Lihavien pitäisi laihduttaa, mutta vain laihat mahtuvat urheiluvaatteisiin
Ongelma ei kuitenkaan ole vain väri, vaan myös koko. Naiset kertoivat ostavansa miesten vaatteita jo pelkästään siksi, että naisten mallit eivät yksinkertaisesti mahdu päälle:
–Hihat ovat kapeita, hauiksessa ei kierrä veri. Henki loppuu viimeistään siinä vaiheessa kun yrittää vetää vetoketjua kiinni. Sopivaa mallia ja kokoa ei nykyaikana tunnu löytyvän mistään!! kommentoi yksi lukija Aamulehden juttua.
Kirjoittaja kyllä sietäisi punaista väriä. Siinä ei ole mitään vikaa, mutta "housut on valmiiksi ommeltu länkisäärisille tai haaroissa on kamala lappu, mutta lahkeisiin ei mahdu heinäseiväskään, vaikka kuinka yrittää vaseliinin kanssa työntää."
Jos asu on muuten sopiva, niin sitten vyötärö ulottuu napaan ja lahkeita on metri. Rinnat nostavat helman lyhyeksi. Kirjoittaja puuskahtaakin: Hei, joillakin on tissit.
Hän myös ihmettelee miksi kokojen muuttuessa vain hihat lyhenevät.
https://www.aamulehti.fi/uutiset/naisten-urheiluvaatteista-herasi-vilka…
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urheilullahan ei ole mitään tekemistä laihduttamisen kanssa vaan syömisellä
Taas tämä läskien mantra. Mutta uskokoon jokainen mitä haluaa.
Tosiasia se on, että jos mättää suuhunsa ihan mitä sattuu, niin saa kyllä aika pirusti liikkua että kuluttaa ylimääräiset. Siinä mielessä syömisellä on enemmän merkitystä.
Kyllä niitä urheiluvaatteita löytyy jo naisten osastoilla kokon 56 asti. Eivät vain ole kaikista halvempia, mutta kyllä niitä on. Netissä on vielä lisää, että ei kyllä vaatteiden koko pitäisi olla ongelmana.
Arvaatkaa onko hauskaa? Normaalipainoisenakin minulla on lyhyet raajat, pitkä selkä, iso lantio ja valtavat pakarat, reitevät isot ja massiiviset reidet, leveät hartiat ja hauikset.
Minä ja naisten urheiluvaatteet emme sovi yhteen. Ostan usein miesten urheiluvaatteita. Niiden väritkin miellyttävät minua.
Etsipä esim. löysiä mustia housuja. Löydät ne miesten puolelta. Naisten puolella on leggingsejä ja trikoita, jotka jalassa "putkimiehen hymy" ilmestyy takaapäin. On ihan käsittämätöntä, etten saa esim. sullottua pakaroitani joihinkin housuihin. Ja jos otan isomman koon, vatsan ja vyötärön kohdalla on parikymmentä senttiä extrakangasta. Tämä kaikki tietysti vain, jos saan housut vedettyä reisien ja lanteiden yli..
Kyllä löytyy, mutta jos ostat takin vyötärön mukaan niin hihat on polviin asti :D
Isoja liikuntavaatteita löytyy, mutta useimmiten niitä joutuu tilaamaan netistä, ja ne saattavat olla hyvinkin kalliita. Kokoon 60 saakka myy esim. Ellos ja saksalainen (törkeän kallis) Ulla Popken (tätä merkkiä myy Suomessa Lorella). Cellbes myy myös jotain, mutta ovat mielestäni usein huonolaatuisia, eikä teknisistä materiaaleista tietoakaan. Myös monet urheiluvaatefirmat kuten Nike ja Puma ovat tehneet plusmallistoja, mutta niitä saa etsiä kissojen ja koirien kanssa. Ylipäätänsä joutuu näkemään aika paljon vaivaa löytääkseen paikat joista saa oman maun mukaisia liikuntavaatteita, jos käyttää isoja kokoja.
Enemmänkin ongelmaksi on viime vuosina muodostunut se, että lähes kaikki liikuntahousut ovat kapeaa juoksutrikoomallia, ja paidat hihattomia tai hyvin lyhythihaisia. Niihin minä en suostu sullomaan perääni ja allejani. Jos vastaan tulee urheilupaita jossa on hihat, käyn yleensä heti nappaamassa omani. Käyttömukavuus kun on jotain ihan muuta kuin tavallisessa t-paidassa.
