Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaveri olettaa koko ajan, että kustannan hänellekin ruoat, vaikkei rahaa minulla ole

Vierailija
08.04.2018 |

Kaveri käy työssä, itse vielä opiskelen. Hänellä on varaa matkustaa useamman kerran vuodessa, mutta rutisee koko ajan rahan vähyyttä, itse olen ollut ulkomailla viimeksi kaksi vuotta sitten ja kaupassa täytyy sentit laskea tarkkaan.

Silti olettaa, että hän tulee kahta kättä heilutellen luokseni kahdeksi päiväksi syömään, olettaa että teen hyvät ruoat joka aterialle, käydään ulkona ja eikös emännän kuulu tarjota jne. jne. Olen sanonut asiasta useamman kerran, ettei liikoja rahaa ole, kun itsekin elän kädestä suuhun, mutta asia ei vaan mene perille. Muuten mainio kaveri, mutta tässä kohtaa sokea piste. Olisiko jotain vinkkejä tai kokemuksia siitä, miten saisin tämän asian hänelle valkenemaan?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ihmisiä, jotka kutsuvat luokseen ja sitten laittavat kauppalistan, että tuo nämä ruuat tullessasi. Älä ap kutsu sitä ystävää luoksesi vaan sopikaa, että hän yöpyy hotellissa, käytte ulkona syömässä ja maksatte kumpikin omat ruokanne. Toki silloin ystäväsi voi tavata muitakin kavereitaan etkä pysty määräämään esim. siitä, koska baarista palataan kotiin (koska kaveri ei ole riippuvainen aikatauluistasi), mutta itse en mene kylään kenellekään, joka kutsuu, mutta ei ymmärrä kutsuun kuuluvaa vieraanvaraisuutta.

Tuo on ehkä hyväksyttäävää vaateliaisuutta vieraalta rikkaiden kesken. Mutta ap on opiskelija. Jos et enää muista omia opiskeluaikojasi, niin opiskelijalla harvoin on hirveän iso budjetti käytössä. Silloin hyvä vieras osallistuu ruokakustannuksiin. Samoin ulkona syöminen on kyllä aivan absurdi ehdotus. Jos ap:lla on hyvin tiukka ruokabudjetti, niin tietenkään hän ei käytä sitä ravintolaillallisiin. Yhteen ulkona syömiseen saattaa mennä jo koko viikon ruokabudjetti!

Opiskelija-aikana kutsuja tarjosi niin ruuat kuin majoituksen kotonaan, koska kotona syötiin todella vähän (aamupala), muuten mentiin opiskelijakortilla opiskelijaruokalaan ja maksettiin se noin 2 e/annos. Muistaakseni ei-opiskelijakortilla sai ostaa ruokaa noin 6 e/annos, joten eipä tuo maksaisi ap:n kaverillekaan mahdottomia.

Minusta tässä jutussa paistaa nyt läpi se, että ap:lla ei ole oikeasti kavereita, hän kärttää tätä yhtä luokseen ja yrittää tarjoiluilla mielistellä. Samaan aikaan mielessä kaihertaa, että haluaa maksun siitä, että kutsui kylään.

Minulla on yksi ap:n kaltainen entinen ystävä, jonka luokse vietiin aina vitsillä ruokajonosta haettuja kasseja. Siinä kun 3 kaveria tuli iltaa istumaan, niin saatiin kutsujalle melkoinen määrä pastaa ja vaaleaa leipää,mutta tietty kaveri silti valitti, että tulee niin kalliiksi tarjota teille mitään.

Nyt tuli kyllä mahtava analyysi, kiitos niistä klassisista päivän nauruista! Av ei kyllä petä koskaan. Tosin opiskelijaravintola on kyllä hyvä ajatus, jota voisikin hyödyntää.

Ap

Vierailija
42/66 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ap välitä - av:n luonteeseen kuuluu ihan aina se, että kaikki käännetä ketjun aloittajan syyksi. Itse tein joskus kokeen, jossa kirjoitin saman tosijutun kahdesta eri näkökulmasta kahteen eri ketjuun ja molemmissa tapauksissa vikaa kaivettiin minusta, ketjun aloittajasta. Olet saanut kyllä onneksi muutaman ihan pätevänkin neuvon!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistattehan sitten työssäkävijät, jos lähdette vaikka työttömän tai (sairas)eläkkeellä olevan luokse käymään, mennä asenteella, että nyt tasataan tilit ja vaaditaan kunnon ruokaa, kun onhan se eläkkeellä olevakin käynyt teillä syömässä! Itse en ainakaan hyväpalkkaisessa työssä olevana kehtaisi mennä pienellä eläkkeellä elävän mummoni luokse syömään ilman mitään tuomisia. Mutta kai meitä ihmisiä on erilaisia, jotkut kehtaa toki.

