Kuinkakohan paljon miesten saamaan hoitoon vaikuttaa se, että suurin osa lääkäreistä, hoitajista ja psykologeista on naisia?
Tällähän voi olla vaikutusta kommunikoinnin ja ymmärretyksi tulemisen kannalta.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän tässä on niin paljon alanuolta ja vastustavia kommentteja? Minusta aplla hyvä pointti, jota olisi syytä tutkia.
N25, feministi
Mieslääkärit ei ainakaan ole katoamassa mihinkään. Nykyään lääkärikoulutukseen pääsee sisään suunnilleen sama määrä sekä miehiä, että naisia. Jossan välissä naisia oli enemmän(60%), mutta nykytilanne on toinen eli aika fifti/fifti. Vanhemmassa ikäluokassa taas mieslääkäreiden määrä on suurempi kuin naislääkäreiden. Joten mikä ongelma? Tämä tilannehan on ihan ihanteellinen.
Eli lääkäreissä naisia on vain hieman enemmän. Mikä on tilanne hoitajien, sairaanhoitajien, psykologien ja psykiatrien parissa? Nykyisinhän hoitaja on se, joka kohtaa potilaan ja arvioi tämän hoidon tarpeen. Ja mielenterveysongelmat ovat tietysti vielä eri maailmansa.
Olen nainen ja mun terapeuttini on mies. Koen että hän silti ymmärtää minua, ei haittaa sukupuoli.
Vaikuttaa varmasti.
Esimerkiksi sydänlääkkeet kehittetiin aluksi VAIN miehiä varten.
Vasta myöhemmin huomattiin, että kas, naisetkin saavat sydänsairauksia eivätkä lääkkeet sovi heille...
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa varmasti.
Vasta myöhemmin huomattiin, että kas, naisetkin saavat sydänsairauksia eivätkä lääkkeet sovi heille...
Ei niitä kehitetty miehiä varten, vaan koehenkilöt olivat miehiä. Miehet kun ovat aina olleet se uhrattava sukupuoli, oli kyse sitten sodista tai lääketieteestä.
Vierailija kirjoitti:
No eihän se lääkärin ammattitaito sukupuolesta riipu.
Mieslääkäreiden hoitamien iäkkäiden potilaiden kuolleisuus on korkeampaa: https://www.talouselama.fi/uutiset/kuulutko-tahan-potilasryhmaan-naisla…
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä nyt ole pointtina se, että jokainen mies saisi jokaiselta naiselta huonoa hoitoa, vaan että koko väestöä tarkastellessa niitä havaittavia eroja saattaisi näkyä.
Ap
Mutta kun ei sellaisia eroja ole. Tutkitusti miehet saavat kalliimpaa ja parempaa hoitoa kuin naiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa varmasti.
Ei niitä kehitetty miehiä varten, vaan koehenkilöt olivat miehiä. Miehet kun ovat aina olleet se uhrattava sukupuoli, oli kyse sitten sodista tai lääketieteestä.
Olet jälleen kerran väärässä, mutta sukupuolesi vuoksi et ymmärrä asiaa.
PS Miehet aloittavat ne sodat... :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieslääkäreiden hoitamien iäkkäiden potilaiden kuolleisuus on korkeampaa: https://www.talouselama.fi/uutiset/kuulutko-tahan-potilasryhmaan-naisla…
Uskon, että syynä on lääkäreinä toimivien miesten ääretön taitavuus ja suunnaton lahjakkuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä nyt ole pointtina se, että jokainen mies saisi jokaiselta naiselta huonoa hoitoa, vaan että koko väestöä tarkastellessa niitä havaittavia eroja saattaisi näkyä.
Ap
Mutta kun ei sellaisia eroja ole. Tutkitusti miehet saavat kalliimpaa ja parempaa hoitoa kuin naiset.
Mitä tuo jälkimmäinen väite edes tarkoittaa? Verrataanko tässä nyt yhtä sairaita henkilöitä keskenään vai onko kyse siitä, että koska miehet ovat hoitoon mennessään vakavammin sairaita, niin heidän hoitamisensa tulee kalliimmaksi? Laitapa linkki viittaamaasi tutkimukseen, niin katsotaan sitä. Ja jos sulla on antaa jokin lähde tuolle ensimmäiselle väitteellesikin, niin senkin haluaisin nähdä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tutkimuksessa oli suurin osa potilaista naisia, mieslääkärit hoitivat enemmän potilaita per vuosi ja mieslääkäreitä oli kaksi kertaa enemmän. Ja silti ero naisten hyväksi oli noin pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan, mutta on kai sillä vaikutusta siihen miten ihminen toisen kohtaa. Naiset kun ovat muutenkin keskimäärin miehiä parempia ilmaisemaan itseään, niin nainen ei ehkä ole yhtä tottunut kuulemaan ja ymmärtämään mitä pojat ja miehet sanoillaan tarkoittavat.
