kaipasin itsekin jotain housuja, jotka olisi fillaroidessa mukavat. Tai jopa talveksi hiukan paksumpia kuin nykyiset. Katselin kuvastoja, eipä ollut. No, puen noiden vanhojen koinsyömien housujen alle sitten talvella vaan vaatetta :) En muuten syö sipsejä ollenkaan, saanko edes puoli pistettä! "anoo"
Vierailija kirjoitti:
Ulkoilen ja sauvakävelen villakangastakissa. Sujuu ihan hyvin sen tunnin, pari. En pidä ns. tuulipuvuista. Jumpassa ja salilla on päällä legginsit ja joku paita. Hiihtäessä tietysti hiihtovaatteet ja tekniset alusvaatteet, joita luulisi löytyvän vaikka kuinka isoja. Hiihtotakit ovat kirkkaan vihreä ja vaaleansininen. Ostin silloin, kun oli värejä. Kestänevät lopun iän ja ovat kestäneet jo kolme - neljä vuotta. Tuttava tuli turkoosi takki päällään ladulla. Kyllä värejäkin on.
Luulisitko?? Luulo ei ole tiedon väärtti. Usko vaan, jos aloittaja on tänne kirjoittanut, että sellainen ongelma on olemassa. Mutta vissiin ei sinulla, mutta se EI tarkoita etteikö se voisi olla jollain muulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea ymmärtää. Itse olen 168/62 ja hyvin minulla on isot reidet ja pohkeet, hartiat ovat myös leveät ja samoin rintakehä vaikka itse rintavarustus onkin normaali b-kuppi. Silti käytän esimerkiksi Niken, Adidaksen ja Socin vaatteissa kokoa XS. Esimerkiksi Niken treenitrikoot rullautuu ison koon vuoksi jos sovitan vaikka s-kokoa. Täytyy siis todella miettiä kuinka iso on henkilö joka ei mahdu XL-housuihin. Tuntuu enemminkin että ihmisille se vaatteen koko on todella tärkeää, ei suostuta ostamaan xl vaatetta koska ei omasta mielestä olla xl-kokoisia.
Heh heh. Sellainen satu.
Itse en mahtunut kokoon XS edes silloin kun painoin 53 kiloa. Pituutta on 162. Käytin merkistä riippuen kokoa S tai M. Rasvaa ei silloin juuri kropassa ollut.
Nyt elopainoa on 70 kiloa ja käytän kokoa XL. Saan olla iloinen, että juuri ja juuri löydän itselleni vielä sopivan kokoisia vaatteita normaaleista liikkeistä. Montaa kiloa ei tarvitse olla lisää, kun alkaisi olla jo ongelmia vaateiden löytämisessä.Painoindeksin mukaan olen vasta lievästi lihava ja päästäkseni normaalipainon puolelle, pitäisi minun laihduttaa noin kuusi kiloa. Sanoisin että ei kateeksi käy niitä, jotka haluavat aloittaa kuntoilun ja laihduttamisen ja joilla ylipainoa on kertynyt enemmän kuin 10 kiloa. Kyllä ne vaatekoot yllättävän äkkiä loppuu kesken.
Ja kyllä, paljon mukavampaa se on liikkua ja treenata esimerkiksi trikoissa, kuin hiostavissa paksuissa vaatteissa. Tosin itselleni olen ostanut ihan puuvillaisia vaatteita teknisten sijaan, sillä haluan pestä ajoittain vaatteeni kuudessakympissä. Kaikesta huolimatta myös ne puuvillatrikoot on salilla paremmat kuin jotkut hiostavat verkkarit.
Pakko sanoa, että mullakin on sama ongelma mitä tuon edellisen viestin kirjoittajalla. Ainoat trikoot mitkä eivät ole liian isot ovat olleet Cubukselta koossa xxs. En siis ole mitenkään anorektisen laiha, mutta muuten hoikka ja lyhyt ollut aina. Muuten ihan joku xs/32-koko yleensä sopii, mutta jopa saman ketjun urheiluvaatteet samassa koossa roikkuvat aina päällä. Mikä siinä sitten lienee, mutta minustakin koot ovat isontuneet viime vuosina.
(Niin, ja tyyliin yli 50 euroa en halua maksaa mistään ns. oikeista urheiluvaatteista, kun ei kuitenkaan ole ihan mikään ihan hirmuinen tarve siihen. Hirveää rahastusta jotkut trikoot jotka maksavat 80-100e vain koska pohkeessa lukee "better bodies" tms. En ole niin himourheilija että satunnaisille hiihtolenkeilleni haluaisin pulittaa trikoista sellaisen summan vain jostain logosta tai merkistä.)