Mietin just ihan samaa! Aika noloja kommentteja ihmiset tänne kirjoittaa - opiskeluaikakin on ohimenevä vaihe, silloin kitkutellaan pienillä tuloilla. Moni kommentoinut on tainnut syntyä kultalusikka perberissä, eikä tiedä millaista on elää köyhänä. On silti aika kohtuutonta vaatia, ettei köyhä saisi mitään sosiaalisia suhteita pitää yllä, ellei kykene tarjoamaan varakkaalle. 

Miksi köyhä kutsuu luokseen kylään, jos maksajana on se kutsuttu? Reilumpaa kaikille, että ei kutsu luokseen vaan ilmoittaa, että jos käyt täällä päin, niin mennään yhdessä kahville.

Varo, kultalusikka putoaa kohta kermaisesta ahteristasi!

Vierailija
44/66 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ihmisiä, jotka kutsuvat luokseen ja sitten laittavat kauppalistan, että tuo nämä ruuat tullessasi. Älä ap kutsu sitä ystävää luoksesi vaan sopikaa, että hän yöpyy hotellissa, käytte ulkona syömässä ja maksatte kumpikin omat ruokanne. Toki silloin ystäväsi voi tavata muitakin kavereitaan etkä pysty määräämään esim. siitä, koska baarista palataan kotiin (koska kaveri ei ole riippuvainen aikatauluistasi), mutta itse en mene kylään kenellekään, joka kutsuu, mutta ei ymmärrä kutsuun kuuluvaa vieraanvaraisuutta.

En mielestäni ole missään kirjoittanut kauppalistaa laittaneeni kaverille ja viimeisimmässä viestissä painotin sitä, että ennenkaikkea se asenne ärsyttää eniten. Baareja emme harrasta yhdessä. 

Ap

No silloinhan asia on helppo ratkaista: tapaatte jossain muualla kuin kummankaan kotikaupungissa!

Jos minut kutsutaan kylään, niin oletan ihan oikeasti, että kutsuja tarjoaa kahvit tai ruokaa tai mitä nyt siihen vierailuun normaalisti kuuluu (en siis odota ruokaa, jos kutsutaan kahvittelemaan klo 14). Jos ei ole varaa tarjota, ei kutsuta kylään! Silloin sovitaan tapaaminen paikkaan, jossa molemmat voivat maksaa omat kulunsa ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Mä käsitin, että ap:n kaveri haluaa vierailla säännöllisesti kaverinsa luona. Se on yhteydenpitoa ja hänelle myös tervetullutta vaihtelua, kun saa lomailla toisessa kaupungissa. Hänelle tulisi kalliiksi, jos hän joutuisi joka kerran yöpymään hotellissa. Kaveri siis hyötyy siitä, että ap tarjoaa hänelle ilmaisen majapaikan.

Minusta tällöin ei todellakaan voi olettaa, että köyhä opiskelija tarjoaa ruuatkin. Tervettä järkeä pitää käyttää. Ap on kohtelias tarjotessaan kaverilleen ilmaisen yöpymispaikan, mutta kaveri ei ole kohtelias olettaessaan, että vähävarainen kaveri kustantaa kaverinsa koko vierailun menot. Suoraan sanottuna, sä vaikutat oikeasti aika yksinkertaiselta ja ajattelemattomalta, jos et millään pysty ymmärtämään, että ihmiset elävät erilaisissa elämäntilanteissa ja silloin huomaavainen vieras ottaa tämän isäntä- ja emäntäväen tilanteen myös huomioon. Vähän sama kuin rikas, hyvin tienaava kaveri vaatisi aina, että köyhän opiskelijakaverin on suostuttava tapaamiseen superkalliissa ravintolassa tai muuten ei nähdä ollenkaan. "No miksi edes tavata ja mennä syömään, jos ei ole varaa siihen, mitä MINÄ haluan?" Ei todellakaan näin, vaan etsitään sellainen vaihtoehto, joka ei järisytä sen köyhänkään budjettia. Jos olet liian snobi etsimään vaihtoehtoisia ratkaisuja, vaikka tiedät, ettei ystävilläsi ole samaan varaa kuin sinulla, niin ole hyvä ja tajua pysyä omissa piireissäsi.

