Kollega jäi äitiyslomalle, työt siirrettiin minulle!
Kollega ilmoitti yhtäkkiä jäävänsä äitiyslomalle, ja nyt minun pitäisi tehdä myös hänen työvuoronsa.
Koska äitiysloma on pyhä asia, nyt minua syyllistetään siitä, etten pysty järjestämään elämääni uusiksi. Miksi se on minun vikani, jos he hankkivat perheenlisäystä?
Kommentit (49)
Jos et halua lopettaa, niin ilmoita toiseen työpaikkaan, että haluat vähentää tötä. Onhan sulla muuten sivutyölupa sieltä kokopäiväpaikasta?
Nämä provot on niin ilmeisiä, ripotellen annetaan tietoa ja mikään ratkaisu ei sovi, koska..
Vierailija kirjoitti:
Nämä provot on niin ilmeisiä, ripotellen annetaan tietoa ja mikään ratkaisu ei sovi, koska..
Hupsista, olitkin väärässä.
Tilanteeni on valitettavan todellinen ja olen kiitollinen saamistani vastauksista. Osa ei päde minun kohdallani (yhdistelmänä mm. työsopimus, ammatinharjoittaminen, toimeksiantosopimus, projektityö ja tutkimusapuraha) mutta periaate on tärkein.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kollegasi vika, että jää äitiyslomalle. Sen sijaan sijaisen palkkaaminen ja töiden jakaminen on työnantajasi velvollisuus.
Hmm ei ehkä vika, mutta hänhän se raskaana on.
Vierailija kirjoitti:
Viikossa normaalisti 37,5 h ja nyt sitten tuo tuplana, en usko 😁
Voisikohan ap kuitenkin tarkoittaa, että viikossa on normaalisti tuo 37,5 tuntia ja nyt hänen pitää tehdä omat työnsä ja kollegan työt tässä ajassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanteeni on valitettavan todellinen ja olen kiitollinen saamistani vastauksista. Osa ei päde minun kohdallani (yhdistelmänä mm. työsopimus, ammatinharjoittaminen, toimeksiantosopimus, projektityö ja tutkimusapuraha) mutta periaate on tärkein.
ap
"Unohtui" vaan kirjoittaa, että olet sidottu myös toisiin hommiin😆 joo joo...
Vierailija kirjoitti:
Jos et halua lopettaa, niin ilmoita toiseen työpaikkaan, että haluat vähentää tötä. Onhan sulla muuten sivutyölupa sieltä kokopäiväpaikasta?
Juu on. Täytyy varmaan sitten vähentää töitä jostain, että ehtii tekemään kaiken.
Huhhuh, mikä suo! Ei kyllä käy kateeksi rekrytoijienkaan työ: tarjolla voi olla todella pätevä ja taitava nuori nainen, mutta riskinä on että hän jääkin yhtäkkiä äitiyslomalle. Siitä seuraa dominoefekti, jossa muut joutuvat järjestämään elämänsä uusiksi kyseisen äitiysloman takia ja joko lopettavat työt kokonaan tai vähentävät työpanostaan muualla, jolloin ongelma siirtyy edelleen sinne...
Teillä ei tämän äitiyslomalle jäävän kanssa oletettavasti ole mitään keskinäistä sopimusta töiden suorittamisesta? Vapaalle jäävällä työntekijällä ja työnantajalla oletettavasti on, samoin sinulla ja työnantajalla, ja toimitte molemmat sopimuksen asettamissa raameissa suhteessa työnantajaan.
It just isn't her problem.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
"Unohtui" vaan kirjoittaa, että olet sidottu myös toisiin hommiin😆 joo joo...
Ai mitä tarkoitat? Joo joo, en tee pelkkää 7 tuntia viikossa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Teillä ei tämän äitiyslomalle jäävän kanssa oletettavasti ole mitään keskinäistä sopimusta töiden suorittamisesta? Vapaalle jäävällä työntekijällä ja työnantajalla oletettavasti on, samoin sinulla ja työnantajalla, ja toimitte molemmat sopimuksen asettamissa raameissa suhteessa työnantajaan.
It just isn't her problem.
Niin juu, ei meillä kyllä mitään keskinäistä sopimusta ole. En ollut ajatellut tällaista skenaariota. Stupid me - pidänpä mielessä jatkossa!
ap
Annas kun arvaan: sinulla on nollasopimukset. Se tarkoittaa sitä, että sinullakin on oikeus ilmoittaa, että et ota vastaan kuin 0 tuntia viikossa. Toisaalta työnantajalla on velvollisuus tarjota työssä oleville lisätunteja ennen kuin voi ottaa uuden osa-aikaisen.
