Kaveri olettaa koko ajan, että kustannan hänellekin ruoat, vaikkei rahaa minulla ole
Kaveri käy työssä, itse vielä opiskelen. Hänellä on varaa matkustaa useamman kerran vuodessa, mutta rutisee koko ajan rahan vähyyttä, itse olen ollut ulkomailla viimeksi kaksi vuotta sitten ja kaupassa täytyy sentit laskea tarkkaan.
Silti olettaa, että hän tulee kahta kättä heilutellen luokseni kahdeksi päiväksi syömään, olettaa että teen hyvät ruoat joka aterialle, käydään ulkona ja eikös emännän kuulu tarjota jne. jne. Olen sanonut asiasta useamman kerran, ettei liikoja rahaa ole, kun itsekin elän kädestä suuhun, mutta asia ei vaan mene perille. Muuten mainio kaveri, mutta tässä kohtaa sokea piste. Olisiko jotain vinkkejä tai kokemuksia siitä, miten saisin tämän asian hänelle valkenemaan?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ihmisiä, jotka kutsuvat luokseen ja sitten laittavat kauppalistan, että tuo nämä ruuat tullessasi. Älä ap kutsu sitä ystävää luoksesi vaan sopikaa, että hän yöpyy hotellissa, käytte ulkona syömässä ja maksatte kumpikin omat ruokanne. Toki silloin ystäväsi voi tavata muitakin kavereitaan etkä pysty määräämään esim. siitä, koska baarista palataan kotiin (koska kaveri ei ole riippuvainen aikatauluistasi), mutta itse en mene kylään kenellekään, joka kutsuu, mutta ei ymmärrä kutsuun kuuluvaa vieraanvaraisuutta.
Tuo on ehkä hyväksyttäävää vaateliaisuutta vieraalta rikkaiden kesken. Mutta ap on opiskelija. Jos et enää muista omia opiskeluaikojasi, niin opiskelijalla harvoin on hirveän iso budjetti käytössä. Silloin hyvä vieras osallistuu ruokakustannuksiin. Samoin ulkona syöminen on kyllä aivan absurdi ehdotus. Jos ap:lla on hyvin tiukka ruokabudjetti, niin tietenkään hän ei käytä sitä ravintolaillallisiin. Yhteen ulkona syömiseen saattaa mennä jo koko viikon ruokabudjetti!
Kyllä opiskelijan on tarjoaa kun kutsuu vieraita
Ei pidä kutsua ellei ole varaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ihmisiä, jotka kutsuvat luokseen ja sitten laittavat kauppalistan, että tuo nämä ruuat tullessasi. Älä ap kutsu sitä ystävää luoksesi vaan sopikaa, että hän yöpyy hotellissa, käytte ulkona syömässä ja maksatte kumpikin omat ruokanne. Toki silloin ystäväsi voi tavata muitakin kavereitaan etkä pysty määräämään esim. siitä, koska baarista palataan kotiin (koska kaveri ei ole riippuvainen aikatauluistasi), mutta itse en mene kylään kenellekään, joka kutsuu, mutta ei ymmärrä kutsuun kuuluvaa vieraanvaraisuutta.
Tuo on ehkä hyväksyttäävää vaateliaisuutta vieraalta rikkaiden kesken. Mutta ap on opiskelija. Jos et enää muista omia opiskeluaikojasi, niin opiskelijalla harvoin on hirveän iso budjetti käytössä. Silloin hyvä vieras osallistuu ruokakustannuksiin. Samoin ulkona syöminen on kyllä aivan absurdi ehdotus. Jos ap:lla on hyvin tiukka ruokabudjetti, niin tietenkään hän ei käytä sitä ravintolaillallisiin. Yhteen ulkona syömiseen saattaa mennä jo koko viikon ruokabudjetti!
Ei pidä kutsua ellei ole varaa
Höpöhöpö. Opiskelija tarjoaa kaverille ilmaisen yöpymispaikan ja vieras osallistuu ruokakustannuksiin.
Muistattehan sitten työssäkävijät, jos lähdette vaikka työttömän tai (sairas)eläkkeellä olevan luokse käymään, mennä asenteella, että nyt tasataan tilit ja vaaditaan kunnon ruokaa, kun onhan se eläkkeellä olevakin käynyt teillä syömässä! Itse en ainakaan hyväpalkkaisessa työssä olevana kehtaisi mennä pienellä eläkkeellä elävän mummoni luokse syömään ilman mitään tuomisia. Mutta kai meitä ihmisiä on erilaisia, jotkut kehtaa toki.
