Kaveri olettaa koko ajan, että kustannan hänellekin ruoat, vaikkei rahaa minulla ole
Kaveri käy työssä, itse vielä opiskelen. Hänellä on varaa matkustaa useamman kerran vuodessa, mutta rutisee koko ajan rahan vähyyttä, itse olen ollut ulkomailla viimeksi kaksi vuotta sitten ja kaupassa täytyy sentit laskea tarkkaan.
Silti olettaa, että hän tulee kahta kättä heilutellen luokseni kahdeksi päiväksi syömään, olettaa että teen hyvät ruoat joka aterialle, käydään ulkona ja eikös emännän kuulu tarjota jne. jne. Olen sanonut asiasta useamman kerran, ettei liikoja rahaa ole, kun itsekin elän kädestä suuhun, mutta asia ei vaan mene perille. Muuten mainio kaveri, mutta tässä kohtaa sokea piste. Olisiko jotain vinkkejä tai kokemuksia siitä, miten saisin tämän asian hänelle valkenemaan?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Ensi kerralla sanot että hän ei voi tulla luoksesi koska sinulla ei ole rahaa eikä ruokaa PISTE.
Miksi teet ruokaa tai tarjoat hänelle jos ei ole varaa. Sano suoraan että minun ruokia et syö ja sinä et maksa kuin omat ruokasi ym. Lokki lokkeilee niin kauan kun sinä ap nössöilet.
Tämän olen siis sanonut, vähän nätimmin vain. Että talous on tiukilla, eli en pysty mitenkään kustantamaan. Kyläillään aina välillä toistemme luona, koska asumme eri puolilla Suomea, molemmat silloin tarjoavat tietenkin kotonaan ihan perusruoat. Yleensä itse olen vienyt jotain tuliaista mukanani, tyyliin itsetehtyjä sämpylöitä, mutta kaveri ei tuo ikinä mitään.
Lisäksi jatkuva valitus hänen rahapulastaan kyllästyttää, joskus tekisi mieli ravistella. Samaan aikaan suunnittelee seuraavaa reissua jo. Keskustelujen jälkeen muistaa asiat siis max kk, sitten taas sama homma....
Ap
Ja ennen kaikkea ärsyttää tässä se asenna ja oletus - että hän on niin vähävarainen ja köyhä, että minua voi selvästi koittaa taloudellisesti vähän hyödyntää. Ei oma talous hänen vierailuihinsa kaadu sentään, kun vedän rajat, mutta tosiaan se asenne on se mikä tökkii. Miten joku voi olla noin sokea? En tajua mistä hän kuvittelee minun saavan jotain ihme ylimääräisiä rahasummia tai olevan jotenkin varakas.
Tarjoile ruuaksi pelkkää makaronia ja ketsuppia. Tai kaurapuuroa joka aterialla.
Vierailija kirjoitti:
Ja ennen kaikkea ärsyttää tässä se asenna ja oletus - että hän on niin vähävarainen ja köyhä, että minua voi selvästi koittaa taloudellisesti vähän hyödyntää. Ei oma talous hänen vierailuihinsa kaadu sentään, kun vedän rajat, mutta tosiaan se asenne on se mikä tökkii. Miten joku voi olla noin sokea? En tajua mistä hän kuvittelee minun saavan jotain ihme ylimääräisiä rahasummia tai olevan jotenkin varakas.
Ja tämä purkaus tuli ap:lta.
Käytte kuitenkin vuoroin vieraissa
En ymmärrä ihmisiä, jotka kutsuvat luokseen ja sitten laittavat kauppalistan, että tuo nämä ruuat tullessasi. Älä ap kutsu sitä ystävää luoksesi vaan sopikaa, että hän yöpyy hotellissa, käytte ulkona syömässä ja maksatte kumpikin omat ruokanne. Toki silloin ystäväsi voi tavata muitakin kavereitaan etkä pysty määräämään esim. siitä, koska baarista palataan kotiin (koska kaveri ei ole riippuvainen aikatauluistasi), mutta itse en mene kylään kenellekään, joka kutsuu, mutta ei ymmärrä kutsuun kuuluvaa vieraanvaraisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Suhde 1:2, minä vähemmän. Itse tosiaan vien myös mukanani jotakin pientä, lisäksi hän syö tuplamäärän minuun verrattuna.
Selvästi tämä kirjoittaminen avasi jotkin patoutumat...
Ap
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ihmisiä, jotka kutsuvat luokseen ja sitten laittavat kauppalistan, että tuo nämä ruuat tullessasi. Älä ap kutsu sitä ystävää luoksesi vaan sopikaa, että hän yöpyy hotellissa, käytte ulkona syömässä ja maksatte kumpikin omat ruokanne. Toki silloin ystäväsi voi tavata muitakin kavereitaan etkä pysty määräämään esim. siitä, koska baarista palataan kotiin (koska kaveri ei ole riippuvainen aikatauluistasi), mutta itse en mene kylään kenellekään, joka kutsuu, mutta ei ymmärrä kutsuun kuuluvaa vieraanvaraisuutta.