Ei äitiyslomalle jäädä yhtäkkiä. Kuinkas paljon ennen 'lomalle' jäämistä se onkaan ilmoitettava?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan 7 h viikossa, ja jatkossa hänen 10 tuntiaan on yhteensä 17 tuntia viikossa.
ap
Josta saat 17 h palkan, eikö se ole hyvä? Itse teen viikossa 37,5 h töitä.
En ole ap, mutta minulla on 2 työpaikkaa. Toisessa on sovittu 1 vuoro viikossa (yleensä se on maanantai- tai tiistai-ilta) ja toisessa teen vuorotyötä 37,7 h/vko. Jos minulle sanottaisiin, että saat sitten toisenkin vuoron ja puolikkaan vielä päälle, niin en pystyisi niitä tekemään.
Juurikin tämä! Minulle sysätään lisävuoroja puolipakolla enkä mitenkään tule selviämään niistä, koska nykyisetkin 7 tuntia on ollut vaikea järjestää täyden työviikon päälle...
Suomessa on sentään noin puoli miljoonaa työnhakijaa. Mahtaa olla melko paskamainen työpaikka, johon kukaan muu ei suostu menemään kuin sinä pienellä pakolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan 7 h viikossa, ja jatkossa hänen 10 tuntiaan on yhteensä 17 tuntia viikossa.
ap
En ole ap, mutta minulla on 2 työpaikkaa. Toisessa on sovittu 1 vuoro viikossa (yleensä se on maanantai- tai tiistai-ilta) ja toisessa teen vuorotyötä 37,7 h/vko. Jos minulle sanottaisiin, että saat sitten toisenkin vuoron ja puolikkaan vielä päälle, niin en pystyisi niitä tekemään.
Juurikin tämä! Minulle sysätään lisävuoroja puolipakolla enkä mitenkään tule selviämään niistä, koska nykyisetkin 7 tuntia on ollut vaikea järjestää täyden työviikon päälle...
Miksi sinulla on täyden viikon päälle toinenkin työ?
No jos elämäntilanteesi vaatii kahta työtä vaikka toinen on kokoaikainen, niin etsi joku muu työ. Aina työssäoleva palkataan ensin, sitten vasta katsotaan muista, paitsi opiskelijat voivat mennä joskus etusijalle. Jos paikka on hyvä, niin kyllä he siihen tekijän saavat. Ehkä kyse onkin siitä, että siihen on tyrkyllä pomon kummipojan siskon koiran ulkoiluttaja ja sut halutaan näin savustaa ulos.
Ap ei ilmeisesti tiennyt, että äitiyslomista on ilmoitettava hyvissä ajoin, koska ei ole palannut paikkaamaan provoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Suomessa on sentään noin puoli miljoonaa työnhakijaa. Mahtaa olla melko paskamainen työpaikka, johon kukaan muu ei suostu menemään kuin sinä pienellä pakolla.
Hyvä pointti! On kyllä melko epämiellyttävä paikka. Suostuin itse sinne pitkän houkuttelun jälkeen. Ehkä parempi poistua pikkuhiljaa takavasemmalle.
ap
Vierailija kirjoitti:
Yhtäkkiä äitiyslomalle...
Mun työkaveri jäi viikon varoitusajalla. Adoptio oli kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
No jos elämäntilanteesi vaatii kahta työtä vaikka toinen on kokoaikainen, niin etsi joku muu työ. Aina työssäoleva palkataan ensin, sitten vasta katsotaan muista, paitsi opiskelijat voivat mennä joskus etusijalle. Jos paikka on hyvä, niin kyllä he siihen tekijän saavat. Ehkä kyse onkin siitä, että siihen on tyrkyllä pomon kummipojan siskon koiran ulkoiluttaja ja sut halutaan näin savustaa ulos.
Mahdollista tuokin.
Mutta ennen kollegan äitiyslomailmoitusta olin (ihan ansaitusti koska hän on taitavampi) heille vain välttämätön paha. Nyt he ovat olleet mielin kielin kun yhtäkkiä tarvitsevat minun työpanostani.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ilmeisesti tiennyt, että äitiyslomista on ilmoitettava hyvissä ajoin, koska ei ole palannut paikkaamaan provoaan.
Aivan, en todellakaan tunne työsopimuslainsäädäntöä näiltä osin, mutta sillä ei tässä tapauksessa ollut merkitystäkään. Kyse on aivan eri asiasta.
ap
Varmaankin minua ylempänä asiasta on tiedetty pidempään.
Kysyinkin, että miksi se on _minun_ vikani? En haluaisi lopettaa siellä töitäni, mutta yli kaksinkertainen työmäärä voi olla liikaa...
ap