Okei. Hyvä sulle et olet lyhyt ja hoikka. En suinkaan epäile sitä, etteikö lyhyt ja hoikka voisi käyttää kokoa XS. Lainaamani viestin kirjoittaja kuitenkin väittää olevansa kokoa XS mitoilla 168/68 ja olevansa vieläpä lihaksikkaan reitevä. Anteeksi vain mutta en oikein usko. Varsinkin kun sama ihminen "luulee" että kokoa XL käyttäviä ei voi olla olemassa hänen tuttavapiirissään. Joku mättää, varmaankin esitetty sukupuoli ja päästä heitetyt mitat.
Toki jos joku mies luulee että naisten koot menee samalla tavalla, niin ehkäpä siitä voi tulla väärinkäsityksiä. Jos esimerkiksi ihan t-paitoja vertailee, niin miesten S hyvinkin vastaa naisten vaatteessa kokoa L, miesten M vastaa naisten kokoa XL.
Voipi olla että moni mies ei tätä tajua, kun ovat katsoneet vain omien paitojen kokolappuja.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai missä tahansa vaatteissa voi liikkua, mutta liikuntaan tarkoitetut vaatteet ovat päällä paljon mukavammat, jos sattuu löytämään sopivan koon. No, mitäs mammat sanovat, jos lähden liikkumaan hameessa ja juhlapuserossa, koska ne ovat ainoat päälle menevät vaatteet?
Olen ihmetellyt ap:n kertomaa ongelmaa jo pitkään. En ole ollut aina ylipainoinen, mutta jo normaalimitoissa ollessani oli vaikeuksia löytää sopivia ulkoilu- ja liikuntavaatteita. Ns. isot kootkin olivat kuin nakinnahkoja. Emme kaikki naiset ole normaalikunnossakaan tiimalasivartaloisia, joilla on kapea vyötärö ja leveä perä, joten naisten mallit eivät yksinkertaisesti istu. Silloin ei auta muu kuin siirtyä herrain vaatehtimon puolelle. Kun XXL-liike rantautui Suomeen, kuvittelin yksinkertaisuudessani, että nyt lopultakin alkaa löytyä myös isoille tytöille ja pojille sopivia urheiluvaatteita. Selasin sitten nettikaupan tarjontaa ja totesin, että sukat ja kengät ovat ainoat, jotka ovat sopivat. Myöhemmin olen käynyt toteamassa saman asian myös liikkeessä. Perinteisistä urheiluliikkeistä saattaa muuten välillä löytää isokin ihminen sopivaa päällepantavaa, sillä ulkoiluvaatteethan ovat sukupuolettomia varsin usein, esim. T-paidat ja verkkarit. Lahkeita joutuu tosin monesti lyhentämään, vaikka joillakin valmistajilla on nykyään myös lyhyempää lahjemittaa tarjolla.
Pitääkin vyöryä viikonloppuja johonkin paikalliseen urheilukauppaan kysymään isoja kokoja. Luhdan kaupassa kävin jo, olisin kovin kernaasti ostanut Luhdan takin, mutta heillä kuulema oli ollut yksi kokoani, mutta sekin oli jo mennyt. Muita kokoja sitten riittikin. En ole mikään sisäänostaja, mutta ihan maalaisjärki kertoisi minulle, että JOS niitä isoja vaatteitakin kysytään, ja ne on aina loppuunmyyty - mitä siitä voisi päätellä? Ei mitään? Heihei, kotimaisen tukeminen, tai onko Luhtakaan enää kotimainen.
Minua ärsyttää suuresti että naisille tehdään joko tiukkoja treenipaitoja tai sitten sellaisia jotka ovat löysiä toppeja, mutta niissä on järkyttävä kaula-aukko (jossa kun kumartuu, näkyy urheilurintsikat ja kainalon alta kylki, maha) ja ei hihoja ollenkaan. Eli vaihtoehdot ovat: Tiukka paita tai löysä hihaton/ supersuuri kaula-aukko.
Miehillä harvoin on salilla tiukka paita. Ja olen 20v hoikka ihminen joten tässä ei ole kyse mistään edes vanhuksen tai ylipainoisen ihmisen valituksesta, vaan sellaisen ihan yleisesti joka haluaisi PEITTÄÄ vähän enemmän kropastaan kuin mitä makkarankuoritreenipaidalla tai lörpöttävällä pikkutopilla voi!
Mä olen 160cm ja 105kg, harrastan lenkkeilyä kävellen ja hölkäten. Tykkään että lenkkeily on mukavampaa kun on sopivat ja istuvat vaatteet. Ellokselta esim. saa reilusti isoja kokoja treenivaatteita. Mun koko on 48-50, mut tarjontaa on usein ad 56-60. Värejäkin on tarjolla, usein tosin pinkkiä ja mustaa mutta myös muita värejä usein. Mulle ei ole vaatteiden merkillä väliä, mutta esim. mulla jos on löysät verkkarit lenkillä niin reidet hinkkautuu hiertymille, joten kyseessä ei ole pelkästään show off-vaatetus vaan nimenomaan se toiminnallisuus kiinnostaa.