Vierailija
45/66 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ehkä hyväksyttäävää vaateliaisuutta vieraalta rikkaiden kesken. Mutta ap on opiskelija. Jos et enää muista omia opiskeluaikojasi, niin opiskelijalla harvoin on hirveän iso budjetti käytössä. Silloin hyvä vieras osallistuu ruokakustannuksiin. Samoin ulkona syöminen on kyllä aivan absurdi ehdotus. Jos ap:lla on hyvin tiukka ruokabudjetti, niin tietenkään hän ei käytä sitä ravintolaillallisiin. Yhteen ulkona syömiseen saattaa mennä jo koko viikon ruokabudjetti!

Opiskelija-aikana kutsuja tarjosi niin ruuat kuin majoituksen kotonaan, koska kotona syötiin todella vähän (aamupala), muuten mentiin opiskelijakortilla opiskelijaruokalaan ja maksettiin se noin 2 e/annos. Muistaakseni ei-opiskelijakortilla sai ostaa ruokaa noin 6 e/annos, joten eipä tuo maksaisi ap:n kaverillekaan mahdottomia.

Minusta tässä jutussa paistaa nyt läpi se, että ap:lla ei ole oikeasti kavereita, hän kärttää tätä yhtä luokseen ja yrittää tarjoiluilla mielistellä. Samaan aikaan mielessä kaihertaa, että haluaa maksun siitä, että kutsui kylään.

Minulla on yksi ap:n kaltainen entinen ystävä, jonka luokse vietiin aina vitsillä ruokajonosta haettuja kasseja. Siinä kun 3 kaveria tuli iltaa istumaan, niin saatiin kutsujalle melkoinen määrä pastaa ja vaaleaa leipää,mutta tietty kaveri silti valitti, että tulee niin kalliiksi tarjota teille mitään.

Siis mitä, söittekö niissä illanistujissa pelkkää pastaa ja vaaleaa leipää? Ja itse haitte ne kassit ilmaiseksi, vitsillä? Vai ihan omaa saituutta?

Vierailija
46/66 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin oli opiskeluaikoinani kaveri, toinen opiskelija hänkin, joka hotki kaikki ruokani. Muistan kun hän oli ensimmäistä kertaa luonani kahvilla ja olin Itä-Suomalaiseen tapaan laittanut kystäkyllä pöytään, koska olin tottunut siihen, että se on tapa. Kaveri ahmi sitten viisi pullaa, kaksi isoa leipää, joi melkein koko mehutölkin tyhjäksi, keksejä ja pähkinöitä lappoi useita kourallisia ja vähän ajan päästä sanoi, että on vähän nälkä vielä. Kaivoi lupaa kysymättä jääkaapista ison rahkatölkin ja esityksen tehden korosti, että nyt hän jakaa sen meille puoliksi ja tekikin niin. Itse en jaksanut syödä enää mitään, joten laitoin oman puolikkaani takaisin kaappiin. Tuosta kerrasta opin, etten laita esille kuin aivan sen, minkä voin tarjota, koska tämän kaverin tapana oli syödä kaikki, mitä on esillä, siis aivan kaikki. 

Kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella ja yhteen: itäsuomalainen. 

Mutta kai köyhiä yhdistää suunnaton tyhmyys. Että ihan söi pullaa ja kehtasi ottaa pähkinöitäkin :D

Jotenkin tämän valituksen ymmärtäisi, jos vieras hotkisi kilon kaviaaria ja sata hanhenmaksapalleroa.

Vierailija
47/66 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet kaverin luona kyläilemässä ja käytte ulkona syömässä, niin maksaako kaverisi sinun ruokasi?

Oikean hyväksikäyttäjän tunnistaa siitä, että säännöt muuttuvat sen mukaan, mikä on hänelle itselleen edullisinta. Hyväksikäytetty joutuu kustantamaan ruuat sekä kotonaan että vieraisilla.