Ap
Miksi sun oletus on, että miehet saa huonompaa hoitoa? Mitäs jos saavatkin parempaa? Naisethan on perinteisesti susia toisilleen.
Mutta usko vaan, sukupuoli ei merkitse mitään. Semmoista sakkia sielä terveyskeskuksessa käy, että saa olla iloinen jos ovesta astuu joku tolkullinenkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan, mutta on kai sillä vaikutusta siihen miten ihminen toisen kohtaa. Naiset kun ovat muutenkin keskimäärin miehiä parempia ilmaisemaan itseään, niin nainen ei ehkä ole yhtä tottunut kuulemaan ja ymmärtämään mitä pojat ja miehet sanoillaan tarkoittavat.
Ap
Miksi sun oletus on, että miehet saa huonompaa hoitoa? Mitäs jos saavatkin parempaa? Naisethan on perinteisesti susia toisilleen.
Mutta usko vaan, sukupuoli ei merkitse mitään. Semmoista sakkia sielä terveyskeskuksessa käy, että saa olla iloinen jos ovesta astuu joku tolkullinenkin
Niin, voihan se olla toisin päinkin, mutta en näe mitään syytä miksi se olisi niin. Tuohon susi-juttuun en usko. Uskon, että sukupuoli ei merkitse mitään siinä vaiheessa, kun joku todistaa tuon väittämän. Minusta olisi vähän hassua, että vaikka tiedämme sukupuolen vaikuttavan niin monessa monella näkymättömälläkin tavalla elämässä, niin potilaan saama hoito olisikin sitten jokin poikkeus asiaan. Voin olla väärässäkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa varmasti.
Olet jälleen kerran väärässä, mutta sukupuolesi vuoksi et ymmärrä asiaa.
PS Miehet aloittavat ne sodat... :D
Olen ihan oikeassa, googlaa vaikka. Tai vaihtoehtoisesti voit selittää, että miten ne lääkkeet luotiin vain miehiä varten.
Sotia eivät ole aloittaneet miehet, vaan valtiot. Naishallitsijatkin ovat niitä aloittaneet siinä missä miehetkin, mutta koska miehet ovat historiassa olleet yliedustettuna valtion huipulla, niin siksi näyttää siltä, että vain miehet aloittaisivat sotia.
Montakos päivää ketjussa räksyttävät vihanlietsojanaiset taas olikaan eläneet miesten kengissä?
Naiset käyttävät pelkästään julkisia terveyspalveluita 10 miljardilla vuosittain miehiä enemmän,
tutkitaan rinnat ja alapäätkin ilmaiseksi. Synnytyksillä summa ei selity, koska niiden osuus tuosta summasta nykyisellä syntyvyystahdilla on keskihintaisena vain noin 100 miljoonaa.
Miesten ongelmia vähätellään joka käänteessä.
Naishoitajat ovat myös äärettömän epäempaattisia ja suurin osa täysin väärässä ammatissa.
Parasta hoitoa olen saanut mieslääkäreiltä ja mieshoitajilta.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin alapäähän liittyvissä asioissa saa miehenä huonoa hoitoa naisilta, usein.
Esim jos on mieshormoniongelmia, moni naislääkäri ei ymmärrä tai vähättelee, eivät usko että nuorella voisi olla ongelma vaikka mitä sanoisi.
Myös verikokeita tulkitaan epäreilusti näissä tilanteissa, sama viitearvoväli on käytössä 18-80 vuotiailla miehillä, itselläkin oli arvot lähellä alarajaa vuosia ja käytännössä huonommat kuin 70 vuotiailla keskimäärin eikä saanut hoitoa vaikka elämä oli yhtä zombeilua.
Lopulta sain mieslääkäriltä diagnoosin vartissa ja sanoi aivan selväksi tapaukseksi.