Mä jouduin ihan t-paitoja, verkkareita, tuulipuvun housuja ja talven lenkkeilyä varten fleeceä ja toppahousuja sieltä marketeilta etsimään, kun muualta ei löytynyt sopivia. Takitkin olen joutunut ostamaan muualta isojen osastolta (ne ei ole välttämättä parhaita aina ulkoliikuntaan) tai tilaamaan netistä (Elloksella on hyvälaatuisia, isokokoisia ulkoliikuntavarusteita). Siis se, että urheiluliikkeissä koot liian pieniä ihan normivaatteissa eikä tarkoitukseni ollut edes löytää mitään teknisiä urheiluvaatteita. Urheiluliikkeissä se suurin koko naistenpuolella on tosiaan se 44-46. Moni laihduttaja on paksumpi. Omat vaatteet ovat 48-50. No toivottavasti tässä vielä kutistuu, niin pääse normikauppoihin asioimaan!
Tämä on ilmeisesti pitkälti naisten juttu? Omissa piireissäni ainoat teknisiä urheiluvaatteita päivittäisliikunnassaan käyttävät ovat niitä joiden perässä en itse perusurheilullisena pysy. On harrastukseeni liittynyt vuosien aikana jonkun verran ylipainoisiakin, he käyttävät tavallisia vaatteita kuten me muutkin. Ja tässä tilanteessa ollaan kaikki siis miehiä.
Mutta onhan se harmillista että ei voi itse valita vaatteitansa, onhan se kautta aikojen ollut naisille aika tärkeän oloista. Tässäpä olisi jollekkin yritteliäälle bisnes vaikka nettikaupalle, voisi osoittautua kultakaivokseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä jouduin ihan t-paitoja, verkkareita, tuulipuvun housuja ja talven lenkkeilyä varten fleeceä ja toppahousuja sieltä marketeilta etsimään, kun muualta ei löytynyt sopivia. Takitkin olen joutunut ostamaan muualta isojen osastolta (ne ei ole välttämättä parhaita aina ulkoliikuntaan) tai tilaamaan netistä (Elloksella on hyvälaatuisia, isokokoisia ulkoliikuntavarusteita). Siis se, että urheiluliikkeissä koot liian pieniä ihan normivaatteissa eikä tarkoitukseni ollut edes löytää mitään teknisiä urheiluvaatteita. Urheiluliikkeissä se suurin koko naistenpuolella on tosiaan se 44-46. Moni laihduttaja on paksumpi. Omat vaatteet ovat 48-50. No toivottavasti tässä vielä kutistuu, niin pääse normikauppoihin asioimaan!
Monissa urheiluliikkeissä on nykyään omat isompien ihmisten osiot. Olet varmaan katsonut normaalien kokoisten vaaterekit, jos on vain kokoon 46 asti.
Tässä pari verkkokauppaa:
Curvissa: https://www.curvissa.co.uk/fashion/sportswear/_/N-1iZ1z141u3?cs_ev=topn…
Simply be: https://www.simplybe.co.uk/shop/sports/1/_/N-1ytmi3x/products/show.acti…
Vierailija kirjoitti:
Tässä pari verkkokauppaa:
Curvissa: https://www.curvissa.co.uk/fashion/sportswear/_/N-1iZ1z141u3?cs_ev=topn…
Simply be: https://www.simplybe.co.uk/shop/sports/1/_/N-1ytmi3x/products/show.acti…
H&M saa ihan isokokoisten urheiluvaatteita niin ei tarvii edes ulkomaalaisille sivuille mennä
Mun mielestä suuri ongelma on se, että monet "isojen tyttöjen" urheilutopit on mallia teltta. Itse ainakin toivoisin, että olisi tukevampi vaihtoehto valittavana, kun iso maha (ja tissitkin) hölskyvät tympeästi, kun hyppii tai juoksee,
Vierailija kirjoitti:
En nyt tiedä kuinka pieniin kokoihin loppuvat, mutta todella ylipainoiselle ihmiselle hikiliikunnan aloittaminen kylmiltään ei edes ole terveellistä tai turvallista
Olis kiva jos ihan alkuun löytyisi edes ohan vaan tavallinen ulkoilupuku. Mukavissa ja hengittävissä vaatteissa on huomattavasti helpompi liikkua ja motivaatiokin säilyy paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tahansa vaatteissa voi harrastaa liikuntaa.