Tosi jos ulkona syödään, niin ei voi koskaan olettaa, että voisi syödä toisen rahoilla, ellei sitä ole etukäteen sovittu.

Vierailija
48/66 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullakin oli opiskeluaikoinani kaveri, toinen opiskelija hänkin, joka hotki kaikki ruokani. Muistan kun hän oli ensimmäistä kertaa luonani kahvilla ja olin Itä-Suomalaiseen tapaan laittanut kystäkyllä pöytään, koska olin tottunut siihen, että se on tapa. Kaveri ahmi sitten viisi pullaa, kaksi isoa leipää, joi melkein koko mehutölkin tyhjäksi, keksejä ja pähkinöitä lappoi useita kourallisia ja vähän ajan päästä sanoi, että on vähän nälkä vielä. Kaivoi lupaa kysymättä jääkaapista ison rahkatölkin ja esityksen tehden korosti, että nyt hän jakaa sen meille puoliksi ja tekikin niin. Itse en jaksanut syödä enää mitään, joten laitoin oman puolikkaani takaisin kaappiin. Tuosta kerrasta opin, etten laita esille kuin aivan sen, minkä voin tarjota, koska tämän kaverin tapana oli syödä kaikki, mitä on esillä, siis aivan kaikki. 

Mutta kai köyhiä yhdistää suunnaton tyhmyys. Että ihan söi pullaa ja kehtasi ottaa pähkinöitäkin :D

Jotenkin tämän valituksen ymmärtäisi, jos vieras hotkisi kilon kaviaaria ja sata hanhenmaksapalleroa.

No ainakin sä olet tyhmä. Miksi köyhä tuhlaisi rahansa kaviaariin ja hanhenmaksapalleroihin?

Vierailija
49/66 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt tuli kyllä mahtava analyysi, kiitos niistä klassisista päivän nauruista! Av ei kyllä petä koskaan. Tosin opiskelijaravintola on kyllä hyvä ajatus, jota voisikin hyödyntää.

Ap

Itse et siis koskaan mieti,miksi joudut ostamaan ystäviä?

Vierailija
50/66 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on jonkun jonnen tai vaihtoehtoisesti hyvin ylipainoisen ihmisen teksti. Hymiöstä veikkaan ekaa. 

Vierailija
51/66 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mielestäni ole missään kirjoittanut kauppalistaa laittaneeni kaverille ja viimeisimmässä viestissä painotin sitä, että ennenkaikkea se asenne ärsyttää eniten. Baareja emme harrasta yhdessä. 

Ap

No silloinhan asia on helppo ratkaista: tapaatte jossain muualla kuin kummankaan kotikaupungissa!

Jos minut kutsutaan kylään, niin oletan ihan oikeasti, että kutsuja tarjoaa kahvit tai ruokaa tai mitä nyt siihen vierailuun normaalisti kuuluu (en siis odota ruokaa, jos kutsutaan kahvittelemaan klo 14). Jos ei ole varaa tarjota, ei kutsuta kylään! Silloin sovitaan tapaaminen paikkaan, jossa molemmat voivat maksaa omat kulunsa ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Oletko suomalainen? Suomessa hyviin tapoihin kuuluu, että vieras tuo tuliaisia. Esim. jos menee kahville, vieras saattaa tuoda mukanaan kahvipaketin. Jos menee syömään, vieras saattaa tuoda jälkiruuan. Tai jos menee iltaa istumaan, vieras voi tuoda esimerkiksi viinipullon. Vierailuihin kuuluu vastavuoroisuus, huomaavaisuus ja se, ettei kummallekaan tule hyväksi käytetty olo. Siitä jää molemmille hyvä mieli. Suomessa vieraileminen ei tarkoita sitä, että mennään elämään jonkun siivellä "no mitäs tyhmä kutsui" -periaatteella. 

Vierailija
52/66 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sille kaksi euroa ja sano, että tämän verran on ruokaan varaa, hae kaupasta jotain.

Vierailija
53/66 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klassikko.Tuhlaa rahansa eikä huomaa mihin ne kuluvat.

Vierailija
54/66 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä, söittekö niissä illanistujissa pelkkää pastaa ja vaaleaa leipää? Ja itse haitte ne kassit ilmaiseksi, vitsillä? Vai ihan omaa saituutta?