En mielestäni ole missään kirjoittanut kauppalistaa laittaneeni kaverille ja viimeisimmässä viestissä painotin sitä, että ennenkaikkea se asenne ärsyttää eniten. Baareja emme harrasta yhdessä.
Ap
Ehkä toisten mielestä kuulut sossupummeihin, jotka saa hirveästi ilmaista rahaa.
En voi kuitenkaan muuttaa ystäväsi ajattelutapaa. Voit ainoastaan vaikuttaa käytäntöön eli tarjota halvinta ruokaa. Herkullisesti esim. Uunipuuroa tai kasviskeittoa. Ulos mennessä, sanot että ei ole kuin tyhjiä pulloja käteisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhde 1:2, minä vähemmän. Itse tosiaan vien myös mukanani jotakin pientä, lisäksi hän syö tuplamäärän minuun verrattuna.
Ap
Voi olla että kaverisi versio on toinen
Jos vierailet ja syöt hänen luonaan saman verran kuin hän sulla, niin ethän menetä mitään. Tarjoa samanarvoiset ruoat niin kuin hänkin. Jos hän ei tuo mitään tuliaisia, eihän sunkaan ole pakko. Itse valitset tuoda. En ymmärrä missä ongelma.
On tosiaan siis mies, eli siinä suhteessa ymmärrän kyllä sen, että syö paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Voi olla että kaverisi versio on toinen
Totta kai on, eikös ihmisillä aina ole omat kokemuksena ja versionsa asioista.
Ap
Vaihda käyntien suhde toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Käy hänen luonaan saman verran kuin hän sulla, älä tuo mitään tuluaisia, asettele valmiit annoket pöytään. Ongelma ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hyvä, että aukaisi. Jos kiristät rahankäyttöä, niin samalla myös näet tuleeko ystäväsi hyödyn takia vai ystävyyden takia.
Rahan vähyys tarkoittaa ihmisille eri asiaa. Joku sanoo, että kaikilla on laittaa 50e kuussa harrastukseen. Toinen taas laskee senttejä maitopurkkiin. Itse olen "rahaton", kun käyttötili lähestyy 200 euroa. Jos sanot minulle olevasi vähissä varoista, se tarkoittaa n.400euroa. Jos sanot suoraan olevasi rahaton tai tilillä 20e, niin ostan ne uunipuuroainekset.
Vierailija kirjoitti:
Ap on opiskelija. Tulee liian kalliiksi. Halvempaa tehdä kotiruokaa. Yöpyjä voi kyllä osallistua ruokakustannuksiin, jos kerran meinaa kaksikin päivää majoittua ap:n luona. Käyvät yhdessä kaupassa, kun hän tulee, ostavat mitä tarvitsevat ja lasku puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hyvä, että aukaisi. Jos kiristät rahankäyttöä, niin samalla myös näet tuleeko ystäväsi hyödyn takia vai ystävyyden takia.
Rahan vähyys tarkoittaa ihmisille eri asiaa. Joku sanoo, että kaikilla on laittaa 50e kuussa harrastukseen. Toinen taas laskee senttejä maitopurkkiin. Itse olen "rahaton", kun käyttötili lähestyy 200 euroa. Jos sanot minulle olevasi vähissä varoista, se tarkoittaa n.400euroa. Jos sanot suoraan olevasi rahaton tai tilillä 20e, niin ostan ne uunipuuroainekset.
Tässäpä oli hyvää pohdintaa, kiitos! Kaveri on luonteeltaan aina ollut vähän hyväksikäyttäjätyyppiä, kertonut siis ihan suoraan mitä on toisista kavereistaan saanut irti tai pystynyt heitä hyödyntämään ja itse olen ollut niin tyhmä, että olen ajatellut, ettei sama pätisi minuunkin. Hyvin edullisia ruokia olen aina tehnyt ja tosiaan viemistenkin arvo on ollut vain n. 2 e, eli aika tiukilla olen pitänyt, mutta joku siinä suhtautumisessa on kuitenkin tökkinyt. En tiedä olisiko se sitten ollut tämä avoin suhtautuminen muihin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on opiskelija. Tulee liian kalliiksi. Halvempaa tehdä kotiruokaa. Yöpyjä voi kyllä osallistua ruokakustannuksiin, jos kerran meinaa kaksikin päivää majoittua ap:n luona. Käyvät yhdessä kaupassa, kun hän tulee, ostavat mitä tarvitsevat ja lasku puoliksi.
Ja sama silloin kun ap vierailee kaverilla
Ensi kerralla sanot että hän ei voi tulla luoksesi koska sinulla ei ole rahaa eikä ruokaa PISTE.
Miksi teet ruokaa tai tarjoat hänelle jos ei ole varaa. Sano suoraan että minun ruokia et syö ja sinä et maksa kuin omat ruokasi ym. Lokki lokkeilee niin kauan kun sinä ap nössöilet.