Mites asia muuttuu, jos vieras itse kutsuu itsensä? Siis ehdottaa ja kyselee, milloin voisi tulla? Onko tällöin vetovastuuta ruokapuolesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä kutsua ellei ole varaaHöpöhöpö. Opiskelija tarjoaa kaverille ilmaisen yöpymispaikan ja vieras osallistuu ruokakustannuksiin.
Höpö höpö
Vierailija kirjoitti:
Mites asia muuttuu, jos vieras itse kutsuu itsensä? Siis ehdottaa ja kyselee, milloin voisi tulla? Onko tällöin vetovastuuta ruokapuolesta?
Meille ei nyt sovi tulla
Kyllä on säälittävän köyhiä ihmisiä olemassa.
Minusta on täysin itsestäänselvää, että pari päivää kyläpaikka tarjoaa ja tietysti itsekin tarjoan.
Ei ole elmänhallintaa ollenkaan, jos muutamista kympeistä on suhteet kiinni.
Minullakin oli opiskeluaikoinani kaveri, toinen opiskelija hänkin, joka hotki kaikki ruokani. Muistan kun hän oli ensimmäistä kertaa luonani kahvilla ja olin Itä-Suomalaiseen tapaan laittanut kystäkyllä pöytään, koska olin tottunut siihen, että se on tapa. Kaveri ahmi sitten viisi pullaa, kaksi isoa leipää, joi melkein koko mehutölkin tyhjäksi, keksejä ja pähkinöitä lappoi useita kourallisia ja vähän ajan päästä sanoi, että on vähän nälkä vielä. Kaivoi lupaa kysymättä jääkaapista ison rahkatölkin ja esityksen tehden korosti, että nyt hän jakaa sen meille puoliksi ja tekikin niin. Itse en jaksanut syödä enää mitään, joten laitoin oman puolikkaani takaisin kaappiin. Tuosta kerrasta opin, etten laita esille kuin aivan sen, minkä voin tarjota, koska tämän kaverin tapana oli syödä kaikki, mitä on esillä, siis aivan kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on säälittävän köyhiä ihmisiä olemassa.
Minusta on täysin itsestäänselvää, että pari päivää kyläpaikka tarjoaa ja tietysti itsekin tarjoan.
Ei ole elmänhallintaa ollenkaan, jos muutamista kympeistä on suhteet kiinni.
0/5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mielestäni ole missään kirjoittanut kauppalistaa laittaneeni kaverille ja viimeisimmässä viestissä painotin sitä, että ennenkaikkea se asenne ärsyttää eniten. Baareja emme harrasta yhdessä.
Ap
No silloinhan asia on helppo ratkaista: tapaatte jossain muualla kuin kummankaan kotikaupungissa!
Jos minut kutsutaan kylään, niin oletan ihan oikeasti, että kutsuja tarjoaa kahvit tai ruokaa tai mitä nyt siihen vierailuun normaalisti kuuluu (en siis odota ruokaa, jos kutsutaan kahvittelemaan klo 14). Jos ei ole varaa tarjota, ei kutsuta kylään! Silloin sovitaan tapaaminen paikkaan, jossa molemmat voivat maksaa omat kulunsa ja kaikki ovat tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
No ei kai kukaan noin moukka ole??
Minulla on vallankumouksellinen idea: lakkaa tarjoamasta ruokaa kaverillesi.
Vierailija kirjoitti:
Muistattehan sitten työssäkävijät, jos lähdette vaikka työttömän tai (sairas)eläkkeellä olevan luokse käymään, mennä asenteella, että nyt tasataan tilit ja vaaditaan kunnon ruokaa, kun onhan se eläkkeellä olevakin käynyt teillä syömässä! Itse en ainakaan hyväpalkkaisessa työssä olevana kehtaisi mennä pienellä eläkkeellä elävän mummoni luokse syömään ilman mitään tuomisia. Mutta kai meitä ihmisiä on erilaisia, jotkut kehtaa toki.