Harmillista jos itse kiinnostuneena maallikkonakin ymmärrän enemmän asiasta kuin hoitava lääkäri, ja ihan oikeasti kun lueskelin useita alan kirjoja ym vuosien varrella ennen kuin hoito alkoi.
Ja sitten itse hoidonkin kanssa on mennyt jo 2v eikä ole vieläkään kunnossa annostus, ei ole helppoa miehillä kuulemani mukaan.
Käytännössä ikävuodet 24-34 on menneet siis osittain ja välillä reilustikin pilalle tämän takia.
Alhaiset mieshormonit tekee miehen elämän aivan merkityksettömäksi ja kurjaksi, tämä pitäisi tiedostaa laajemmin eikä pelätä sitä pientä osaa joka etsii keinoja väärinkäyttöön(eikä korvaushoidossa sekään noilla annoksilla onnistu)
Naiset sen sijaan saa hormonihoitoa kun vaan pyytää.
Tämä. Minä kun soitin lääkärille (nainen), että haluan minusta otettavan verikokeita ja minulla on todennäköisesti alhainen testosteroni niin naislääkäri sanoi minulle katsele vielä viikko niin palataan asiaan. Minulla oli oireina pitkään jatkunut masennus, pahat erektio ongelmat, aloitekyvyttömyys, apatia.
En soittanut enää lääkärille vaan aloin hoitaa asiaa itse hormooneilla. 1v jälkeen alan vihdoin olla kunnossa. Otin aineita mitkä leikkaavat kehossa estrogeenin tuotannon ja lisäävät testosteronin määrää. Tässä maassa miehen pitää itse hoitaa ongelmansa, koska apua ei saa. Miehen masennus johtuu lähes aina alhaisesta testosteronista mitä ei haluta hoitaa muulla kuin ssri mömmöillä. Tämä on hoidon taso ''maailman parhaimmassa maassa''.
Vierailija kirjoitti:
Montakos päivää ketjussa räksyttävät vihanlietsojanaiset taas olikaan eläneet miesten kengissä?
Naiset käyttävät pelkästään julkisia terveyspalveluita 10 miljardilla vuosittain miehiä enemmän,
tutkitaan rinnat ja alapäätkin ilmaiseksi. Synnytyksillä summa ei selity, koska niiden osuus tuosta summasta nykyisellä syntyvyystahdilla on keskihintaisena vain noin 100 miljoonaa.
Miesten ongelmia vähätellään joka käänteessä.
Naishoitajat ovat myös äärettömän epäempaattisia ja suurin osa täysin väärässä ammatissa.
Parasta hoitoa olen saanut mieslääkäreiltä ja mieshoitajilta.
Minulle on myös usein naishoitajat ja lääkärit naureskelleet ivallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän merkitsee se, ettei mies mene lääkäriin.
Lääkärin sukupuoli ei siihen vaikuta, koska sitä ei sinulle kerrota ennenkuin saat ajan.
Ja hei: miksi te miehet ette viitsi opiskella? Estääkö muna?Miksi pitää heti olla noin hyökkäävä ja syyllistävä (alapääjuttuja tietenkään unohtamatta), jos joku tuo esiin epäkohdan, joka saattaisi olla miehiä syrjivä? Ehkä miehet eivät osittain mene lääkäriin juuri niiden huonojen kokemusten takia, kun eivät ole saaneet aiemminkaan kaipaamaansa hoitoa?
Ap
Mitä hyökkäävää tuossa oli, ihan tunnettu asia on, että nsiset sairastavat ja käyvät lääkärissä, miehet kuolevat.
Se on stereotypia, ei tosiasia. Hyökkäävää on se, kun aletaan syyttelemään "miksi ette viitsi opiskella" munajutuilla höystettynä. Ei se opiskelemattomuus tässä ole nyt pointtina, vaan potilaiden saama hoito.
Ap
Kyllä opiskelemattomuus on ongelma, sillä muutenhan sinä et täällä itkisi mieslääkärien, mieshoitajien ja miespsykologien perään.
Sinulla on pahempi ongelma omien stereotypioidesi kanssa kuin tajuatkaan. Tämä on miesten luoma, miesten suynnittelema ja halkitsema maailma, jossa mies ei opi ponnistelemaan koska hänellä on liian helppoa, koska hänellä on muna.
Onko se aika kuukaudesta?
Joku muu siitä miesten kielestä höpöttikin. Minä puhuin kommunikointitaidoista ja ymmärryksestä.
Ap