En puhu pelkästään urheiluvaatteista, vaan kaikista naisten vaatteista. Kaikissa on liian pienet hihat! Mulla on isot hartiat ja hikoilen melko lailla. Sillä yhdistelmällä suurin osa naisten kireistä ja lyhyistä pikkuhihoista ovat hirveitä käyttää! Urheiluvaatteissa en varsinkaan voi käsittää niitä pikkuhihoja, kun niissä olisi tarkoitus hikoilla ja liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha! No nyt löytyi taas läskipalloille uusi tekosyy. Kun ei ole sopivia MERKKIurheiluvaatteita. Juuh...
Ei, arvoisa vähättelijä, niitä ei meinaa löytyä ollenkaan, merkillä tai ilman.
Mä en näin aikuisena kehtaa enkä halua mennä lenkkipolulle tai jumpalle vanhoissa verkkareissa. Ei niiden urheiluvaatteiden tarvitse merkkivaatteita olla, riittää istuva ja hengittävä kokonaisuus.Voi ristus taas mitä lässytystä. Ei voi mennä salille ilman muotivaatteita. No kannattaa sitten jäädä ennemmin sohvalle.
Hei, kiitos viestistäsi. Olisitko ystävällinen ja harjoittelisit luetun ymmärtämistä?
Vierailija kirjoitti:
No jopas. Itse käyn salilla näissä ultratrikoissani ensisijassa kuntoilemassa, enkä juuri etsi juttuseuraa kummankaan sukupuolen edustajista. Minkäs vuoksi sinä käyt salilla...?
No ei siihen laihduttamiseen tarvita treenivaatteita. Jos on todella lihava niin riittää kun tekee pitkiä kävelylenkkejä aluksi ihan tavallisissa vaatteissa ja kävelykengissä ja syö vähemmän ja terveellisemmin. Sitten kun paino hieman laskee niin voi harkita lenkkareiden hankintaa. Salille mennään kehittämään lihaksia ei laihtumaan. Itse painan reippaasti alle 60 kiloa (ihan tarkkaa kilomäärää en just nyt tiedä ja isoimmillani olin 80 kiloa kuopuksen syntymisen jälkeen. En tarvinnut laihtumiseen treenivaatteita. Ulkoilin, jätin kaikki sokerit pois ja aloin syömään enemmän kasviksia (ei hedelmiä). En ole vuosikausiin enää napostellut mitään ruokailujen välissä. Syön kolme kertaa päivässä, viimeinen ruokailu ennen kuutta illalla. Niin ja olen noin siis 168 cm pitkä ja lähes viiskymppinen. Eli metabolismi ei toimi enää samoin kuin nuorempana jolloin laihtuminen on helpompaa:)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ihan periaate, etten mene salille jutskailemaan miesten kanssa vaan treenaamaan.
Niin, lihavahan voi liikkua myös muista syistä kuin siksi että laihduttaa aktiivisesti.
Jos haluaa omaksua terveemmän ja liikunnallisen elämäntavan, ei ole kiva urheilla random rytkyissä ajatellen että sitten puolen vuoden päästä kun painan 20 kg vähemmän voin mennä ostamaan kivoja vaatteita.
Ihmisen pitäisi voida liikkua mieleisillään hyvillä kamoilla minkä tahansa painoisena. Liikunnalla on paljon muitakin terveyshyötyjä kuin painonhallinta, ja sen läskivihaajien rakastaman kansanterveysväninän näkökulmasta olisi erittäin hyvä jos nekin jotka eivät syystä tai monesta pysty sillä hetkellä laihduttamaan voisivat ainakin harrastaa liikuntaa.
Joo oikeesti nykymuoti on vähän liianki istuva..
Ostin Stadiumista hypetetyt PumaxKenza malliston urheilutrikoot. Koko on L ja silti puristaa mahan kohdalta. Käytän normaalisti M/L kokoa, olen 170cm ja paino vaihtelee 60-64 kg. Eipä oo ennen L koon vaatteet ollu liian pieniä 😮 Ja mulla on tosi hoikka ruumiin rakenne, näytän laihalta vaikka masun päällä on pikkusen läskiä.
Voin kuvitella et jos paino on 80-100 kg ja haluais laihuttaa, on ärsyttävää ku ei löydä kunnon urheiluvaatteita.
Onneks nykyään on joitaki liikkeitä joissa myydään isompia kokoja kuin XL. Sit nettimyynnistä ainaki voi löytyä 5 tai 6XL kokoon asti mallistoja.
Suosittelen ahkerasti etsimään, ei sais jäädä vaatteista kiinni et pääsee kuntoilemaan 😊 Urheilu on parasta 😊