Mietin just ihan samaa! Aika noloja kommentteja ihmiset tänne kirjoittaa - opiskeluaikakin on ohimenevä vaihe, silloin kitkutellaan pienillä tuloilla. Moni kommentoinut on tainnut syntyä kultalusikka perberissä, eikä tiedä millaista on elää köyhänä. On silti aika kohtuutonta vaatia, ettei köyhä saisi mitään sosiaalisia suhteita pitää yllä, ellei kykene tarjoamaan varakkaalle.
Älä ota häntä luoksesi tai tarjoat tyyliin makaronia ja pakastevihannespussi.
Mulla ei ole varaa tuollaiseen enkä tekis noin.
Minä kyllä tarjoan vieraille aina ruuat, jos tulevat yöksi. Ei tarvi tulla kauppakassin kanssa kylään. Jos käydään ravintolassa, niin silloin tietenkin jokainen maksaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija-aikana kutsuja tarjosi niin ruuat kuin majoituksen kotonaan, koska kotona syötiin todella vähän (aamupala), muuten mentiin opiskelijakortilla opiskelijaruokalaan ja maksettiin se noin 2 e/annos. Muistaakseni ei-opiskelijakortilla sai ostaa ruokaa noin 6 e/annos, joten eipä tuo maksaisi ap:n kaverillekaan mahdottomia.
Minusta tässä jutussa paistaa nyt läpi se, että ap:lla ei ole oikeasti kavereita, hän kärttää tätä yhtä luokseen ja yrittää tarjoiluilla mielistellä. Samaan aikaan mielessä kaihertaa, että haluaa maksun siitä, että kutsui kylään.
Minulla on yksi ap:n kaltainen entinen ystävä, jonka luokse vietiin aina vitsillä ruokajonosta haettuja kasseja. Siinä kun 3 kaveria tuli iltaa istumaan, niin saatiin kutsujalle melkoinen määrä pastaa ja vaaleaa leipää,mutta tietty kaveri silti valitti, että tulee niin kalliiksi tarjota teille mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi kerralla sanot että hän ei voi tulla luoksesi koska sinulla ei ole rahaa eikä ruokaa PISTE.
Miksi teet ruokaa tai tarjoat hänelle jos ei ole varaa. Sano suoraan että minun ruokia et syö ja sinä et maksa kuin omat ruokasi ym. Lokki lokkeilee niin kauan kun sinä ap nössöilet.
Tämän olen siis sanonut, vähän nätimmin vain. Että talous on tiukilla, eli en pysty mitenkään kustantamaan. Kyläillään aina välillä toistemme luona, koska asumme eri puolilla Suomea, molemmat silloin tarjoavat tietenkin kotonaan ihan perusruoat. Yleensä itse olen vienyt jotain tuliaista mukanani, tyyliin itsetehtyjä sämpylöitä, mutta kaveri ei tuo ikinä mitään.
Lisäksi jatkuva valitus hänen rahapulastaan kyllästyttää, joskus tekisi mieli ravistella. Samaan aikaan suunnittelee seuraavaa reissua jo. Keskustelujen jälkeen muistaa asiat siis max kk, sitten taas sama homma....
Ap
Tarjoat itsetehtyä kasvishernesoppaa koko viikonlopun. Lisänä ruisleipää ja levitettä. Salaattina raa'at porkkanat. Hyvää, terveellistä, täyttävää ja halpaa kuin mikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin just ihan samaa! Aika noloja kommentteja ihmiset tänne kirjoittaa - opiskeluaikakin on ohimenevä vaihe, silloin kitkutellaan pienillä tuloilla. Moni kommentoinut on tainnut syntyä kultalusikka perberissä, eikä tiedä millaista on elää köyhänä. On silti aika kohtuutonta vaatia, ettei köyhä saisi mitään sosiaalisia suhteita pitää yllä, ellei kykene tarjoamaan varakkaalle.
Miksi köyhä kutsuu luokseen kylään, jos maksajana on se kutsuttu? Reilumpaa kaikille, että ei kutsu luokseen vaan ilmoittaa, että jos käyt täällä päin, niin mennään yhdessä kahville.
Miksi ap ei sano sille kaverille, että tervetuloa kylään, mutta haluan siitä maksun. Ja sitten laittaa hinnaston, jossa vetoaa nimenomaan köyhyyteensä.