Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Masentunut! Mitä vastaat, kun kysytään kuinka voit tai mitä kuuluu?

Vierailija
10.04.2018 |

Mitä sinä vastaat näihin kysymyksiin? Ja ellet ole masentunut, niin millaisen vastauksen haluaisit masentuneelta saada asiasta kysyessäsi?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon että ihan hyvin ja ihan hyvää kuuluu.

Vierailija
2/58 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ei kait tässä mitään erikoisempaa. Mitäs sulle?"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä vastaan "ihan hyvää" mutta kuoleman valkoisesta ihosta, meikittömästä naamasta ja takkuisista hiuksista pitäisi kyllä idiootinkin tajuta miten huonosti voin. Oma äitini ei edes tajua miten väsynyt ja masentunut olen vaikka ennen olin laitettu ja huoliteltu. Nykyään näytän sairaalta.

Vierailija
4/58 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole ketään joka tuota kysyisi, ei ole ollut 10 vuoteen.

Vierailija
5/58 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä vastaan "ihan hyvää" mutta kuoleman valkoisesta ihosta, meikittömästä naamasta ja takkuisista hiuksista pitäisi kyllä idiootinkin tajuta miten huonosti voin. Oma äitini ei edes tajua miten väsynyt ja masentunut olen vaikka ennen olin laitettu ja huoliteltu. Nykyään näytän sairaalta.

Minusta tuntuu siltä, että suurin osa ihmisistä ei joko tajua tai halua tajuta toisen voivan huonosti, vaikka merkit olisivat aivan ilmeiset.

Vierailija
6/58 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole ketään joka tuota kysyisi, ei ole ollut 10 vuoteen.

Eikö edes kukaan tuttava kysy? Terveydenhuollon henkilökunta?

Vierailija
7/58 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kuka kysyy ja missä tilanteessa.

Vierailija
8/58 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Not your business.

Vierailija
9/58 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Not your business.

Tähän ei oma pokka riitä. Sanon yleensä: "Mitäs tässä. Entä itse?"

Vierailija
10/58 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan "kaikenlaista" ihmisille joille puhuminen ei haluta.

Sitten jatkan matkaa.

Ei kukaan halua kuulla.

En kysy vastakysymystä, koska se ei hyödytä mua mitenkään, enkä välitä tietää yhdentekevien ihmisten asioita enää.

Vierailija
11/58 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kuka kysyy ja missä tilanteessa.

Tietysti, mutta lähdetään siitä ajatuksesta, että nämä ihmiset ovat vähän vieraampia eivätkä tiedä tilannettasi kovin hyvin. Entä siinä tapauksessa?

Vierailija
12/58 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei tässä kurjuutta kummempaa"

Vierailija
13/58 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsyttää, mutta ainahan sitä. Mites itse jakselet?

Vierailija
14/58 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ja tähän perään mulle on vielä kehuttu kuinka äitiys sopii mulle, kun ei ole jäänyt yhtään raskauskilojakaan... Tai voisko olla, että olen niin huonossa kunnossa, etten edes saa syötyä kunnolla. Siis miten joku on niin todellisuudesta vieraantunut, että ennen urheilullisen normaalipainoisen ihmisen riutuminen on hyvä asia

Vierailija
15/58 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaan "kaikenlaista" ihmisille joille puhuminen ei haluta.

Sitten jatkan matkaa.

Ei kukaan halua kuulla.

En kysy vastakysymystä, koska se ei hyödytä mua mitenkään, enkä välitä tietää yhdentekevien ihmisten asioita enää.

En haluaisi itse polttaa siltoja, vaan säilyttää ystävälliset välit. Oma masennus ei ole tuttavien syytä, joten yritän olla purkamatta muihin pahaa oloani.

Vierailija
16/58 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain mahdollisimman neutraalia ja siirrän keskustelun kysyjään. Esim. Ei ihmeempiä, kauppaan menossa. Mutta mitäs sulle kuuluu? 

Vierailija
17/58 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tätä tavallista, mitä itsellesi?" Paitsi jos kysyjä on niitä harvoja, joille haluan kertoa ja joita oikeasti (toivottavasti) kiinnostaa, mitä minulle kuuluu. Silloin vastaan yksityiskohtaisemmin.

Vierailija
18/58 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä tässä, ei mitään erityistä, päivä kerrallaan eteenpäin vaan.

Vierailija
19/58 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opetellut vastaamaan neutraalisti, kuin ulkopuolisena, mutta valehtelematta. Luetteloimalla asioita jotka elämässä meneillään. Esimerkiksi: kiirettä pitää (lisää x tapahtuma), lapset lähdössä luokkaretkelle ja onpas siinäkin hommaa järjestellä tai muuta. Tunteet koteloituna. Jos on ystävä, hän myötäelää ja saan hirveän hyvää näkökulmaa. Jos on ihminen joka ei aidosti jaksa kuunnella, vaihtuu puheenaihe ja menen seuraavan puheenaiheen mukana, ulkopuolisena yhä "joo nää on näitä".

Kun on tosi masentunut niin eihän sitä jaksa sanoa mitään. Mutta niissä välivaiheissa pyrin rehellisyyteen. Olen huomannut että auttaa tosi paljon voimissa jo se, kun miettii sen neutraalin näkökulman asiaan. Saa etäisyyttä negatiiviseen ja parhaimmillaan ystävä vie todella hyvin mukanaan positiivisen näkemyksen puolelle.

Tulee ilmaa ajatusten väliin, se on se paras mitä vuorovaikutuksesta voi saada. Yksin ei kannata koteloitua, se on aina viimeinen virhe kun masis iskee :/

Vierailija
20/58 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla kuin suuri osa edellä, "Ihan hyvää" ja "Ei kummempaa". Ja sitten vastakysymys "Mitä sinulle?". 

Joskus joku (ei läheinen) on muuten alkanut avautua masennuksestaan, kun olen kysynyt tuon "Mitä sinulle". Olen silloin ajatellut, että vi*ttuako siinä avaudut, tuohan on small talk-kysymys, johon ei kuulukaan vastata rehellisesti. Mutta jotkut ottaa sen oikeana kysymyksenä.