Ihan omaa ilkeyttämme ne haimme! Kaveri ruikutti luokseen kylään ja kun vastattiin myönteisesti, tuli "ruokalista" eli me kannoimme sinne niin viinit kuin salaattitarpeetkin sekä tietenkin kertakäyttöastiat ja servetit, koska opiskelijana kaverilla ei koskaan ollut rahaa tarjota eikä sopivia astioita. Listalla kyllä oli, että harmaata Kiltaa ja Iittalan juomalaseja. Lisäksi vietiin 3 kassillista ruokajonoruokaa eli mitä sieltä nyt kulloinkin sai, koska emme halunneet, että hän meidän takiamme menee konkurssiin.

Vierailija
55/66 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin kutsua naapurin lapsineen illalla kylään. Voinko laittaa viestiin, että leipoo tarjoiluksi mokkapaloja ja ostaa paketillisen tummapaahtoista Presidenttiä. Opiskelen avoimessa yliopistossa eikä opiskeljoilla ole koskaan rahaa.

Vierailija
56/66 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri käy työssä, itse vielä opiskelen. Hänellä on varaa matkustaa useamman kerran vuodessa, mutta rutisee koko ajan rahan vähyyttä, itse olen ollut ulkomailla viimeksi kaksi vuotta sitten ja kaupassa täytyy sentit laskea tarkkaan.

Silti olettaa, että hän tulee kahta kättä heilutellen luokseni kahdeksi päiväksi syömään, olettaa että teen hyvät ruoat joka aterialle, käydään ulkona ja eikös emännän kuulu tarjota jne. jne. Olen sanonut asiasta useamman kerran, ettei liikoja rahaa ole, kun itsekin elän kädestä suuhun, mutta asia ei vaan mene perille. Muuten mainio kaveri, mutta tässä kohtaa sokea piste. Olisiko jotain vinkkejä tai kokemuksia siitä, miten saisin tämän asian hänelle valkenemaan?

Sinä laitat pisteen tuolle. Ilmoitat ettei sulla ole aikaa tavata, jollet uskalla sanoa asiaa suoraan. Feidaat pikkuhiljaa ja hengaat  lähinnä itsesi kanssa samalla tavalla ajattelevien kanssa. Problem solved.

Vierailija
57/66 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin kutsua naapurin lapsineen illalla kylään. Voinko laittaa viestiin, että leipoo tarjoiluksi mokkapaloja ja ostaa paketillisen tummapaahtoista Presidenttiä. Opiskelen avoimessa yliopistossa eikä opiskeljoilla ole koskaan rahaa.

Jos naapuri on kohtelias, tuovat he sinulle pyytämättä jotakin tullessaan, mikä "tasaa" kuluja ja toimii huomaavaisena eleenä.  Mutta emäntä ei yleensä vaadi joitakin tiettyjä tuomisia ellei kyse ole nyyttäreistä. Tällöin on tapana, että ihmiset vapaasti tuovat, mitä haluavat tai sitten yhdessä tosiaan sovitaan tarkasti etukäteen, kuka tuo mitäkin. Tämä on hyvin tyypillistä esim. juuri opiskelijoille, joilla on sen verran pienet budjetit, että he eivät voi suuria pitoja yksin järjestää. Mutta koska yhteenkokoontumiset kaveriporukoiden kesken ovat kuitenkin mukavia, kaikkien osallistuessa kustannuksiin, on niitäkin mahdollista järjestää. 

Vierailija
58/66 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä varaat todella halpaa ruokaa silloin, kun kaverisi tulee kylään. Kaurapuuroa, jonka jämistä  leivot sämpylöitä. Kaalikeittoa, perunoita pelkällä ruskealla kastikkeella, halvinta lenkkimakkaraa mitä kaupasta löydät ... eikä edes tonnikalaa, kun se on aivan liian kallista.

Tältäkin palstalta löydät vinkkejä köyhäilyruokiin vaikka millä mitalla.  Pahoittelet vaan, että ei näin opiskelijana ole varaa parempaan.

Vierailija
59/66 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko sellainen mahdollista, että ei kutsu kaveria ollenkaan kylään vaan tapaatte jossain julkisella paikalla syömässä ja molemmat maksavat omat sapuskansa?

Vierailija
60/66 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko pilkkaaminen sinun tapanasi muutenkin?

Et tainnut ymmärtää, että tilanne on ap:lle todellinen ongelma.