Toki, mutta miksi hoikka/normaalipainoinen ei sitten voi lenkkeillä ja jumpata farkuissa ja vanhassa t-paidassa vaan tarvitsee teknisiä urheiluvaatteita?
Siksi, että ne isot hikijumppavaatteet eivät mene kaupaksi. Jaa miksikö? Jos niitä kysyttäisi ja ostettaisi, olisivat kaupan hyllyt väärällään niitä.
Jaa. Just eilen selasin useammankin verkkokaupan urheiluvaatteet läpi ja miltei kaikista vaatteista oli myyty loppuun niin L kuin XL:kin, mutta kokoa XS oli runsaasti jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ilmeisesti pitkälti naisten juttu? Omissa piireissäni ainoat teknisiä urheiluvaatteita päivittäisliikunnassaan käyttävät ovat niitä joiden perässä en itse perusurheilullisena pysy. On harrastukseeni liittynyt vuosien aikana jonkun verran ylipainoisiakin, he käyttävät tavallisia vaatteita kuten me muutkin. Ja tässä tilanteessa ollaan kaikki siis miehiä.
Mutta onhan se harmillista että ei voi itse valita vaatteitansa, onhan se kautta aikojen ollut naisille aika tärkeän oloista. Tässäpä olisi jollekkin yritteliäälle bisnes vaikka nettikaupalle, voisi osoittautua kultakaivokseksi.
Elät ilmeisesti jossain periferiassa? Kyllä tuolla juostessa vastaan juoksevilla miehillä on ihan yhtä lailla trikoot ja tekniset paidat ym. Talvella pipot ja hanskat (siis urheilumallisia, ei perus villaa). Ikinä en muista nähneeni yhtään kollareissa juoksijaa (ymmärrettävää toki, koska märkä collegekangas on todella ikävä iholla. Ja kaikille teille "kyllä ennenkin pärjättiin T-paidalla" tyypeille: jos sille märälle selkään liimautuvalle paidalle olisi ollut vaihtoehto, niin ei sitä olisi päälle laitettu, mutta kun ei ollut...)
Kunhan löydät sopivat verkkarit ja kengät niin ei sitä muuten tarvitse hirveästi urheiluvarustukseen panostaa. Lenkille väljä huppari (ja hupparit on väljiä) riittää talveksikin, kuten armeijassakiin opittiin jos tulee kylmä niin juoksee/pyöräilee nopeammin.
Itse pudotan juuri painoa ja treenivaatteet on yksi motivaattori. Se ero on uskomaton jos ajattelee, että jalassa olisi vain pieruverkkarit ja joku tavallinen t-paita / takki. Onneksi kunnon lenkkarit saa helposti hankittua ja se on kaiken A ja O. Kun kokemus on mukava niin jaksaa sitä taas mennä kävelylle/hölkälle.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan löydät sopivat verkkarit ja kengät niin ei sitä muuten tarvitse hirveästi urheiluvarustukseen panostaa. Lenkille väljä huppari (ja hupparit on väljiä) riittää talveksikin, kuten armeijassakiin opittiin jos tulee kylmä niin juoksee/pyöräilee nopeammin.
Huppari on tosi epämukava ja sori vaan, mutta jos on enemmän painoa niin eipä niitä väljiä huppareita löydy..
Haha! No nyt löytyi taas läskipalloille uusi tekosyy. Kun ei ole sopivia MERKKIurheiluvaatteita. Juuh...
Farkkujen ja teknisten urheiluvaatteiden väliin ei mahdu mitään? En ole ikinä kenenkään kuullut jumppaavan farkuissa, oli koko mikä tahansa.
Itse aikanaan salilla käydessä käytin ihan tavallisia collegehousuja ja t-paitoja. Urheiluliivit oli, sillä ne oli jumpatessa kivemmat kuin kaarituelliset. Niin ja normaalipainoinen olen ja olin myös salilla käydessäni.